Gezondheid alle pijlers

vermoeid door borstvoeding?

24-07-2014 09:58 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik plaats dit maar op de pijler gezondheid omdat ik al een tijdje kamp met vermoeidheid (en ook veel buikpijn). Ik heb een kind van 7 maanden en ik geef nog volledige borstvoeding. Ik vraag me af of dat een verklaring kan geven voor de vermoeidheid. Herkennen anderen dit? Ik heb een uitgebreid bloedonderzoek gehad, maar daar is niets uitgekomen. Mijn kind slaapt door en ik slaap zelf ook goed (8 uur), toch sta ik ontzettend moe op en dat gevoel blijft dus eigenlijk de hele dag hangen. Mijn ha heeft gesuggereerd om te stoppen met de borstvoeding, maar dat vind ik zelf erg jammer omdat het verder super gaat en ik ook niet weet of ik me dan weer energieker zou voelen. Ik hoor graag ervaringen van anderen; kreeg je (weer) meer energie na het stoppen van de borstvoeding? Andere tips en/of hypotheses zijn welkom !
Zelf heb ik niet zo veel borstvoeding om te geven (3x per 48 uur is de max) maar ik merk wel wanneer ik BV geef, ik een beetje slaperig wordt. Misschien - het is maar een gedachtespinsel - dat je er met volledige BV meer last van hebt?
Tijdens de bv maakt je lichaam een stofje aan waar je loom en relaxt van wordt. Een trukje van de natuur om je stil te laten zitten voor de bv. Als de vermoeidheid de hele dag blijft is er iets anders misschien, je hormonen nog iets door de war van de zwangerschap, drukke dagen nu je een kind hebt, druk in je hoofd?



Stoppen met bv vanwege vermoeidheid heeft mij eigenlijk niet veel opgeleverd, behalve telkens flesjes wassen.
Ja, dat stofje dat je tijdens bv aanmaakt, zorgt dat je slaperig wordt.



Je hoeft niet helemaal te stoppen met borstvoeding, maar aangezien je kind 7 maanden is: krijgt je kind al fruithapjes, broodkorsten en water te drinken? Ik ben begonnen met 6 maanden en zit nu vanaf ongeveer 8 maanden alleen nog op een borstvoeding in de ochtend en in de avond. Overdag krijgt Dorian brood, fruit, soepstengel en avondeten met yoghurt na.
Alle reacties Link kopieren
het lome tijdens het voeden herken ik wel en vind ik ook wel ontspannend, maar er is dus ook de vermoeidheid buiten het voeden om. Verder werk ik 3 dagen per week, en met een kind heb je het wel wat drukker, maar niet zo druk dat ik de vermoeidheid kan verklaren, heb ook alles thuis goed geregeld dus niet veel stress oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik was doodmoe van de borstvoeding, en merkte echt een omslag toen ik stopte. Dat wil niet zeggen dat ik je nu aanmoedig om te stoppen, ik geef alleen aan dat ik het herken
Alle reacties Link kopieren
Borstvoeding geven kost gewoon energie. Dat kun je deels oplossen door voeding en deels door rust. Helemaal stoppen zou ik nu denk ik niet doen, als je dat niet wil, je kunt wel langzaamaan de voedingen vervangen (door fruit, brood, groente) en dat je minder voedingen per dag geeft.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
@doreia; ja de bv is naast vaste voeding. Ik geef 4x bv met daarnaast fruit, brood/pap en groenteprut. Wil sowieso wel gaan afbouwen naar minder bv idd en het is natuurlijk ook al wat minder doordat hij er andere dingen naast eet.
Alle reacties Link kopieren
To, is er bij het bloedonderzoek ook gekeken naar de schildklierwaardes? Ik herken je klacht van ongeveer een jaar na de geboorte van mijn eerste. Mijn tsh bleek flink verhoogd, t4zat tegen ondergrens aan. Nog wel binnen de norm,dus huisarts deed het af als niet relevant. Uiteindelijk bij internist beland die schuld daar toch legde. Na medicatie mijn t4had opgekrikt was ik weer ok... Blijkbaar komt dit vaker voor na zwamgerschap
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3x lang borstvoeding gegeven en werd er ook altijd heel moe van. Van borstvoeding geven word je op dat moment ook nog eens slaperig, dus als je vaak van die momenten hebt, levert dat ook een constant moe gevoel op. Bovendien sliepen mijn kinderen helaas ook niet zo goed, dus dat speelde ook nog mee.

Wat bij mij hielp is goed letten op mijn eigen eten, gezond eten, niet teveel snoepen (hoewel ik daarnaar snakte, om weer energie te krijgen) en op tijd naar bed gaan. En als ik het echt niet meer trok, nam mijn man in het weekend wel eens de kinderen een paar uur mee op stap, zodat ik even rustig kon bijslapen.



Mijn jongste is nu 1,5 en krijgt nog ca 4x per dag bv en ik merk dat het nu langzaam wat beter gaat. Hij slaapt sinds kort gelukkig ook regelmatig een nachtje door, dat scheelt ook heel veel.
..
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ook borstvoeding om de drie uur, soms wil hij vaker wat drinken, maar dat was vooral omdat het zo warm was. Ik ben heel erg blij dat het borstvoeden goed lukt, maar ik word er wel heel erg moe van.

Ik snak naar zoetigheid en heb veel honger. Ben ook erg aangekomen omdat mijn lijf nog vaak pijn doet en sporten eigenlijk te vermoeiend is. Dat laatste doe ik wel, maar ik zit nog lang niet op mijn oude niveau.

Ik heb er ook aan gedacht om het af te bouwen, maar ik denk dat ik maar gewoon nog even wacht tot dat hij zes maanden is, dan mag ik hem vanalles geven, dus dan zal het wel minder worden. Wellicht voel ik mij dan minder moe. Helaas geen tips voor je, maar ik voel dus met je mee. Ik hoop dat het snel beter voor je wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot zover. Ik probeer ook niet te veel te snoepen, wat ik ook moeilijk vind, want een heel erge behoefte aan suiker door de vermoeidheid, maar dan kom ik alleen maar weer in een dip door de suiker. Wel vind ik het moeilijk om juist op gewicht te blijven en tegelijk gezond te eten, moet juist veel eten om niet af te vallen. Dat van de schildklier ga ik nog navragen. Ik ben wel blij dat anderen het ook herkennen
Alle reacties Link kopieren
quote:Nanna schreef op 24 juli 2014 @ 10:18:

Ik was doodmoe van de borstvoeding, en merkte echt een omslag toen ik stopte. Dat wil niet zeggen dat ik je nu aanmoedig om te stoppen, ik geef alleen aan dat ik het herken +1. Ik merkte pas hoe vermoeid ik werd van de BV toen ik gestopt was!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het ritme van de baby?

Slaap je tussen de middag tegelijk met de baby?

Hoe is de kwaliteit van je slaap? D.w.z. heeft baby eigen slaapkamer?
Alle reacties Link kopieren
Schildklierwaardes waren ook in orde. Het ritme van de baby is op zich prima, hij gaat om 19 uur naar bed en slaapt dan tot 6 uur, wij staan dan ook op. Overdag slaapt hij ook nog 3x en dan ook best lang, maar ik ga dan zelf niet naar bed. Of ik werk of ik heb andere dingen te doen. De kwaliteit van mijn slaap is verder goed, ik word meestal niet wakker en slaap dus echt 7,5/8 uur achter elkaar.

Wat Nanna en Pelikaan schrijven, vrees ik dus ook dat het toch wel (bij mij) invloed heeft :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 14 maanden borstvoeding gegeven en herken geen vermoeidheid. Toen ik stopte merkte ik dan ook weinig verschil. Had wel dat lome/slaperige gevoel tijdens het voeden, maar dat was direct na de voeding over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven