U zeggen moet dat nog?

24-07-2014 10:28 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moet je nog u zeggen tegen bijvoorbeeld je huisarts, docent ect of kan u echt niet meer? Doe je het bij oudjes wel. Ik ben helemaal in de war..
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Alle reacties Link kopieren
het is toch altijd u tegen jouwen die je niet kent? Dat vroeg mijn dochter (toen 4) me eens. En dat klopt, tenzij het vrienden zijn is het u.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 24 juli 2014 @ 15:41:

Vreemd genoeg constateer ik hier in één oogopslag dat hun Nederlands toch beter is dan dat van jou, vijf regels, vijf taalfouten, drie stijlfouten. BOA's zijn geen politie-agenten, het zijn voormalige ID-ers, ooit Melketiers, die een opleiding van drie maanden krijgen. Tijdens die opleiding wordt volledig voorbijgegaan aan het fenomeen "sociale vaardigheden" en fatsoenlijk met twee woorden spreken.

Verder neem ik maar aan dat je in een dorpje woont en niet in het centrum van een grote stad.Nogal off-topic, maar waar woon jij? Bij ons in Amsterdam zijn stadswachten, parkeerwachters en dergelijke niet de slimste mensen, en ook niet altijd even redelijk, maar toch altijd wel beleefd. Ik zie veel vaker mensen volledig onredelijk uitvaren tegen een stadswacht (in plaats van enig respect te tonen voor zijn uniform en gewoon toe te geven dat ze fout zaten), als dat ik andersom ooit een stadswacht heb kunnen betrappen op onbeleefd gedrag. En ik kom ze toch heel veel tegen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Tja, vergeleken bij de gemiddelde Amsterdammer steekt natuurlijk zelfs een boa nog redelijk beleefd af.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 24 juli 2014 @ 11:14:

Ik zeg jij tegen mijn huisarts (vrouw) omdat die ruim 20 jaar jonger is dan mijn persoontje. Toen zij mij voor het eerst zag, sprak zij mij ook aan met jij, dat vond ik wat minder . . . . . .

Ik zeg u bij een groot leeftijdsverschil (bijvoorbeeld een buuf van 86)

en men mag jij tegen mij zeggen nadat ik heb gezegd dat het mag.

Als een kind van 18 tegen mij begint met jij en jou, zet ik het op zijn/haar plaats.

Bijna alles in uniform krijgt ook u van mij te horen, behalve als ze duidelijk veel jonger zijn. Ik vind het soms best lastig laveren, niet iedereen is automatisch jij en jou . . . . . . . . . .Dat vind ik dan weer juist respectloos, Vinden dat wanneer iemand die ruim jonger is minder respect verdient en dus automatisch je/jij van jou... uuuh u krijgt. Ik zet dus net zo makkelijk ruim oudere mensen dan ik op hun plaats wanneer zij vinden dat ik automatisch een je/jij ben.
quote:leuketas schreef op 24 juli 2014 @ 13:59:

Meteen tutoyeren bij een arts omdat hij/zij een spijkerbroek draagt is echt not done hoor....

Met een arts heb je een relatie welke juist een bepaalde afstand nodig heeft. Als een patient mij direct tutoyeert heb ik daar moeite mee. Bij heel jonge patienten (16-20 jr) ga ik vaak na overleg over op je/jij maar daarboven niet...



Niet om zonodig formeel te willen doen maar omdat het helpt de relatie goed te houden met de 'vreemde' (arts) die aan je zit en je heel persoonlijke dingen vraagt...Maar je snapt me toch wel als ik zeg dat de huisartsen tegenwoordig vrij weinig doen om die afstand te bewaren. Gek genoeg heb ik geen afstand nodig bij een arts. Ik weet dat de man of vrouw een professional is en gewoon zijn werk doet, of ik hem nou met u aanspreek of niet. Trek dan die witte jas weer aan als je afstand wil scheppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 24 juli 2014 @ 10:56:

Ik ben 50 maar spreek mensen die ik niet ken (boven de 21) steevast aan met " U". Heeft niks met leeftijd te maken maar met respect.



Maar dat is dan toch een inschatting van jouw kant? Ik had laatst te maken met een stagiaire van 23. Dit zou jij dus met u aanspreken. Echter zou ze zo door kunnen gaan voor 17/18 jaar, dus wordt ze na jou inschatting een je/jij.



Ik vind daarom, of je spreekt iedereen met u aan die je niet kent of niemand. Maar er een denkbeeldige leeftijd aanhangen vind ik niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 24 juli 2014 @ 15:54:

[...]



Nogal off-topic, maar waar woon jij? Bij ons in Amsterdam zijn stadswachten, parkeerwachters en dergelijke niet de slimste mensen, en ook niet altijd even redelijk, maar toch altijd wel beleefd. Ik zie veel vaker mensen volledig onredelijk uitvaren tegen een stadswacht (in plaats van enig respect te tonen voor zijn uniform en gewoon toe te geven dat ze fout zaten), als dat ik andersom ooit een stadswacht heb kunnen betrappen op onbeleefd gedrag. En ik kom ze toch heel veel tegen.Centrum Rotterdam. Ze zijn hier op een enkele uitzondering na tegen iedereen onbeleefd. Het regent dan ook niet voor niets klachten. Mensen die even voor hun deur moeten parkeren om een invalide te helpen met uitstappen en dan even de rolstoel moeten uitklappen worden pats boem bekeurd, discussie niet mogelijk. Niet ver hier vandaan woont een lieve oudere dame, ze heeft een scootmobiel en een klein hondje. Hondje doet, net als mijn hond, zijn behoefte altijd keurig op de poepstrook (zo noemt men hier het uitlaatgebied). Op een kwade dag had het hondje diarree, hij verloor onderweg het één en ander. Die dame kon het niet opruimen, ze kan niet uit haar scootmobiel komen. Nou is het toch al moeilijk om waterdunne hondenpoep op te ruimen maar ze kreeg een vette prent. Een inmiddels overleden buurvrouw was met haar rollator niet snel genoeg aan de overkant, het voetgangerslicht sprong halverwege op rood. Bekeuring want ze had het aan het getik kunnen horen. Aangezien ze hartstikke doof was hoorde ze dat niet. Een buurman die terug kwam van vakantie, veel bagage in de auto. Dat moest hij dan maar van de parkeergarage naar huis zeulen (vijf minuten lopen). Toevallig kwam net de wijkagent met wie we over laden en lossen afspraken hebben dus hij kon gewoon zijn spullen uitladen, tot groot ongenoegen van de dame en heer BOA. Ze voelden zich waarschijnlijk in hun twijfelachtige eer aangetast. Er zijn maar weinig Rotterdammers die blij zijn met die mensen. Waar ze moeten zijn, zijn ze niet en ze nemen het ook niet op tegen iemand met een loslopende pitbull of Stafford. Daar lopen ze met een boog omheen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Marianne: Je haalt vooral verhalen aan over hoe onredelijk ze zijn. Dat zijn ze hier ook. Maar daarbij zijn ze altijd wel netjes en beleefd: "Het spijt me mevrouw, maar uw hond mag hier zijn behoefte niet doen. Daarvoor ga ik u bekeuren. Zou ik uw identiteitsbewijs mogen zien?".
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 24 juli 2014 @ 16:28:

Marianne: Je haalt vooral verhalen aan over hoe onredelijk ze zijn. Dat zijn ze hier ook. Maar daarbij zijn ze altijd wel netjes en beleefd: "Het spijt me mevrouw, maar uw hond mag hier zijn behoefte niet doen. Daarvoor ga ik u bekeuren. Zou ik uw identiteitsbewijs mogen zien?".

Dit typeert dat volk wel aardig, ja. Niet slim genoeg om te bedenken dat ze volslagen onredelijk bezig zijn (zoals in de voorbeelden van Marianne) maar wel plichtmatig de op hun cursusje uit het hoofd geleerde tekstjes opzeggen.



Sorry Handigmetgeld, leuk geprobeerd, maar beleefdheid bestaat uit meer dan alleen het opdreunen van een standaardtekstje.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 24 juli 2014 @ 16:28:

Marianne: Je haalt vooral verhalen aan over hoe onredelijk ze zijn. Dat zijn ze hier ook. Maar daarbij zijn ze altijd wel netjes en beleefd: "Het spijt me mevrouw, maar uw hond mag hier zijn behoefte niet doen. Daarvoor ga ik u bekeuren. Zou ik uw identiteitsbewijs mogen zien?".



Als ze dat hier op dezelfde wijze zouden doen zou dat heel netjes zijn maar hier is het geen uitzondering dat mensen die bijvoorbeeld over het trottoir fietsen worden aangeroepen met "hee jij", zonder aanzien des persoons, ik hoor het regelmatig als ik in de stad loop. (Die fietsers mogen ze overigens van mij bekeuren want ik erger me er ook dood aan.) Tegen een puber zou ik dat nog kunnen begrijpen maar tegen een oudere man of vrouw?

Zou ik uw identiteitsbewijs mogen zien wordt hier vertaald met "legemetasie!", dikwijls in goed gebroken Nederlands. Ze zeggen ook niet dat ze je gaan bekeuren, wel "dat wordt een bekeuring", zonder nadere toelichting. Lopen ze echter achter een groepje jongeren dat lege McDrek verpakkingen links en rechts wegsmijt, dan zeggen ze niets, je kunt nooit weten wat zo'n groepje doet.
verba volant, scripta manent.
Ik ben 22, en vorig jaar ofzo merkte ik opeens dat mensen mij met 'u' gingen aanspreken en met 'mevrouw', omdat ik daarvoor altijd een 'jij' en een 'meisje' was. En ik vond/vind mezelf nog helemaal geen mevrouw! Maar stiekem merk ik nu toch dat ik het soms onbeleefd vind als mensen 'je' zeggen tegen me. Dat heeft er trouwens ook mee te maken dat ik een baan heb waarbij mensen 'u' tegen me zeggen, dus dan is het ineens wennen als de caissière bij de Lidl dat niet doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd wat ze ten mij zeggen.

Als ze je zeggen zeg ik je terug en als ze u zeggen zeg ik u terug.



Uitgezonderd kinderen of pubers of echte oudere.



Mensen behandelen zoals ze ook jou behandelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 24 juli 2014 @ 22:00:

Ik ben 22, en vorig jaar ofzo merkte ik opeens dat mensen mij met 'u' gingen aanspreken en met 'mevrouw', omdat ik daarvoor altijd een 'jij' en een 'meisje' was. En ik vond/vind mezelf nog helemaal geen mevrouw! Maar stiekem merk ik nu toch dat ik het soms onbeleefd vind als mensen 'je' zeggen tegen me. Dat heeft er trouwens ook mee te maken dat ik een baan heb waarbij mensen 'u' tegen me zeggen, dus dan is het ineens wennen als de caissière bij de Lidl dat niet doet.Kind, je bent 22, tijd zat om nog als mevrouw aangesproken te worden. Die net pubers af die zichzelf zo volwassen vinden en zichzelf voorstellen met mevrouw die en die en u genoemd willen worden, dat is gewoon lachwekkend
Ik vind het altijd heel ergerlijk om in programma's als wegmisbruikers te horen dat mensen gelijk heel amicaal beginnen met "jij" en "jouw". Vind het respectloos. Ook hier op straat als zo'n opgeschoten snotneus staande word gehouden omdat hij fietst in de stad. Agent is ouder en een handhaver van de wet en hoort toch niet aangesproken te worden met "Ja wat wil jij nou jonguh?!".

Maar ja, de meeste ouders leren het hun kinderen niet eens meer om respect te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 21 januari 2015 @ 15:15:

[...]





Kind, je bent 22, tijd zat om nog als mevrouw aangesproken te worden. Die net pubers af die zichzelf zo volwassen vinden en zichzelf voorstellen met mevrouw die en die en u genoemd willen worden, dat is gewoon lachwekkend

Eens. Vind het als 25jarige nog steeds raar als ze me met Mevrouw aanspreken. En heb ook een belangrijke job met veel verantwoordelijkheden. Maar ben echt nog een groentje op elk vlak en heb het gevoel dat ik het respect van de maatschappij nog moet "verdienen".



(En "Mevrouw" laat me zo oud voelen )
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 24 juli 2014 @ 10:50:

[...]



Ik zeg ook u tegen kassameisjes, niet vanwege leeftijd maar vanwege de rol waar ze dan in zitten. Zakelijke contacten krijgen van mij u, dus kassameisjes ook.



+1,



tenzij het Snoezekinds oppasbuurmeisje is.

Zij zegt in de privésituatie, dus als ik bij haar moeder thuis ben, ook u tegen mij.

Niet nodig, maar zo is ze opgevoed.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mijn huisarts "dokter" en ik zeg "je" tegen hem.

Hij tutoyeert mij, ongeveer 15 jaar ouder dan ik, denk ik, en hij noemt me bij de voornaam.

Ik vind het vreemd voelen om "Pietje" te zeggen.

Volgens mij vinden we het beiden prima zo.



Waarschijnlijk is het anders als je hem ook privé kent, op de sportclub ofzo, dan zei ik waarschijnlijk wel "Pietje".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven