Paranoide na brand.

24-07-2014 01:33 53 berichten
Ja waarom ik dit topic open weet ik ook niet zo goed.



Al maanden is er hier in de wijk een pyromaan bezig. Elke keer wordt er brand in portieken gesticht waardoor mensen hun huis niet eens uit kunnen. Vreselijk dus en het heeft mij al een tijd wakker gehouden tot ik vorige week ben verhuist.



Maar mijn ( iets verwarde moeder die deels zelfstandig woont en deels niet) woont nog wel in die wijk en zij was vanmiddag de lul...



Mijn broer belde mij dat hij haar niet kon bereiken ( ze neemt de tel altijd op) en dat hij zoveel sirenes hoorde. Vriend van mijn moeder gebeld en die vertelde dat er nu bij haar in de portiek een brand was gesticht.



Ze zat als een rat in de val, bij alle uitgangsmogelijkheden was brand gesticht en is uiteindelijk door de brandweer met een hoogwerker uit huis gehaald. Ze kon letterlijk geen kant op.



Gelukkig gaat het met haar gezondheid goed, de binnenkant van haar huis is nog goed, alleen de portiek is 1 groot zwart gat geworden en alles wat in de kelder stond is als verloren te beschouwen. Helaas ging het met 2 bewoners niet zo goed en die liggen in het ziekenhuis. Er was geen hand meer voor ogen te zien en ook ademen was nauwelijks mogelijk.



Logisch was ze bang om alleen thuis te zijn dus ben ik bij haar komen slapen maar god wat ben ik paranoide geworden zeg. Bij elk geluidje schiet ik op en ga ik controleren op rook, vlammen of een ergere brandlucht. Normaal liep ik midden in de nacht volkomen op mijn gemak door de portiek heen en nu durf ik niet eens de voordeur open te doen. Dus hier zit ik dan met mijn grote bek.



Komt ook omdat elke brand eerst in de middag is gesticht en daarna midden in de nacht nog eens..Echt wat bezield dat soort volk toch ook! Het is hier nu al maanden aan de gang...



De pyromaan is 1x gezien verderop in de straat na het gooien van een brandbom maar helaas nog steeds niet opgepakt.



Brandmelders worden morgen gehaald, de sloten van het portiek zijn vervangen en de politie zou extra langs rijden maar toch vind ik dit erg eng...



Bij de vorige portieken zijn zelf de brandmelders gestolen, de camera's weggehaald en is er weer brand gesticht..



Ook erg naar om mijn moeder op een media site te zien staan hoe ze uit huis wordt gehaald en dan achter haar alle rook te zien..
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte, Kiki! Ik kan me voorstellen dat je zo ongerust bent dat je niet kunt slapen. Wat bezielt zo'n pyromaan? Ik vind het helemaal gek dat hij keer op keer dezelfde flat neemt en dat de politie hem nog steeds niet te pakken heeft. Dat zou toch gemakkelijker moeten zijn als je van tevoren al weet waar hij toe zal slaan.....



Wat je in ieder geval kunt doen, is zorgen voor meerdere rookmelders in het huis van je moeder. Misschien ook een koolmonoxidemelder, voor de zekerheid. Daarnaast 112 en jouw nummer en eventuele andere familieleden onder sneltoetsen, in een telefoon die je moeder altijd bij zich heeft.



Verder vind ik dat de woningbouwvereniging maatregelen moet nemen. Met zoveel branden in korte tijd zou ik op zijn minst sprinklers in elk portiek willen. Daarnaast rookmelders en camera's op plekken waar de dader er niet bij kan.



Ik vond ook de tip van een noodladder goed, vooropgesteld dat je moeder daar nog gebruik van kan maken. Verder zou je hele belangrijke spullen tijdelijk in een kluis of bij jou thuis kunnen opbergen, voor het geval dat er nog een keer brand komt. Je hoopt natuurlijk van niet, maar als het wel gebeurt kan je maar beter goed voorbereid zijn. En een fotoalbum van vroeger is voor de verzekering niets waard, maar voor jou wel!



Verder zou ik toch wat details verwijderen, voor de herkenbaarheid. Bijvoorbeeld de plek van de nieuwe brandmelder... Je weet maar nooit wie er meeleest! Maar ook de plaatsnaam en andere herkenbare items.
anoniem_202213 wijzigde dit bericht op 24-07-2014 10:39
Reden: Beetje mosterd
% gewijzigd
Ja maar de ellende is dat mijn moeder compleet in paniek raakt bij dit soort dingen en dus al moeite heeft met 112 bellen ( heeft ze wel gedaan hoor) maar een ladder ophangen weet ik niet of dat dan zou lukken
Alle reacties Link kopieren
Of het goed gaat met die ladder is lastig inschatten, vooral als iemand in paniek is. Ik denk dat er daarom ook wordt aangeraden om een paar keer te oefenen.
Alle reacties Link kopieren
kiki, als je niet wilt dat dit herleidbaar is, moet je even de plaatsnaam weghalen. Straatnaam en foto's zijn nu zo te vinden via google.
Alle reacties Link kopieren
Ook een hele dikke voor je moeder, als ik dat zo lees heeft ze zich goed geweerd, ondanks de paniek! Wat moet die arme vrouw geschrokken zijn...
Alle reacties Link kopieren
Zielig voor je moeder. En sterkte. Maar wat dacht je van een rookmelder in de gang? En haal een stuk tuinslang die je voor het slapen gaan aan de kraan koppelt.

Simpel toch?

Echt die rookmelders gaan af bij een teveel aan sigaret bij wijze van en echt het hele pand zal het horen zo hard. Zo duur zijn ze niet. Dus hup naar de bouwmarkt.



Voor niet zo duur zijn er camera's die je op afstand via internet kunt bekijken. Er zijn ook alarmen die via het modem afgaan op je telefoon.
Lunaloona: elke keer zijn de branden in 2 straatjes heel erg vervelend dus en levensgevaarlijk omdat er hier voornamelijk ouderen wonen die al jaren hier wonen en niet iedereen meer goed ter been is. Je hebt wel gelijk dat ik wat dingen moet verwijderen ja daar heb je helemaal gelijk in. Alle foto's etc liggen hier maar ook kopieen bij mij en mijn broers en op 2 harde schijven.



Sowieso heeft mijn moeder altijd haar mobiel in haar zak zitten en ook is er in de huiskamer en slaapkamer een huistelefoon en kent ze onze nummers uit haar hoofd en staan ze in de telefoons.



Haar vriend is nu rookmelders aan het halen die straks worden opgehangen hier.



Merk wel dat ze echt heel erg van slag is, man van de politie zei ook dat niemand het gehaald zou hebben als ze naar beneden moesten lopen....zo geschrokken hiervan.



Ik ben zo hier trouwens wel even weg in het topic, in mijn nieuwe huis heb ik pas 1 augustus internet dus het is niet dat ik wil reageren maar het even niet kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 24 juli 2014 @ 10:04:

Wij wonen ook op de tweede verdieping, en ik heb onlangs zo een brandladder gekocht die je uit je raam kan hangen. Kostte denk ik iets van een 80euro, voor een van 7.3m (nodig voor het 2e verdiep).



Maar ik weet natuurlijk niet of je moeder nog vinnig genoeg is om dit zelf te gebruiken indien nodig.



[afbeelding][afbeelding] Het je 'm al eens geprobeerd? TIs zonder paniek al echt zowat onmogelijk als je ongeoefend bent in dit soort ladders. Je moet namelijk heel anders lopen, je knieen raar naar buiten etc. Is echt ff oefenen.



Vinnig betekent hier trouwens kattig/ agressief
Ik heb mijn berichten nu gewijzigd dat het niet meer te herleiden is. En Nina voor mijn moeder is dat geen doen meer al is ze lichamelijk helemaal gezond.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 juli 2014 @ 10:48:

[...]

Het je 'm al eens geprobeerd? TIs zonder paniek al echt zowat onmogelijk als je ongeoefend bent in dit soort ladders. Je moet namelijk heel anders lopen, je knieen raar naar buiten etc. Is echt ff oefenen.



Vinnig betekent hier trouwens kattig/ agressief



Ja, ik heb wel al eens op zo een ladder geklommen, wel niet in een situatie van brand. Het is inderdaad niet eenvoudig, en ik kan me voorstellen al helemaal niet voor ouderen. Maar veel alternatieven zijn er niet die je bij wijze van spreke morgen nog kunt gereed hebben.



En dat vinnig in Nederland iets anders betekent wist ik niet, welk woord zouden jullie dan gebruiken, 'gezwind'?
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 24 juli 2014 @ 10:56:

[...]





Ja, ik heb wel al eens op zo een ladder geklommen, wel niet in een situatie van brand. Het is inderdaad niet eenvoudig, en ik kan me voorstellen al helemaal niet voor ouderen. Maar veel alternatieven zijn er niet die je bij wijze van spreke morgen nog kunt gereed hebben.



En dat vinnig in Nederland iets anders betekent wist ik niet, welk woord zouden jullie dan gebruiken, 'gezwind'?Gezwind is meer snel. In dit geval zou ik gewoon fit gebruiken. Is mevrouw nog fit en lenig genoeg om.....
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 24 juli 2014 @ 10:50:

Ik heb mijn berichten nu gewijzigd dat het niet meer te herleiden is. En Nina voor mijn moeder is dat geen doen meer al is ze lichamelijk helemaal gezond.Wat is geen doen? het klik systeem voor de kraan? Of de rookmelder ophangen. Dat laatste was voor jou bedoelt, dat jij die even ophangt. (of een buurman vraagt ofzo)
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan de woningbouw een intercom systeem aanleggen zodat mensen niet meer zomaar de deur open doen? En eventueel een rooster voor het leeghalen van de portiek/gang zodat folders en krantjes die niet meegenomen worden iedere dag wel worden verwijdert. Dan is er minder om te branden.
Daar ben ik weer ik heb nu internet in mijn nieuwe huis. Heb wel weer slecht nieuws. Vanavond is er weer een brand geweest in de flat naast die van mijn moeder alleen deze is nu wel op een andere manier aangestoken. Alle branden zijn tot nu toe in de portieken en een auto geweest... Dit is de eerste keer dat er met een molotov cocktail is gegooid echt een woning binnen door een open raam...Van een bejaarde man notabene!!! Weer zijn alle bewoners uit hun woningen gehaald vanwege de rook....



Met mijn moeder gaat het nu weer wat beter alleen die stinklucht ruik je nog steeds heel erg goed, alles moet opnieuw geschilderd etc worden en de schrik zit er bij haar nog steeds heel erg in, zeker omdat er vanavond weer een brand is gesticht, gelukkig slaapt mijn broer vannacht bij haar in huis.



Nina: Er is al een intercom systeem en de portiek van mijn moeder is heel erg netjes, er ligt niks in de "openbare" kelderruimte en ook geen losse folders etc. Probleem is dat het voor de pyromaan niks uit maakt, als er niks staat sleept de dader wel wat naar binnen. Bij de brand bij mijn moeder is er een blik benzine neergezet, bij andere branden autobanden etc. De WBV heeft door de hele buurt brieven verstuurd om voor niemand meer open te doen, niks in de portiek etc te laten staan en elke dag komt de wijkmeester de portieken controleren en alles wat er staat wordt dan direct weggehaald. Normaal moeten mensen daar de tijd voor krijgen maar die regel hebben ze nu veranderd.En bij haar hangt nu natuurlijk een rookmelder maar een (losse) ladder afgaan is voor haar geen doen meer.



De brand van vanavond is de 6de brand in 5 dagen tijd en de flat waar er vanavond brand was is al voor de 4de keer in 4 dagen tijd. In die portiek hingen al wel brandmelders...



Dit is echt heel erg eng en vraag mij echt af welke idioot dit in godsnaam doet en wat is hier nou de lol toch van>??? Ik snap er iig helemaal niks van.
Alle reacties Link kopieren
Rond kwart voor 12 hoorde ik hier weer de brandweer. Laatste dagen hoor ik het vaker, inderdaad. Blijkt dat in de stad naast mijn stad steeds branden zijn in dezelfde straten. Nu kom ik dit topic tegen. Ik denk dat het om dezelfde plaats gaat.

Wat iemand bezielt snap ik inderdaad niet. Het is alleen maar angstaanjagend voor de mensen die er wonen en voor hun familie.

Ik hoop echt op een heterdaadje. En snel.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Kookwekkertje ja dat klopt! Ik denk dat jij dan in S woont of in M? Ik woon in V. Hier hoorde ik de sirenes om 23.50 dus ik denk dat jij net bij de aanrijroute woont.



De meneer waar gister brand was ligt in het ziekenhuis, hij lag te slapen en heeft erg veel rook ingeademd..Niet meer normaal is dit.
Alle reacties Link kopieren
Uit dit topic is vrij makkelijk af te leiden over welke plaats het gaat. En ik lees net dat een van de twee bewoners van het huis waar gisteren brand uit brak is aangehouden op verdenking van brandstichting....
Nou Zara ik heb echt geen idee waar je het over hebt...Heb je misschien een linkje voor mij want ik kan er echt niks over vinden?
Zarah, ik heb nu echt flink lopen zoeken maar het nergens kunnen vinden? En waarom zou je in godsnaam een molotov cocktail door je eigen ruit gooien waar je huisgenoot ligt te slapen?
Alle reacties Link kopieren
http://www.rijnmond.nl/ni ... r-sticht-brand-eigen-huis



Laat maar weten als ik de link moet verwijderen (alhoewel met 2 keer googlen is gevonden over welke plaats/straat het gaat).
Ja jeetje je hebt gelijk, wat erg zeg!! Die dacht natuurlijk lekker makkelijk als er toch al een pyromaan bezig is of die persoon is het dat kan ook nog
Alle reacties Link kopieren
Overigens, ik snap dat het allemaal heel vervelend en beangstigend is, maar probeer je ook te realiseren dat er blijkbaar heel veel geroddeld en 'aangedikt' wordt in de buurt. Als het inderdaad om de brand gaat in mijn link en de berichtgeving is juist, dan:

- is er geen bejaarde bewoner (de gewonde man is 52)

- ligt hij niet in het ziekenhuis, maar is hij slechts door het ambulancepersoneel behandeld.

- is er geen molotovcocktail gegooid, maar heeft de huisgenoot blijkbaar dekens aangestoken?



Dat maakt het niet minder verdrietig, maar wel minder 'dramatisch' als je begrijpt wat ik bedoel.
Ja inderdaad, en de informatie van gisteravond had ik idd van de buurtbewoners en ook van sommige nieuwsberichten en het is zeker heel erg vervelend
Alle reacties Link kopieren
Ow bah wat naar voor jullie, ik hoop dat die freak snel gepakt wordt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Joh Kiki, wat een ellende. Ik hoop dat met het oppakken van die buurman er ook meteen een eind aan dit gedoe komt. Eigenlijk was het ook wel te verwachten dat het iemand uit de flat zelf moest zijn (al is dat achteraf natuurlijk altijd makkelijk zeggen). Anders had iemand toch ooit al eens iets verdachts moeten zien. Maar ja, een bewoner die bij de kelders of in de portieken loopt, daar denkt niemand iets achter.



Hopelijk is het nu opgelost!



Hoe gaat 't nu met je moeder?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven