Geld & Recht alle pijlers

Zuinig zijn op een extreme manier.

24-07-2014 17:54 406 berichten
Ik ben een alleenstaande vrouw en zal dat ook altijd blijven. Inmiddels 38 jaar en helaas in de bijstand. Doe wel vrijwilligerswerk op haalbaar niveau.



Ik heb het heel krap en probeer extreem te bezuinigen. Zo doe ik boodschappen voor 12 euro in de week. Daar eet ik gewoon goed van.



k gebruik luxe dingen niet zoals deo makeup en cremes. Enige wat ik gebruik is tandpasta, douchegel, tandenborstel en shampoo.Met een fles shampoo doe ik een jaar. Maandverband maak ik van oude kleding is niet vies, je gooit het gewoon weg. Ik koop wc papier ook zelden gebruik water veel frisser ook en neem soms een rol mee op openbare plekken, ach ja wie gaat het missen. Ik spoel een keer peer week de wc door.



Wie heeft er nog meer leuke tips om extreem te besparen. Ik als iemand in de bijstand heb op deze manier toch al 1700 euro spaargeld. Dat had ik met normaal leven nooit bereikt.
quote:slwhisper schreef op 24 juli 2014 @ 19:12:

[...]





Met het vetgedrukte zit je al over de 12...

Lijkt mij gewoon niet mogelijk als je gezond wilt eten!



Nou ja zeg! Goh, dan kost haar ¤13,50 per week, had je dan anders gereageerd? Of vindt je alles boven de 13,18 euro per week wél normaal?

Alle reacties Link kopieren
Besef je wel To, dat jij op jouw manier juist materialistisch bezig bent ? Als je heel zuinig bent, ben je net zo met geld bezig als iemand die geobsedeerd is door een luxe lifestyle.



Zelf heb ik door omstandigheden ook een tijdje van heel weinig geld geleefd en ik merkte dat het me veel voldoening gaf als ik weer een koopje had gescoord of fors had bespaard, Het gaf me een kick. Ik bespaarde meer dan nodig was.



Uiteindelijk was ik hierdoor veel met 'geld' bezig en streepte ik hiervoor andere dingen af. Op een terras thee drinken met een vriendin vond ik bijvoorbeeld veel te duur. Van die 2 euro kon ik thee kopen voor weken ! Maar ik vergat even dat de ervaring met die vriendin op dat terras ook wat waard is.

Met een laag inkomen doe je zoiets niet dagelijks, maar af en toe moet het kunnen.



Ik heb dus geleerd om niet alles te gaan afmeten naar geld, maar te kijken naar andere waarden.



En extreem zuinig zijn heeft volgens mij ook te maken met vasthouden. Met stilstaan, niet durven loslaten. En daarnaast kan het ook lekker afleiden van eventuele problemen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo je bent alleenstaand en zal dat altijd blijven? Er zijn bejaarde mensen die verliefd worden en zelfs trouwen. Schrijf jezelf niet te snel af.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary1986 schreef op 24 juli 2014 @ 21:27:

Hoezo je bent alleenstaand en zal dat altijd blijven? Er zijn bejaarde mensen die verliefd worden en zelfs trouwen. Schrijf jezelf niet te snel af.Dat doen anderen al met liefde voor je, dit topic lezende.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 juli 2014 @ 20:31:

[...]





De enige aluminium tubes die ik nu zo gauw nog weet zijn die tubes zaanse mayo (en ketchup, en mosterd). Die kun je inderdaad zo mooi klein opvouwen .Een pot is goedkoper.
quote:mary1986 schreef op 24 juli 2014 @ 21:27:

Hoezo je bent alleenstaand en zal dat altijd blijven? Er zijn bejaarde mensen die verliefd worden en zelfs trouwen. Schrijf jezelf niet te snel af.



Misschien gun je jezelf wel geen normaal leven omdat je naar jouw mening toch al afgeschreven bent . Ik bedoel: ik ben alleenstaand en ik zal het altijd wel blijven... ik heb bijstand en dat zal nooit veranderen... echt vrolijk klinkt het allemaal niet.



Nou ben ik natuurlijk geen psych dus ik zal er wel helemaal naast zitten, maar het leest allemaal niet alsof je erg van jezelf houdt. En dat vind ik eigenlijk toch wel een beetje jammer, want je hebt vast ook een heleboel leuke dingen naast je psychische stoornissen. Die heeft iedereen tenslotte, en daar mag je best trots op zijn.
quote:cumulus schreef op 24 juli 2014 @ 21:35:

[...]





Een pot is goedkoper.Klopt. Maar voor de frikandellen speciaal zijn die tubes toch wel handig .
quote:ThunderassMan schreef op 24 juli 2014 @ 20:58:

[...]





Helemaal goed! Je klinkt er oprecht gelukkig mee, ën het geeft je wat te doen op zo'n dag.

Àls je echt psychische problemen hebt, vind ik dat je goed bezig bent.

Klinkt een stuk beter in jouw geval dan pillen slikken en therapeuten aflopen. geniet ervan!





En beter dan proberen te voldoen aan "hoe het hoort".



Nogmaals, ik kan het niet, ook Annemiek van Deursen is me af en toe wat te spartaans. Zelfs als consuminderaar wil ik toch een beetje comfort. Maar ik vind het geweldig hoe TO het doet en er van geniet.
Alle reacties Link kopieren
Of het waar is of niet weten we hier niet maar je hebt een mooie post geschreven LV
Je bent zelf een theepot
quote:carmen5 schreef op 24 juli 2014 @ 21:25:

Besef je wel To, dat jij op jouw manier juist materialistisch bezig bent ? Als je heel zuinig bent, ben je net zo met geld bezig als iemand die geobsedeerd is door een luxe lifestyle.



Zelf heb ik door omstandigheden ook een tijdje van heel weinig geld geleefd en ik merkte dat het me veel voldoening gaf als ik weer een koopje had gescoord of fors had bespaard, Het gaf me een kick. Ik bespaarde meer dan nodig was.



Uiteindelijk was ik hierdoor veel met 'geld' bezig en streepte ik hiervoor andere dingen af. Op een terras thee drinken met een vriendin vond ik bijvoorbeeld veel te duur. Van die 2 euro kon ik thee kopen voor weken ! Maar ik vergat even dat de ervaring met die vriendin op dat terras ook wat waard is.

Met een laag inkomen doe je zoiets niet dagelijks, maar af en toe moet het kunnen.



Ik heb dus geleerd om niet alles te gaan afmeten naar geld, maar te kijken naar andere waarden.



En extreem zuinig zijn heeft volgens mij ook te maken met vasthouden. Met stilstaan, niet durven loslaten. En daarnaast kan het ook lekker afleiden van eventuele problemen.





Dit klinkt meer naar mijn manier van consuminderen, wat jij doet.



Wel zuinig leven, maar ook durven te genieten. Keuzes maken. Je leert het verschil tussen geld uitgeven om een leegte te vullen en geld uitgeven voor een genietmomentje. Het ene ben je alweer vergeten voor je thuis bent, het ander blijft lang hangen.



Ik weet niet of TO dat kan of wil. Wat ik me wel oprecht afvraag: wat wil ze met al dat gespaarde geld doen? Gebruiken voor onderhoud van haar huis? Een lang gekoesterde droom laten uitkomen? Iets anders?
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 juli 2014 @ 21:37:

[...]





Klopt. Maar voor de frikandellen speciaal zijn die tubes toch wel handig .Dat dan weer wel :D
quote:mary1986 schreef op 24 juli 2014 @ 21:27:

Hoezo je bent alleenstaand en zal dat altijd blijven? Er zijn bejaarde mensen die verliefd worden en zelfs trouwen. Schrijf jezelf niet te snel af.



Wat vul je weer een boel in voor een ander.



Wie zegt dat ze zichzelf afschrijft? Misschien staat d'r hoofd helemaal niet naar verliefd zijn en trouwen (om maar eens wat anders in te vullen).
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 24 juli 2014 @ 21:44:

[...]

Wie zegt dat ze zichzelf afschrijft? Misschien staat d'r hoofd helemaal niet naar verliefd zijn en trouwen (om maar eens wat anders in te vullen).Maar dan nog is 'voor altijd' iets wat je niet kunt overzien.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ken mensen die zo leven en daar best gelukkig mee zijn. Een extra bezuiniging of iets gratis bemachtigd hebben geeft ze heel veel voldoening. Ik zelf word ruimschoots voorzien van tips die ik graag naast me neerleg, maar misschien heb jij er wat aan.



-voedsel heeft een houdbaarheidsdatum voor de flauwekul, als het goed ruikt gewoon eten.

- schimmel kun je gewoon van jam afhalen, even roeren en je proeft er niks van.

- perkgoed kun je opgraven in de gemeenteplantsoenen, daar betaal je tenslotte belasting voor

-er groeit veel eetbaars in de natuur, paardebloemen, brandnetels, bramen, bessen

- mocht je in een horecagelegenheid zijn beland, inladen die gratis suikerzakjes

- bij begrafenissen kan dat ook

-lig je in het ziekenhuis bestel dan tien boterhammen, beleg kan in de handtas

- bij openbare wc's kun je ook prima tissues jatten en zeep uit de dispenser, daar kun je je was mee doen

- doe je was met een beetje zeep in een emmer en zet die een paar uur in de zon, net zo goed als een veertig gradenwas



Ben vast nog wat vergeten, maar misschien kun je ermee vooruit.
Pfff ik doe al zo mijn best om zuinig te leven. Maar dit slaat werkelijk alles.

Geen deo? Ik moet er niet aan denken, helemaal niet met deze warmte. Dat kan toch niet?

En verder alleen maar pindakaas op je boterham? Ik koop ook regelmatig jam voor 0,65 Euro maar dat wissel ik wel af met ander (goedkoop) beleg.



En steeds op andere plekken naar de wc? Wat een gedoe.



Ik begrijp echt niet dat iemand zo kan leven. Met 10 Euro meer in de week (dan besteed je nog extreem weinig) kun je je leven zo'n stuk comfortabeler en prettiger en vooral ook comfortabeler maken. Al was het alleen maar voor de deo, maandverband/tampons en wc papier.



Ik begrijp er niets van. Tenzij het inderdaad met een psychische stoornis te maken heeft. Iets met controledrang. Een soort van anorexia maar dan met geld i.p.v. eten.

En ik vraag me ook af TO waarom je zo stellig bent dat je altijd alleen zult blijven.....?
1x is genoeg
Alle reacties Link kopieren
quote:Esmoreit schreef op 24 juli 2014 @ 22:03:

....

- perkgoed kun je opgraven in de gemeenteplantsoenen, daar betaal je tenslotte belasting voor

Pardon? Dit is gewoon asociaal hoor...
Alle reacties Link kopieren
quote:Esmoreit schreef op 24 juli 2014 @ 22:03:

Ik ken mensen die zo leven en daar best gelukkig mee zijn. Een extra bezuiniging of iets gratis bemachtigd hebben geeft ze heel veel voldoening. Ik zelf word ruimschoots voorzien van tips die ik graag naast me neerleg, maar misschien heb jij er wat aan.



-voedsel heeft een houdbaarheidsdatum voor de flauwekul, als het goed ruikt gewoon eten.

- schimmel kun je gewoon van jam afhalen, even roeren en je proeft er niks van.

- perkgoed kun je opgraven in de gemeenteplantsoenen, daar betaal je tenslotte belasting voor

-er groeit veel eetbaars in de natuur, paardebloemen, brandnetels, bramen, bessen

- mocht je in een horecagelegenheid zijn beland, inladen die gratis suikerzakjes

- bij begrafenissen kan dat ook

-lig je in het ziekenhuis bestel dan tien boterhammen, beleg kan in de handtas

- bij openbare wc's kun je ook prima tissues jatten en zeep uit de dispenser, daar kun je je was mee doen

- doe je was met een beetje zeep in een emmer en zet die een paar uur in de zon, net zo goed als een veertig gradenwas



Ben vast nog wat vergeten, maar misschien kun je ermee vooruit.



Proletarisch winkelen met een 'mooi woord'; dit zijn geen bezuinigingstips maar aanzetten tot diefstal! Diefstal van medeburgers, bedrijven en gemeenten. Negeren idd deze 'tips'.

Zeg dan je internetabbo op en gebruik gratis wifi.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
En als je morgen onder een auto terecht komt?? Dan heb je niks gehad aan je spaarcenten, wel laat je in mijn ogen een dodelijk vermoeiend leven achter :(
Alle reacties Link kopieren
quote:Esmoreit schreef op 24 juli 2014 @ 22:03:

Ik ken mensen die zo leven en daar best gelukkig mee zijn. Een extra bezuiniging of iets gratis bemachtigd hebben geeft ze heel veel voldoening. Ik zelf word ruimschoots voorzien van tips die ik graag naast me neerleg, maar misschien heb jij er wat aan.



-voedsel heeft een houdbaarheidsdatum voor de flauwekul, als het goed ruikt gewoon eten.

- schimmel kun je gewoon van jam afhalen, even roeren en je proeft er niks van.

- perkgoed kun je opgraven in de gemeenteplantsoenen, daar betaal je tenslotte belasting voor

-er groeit veel eetbaars in de natuur, paardebloemen, brandnetels, bramen, bessen

- mocht je in een horecagelegenheid zijn beland, inladen die gratis suikerzakjes

- bij begrafenissen kan dat ook

-lig je in het ziekenhuis bestel dan tien boterhammen, beleg kan in de handtas

- bij openbare wc's kun je ook prima tissues jatten en zeep uit de dispenser, daar kun je je was mee doen

- doe je was met een beetje zeep in een emmer en zet die een paar uur in de zon, net zo goed als een veertig gradenwas



Ben vast nog wat vergeten, maar misschien kun je ermee vooruit.Dit doen alleen eerste klas dieven
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamam schreef op donderdag 24 juli 2014 19:20 Ff nieuwsgierig. .... dus als jij ontlasting gehad hebt of ongesteld bent spoel je met water?????. Ik hoop dat ik jou never een hand hoef te geven😨.

Zo houd je idd allerlei relaties op heeeeele verre afstand.

Je kan ook doorslaan😝😝 Spoelen met water is een stuk hygienischer dan poetsen met een droog papiertje hoor. Als je poep aan je handen hebt veeg je dat toch ook niet droog af? Waarom zou je dat met je kont dan wel lekker schoon vinden?
quote:nietvergeten schreef op 24 juli 2014 @ 22:25:

[...]





Dit doen alleen eerste klas dieven



Ik neem aan dat Esmoreit het ironisch bedoelde...

Tenminste, ik hoop het!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zuinig,



Weet je niet, dat koud kraanwater in Nederland werkelijk bijna niks kost?

Met je toilet minder doorspoelen bespaar je dus echt geen ene drol. Reken de literprijs maar eens uit.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn psychologie van de koude grond er op los mag laten.

Volgens mij heeft het bij TO met angst en controle te maken. Graag veel geld achter de hand willen hebben en kasten vol voorraden. Dat geeft een gevoel van veiligheid.





Mijn sobere leven is ook meer zoals Cumulus en Carmen het doen. Het heeft ook met een bepaalde omschakeling van denken te maken. Ik doe het niet vanuit een boeddhistisch bedelmonnik idee, dat armoede louterende zou zijn. Echt arm zijn is niets lolligs aan en geeft juist een hoop stress. Ook leef ik niet zo omdat ik heel bewust ecologisch bezig wil zijn. Al is het is een leuk bijeffect dat mijn ecologische voetstap minimaal is. Ik doe het vooral omdat ik juist van het leven wil genieten.

Voor mij zijn vrijheid en tijd heel waardevol i.i.g. veel meer waard dan veel geld of spullen. Ik ben geen verzamelaar en heb weinig voorraad. Minder hebben is voor mij prettiger. Het geeft een hoop rust en ruimte en scheelt een hoop werk. Hoe meer bezit hoe meer zorgen.



Het voelt ook niet als een opoffering , of straf, zoals je hier wel eens op topics leest van mensen die moeten bezuinigen.

Geen seconde heb ik het idee dat geen tv en smartfoon etc. ook maar iets afdoet aan mijn levensvreugde. Het is leuk om te merken hoe weinig je eigenlijk echt nodig hebt en dat je veel dingen totaal niet mist.

Door zo te leven kan ik juist de dingen doen, en mijn geld uitgeven aan, wat ik belangrijk en fijn vind.

Dat zijn soms ook best luxe, of in de ogen van de echt strenge consuminderaar, onzinnige dingen. Maar ik doe dit niet om mezelf te straffen, of om het mezelf moeilijk te maken. Integendeel.
Alle reacties Link kopieren
dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven