Gezondheid alle pijlers

Evenwichtsorgaan verstoord

24-07-2014 14:02 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag: wie heeft ervaring met een verstoord evenwichtsorgaan en/of een virus/ontsteking aan dit orgaan?



Sinds maandag ben ik thuis omdat ik niet lang kan zitten/lopen zonder misselijk/duizelig te worden. Gisteren gaf de huisarts aan er iets mis is mijn mijn evenwichtsorgaan en dat ik een aantal dag rust moet houden. Vandaag lijkt het iets beter te gaan dan de eerdere dagen (ik kan weer even zitten en beetje rommelen in huis zonder echt doodziek te worden).



Hoelang duurde het bij jou voordat je hersteld was?

(ik probeer dit in te schatten omdat ik volgende week vrijdag drie weken op rondreis ga en mij afvraag of ik dit moet annuleren)
Alle reacties Link kopieren
Beste twijfelmiep,



Zelf geen ervaring mee maar wel een tijd stage gelopen op de evenwichtspoli van een ziekenhuis. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten op basis van een paar regels tekst, maar het lijkt me inderdaad een onsteking in het oor die zijn weerslag heeft op het evenwichtsorgaan. Zeker als het nu na een paar dagen al wat beter wordt, hoef je je denk ik niet druk te maken en kan het met een week helemaal over zijn. Mits je pech hebt natuurlijk.



- Heb je een gevoel van druk in je oren?

- Hoor je suizen/fluiten/piepen/kraken als er geen geluid is?

- Heb je bij een hoofdbeweging het idee dat je omver geduwd wordt?



Als je op deze drie vragen nee kunt antwoorden hoef je je denk ik voorlopig niet druk te maken. Is het meer een soort constant dronken/wankel/mottig gevoel? Dan is het hoogstwaarschijnlijk een ontsteking. Die dus in principe vanzelf over zal gaan. Meestal wordt hier geen antibiotica voor gegeven. Behalve als het na twee weken niet minder wordt.



Ik hoop dat je hier iets aan hebt.



Groetjes,



Spekenbonen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar vraag advies aan je huisarts, hoe lang hij denkt dat het kan duren aangezien je een rondreis gaat maken.

En áls je het besluit je reis te annuleren, lijkt mij dat je ook een bewijs van je huisarts nodig hebt voor je eventuele annuleringsverzekering.
Alle reacties Link kopieren
spek en bonen. Geen van de drie.

Het is ook geen ontsteking in mijn oor, die zijn gewoon prima.



Huisarts denkt dat het tegen die tijd over is, maar geeft het nogmaals dat het moeilijk is om in te schatten.
Ik heb dat jaren geleden gehad. Eerste dagen ook rare ogen, alsof ik niet meer kom focussen, en een soort stomdronken gevoel. Als ik mijn hoofd bewoog, voelde het alsof ik omviel. Ik denk dat ik er in totaal een week of drie zoet mee ben geweest. Inclusief een aantal dagen platliggen ivm hoofdpijn door lumbaalpunctie. Na die weken nog een beetje wiebelig, maar het was te doen. Is vanzelf overgegaan en niet meer terug gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Drie weken?! Jeetje, dat wordt lastig dan met die reis
Tja, het kan bij jou natuurlijk ook eerder over zijn, ik heb er verder geen verstand van... Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar voor het eerst mee te maken gehad.



Enige dat ik nog kon doen was heel stil in een hoekje van de bank zitten, zodra ik bewoog (iets van de tafel pakken) heel erg draaierig en soms zelfs braken.

Tegen de misselijkheid heb ik medicijnen gekregen maar tegen de duizeligheid hadden ze niets, dit moest vanzelf over gaan.

Heeft een kleine week geduurd voor het over was.



De laatste tijd weer regelmatig licht in het hoofd maar niet zo erg als vorig jaar, meestal aan het eind van de dag.



Mijn buurman had het een jaar eerder en is er ruim een maand mee zoet (lees: thuis) geweest.



Sterkte
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik had het ook, een paar kristalletjes in het evenwichtsorgaan waren losgeschoten of zaten vast of zoiets.

Ik moest deze oefeningen doen, en het ging na 6 dagen beter

( sorry, de oefningen staan in het duits, ik zoek nog wel even ergens een nederlands versie)



Rechts:





Selbstbehandlung des benignen paroxysmalen Lagerungsschwindels (rechts)



Setzen Sie sich auf ein Bett und drehen Sie den Kopf 45° zur rechten Seite.

Legen Sie sich rasch auf den Rücken, mit den Schultern auf ein Kissen, so dass der Kopf leicht nach hinten überstreckt ist, und warten Sie 30 Sekunden.

Drehen Sie den Kopf 90° nach links, ohne ihn dabei anzuheben und warten Sie wieder 30 Sekunden.

Nun rollen Sie mit Körper und Kopf 90° nach links, warten Sie erneut 30 Sekunden.

Rollen Sie nicht zurück in die Rückenlage, sondern setzen Sie sich aus der vorherigen Position auf.



Links:





Selbstbehandlung des benignen paroxysmalen Lagerungsschwindels (links)

Setzen Sie sich auf ein Bett und drehen Sie den Kopf 45° zur linken Seite.

Legen Sie sich rasch auf den Rücken, mit den Schultern auf ein Kissen, so dass der Kopf leicht nach hinten überstreckt ist, und warten Sie 30 Sekunden.

Drehen Sie den Kopf 90° nach rechts, ohne ihn dabei anzuheben und warten Sie wieder 30 Sekunden.

Führen Sie diese Bewegungsfolge dreimal täglich aus. Dabei kann ein kurzer Lagerungsschwindel ausgelöst werden. Beenden Sie die Übungen, wenn 24 Stunden lang kein Lagerungsschwindel aufgetreten ist, weder beim Üben noch zu anderen Zeiten.
Alle reacties Link kopieren
Oefeningen altijd beginnen vanuit een zittende houding.

Met gesloten ogen uw hoofd naar links draaien en daarna in deze houding op uw rechterzijde gaan liggen.

Houdt u deze positie 30 seconden vast of wacht tot uw duizeligheid stopt.

Ga daarna weer rechtop zitten, wacht 30 seconden.

Draai nu uw hoofd naar rechts en daarna in deze houding op uw linkerzijde gaan liggen, dit houdt u ook 30 seconden aan en ga daarna weer rechtop zitten

Deze oefening minimaal 5x herhalen en dit 2x per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook 2 keer gehad. Oefeningen doen heeft heel goed gewerkt bij mij, ik was er met een paar dagen vanaf. Als je googelt op oefeningen voor draaiduizeligheid vind je ze vanzelf. Succes ermee, ik hoop dat je er snel vanaf bent!
Alle reacties Link kopieren
Er worden hier twee dingen benoemd: benigne paroxysmale positie duizeligheid (BPDD) en een ontsteking van het evenwichtsorgaan (waarvoor je oor niet ontstoken hoeft te zijn!). Die eerste ontstaat doordat er steentjes/kristallen van je evenwichtsorgaan in één van de drie buizen van je evenwichtsorgaan zijn komen te zitten. Je ondervindt hiervan hinder bij het bewegen van je hoofd, bijvoorbeeld bij het draaien in bed. Die duizeligheid duurt hoogstens enkele minuten en verdwijnt wanneer je helemaal stilligt/-zit. Bij een infectie van je evenwichtsorgaan (neuritis vestibularis) valt een van je evenwichtsorganen uit, waarbij het andere gaat overcompenseren. Daardoor ervaar je heftige draaiduizeligheid die niet overgaat bij stilzitten. Vaak kun je ook niet meer dan dat, de meeste mensen gaan het liefste met hun ogen dicht in bed liggen. Vaak ben je er ook misselijk en zweterig bij. Een dergelijke ontsteking dooft meestal binnen enkele dagen tot weken uit. Meestal komt het voor na een luchtweginfectie.



Er zit dus een verschil tussen die twee, bij de laatste helpen oefeningen niet omdat er geen steentje is wat terug moet schieten.
Alle reacties Link kopieren
Psychosomatisch bezien, voor als dat je intersseert? balans vinden tussen denken en voelen, je vrouwelijke en mannelijke eigenschappen en tussen binnen en buiten. Voor nu rust en acceptatie, beterschap!
Oefeningen zou ik zeer (!!) terughoudend mee zijn, vooral zonder officiële diagnose.

De huisarts raadde het mijn moeder ook aan, soort van, weet niet wat je hebt, maar dit kan vast geen kwaad



Helaas kon het wel kwaad, en heeft het de situatie bij mijn moeder enkel verslechterd.
Alle reacties Link kopieren
Is het geen meniere?

Mijn vader heeft een paar keer per jaar aanvallen met jouw symptomen. Hij heeft meniere.

Als hij zo'n aanval voelt aankomen moet hij reistabletten nemen en heel veel rust houden. Meestal trekt zo'n aanval dan weer weg.
Meniere komt toch meestal in aanvallen?

Het is volgens mjj wel moeilijk te diagnostiseren, het duurde bij mijn moeder in ieder geval erg lang voordat ze eindelijk de diagnose had.

Plus foute diagnose in het begin, met bijbehorende verkeerde behandeling, waardoor het alleen maar erger werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven