Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt ons met bezuinigen.

23-07-2014 17:47 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even moeite met alles financieel goed te overzien.

Bezuinigingstips zijn welkom.



We hebben wel een aantal zaken waar niet direct op te bezuinigen valt maar pas over 1 of 2 jaar vanwege contracten/abonnementen.



Kort gezegd komt er zo'n 2200 binnen iedere maand en gaat er 1800 aan vaste lasten uit.

Van het bedrag dat overblijft moeten de volgende dingen betaald worden:

- Benzine

- Boodschappen

- Uitjes/Extra's

- Kleding

- Kapper

- Studie



Situatie:

2 volwassenen en een dreumes.

Inkomen:

Wajong

WW (1,5 jaar lang vanaf vorige maand)
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:32:

[...]





Zoveel is 200 euro voor twee personen niet volgens mij. Hebben wel een aanvullende verzekering. Vonden dat wel verstandig op dat moment. Kan ik per januari wel veranderen, maar dan kunnen de zorgkosten misschien dat jaar hoger uitvallen mocht er toch iets uit een aanvullende verzekering nodig zijn.200 euro per persoon valt normaal gesproken inderdaad best wel mee. Niet als je daar het maximale eigen risico voor hebt genomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 24 juli 2014 @ 11:31:

Iemand gaf hier aan dat de reacties zo hard waren, je zag immers zelf al in dat er bezuinigd moest worden dus het kon best wat milder. Gezien je laatste reacties krijg ik niet echt de indruk dat het kwartje al gevallen is dat jullie drastisch moeten bezuinigen. Als je alles zo blijft doen zoals je nu doet, plus nog eens 250 euro voor je studie per maand moet ophoesten blijft er voor jou en je gezin 150!! euro per maand over om van te leven. Dat is onder de voedselbankgrens (waar je niet voor in aanmerking komt i.v.m de rest van je uitgavenpatroon). Begint het kwartje nu wel te vallen dat je een groot probleem hebt?



Bezuinigen gaan we dus doen, en alle overbodige abonnementen gaan weg zodra het kan (opzegtermijn/contract).



Ik heb het helaas niet alleen voor het zeggen hier in huis.

Zijn met z'n tweetjes.



Ik zie het wel, man niet. Die denk dat bezuinigen geld kost.



Ik ben druk bezig met zaken proberen te regelen. Overweeg zelfs de studie niet te doen. Maar dat levert veel gezeur op met man.

En ik weet niet of het gezeur kan opleveren met het UWV in verband met mijn participatieplan. Dus dat moet ik ook even gaan controleren.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:27:

[...]





Sorry hoor, maar ga echt niet de tv weg doen. En internet vind ik ook wel nodig. Denk aan solliciteren en bankzaken.



Bezuinigen prima. Maar ik ga niet overdrijven. Dan bezuinig ik liever op iets anders. Dat het goedkoper kan, vast maar of dat voortijdig te regelen is weet ik niet, dat ga ik uitzoeken.Is ziggo dan echt de enige aanbieder in jouw gebied? Niemand zegt dat je geen internet moet nemen, juist het tegenover gestelde (Skype is al een paar keer aangeraden) maar niet via ziggo, die is te duur.
Alle reacties Link kopieren
TV abonnement weg. Als je internet hebt kan je online kijken, en met een simpele antenne (ik heb er zelf een gemaakt van een oude kapstok) kan je nog gewoon de openbare omroep kijken op je tv.
Alle reacties Link kopieren
Uitjes en extra's zijn ook niet aan de orde als je allebei afhankelijk bent van een uitkering!
Studie kost dus 1600 plus boeken ofzo, en dan eens per week 230 km rijden, voor een Fiat 500 per maand gerekend op 1000km per maand is dat al 108 euro, dus kosten studie: 1600 + ca 200 euro boeken (dit jaar, tweedehands, bieb, eenmalig) + 108 euro benzine per maand (minimaal bij het kleinste zuinigste autootje) /12 = 241 euro. Minimaal.



Boodschappen (alleen eten en shampoo etc): 250 als je (heel) zuinig doet (maar dit zegt het Nibud, veel meer dus: http://blog.spaarrente.nl/kosten-boodschappen-per-maand)



Je zit dus al over je budget heen als je gaat studeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:29:

[...]





Bij het afsluiten van het abonnement hadden we daar financiele ruimte genoeg voor. Gewoon een alles in 1 pakket genomen, zat internet/tv/vaste telefonie in. Gewoon een standaard pakket en een extra tv pakket voor zoon.

Maar die vaste lijn kan best weg, maar het scheelt maar zeer weinig. Het is niet zo dat ik daar een paar tientjes mee ga besparen.

Je wit het gewoon niet zien lijkt het.

Je hebt dus wel gelijk in je OP
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:35:

[...]





Ik heb het helaas niet alleen voor het zeggen hier in huis.

Zijn met z'n tweetjes.



Ik zie het wel, man niet. Die denk dat bezuinigen geld kost.







Dan is het tijd om je poot stijf te houden en jouw mening door te drijven. Kom op zeg, je gaat je toch niet in de problemen storten omdat je man een blinde vlek heeft.



En hoezo bezuingen kost geld? Waar komt dat kromme idee bij hem vandaan?
quote:strikjemetstippels schreef op 24 juli 2014 @ 11:37:

Studie kost dus 1600 plus boeken ofzo, en dan eens per week 230 km rijden, voor een Fiat 500 per maand gerekend op 1000km per maand is dat al 108 euro, dus kosten studie: 1600 + ca 200 euro boeken (dit jaar, tweedehands, bieb) + 108 euro benzine (minimaal bij het kleinste zuinigste autootje) /12 = 159 euro.



Boodschappen (alleen eten en shampoo etc): 250 als je (heel) zuinig doet (maar dit zegt het Nibud, veel meer dus: http://blog.spaarrente.nl/kosten-boodschappen-per-maand)



Je zit dus al over je budget heen als je gaat studeren.Klein rekenfoutje denk ik. (1800 + 1296) / 12 = 258 euro
quote:kikkeranna schreef op 24 juli 2014 @ 11:40:

[...]





Klein rekenfoutje denk ik. (1800 + 1296) / 12 = 258 euroDankje, ik pas het meteen aan!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 juli 2014 @ 11:35:

[...]

Is ziggo dan echt de enige aanbieder in jouw gebied? Niemand zegt dat je geen internet moet nemen, juist het tegenover gestelde (Skype is al een paar keer aangeraden) maar niet via ziggo, die is te duur.



We hadden ziggo genomen op aanraden van mijn ouders.

We kwamen uit een ander gebied, we hadden voorheen upc.



Ik overweeg om te kijken wat KPN in de aanbieding heeft hierbij. Dat levert misschien ook kortingen op als je alles bij hun hebt. Maar dan nog kan ziggo neem ik aan pas per februari opgezegd worden.
Alle reacties Link kopieren
Bezuinigingen:



Kijk hier: hiltje in "Vrekwaardig eten" voor goedkoop eten.



Als je iets nodig hebt kijk je eerst op: http://www.gratisaftehalen.nl/



uitjes:

kinderboerderij

wandelen

picknicken

stukje fietsen

bij iemand gaan eten



Kleren:

nu even niet.



schoonmaakspullen:

azijn

soda

bleekwater



kapper:

kappersschool
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 24 juli 2014 @ 11:38:

[...]





Dan is het tijd om je poot stijf te houden en jouw mening door te drijven. Kom op zeg, je gaat je toch niet in de problemen storten omdat je man een blinde vlek heeft.



En hoezo bezuingen kost geld? Waar komt dat kromme idee bij hem vandaan?Wist ik dat maar.
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:44:

[...]





Wist ik dat maar.



Ik neem toch aan dat je man wel iets meer roept dan alleen maar "bezuinigen kost geld"? Hij kan geen concrete voorbeelden noemen?

Als dat het geval is dan hoef je al helemaal geen rekening te houden met zijn mening in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga echt niet de tv wegdoen, kan ik zoon niet aandoen.



Uitjes enzo doen we eigenlijk sowieso wel goedkoop.

Gaan meestal gewoon naar het bos, park enzo.

Gingen voorheen wel vaker uit eten of naar de dierentuin. Dat gaat nu inderdaad niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:53:

Ik ga echt niet de tv wegdoen, kan ik zoon niet aandoen.



Uitjes enzo doen we eigenlijk sowieso wel goedkoop.

Gaan meestal gewoon naar het bos, park enzo.

Gingen voorheen wel vaker uit eten of naar de dierentuin. Dat gaat nu inderdaad niet meer.



Dan zoon zelf laten betalen voor zijn aansluiting.



Bezuinigen doe je niet voor je plezier, je gaat er altijd dingen voor moeten laten die je liever nog wel had gehad.
Tv zou ik ook niet weg doen maar heb je dan niet zelf al berekend hoe duur studeren is? van 400 euro studeren 115km verder op, alle boodschappen doen, dat gaat gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ziggo heeft een basis pakket van 45.95 en een plus pakket van 54.95. Aangezien je een extra pakket hebt (schrijf je) neem ik aan dat je dus dat plus pakket hebt.

Is dat echt alleen vanwege het alles ineen of ook vanwege de internet snelheid? Doet jouw vriend veel spellen online of download hij veel?

Dan snap ik zijn reden om het te willen houden wel. Maar daar zal hij vanaf moeten stappen.

Er zijn echt veel goedkopere aanbieders.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:53:

Ik ga echt niet de tv wegdoen, kan ik zoon niet aandoen.

.



Eh hoe oud was je zoon? hij zit nog in de luiers!

Die filmpjes kun je ook heel simpel via internet kijken hoor, ook met een lagere snelheid. Dus comp aansluiten op de tv of je scherm zo neerzetten dat kind kan kijken . Daar heb je echt geen extra pakket voor nodig. Echt onzin dit
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 24 juli 2014 @ 11:54:

[...]





Dan zoon zelf laten betalen voor zijn aansluiting.

.zoon zit nog in de luiers.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:42:

[...]





We hadden ziggo genomen op aanraden van mijn ouders.

We kwamen uit een ander gebied, we hadden voorheen upc.



.

Op aanraden van je moeder zeker? zodat zij lekker gratis naar je kan bellen?

Leg het hun voor wat ze liever doen. Mobiel bellen en dan verder kletsen met Skype of wat bijleggen bij het door hun geprefereerde ziggo.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 24 juli 2014 @ 11:35:

[...]





Ik heb het helaas niet alleen voor het zeggen hier in huis.

Zijn met z'n tweetjes.



Ik zie het wel, man niet. Die denk dat bezuinigen geld kost.



.Misschien moeten jullie dan eens samen achter de cijfertjes?
Bij een deeltijdstudie die even lang duurt als de voltijdvariant betaal je meestal hetzelfde als voor de voltijdvariant. Dit jaar is dat 1906,-, daar komen je boeken en reiskosten bij en bedenk ook dat je af en toe toch ook nog andere spullen nodig hebt. Ik reken zelf op 2500,- per studiejaar, maar ik heb geen enorme reiskosten.



Dat kun je per maand berekenen, maar ik gebruik de belastingteruggave zodat ik het in een keer kan betalen. Je krijgt (na het eerste jaar) ook een behoorlijk deel van je studiekosten terug via de belasting, dat kun je dan steeds hergebruiken voor je volgende studiejaar.



Verder blijf ik erbij dat het ook een verandering in je denken miet zijn. 6 jaar geleden viel er bij ons in een klap een volledig inkomen weg (gestopt met werken om voor ziek jongste kind te zorgen, dus ook geen recht op ww of wat dan ook). Wij hebben de vaste lasten niet eens zo drastisch aangepakt, want er viel weinig aan te bezuinigen, maar hebben gedaan wat ik in mijn eerdere bericht al schreef. Heel strak gebudgetteerd en voor alles een apart potje gemaakt. We hadden toen 60,- per week voor de boodschappen met z'n 4-en en meer was er gewoon niet. Niet bijpinnen, niet schuiven gewoon aan het budget houden. Inmiddels is ons inkomen wat gestegen, maar ben ik weer gaan studeren en zijn de kinderen een stuk duurder geworden, en kan er meer. Ik budgetteer nog steeds alles strak. Ik pin iedere week 100,- en daar doe ik boodschappen, maar ook alle kleine aankopen van. Effectief gebruik ik tussen de 500 en 600,- per maand voor alles naast de vaste lasten. Maar wij zijn dan wel met twee volwassenen en twee kinderen van bijna 7 en 9 jaar. En wij doen wel zo nu en dan een uitstapje, gaan heel soms uit eten enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 juli 2014 @ 12:00:

[...]



zoon zit nog in de luiers.



Ja, dan kan ik begrijpen dat hij GTST niet kan missen!!



Als zoon inderdaad nog zo jong is dan heeft hij zeker geen tv nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 24 juli 2014 @ 11:55:

Tv zou ik ook niet weg doen maar heb je dan niet zelf al berekend hoe duur studeren is? van 400 euro studeren 115km verder op, alle boodschappen doen, dat gaat gewoon niet.



Toen ik gepland had te gaan studeren was daar volop geld voor. Spaargeld eventueel, maar ook onze maandelijkse inkomsten konden dat gewoon hebben.

Helaas zijn er zaken veranderd. Als het financieel niet meer mogelijk is de studie te gaan doen, tja dan zal het natuurlijk niet gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven