Snel huilen

22-07-2014 12:47 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb volgende vervelend probleem - ik heb een leuke relatie met mijn vriend (iets langer dan een jaar) maar elke keer dat er me iets dwars zit of we hebben een discussie, begin ik onmiddellijk te huilen.

Ik snap zelf niet waarom want meestal gaat het om iets redelijk banaal (vb ik vind dat hij nors doet, of dat hij te laat thuis was gisteren)

Maar toch krijg ik het niet gezegd zonder tranen...



Dacht dat het misschien hormonaal zou zijn, maar stoppen met de pil heeft niets geholpen.



Wat scheelt er met me? Iemand die kan helpen?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamila schreef op donderdag 24 juli 2014 12:36 Ik vind je vriend nu wat raar worden eigenlijk. Boos worden omdat jij voorop gaat lopen en bij thuiskomst dan ook nog boos naar boven gaan? Zit ie vaker zo te zeiken om niks??Nee niet vaak. Als hij wat op heeft al iets sneller.
quote:NYC schreef op 24 juli 2014 @ 13:18:

Denk dat ik kritiek wel op mijzelf betrek ja. Ook heb ik dan het gevoel dat ik iets moet veranderen, dat ik moet luisteren. Dat druist dan soms in tegen wat ik zelf eigenlijk wil. Ik sla dan aan het twijfelen en dat vind ik enorm vervelend.



Waarom ik zelf niet ongevraagd kritiek/mijn mening geef naar anderen toe? Geen idee eigenlijk, zo ben ik niet. Het is ook niet zo dat ik mijzelf stiekem de hele tijd aan het inhouden ben maar eigenlijk dolgraag wil zeggen dat ik iemands nieuwe bank een oerlelijk ding vind. Maar mocht ik die gedachte wel hebben dan zou ik wel drie keer nadenken voor ik hem uitspreek. Andere mensen lijken dat minder te doen.



Het is me trouwens ook opgevallen dat mensen deze kritiek uiten waar de persoon in kwestie zelf niet bij is, dus dat ze dan achtera gaan zeggen: "Had je dat rokje van tante Jo gezien, vind ik niet kunnen meer, zo kort." of "Die bank die Selma en Jan hebben uitgekozen. Vind het meer iets voor een bejaarde."



Dat soort kritiek-vormen, die vind ik moeilijk. Of ze nu over mij gaan en recht in mijn gezicht gezegd worden of dat ze deze kritiek achter iemands rug om bespreken.



Of is het eigenlijk geen kritiek waar ik het nu over heb? Dit soort opmerkingen bedoel ik in elk geval. Die negatieve. Met de positieve heb ik vanzelfsprekend geen moeite, maar waarom moeten de negatieve zo vaak worden uitgesproken?Je bent wel goed in het om de vragen heenlopen hoor. Nogmaals: waarom denk jij drie keer na voordat je kritiek uitspreek, waar ben je bang voor. Die angst zegt namelijk alles over je eigen angst mbt kritiek.
quote:strikjemetstippels schreef op 24 juli 2014 @ 13:24:

[...]



Ja!

Een goede vriend van me zei in alle eerlijkheid dat hij dat ook kan begrijpen, dat mensen dat denken. Volgens hem verwarren ze mijn afwachtende houding met arrogantie. Ik probeer dat wel te veranderen.Dus iedereen zegt dat je nors en arrogant bent? Direct in je gezicht of hoor je dit van anderen? En wat is dan de tekst die ze gebruiken en hoe weet je zeker dat dat ook gezegd en bedoeld is?
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 24 juli 2014 @ 13:24:

[...]



Ja!

Een goede vriend van me zei in alle eerlijkheid dat hij dat ook kan begrijpen, dat mensen dat denken. Volgens hem verwarren ze mijn afwachtende houding met arrogantie. Ik probeer dat wel te veranderen.Ehm...dit werd ook in mijn gezicht gezegd (arrogant, nors, egoïstisch) en ben me in allerlei bochten gaan wringen om het tegendeel bewijzen. Als ik de tijd terug kon draaien zou ik mezelf dat geweld niet aandoen. Je bent wie je bent en wat sociaal wenselijk is, hoeft voor jou persoonlijk niet wenselijk te zijn. Wees dus voorzichtig met wat je wilt veranderen en waarom je het wilt veranderen.
quote:kobaar schreef op 24 juli 2014 @ 16:16:

[...]





Nee niet vaak. Als hij wat op heeft al iets sneller.Ah oke. Blijft wat raar overkomen allemaal. Even los van het huilen. Jij boos/huilen als hij te laat thuiskomt, hij boos/kortaf als jij voorop loopt. Snap niet zo goed waarom jullie je druk maken om -in mijn ogen- kleine dingen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 juli 2014 @ 17:27:

[...]



Je bent wel goed in het om de vragen heenlopen hoor. Nogmaals: waarom denk jij drie keer na voordat je kritiek uitspreek, waar ben je bang voor. Die angst zegt namelijk alles over je eigen angst mbt kritiek.Ik loop niet bewust om die vragen heen. Ik spreek de kritiek niet uit omdat ik er het nut niet van inzie. Waarom zou ik kritiek benoemen? Als er niet om wordt gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 24 juli 2014 @ 20:58:

[...]





Ik loop niet bewust om die vragen heen. Ik spreek de kritiek niet uit omdat ik er het nut niet van inzie. Waarom zou ik kritiek benoemen? Als er niet om wordt gevraagd?



Wat ik me afvraag, vind je over het algemeen weinig van dingen, of vind je van alles, maar spreek je het niet uit?

Niet dat iemand te pas en te onpas ongebreideld zijn mening hoeft te spuien, dat is ook niet fijn. Al lijk jij weer het andere uiterste te doen.

Mensen die amper, of nooit een mening over iets hebben, komen op mij vrij onverschillig over. En ook alsof ze geen stelling durven nemen. Je weet nooit waar ze staan, of wat je aan ze hebt.

Lastig om de juiste woorden te vinden voor wat ik bedoel.



Of lijkt het of jij juist heel mysterieus en onpeilbaar bent?
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 juli 2014 @ 17:28:

[...]



Dus iedereen zegt dat je nors en arrogant bent? Direct in je gezicht of hoor je dit van anderen? En wat is dan de tekst die ze gebruiken en hoe weet je zeker dat dat ook gezegd en bedoeld is?

ho ho niet over drijven meds Niet iedereen, maar ik heb vaak gehoord van mensen dat ze me eerst maar arrogant vonden, maar dat ik dat niet bleek, of via anderen, als ik vroeg waar om die en die niets tegen me zei.



Ik denk ook dat het veel mensen onzeker maakt als je niet meteen spontaan bent. Stilte lijkt een oordeel te zijn in een vrij 'noisy' cultuur...kijk naar het begrip 'ongemakkelijke silte'. Ik heb dat bijna nooit om dat ik wel van stilte hou, en met mijn zwijgen niks bedoel.



Daar naast heb ik vrij zware zwarte wenkbrauwen en heel donkere ogen, wie weet helpt dit ook niet
quote:NYC schreef op 24 juli 2014 @ 20:58:

[...]





Ik loop niet bewust om die vragen heen. Ik spreek de kritiek niet uit omdat ik er het nut niet van inzie. Waarom zou ik kritiek benoemen? Als er niet om wordt gevraagd?Zeg jij alleen dingen die je gevraagd worden? waarom zeg je niet wat je denkt? Waar ben je bang voor?
quote:strikjemetstippels schreef op 24 juli 2014 @ 21:24:

[...]



ho ho niet over drijven meds Niet iedereen, maar ik heb vaak gehoord van mensen dat ze me eerst maar arrogant vonden, maar dat ik dat niet bleek, of via anderen, als ik vroeg waar om die en die niets tegen me zei.



Ik denk ook dat het veel mensen onzeker maakt als je niet meteen spontaan bent. Stilte lijkt een oordeel te zijn in een vrij 'noisy' cultuur...kijk naar het begrip 'ongemakkelijke silte'. Ik heb dat bijna nooit om dat ik wel van stilte hou, en met mijn zwijgen niks bedoel.



Daar naast heb ik vrij zware zwarte wenkbrauwen en heel donkere ogen, wie weet helpt dit ook niet

de mensen die dat tegen je hebben gezegd, voor hen geldt dat blijkbaar maar vul niet in wat anderen denken. Je weet het namelijk niet. De waarheid is dat mensen maar amper bezig zijn met andere mensen. Toch zijn er mensen die hun hele hebben en houwen aanpassen op wat andere mensen mogelijk van ze vinden.



Een ongemakkelijke stilte is ongemakkelijk voor degene die zich ongemakkelijk voelt (jij dus) voor een ander is het wellicht gewoon een stilte. Vul niet in voor anderen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 juli 2014 @ 21:27:

[...]



de mensen die dat tegen je hebben gezegd, voor hen geldt dat blijkbaar maar vul niet in wat anderen denken. Je weet het namelijk niet. De waarheid is dat mensen maar amper bezig zijn met andere mensen. Toch zijn er mensen die hun hele hebben en houwen aanpassen op wat andere mensen mogelijk van ze vinden.



Een ongemakkelijke stilte is ongemakkelijk voor degene die zich ongemakkelijk voelt (jij dus) voor een ander is het wellicht gewoon een stilte. Vul niet in voor anderen.

lees eens wat beter...ik heb zelf geen moeite met stilte, integendeel.

En ik heb vaak gehoord dat ik arrogant over kom, en heb het dan ook over die keren. Ik vul niks in, snap niet hoe je dat denkt want ik heb het over nu juist de keren dat het aan mij is verteld. Niet in vullen voor me
Nou, ik ben geen onverschillig persoon en ik heb ook best wel ergens een mening over en ik begin uit mijzelf ook wel een gesprek. Maar als het gaat om persoonlijke dingen van mensen (dus in die voorbeelden die ik noem als wat je vindt van iemands nieuwe kleding of meubels, of hoe iemand iets vasthoudt of doet etc) dan kan ik misschien wel onverschillig overkomen... Het is niet zo dat ik niks zeg om mensen te "sparen" of omdat ik het niet durf.

Ik zeg niet vaak wat ik denk maar dat is niet omdat ik ergens bang voor ben denk ik, of het zou dieper moeten liggen. Hmm of misschien: angst voor betutteling. Zou dat een angst kunnen zijn?
Je zegt dit strikje:



- Ik denk ook dat het veel mensen onzeker maakt als je niet meteen spontaan bent = invulling

- stilte lijkt een oordeel te zijn in een noisy cultuur = invulling

- en die opmerking over je ogen, en dat dat mogelijk meespeelt = invulling





Ik verzin het niet hoor
quote:NYC schreef op 24 juli 2014 @ 21:35:

Nou, ik ben geen onverschillig persoon en ik heb ook best wel ergens een mening over en ik begin uit mijzelf ook wel een gesprek. Maar als het gaat om persoonlijke dingen van mensen (dus in die voorbeelden die ik noem als wat je vindt van iemands nieuwe kleding of meubels, of hoe iemand iets vasthoudt of doet etc) dan kan ik misschien wel onverschillig overkomen... Het is niet zo dat ik niks zeg om mensen te "sparen" of omdat ik het niet durf.

Ik zeg niet vaak wat ik denk maar dat is niet omdat ik ergens bang voor ben denk ik, of het zou dieper moeten liggen. Hmm of misschien: angst voor betutteling. Zou dat een angst kunnen zijn?bedoel je angst dat jij mensen betuttelt? Dat kan, maar dan is de vraag waarom je die angst hebt. Want wat is er erg aan om betuttelend te zijn?
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 juli 2014 @ 21:48:

Je zegt dit strikje:



- Ik denk ook dat het veel mensen onzeker maakt als je niet meteen spontaan bent = invulling

- stilte lijkt een oordeel te zijn in een noisy cultuur = invulling

- en die opmerking over je ogen, en dat dat mogelijk meespeelt = invulling





Ik verzin het niet hoornee ok, maar ik probeer ook maar te verklaren waar om mensen me als arrogant bestempelen...en dit zijn dingen die ik wel kan voor stellen (ik hoor wel eens dat ik boos kijk, maar dan ben ik geconcentreerd haha). Kijk als ik nou echt arrogant was dan zaten ze juist maar dat ben ik niet, dus dan ga je zoeken naar mogelijke verklaringen waar om mensen hun idee van mij anders is dan het idee dat ik heb van mij zelf...en die vriend van me kon het dus wel voor stellen, dat mensen die mij niet kennen dus denken dat ik arrogant ben. Meestal, als mensen me leren kennen, vinden ze me totaal niet arrogant of bitch. En dat zeggen ze dan soms ook, zo van 'hey jij bent helemaal niet arrogant!' Misschien moet ik als het nog eens gebeurt, vragen hoe zo ze dat dan dachten..
Alle reacties Link kopieren
Met onverschillig bedoel ik een soort vlakheid. Dat het lijkt alsof alles je om het even is. Juist ook bij kritiek op schijnbaar oppervlakkige dingen. Dus prachtige jurk, of juist wanstaltig geval. Schitterend schilderij, of kliederwerk. Niets is meer goed, of slecht, of mooi, of lelijk.

Dan lijkt het of je niets afkeurt, maar er is ook niets wat je enige waarde toekent.

Misschien is "betekenisloos" het woord dat ik zoek.
quote:strikjemetstippels schreef op 24 juli 2014 @ 21:52:

[...]



nee ok, maar ik probeer ook maar te verklaren waar om mensen me als arrogant bestempelen...en dit zijn dingen die ik wel kan voor stellen (ik hoor wel eens dat ik boos kijk, maar dan ben ik geconcentreerd haha). Kijk als ik nou echt arrogant was dan zaten ze juist maar dat ben ik niet, dus dan ga je zoeken naar mogelijke verklaringen waar om mensen hun idee van mij anders is dan het idee dat ik heb van mij zelf...en die vriend van me kon het dus wel voor stellen, dat mensen die mij niet kennen dus denken dat ik arrogant ben. Meestal, als mensen me leren kennen, vinden ze me totaal niet arrogant of bitch. En dat zeggen ze dan soms ook, zo van 'hey jij bent helemaal niet arrogant!' Misschien moet ik als het nog eens gebeurt, vragen hoe zo ze dat dan dachten..Ik kan dat niet verklaren en je kan niet afgaan op die enkeling die dat zegt. Het is de mening van die enkeling, niet meer en niet minder. Ik zou dat niet zo serieus nemen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 juli 2014 @ 21:54:

[...]



Ik kan dat niet verklaren en je kan niet afgaan op die enkeling die dat zegt. Het is de mening van die enkeling, niet meer en niet minder. Ik zou dat niet zo serieus nemen.als het een eenling was, had ik het gewoon naast mij gelegd, maar het is op verschillende gebieden door meerdere mensen gezegd, dat zet me dan wel aan het denken..voor al als het werk is, of schoonfamilie (dat laatste is makkelijker te vervangen dan het eerste). Op straat zal het mij een zorg zijn wat ze denken.
quote:strikjemetstippels schreef op 24 juli 2014 @ 21:58:

[...]



als het een eenling was, had ik het gewoon naast mij gelegd, maar het is op verschillende gebieden door meerdere mensen gezegd, dat zet me dan wel aan het denken..voor al als het werk is, of schoonfamilie (dat laatste is makkelijker te vervangen dan het eerste). Op straat zal het mij een zorg zijn wat ze denken.tja het is maar een mening, er zullen ook heus mensen zijn met een andere mening. Er zullen ook mensen zijn die een hekel aan je hebben en mensen die je geweldig vinden. Zo is het leven
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit de eerste jaren van mijn relatie ook. Nooit echt geleerd om problemen uit te praten, dus vond de confrontatie eng en moest daarom al snel huilen. Naarmate ik ouder word en mijn gevoelens beter kan verwoorden, is het minder geworden. Al blijf ik wel wat gevoeliger dan een ander misschien.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 24 juli 2014 @ 21:52:

[...]



nee ok, maar ik probeer ook maar te verklaren waar om mensen me als arrogant bestempelen...en dit zijn dingen die ik wel kan voor stellen (ik hoor wel eens dat ik boos kijk, maar dan ben ik geconcentreerd haha). Kijk als ik nou echt arrogant was dan zaten ze juist maar dat ben ik niet, dus dan ga je zoeken naar mogelijke verklaringen waar om mensen hun idee van mij anders is dan het idee dat ik heb van mij zelf...en die vriend van me kon het dus wel voor stellen, dat mensen die mij niet kennen dus denken dat ik arrogant ben. Meestal, als mensen me leren kennen, vinden ze me totaal niet arrogant of bitch. En dat zeggen ze dan soms ook, zo van 'hey jij bent helemaal niet arrogant!' Misschien moet ik als het nog eens gebeurt, vragen hoe zo ze dat dan dachten..



Dat moet je zeker doen. Het is heel leuk en boeiend om te horen hoe mensen op bepaalde ideeën over jou komen.



Zelf maak ik ook regelmatig de fout iemand verkeerd te beoordelen. Ik had een heel leuk gesprek gehad met een vrouw. De volgende keer dat ik haar zag en groette, liep ze mij straal voorbij. Dat vond ik ook niet aardig en een beetje arrogant. Bleek ze zwaar slechtziend met kokervisie te zijn. Ze had mij dus letterlijk niet zien staan.
Zitten we weer in de introvert versus extravert discussie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 24 juli 2014 @ 22:07:

Zitten we weer in de introvert versus extravert discussie?



Volgens mij niet, het gaat meer over kritiek geven en ontvangen en hoe je daarmee omgaat. (gerelateerd aan makkelijk huilen) Waarom het je wel, of niet raakt.

En dingen voor een ander invullen en/of oordelen en verwachtingen etc.



Tenminste, dat denk ik, maar dat is mijn invulling.



Edit: en niet gaan huilen, want dan wordt Meds woedend.
quote:Doreia schreef op 24 juli 2014 @ 22:07:

Zitten we weer in de introvert versus extravert discussie?Zou dat nog van invloed kunnen zijn in hoe snel je er iets uitflapt of niet? Bij iets leuks vind ik het trouwens ook makkelijker om wel een opmerking te maken maar dat komt misschien ook omdat dat makkelijker te zien is?
quote:loquase schreef op 24 juli 2014 @ 22:12:

[...]





Volgens mij niet, het gaat meer over kritiek geven en ontvangen en hoe je daarmee omgaat. (gerelateerd aan makkelijk huilen) Waarom het je wel, of niet raakt.

En dingen voor een ander invullen en/of oordelen en verwachtingen etc.



Tenminste, dat denk ik, maar dat is mijn invulling.



Edit: en niet gaan huilen, want dan wordt Meds woedend. WIE JANKT ER NU WEER?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven