Getuigen voor mijn huwelijk

24-07-2014 08:27 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft mij ten huwelijk gevraagd en nu zijn we bezig met de voorbereiding daarvan.

We zijn nu aan het bedenken wie wij als getuige willen vragen.

Mijn vriend wist het gelijk, zijn broer en vader omdat hij een hele sterke band met hen heeft. Ik heb niet zo'n sterke band met mijn ouders en zus...ik heb wel een erg goede band met mijn schoonmoeder en zou haar graag als mijn getuige willen. Alleen weet ik dan dat er scheve gezichten zullen komen.

Heeft iemand ervaring met het kiezen van getuigen en heeft daar moeite mee gehad?
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 24 juli 2014 @ 10:41:



(...)

Het is niet jullie dag, het is de dag jullie en jullie families verbonden worden. (...)





Dat vind ik ouderwetse onzin. Het is wel degelijk hun dag en niet "de dag waarop families verbonden worden." Of je familie iets met het trouwen te maken heeft, hangt maar net af van of je zelf iets met je familie hebt.



Wel ben ik het er mee eens dat je schoonmoeder vragen in plaats van je eigen moeder, terwijl je eigen familie wel aanwezig is, wel erg drastisch is. Daar zou ik alleen voor kiezen in een situatie waarin je ouders echt niet betrokken zouden zijn.
Komt TO nog ooit terug?
Joh..maxima had ook Bea gevraagd vind het een mooi gebaar maar idd kies ieder een ouder en ieder een vriend of vriendin. Beide moeders is mooi ze hebben toch altijd voor je gezorgd wij hebben datook gedaan. Vader kan je bv naar binnen 'begeleiden' . Mijn schoonvader heeft de ringen aangegeven. Je kunt ook beide moeders vragen iets in de ceremonie te doen, bv een gedicht voorlezen of iets wat jullie mooi vinden. Of ga met beide moeders jurk passen/kopen. Probeer een mooie tijd van te maken natuurlijk is het jullie dag maar coor ouders is het ook echt heel bijzonder...dat realiseer je je soms later pas......
quote:blauwuiltje schreef op 24 juli 2014 @ 12:28:

Joh..maxima had ook Bea gevraagd



Geen vergelijkbare situatie, aangezien haar eigen ouders niet aanwezig waren.



Ik zou, als jouw ouders wel aanwezig zijn, niet (alleen) je schoonmoeder als jouw getuige vragen. Kennelijk is de band met je ouders ook weer niet dusdanig slecht dat je ze niet uit nodigt, dus dan vind ik dat je rekening moet houden met hen. Het lijkt mij pijnlijk voor je ouders om daar te zitten en gepasseerd te worden voor schoonfamilie. Wil je persé je schoonmoeder als getuige, vraag dan idd ook je moeder of nodig je ouders niet uit als ze zo weinig voor je betekenen.
quote:vivamila schreef op 24 juli 2014 @ 09:19:

[...]

Vermoed dat je ouders en zus er niet echt relaxed bijzitten dan, zo buitengesloten op een feestje wat vooral om de schoonfamilie draait.Precies.
Je kan ook het ceremonieel zo inkleden dat je die "derde getuige" (lees: schoonmoeder) nog bij je vriend laat horen, en zelf maar 1 getuige hebt. in dat geval komt het mogelijk wat neutraler over. of je geeft haar een speciale functie.



bij mij is mijn broer getuige. ik heb niet zo'n hele sterke band met hem, maar zou die wel willen, ik gebruik het als een soort toenaderingspoging - om hem te laten weten dat hij belangrijk voor me is (hij is wat afstandelijk-mannelijk, zullen we maar zeggen). andere getuige is een vriendin.
Ik ben heel er voor je eigen leven leven en je niks aantrekken van de bühne, maar dit zou ik wel enorm kwetsend vinden voor je moeder. Ik zou in dit geval dus wel rekening houden met haar gevoelens en dus niet mijn schoonmoeder wel en mijn eigen moeder niet kiezen als getuigen. Ik zou dat beide moeders doen of eigen moeder en zus en dat schoonmoeder in de ceremonie betrokken gaat worden op een andere manier. Een mooi gedicht voordragen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hoe dan ook geen getuige willen waar jij je niet goed bij voelt. Ongeacht of anderen vinden dat het zo hoort. Als je het zo voelt dat je het niet kunt maken om schoonmoeder te vragen doe dan een goede vriendin of iets dergelijks. Maar laat je niet verleiden tot een keuze die je niet wilt maken. Ik had overigens mijn enige zus en beste vriendin.
Jij moet je goed voelen bij de getuigen, maar zoals ook hierboven al genoemd, het hoeft niet perse familie te zijn, en jij hoeft ook niet iemand te kiezen omdat je aanstaande er al twee heeft.



Wij hebben destijds allebei iemand uit onze eigen familie gekozen, en iemand van de ander zijn familie.

Hij mijn lievelingsnichtje en zijn schoonzusje, ik de broer van mijn man en mijn lievelingstante.

Ik heb wel mijn moeder uitgelegd waarom ik haar niet had gekozen.

Mijn moeder en schoonmoeder waren wel mee om de jurk uit te zoeken, daardoor voelden zij zich ook speciaal.
Alle reacties Link kopieren
Zo belangrijk is een getuige toch niet?

Ik zou gewoon zus vragen om de verstandigste te zijn en familieperikelen niet op scherp te zetten
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 12:27:

Komt TO nog ooit terug?Ik geloof het niet.
Alle reacties Link kopieren
Heeft TO van de bruiloft afgezien??



Of zij misschien zelf de moeder die niet mocht getuigen.
Alle reacties Link kopieren
Als zij zelf de moeder is die niet mocht getuigen dan zouden de reacties weer heel anders zijn hier gok ik zomaar
Alle reacties Link kopieren
Waar is TO?
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kinderen later hun vrienden vragen om te getuigen, of hun broer/zus of vader zou ik me zeker niet gepasseerd voelen, maar als ze hun schoonmoeder zouden vragen en mij niet, phoe dat zou ik toch wel even flink slikken vinden hoor.



Het kan dan wel jouw dag zijn, maar is dat het waard om je moeder zo voor te kwetsen?
Alle reacties Link kopieren
quote:frettie schreef op 26 juli 2014 @ 09:30:

Als zij zelf de moeder is die niet mocht getuigen dan zouden de reacties weer heel anders zijn hier gok ik zomaar TO doet alsof ze de bruid is, maar is misschien wel de gekwetste moeder. Op deze manier wil ze horen hoe hier over wordt gedacht vanuit de bruid en niet vanuit de moeder gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven