Gezondheid alle pijlers

Thuis beginnen met krachttraining. Hoe?

24-07-2014 18:57 39 berichten
Hoi,



Ik wil graag thuis krachttrainen.



Ik weet totaal niet waar ik moet beginnen.



Wat moet ik in huis hebben, wat moet ik wel en niet doen, welke bronnen kan ik het beste raadplegen?



Ik heb geen zin in sportscholen, ik wil het onderdeel maken van mijn dagelijkse prive routine.



De reden dat ik wil krachttrainen is dat ik geloof dat het me jong houdt.



Veel dank voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook sinds een half jaartje serieus bezig met trainen, wel in de sportschool. Heb hierbij ook hulp gekregen van mensen daar. Heb altijd gevoetbald dus wist mijn god niet waar ik mee bezig was op die apparaten haha. Maar als je weet wat je aan het doen bent is het echt awesome!

Kan echter nu wel zeggen dat je never te nooit niet al je spiergroepen kan trainen als je dit thuis gaat doen. Ik was ook nooit van de sportscholen, maar heb nu een hele leuke gevonden en wil voor geen goud weg. Dus zou misschien toch de overweging maken wel een sportschool te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn voormalig personal trainer die nu zelf een sportschool heeft, heeft vroeger ook een service gehad waarmee hij bij mensen thuis een gym inrichte. Ik weet niet of hij het nog doet. Je kunt mij een privebericht sturen dan zoek ik het voor je uit.



Een andere optie is om met kettlebells te leren trainen. Een paar goede kettlebells heb je al voor iets meer dan een paar tientjes in huis en je kunt er heel veelzijdig mee trainen.



Ik zou wel aanraden om de basisprincipes te leren. Overload/kettlebell association benelux bieden 3 basistrainingen aan door heel Nederland en je kunt bij hun ook goede KB;s kopen waarmee je zelf verder kun trainen. http://kettlebellassociation.nl/kettleb ... op-agenda/



Op youtube legt Steve Cotter ook veel oefeningen goed uit. Je kunt er zowel kracht als conditie mee trainen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik wil vooral trainen voor mijn mitochondrie - werking als je dat wat zegt.



Hier is de 'waarom':

http://www.dichtbij.nl/ca ... drie-simpele-stappen.aspx



Dit is slechts 1 artikel maar ik ben door meerdere bronnen juist overtuigt dat krachttraining je jong houdt. Het gaat mij dus niet zou om het uiterlijk dat ik er aan overhoud.



Is er ook nog een manier om krachttraining wat aantrekkelijker te maken?



Bedankt voor de tips zover in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd naar de mening van Meds. Beetje vreemd artikel hoor.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Meds kom 'r maar in!
Alle reacties Link kopieren
Wat is er niet aantrekkelijk aan krachttraining, dan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 24 juli 2014 @ 19:59:

Wat is er niet aantrekkelijk aan krachttraining, dan?



Eigenlijk nu ik erover nadenk is het best wel sexy! Toch?



Kracht, zweten... aaahhh. hahaha. Okee. Je hebt me geholpen.



Komt er ook niet een of ander lekker stofje vrij in je lichaam, zoals dopamine of zoiets?



Nou Meds, jij weet alles... Meeeeedss.... waar blijf je? ;)
Alle reacties Link kopieren
*pakt een kop thee en wacht tot meds het topic overneemt en alle andere adviezen in de wind geslagen kunnen worden*



Haha
Geniet van elke dag!
Niet doen. Echt niet. Je moet eerst de basis onder de knie hebben voordat je zelfstandig aan de slag kan. De basis leer je van een trainer niet van internet. Ga eens een jaar trainen in een goede sportschool of onder begeleiding van een personal trainer, dan kan je daarna zelf verder
Ik vind wel dat Meds altijd veel weet en bijdraagt. Maar ja, dat is even off topic.
Haha ik had de rest nog niet gelezen, zal ik even doen. En de misselijke persoonlijke sneren maar negeren.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 juli 2014 @ 20:08:

Niet doen. Echt niet. Je moet eerst de basis onder de knie hebben voordat je zelfstandig aan de slag kan. De basis leer je van een trainer niet van internet. Ga eens een jaar trainen in een goede sportschool of onder begeleiding van een personal trainer, dan kan je daarna zelf verderTsja. dat van die sportschool weet ik nog zo net even niet, ik neem het in overweging. Maar 1 jaar is genoeg denk je? En hoe vaak?
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 24 juli 2014 @ 19:49:

Ik wil vooral trainen voor mijn mitochondrie - werking als je dat wat zegt.



Hier is de 'waarom':

http://www.dichtbij.nl/ca ... drie-simpele-stappen.aspx



Dit is slechts 1 artikel maar ik ben door meerdere bronnen juist overtuigt dat krachttraining je jong houdt. Het gaat mij dus niet zou om het uiterlijk dat ik er aan overhoud.



Is er ook nog een manier om krachttraining wat aantrekkelijker te maken?



Bedankt voor de tips zover in ieder geval.KT houdt je jong. Zeker. Het houdt je sterk en slank en het voorkomt botafbraak maar laat je niks wijsmaken, veroudering kan niet worden teruggedraaid. Als je KT doet moet je de lol vinden in resultaat dat je boekt, dus dat je steeds zwaarder kan trainen bijvoorbeeld. Je moet er ook rekening mee houden dat je het eerste jaar amper resultaat ziet. KT is aantrekkelijk omdat je met relatief weinig inspanning (2 tot 3 keer in de week is genoeg) al veel effect kan hebben.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 24 juli 2014 @ 20:11:

[...]





Tsja. dat van die sportschool weet ik nog zo net even niet, ik neem het in overweging. Maar 1 jaar is genoeg denk je? En hoe vaak?

Met een jaar kan je best ver komen als je daarna nog af en toe iemand laat meekijken. Train dan 2 keer per week minimaal. Begin met een full body schema en ga na een half jaar over op een split schema waarbij je 3/4 keer in de week traint.

Ondertussen kan je dan sparen voor je thuisgym. Je moet in ieder geval hebben:

- grote spiegel waarin je jezelf helemaal kan zien

- een mat

- een swiss ball

- dumbells van 2 tot 8 kilo

- 1 of 2 kettlebells bijv. 16/ 18 kilo, afhankelijk van wat je aankan

- een oefenbank

- een halter met losse schijven je moet er 60 kilo op kunnen gooien (afhankelijk van wat je aankan) maar hem ook kunnen verkleinen naar 10 kilo

- twee steunpilaren op je bank is handig zodat je je halter kan fixeren



Daar kan je wel wat basisoefeningen mee doen
Alle reacties Link kopieren
Als dat artikel waar was dan zouden atleten altijd maar blijven winnen als ze ouder werden alleen maar door wat met dumbels te blijven spelen.
quote:Groll schreef op 24 juli 2014 @ 20:47:

Als dat artikel waar was dan zouden atleten altijd maar blijven winnen als ze ouder werden alleen maar door wat met dumbels te blijven spelen.

Rocky verslaat toch ook die jonge Rus? Helemaal realistisch en waar!



Zonder dollen, KT is echt geweldig om te doen! Je moet er de kick in vinden om steeds meer te kunnen tillen. Ook het vinden van nieuwe oefeningen om je schema iedere zes weken te kunnen veranderen. Ik ben nu na mijn zwangerschap weer begonnen en damn, ik heb het echt gemist.



We hebben overigens ook een thuisgym. Maar wij hebben dan wel zo'n toestel waar je o.a. kunt bankdrukken, squatten en een pulldown kunt doen. Kost wel wat, maar man vond het de investering waard. Vooral nu we een dochter hebben, niemand hoeft van huis, we wisselen snel af met elkaar zodat er eentje bij onze dochter kan blijven én je bent gemotiveerder om te gaan sporten omdat je niet er tegenaan hikt om de rit naar de sportschool te maken.



Wij hebben verder nog een loopband, een springtouw en halters. Ik wil als ik een keertje geld overheb graag kettlebells aanschaffen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 juli 2014 @ 20:17:

[...]



Met een jaar kan je best ver komen als je daarna nog af en toe iemand laat meekijken. Train dan 2 keer per week minimaal. Begin met een full body schema en ga na een half jaar over op een split schema waarbij je 3/4 keer in de week traint.

Ondertussen kan je dan sparen voor je thuisgym. Je moet in ieder geval hebben:

- grote spiegel waarin je jezelf helemaal kan zien

- een mat

- een swiss ball

- dumbells van 2 tot 8 kilo

- 1 of 2 kettlebells bijv. 16/ 18 kilo, afhankelijk van wat je aankan

- een oefenbank

- een halter met losse schijven je moet er 60 kilo op kunnen gooien (afhankelijk van wat je aankan) maar hem ook kunnen verkleinen naar 10 kilo

- twee steunpilaren op je bank is handig zodat je je halter kan fixeren



Daar kan je wel wat basisoefeningen mee doenDie spiegel heb ik al. Maar waar is die dan voor nodig?
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 24 juli 2014 @ 21:55:

[...]





Die spiegel heb ik al. Maar waar is die dan voor nodig?om te controleren of je de oefeningen goed uitvoert. Daarom heb je ook eerst een prof nodig, je kan zoveel verkeerd doen bij een oefening. En dat kan betekenen dat een oefening zinloos is, of erger, dat je een blessure oploopt
Alle reacties Link kopieren
In die spiegel kun je o.a. af en toe je houding checken en kleine foutjes opsporen in je mobiliteit. Daar kun je dan aan werken anders ga je die foutjes ineens tegen komen wanneer je zwaarder traint.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een goede fitness app!

Ik gebruik zelf fitstarr! Je kunt hier freestyle workouts (gratis) doen of een abonnement voor ¤5 per maand nemen. Bij een abonnement krijg je trainingen aangepast op jouw niveau.

Ze werken met filmpjes van een workout zodat je precies ziet wat je moet dan.



Er zijn nog veel meer gratis apps. Voordeel van deze is dat je alle trainingen zonder materialen kan doen en toch zijn de trainingen heel effectief (spierpijn) en gevarieerd.
Dacht altijd dat die spiegels waren vanwege ijdelheid... Weer wat geleerd!
Alle reacties Link kopieren
Doe het niet alleen thuis. Geloof mij!! Ik was ook stront eigenwijs. Stomme Meds met haar eeuwige gezeur... Lekker toch gedaan.. Man man man wat een spijt. De tweede keer ging het al mis. Iets??? in mijn nek, "knapte" pijn! 2 maanden kon ik niet naar links kijken. Meds die het al zei toen ik het hier vroeg zeurde steeds in mijn hoofd: ik zei het toch... Jaaaaaaaah Meds! Ze kan zeuren, maar hier heeft ze een punt. DOE HET NIET!



@Meds, sorry (bloos). Hahahah
Alle reacties Link kopieren
quote:lucifers schreef op donderdag 24 juli 2014 23:48 Doe het niet alleen thuis. Geloof mij!! Ik was ook stront eigenwijs. Stomme Meds met haar eeuwige gezeur... Lekker toch gedaan.. Man man man wat een spijt. De tweede keer ging het al mis. Iets??? in mijn nek, "knapte" pijn! 2 maanden kon ik niet naar links kijken. Meds die het al zei toen ik het hier vroeg zeurde steeds in mijn hoofd: ik zei het toch... Jaaaaaaaah Meds! Ze kan zeuren, maar hier heeft ze een punt. DOE HET NIET!



@Meds, sorry (bloos). Hahahah



+1 voor eerlijkheid

Hoe gaat het met je nek?
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Na 1,5 maand ben ik bij fysio (huilend) naar binnen gegaan. Ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Heb daar zelfs geklaagd over die stomme Meds. Hahahaha Hij heeft 2 keer zitten vogelen in nek, het koste verdorie nog 35 per keer ook en niet verzekert. Nou goed, het ging de 2de keer een stuk beter ik kon weer half naar links kijken. Dus vond wel goed genoeg. En na paar dagen was het over. Nek is weer prima, is ook even geleden (geleden hahahaha). Maar gun het niemand. Wat een pijn!!! Echt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven