Lijf & Lijn alle pijlers

ik zorg slecht voor mijn lijf

25-07-2014 07:06 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een bijna veertig jarige vrouw met 2 schatten van kinderen en een fijne man.



Voordat ik mijn man leerde kennen heb ik veel gefeest, gedronken en gerookt. Toen ik zwanger wilde worden ben ik overal met succes mee gestopt en na de zwangerschappen dronk ik in het weekend graag een paar glazen wijn.



O ja ik heb ongeveer 15 kilo over gewicht



Sinds december vorig jaar heb ik problemen met mijn slokdarm, waardoor ik eigenlijk serieus rekening moet houden met een dieet ( geen alcohol, chocola, citrus, sterke kruiden , pepermunt, vet)

Voor mijn gezondheid zou het ook beter zijn om af te vallen,

Maar het lukt me niet.

Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik me niet vol eet met dingen die eigenlijk niet goed voor me zijn onder het mom van , ach dat ene chocolade koekje maakt niet uit.



De slokdarmproblemen uiten zich in heftige nek en rugpijn, wat ik steeds vaker heb.

Ik ben voorheen met shakes afgevallen maar zoals verwacht daarna ontzettend gaan vreten



Hoe kan ik dit patroon doorbreken, en wat liever zijn voor mijn lijf?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was een afspraak maken bij een diëtiste, die kan je goed helpen om een gezond eetschema te maken.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Wil je wel echt?
Ik denk dat je niet doorhebt welke gezondheidsrisico's hieraan kleven.

Misschien deze je nogmaals uit laten leggen door de arts?

Als je het wel weet dan eens gaan onderzoeken waarom je jezelf het niet waard vi.d om goed voor te zorgen.
Dieet, Shakes al die flauwekul is zinloos. Rustige aanpassingen van je leefpatroon en accepteren dat dat maar heel langzaam effect heeft is het enige dat helpt.



Dus zorg voor een voedingspatroon dat gezond is maar wel lekker en leefbaar op lange termijn. Beweeg net wat meer, paar keer per week sportschool, dagelijks een flinke wandeling, niks overdrijven. En ga op tijd naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Ik hen gelukkig een lichamelijk beroep, een jonge hond waar ik veel mee loop en ik sport.

Ik denk dat ik daar ook de mist in ga; dat ik veel beweeg en denk dat ik veel nodig heb
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op vrijdag 25 juli 2014 07:14 Wil je wel echt?Met vlagen, ik begin vaak vol goede moed en ben dan veel te streng waarna wéér een veel te lakse periode volgt
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mening dat er achter overgewicht (medisch daargelaten) vaak een psychologische oorzaak schuilt. Als je die oorzaak niet aanpakt is het verdraaid lastig om er iets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Verdiep je eens in voeding en lees eens wat al die suikers echt doen met je lijf. En lees het nog een keer en nog een keer....

Dan neem je nooit meer die rotzooi en wil je alleen maar gezonde voeding.

En... hallo? Heeft je lichaam niet al een enorme waarschuwing gegeven met die slokdarm? Denk daar eens over na?

Suiker = gif.
Alle reacties Link kopieren
Mijn lichaam is echt top, ik weet dat ik dankbaar moet zijn dat ik de kans krijg om beter voor mijn lijf te zorgen door dit gegeven, daarom vind ik het nog moeilijker dat ook dat mij niet helpt



Ik ben verder een erg opgeruimd persoon, het glas is altijd halfvol. Ben erg gelukkig met mijn gezin, mijn werk , mijn leven.

Alleen hier krijg ik geen vat op
Alle reacties Link kopieren
Probeer gezonde alternatieven te vinden voor je 'vreetbuien'.

Schaf eens wat kookboeken aan waarin alleen met gezonde producten wordt gekookt. Aanraders: Powerfood van Rens Kroes, de kookboeken van Amber Albarda.

Vooral het eerste boek van Amber: Eet jezelf mooi, slank, gezond en gelukkig is een een topper, boordevol info over wat voeding doet met je lijf. Amber is zelf ook door gezondheidsproblemen op deze manier gaan leven en koken. Misschien dat dat helpt? Succes!
Als je 'te streng' bent voor je zelf, hoe ziet je eetschema er dan uit?
Waarom koop je dat pak koekjes dan? Als je het niet in huis haalt dan kom je niet in de verleiding om er vam te snoepen.
zoals al gezegd, zou ik een afspraak maken met een diëtiste als ik jou was. Zij kan met jou bekijken wat voor jou een goed eetpatroon is, ermee rekening houdend dat je veel lichamelijk intensief bezig bent. Grote kans dat je inderdaad wat méér nodig hebt, maar geen chocoladekoekjes natuurlijk

Geen ongezonde dingen in huis halen is natuurlijk een voor de hand liggende tip, maar ik weet uit ervaring dat dat niet werkt als je een gezin hebt en de nodige aanloop. Je zou nog wel eens onder de loep kunnen nemen wat je precies in huis haalt, en of dat allemaal nodig is.



Verder weet ik uit eigen ervaring, dat het helpt om veel te lezen over gezonde voeding (en bijbehorende lekkere recepten!). Je krijgt er dan gewoon vanzelf meer zin in.



En misschien moet je je in eerste instantie niet te veel focussen op het afvallen, maar eerst proberen om je weer beter te gaan voelen. als je weer beter in je vel zit, dan komt de rest misschien vanzelf?



Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
praatjes vullen geen gaatjes he, maar voor mij mag je.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor het meedenken.

Ik denk dat ik sowieso hulp ga vragen van een diëtiste dat is wel het minste wat ik kan doen
Alle reacties Link kopieren
quote:Jihoe schreef op 25 juli 2014 @ 07:52:

[...]





Met vlagen, ik begin vaak vol goede moed en ben dan veel te streng waarna wéér een veel te lakse periode volgt

Heb je soms te korte termijn doelen? Als je elke dag het doel hebt dat je je die dag aan je schema moet hebben gehouden, is de kans op falen erg groot en is er weinig herstelruimte.

Maar als je je op lange termijn een doel stelt, dan is het geen ramp als er een paar mindere dagen tussen zitten. Zeker niet als je de marge ruim genoeg maakt, zodat het ook compleet geoorloofd is om zo nu en dan even terug te vallen in oude gewoonte. Het moeilijke aan gezonder eten is niet de start en in mijn ogen zelfs niet het volhouden. Het moeilijke is oppakken als het tegen zit en dan niet in een soort moedeloosheid (of zelfmedelijden) verzanden waardoor je gelijk helemaal op geeft.

Begin bijv. met een haalbaar doel voor 1 maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op vrijdag 25 juli 2014 08:00 Ik ben van mening dat er achter overgewicht (medisch daargelaten) vaak een psychologische oorzaak schuilt. Als je die oorzaak niet aanpakt is het verdraaid lastig om er iets aan te doen.



Vaak wel inderdaad, denk ik ook. Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk dan gaat het meestal mis in de perioden dat ik minder energie heb. Dan heb ik letterlijk de kracht niet om mijn best te doen. Dat komt vaak doordat ik dan meer negatieve energie om me heen of in me heb zitten dan positieve. En dat wordt dan een vicieuze cirkel.



Ben je ergens erg ontevreden, gefrustreerd of oververmoeid over in het leven? Hoeft geen zwaar drama te zijn, ik wil je geen problemen aanpraten maar bij mij gaat het altijd weer een stuk beter als ik bepaalde negativiteit van me af weet te zetten. Dan kan ik dat ongezonde patroon stukken beter doorbreken. Succes!
Elke dag, elk moment opnieuw zijn het de keuzes die je zelf maakt, aldus Chris Powell

Dat is een tijd mijn mantra geweest. Ik heb het opgehangen om mezelf er bij elke hap aan te herinneren dat IK koos wat ik in mijn mond stopte.

En dat heeft best wel geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het vasten dieet iets voor je? 2 of 3 dagen per week 500 kcal en de rest van de week mag je gewoon eten. Voordeel is dat je ook op eetdagen minder gaat eten. En je geniet meer van het eten. Het gaat langzaam maar dit kun je je leven blijven volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Een dieet heeft geen zin in jouw geval, als je daarna je weer volpropt met snoeperijen als je op gewicht bent.



Mede door je medische problemen zou het een nieuwe levensstijl moeten worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dit echt moet zien als aanpassingen voor je gezondheid. Dat overgewicht is eigenlijk bijzaak.

Zet goed op een rij (heb je vast al) wat je echt moet vermijden voor je gezondheid en ga daar alternatieven voor zoeken.



Heftige nek- en rugklachten is niet niets, vooral niet als je een gezin hebt en lichamelijk werk doet.

Je bent het gewoon aan je kinderen verplicht, dat je zo gezond mogelijk bent.
quote:Jihoe schreef op 25 juli 2014 @ 07:52:

[...]





Met vlagen, ik begin vaak vol goede moed en ben dan veel te streng waarna wéér een veel te lakse periode volgtDat is dus zinloos he. Dat strenge vooral. Niet doen.
quote:Jihoe schreef op 25 juli 2014 @ 08:53:

Dank jullie wel voor het meedenken.

Ik denk dat ik sowieso hulp ga vragen van een diëtiste dat is wel het minste wat ik kan doenJe kan geluk hebben natuurlijk, maar mijn ervaring met dietisten is nogal slecht. Je hebt er weinig aan als het onderliggende probleem genegeerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Volg een voedingsprogramma waarbij je veel (goede dingen) eet, waardoor je geen moment honger zult ervaren. Als je wilt afslanken zit het geheim m in het regelmatig eten, precies om de 2-2,5 uur en dat 6x op een dag vanaf het moment dat je opstaat. Er zijn programma's die alles uitschrijven en zelfs boodschappenlijsten aanleveren. Zelf heb ik Bodysupport gevolgd (via een sportschool) en dat kan ik je echt aanraden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven