Lijf & Lijn alle pijlers

ik zorg slecht voor mijn lijf

25-07-2014 07:06 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een bijna veertig jarige vrouw met 2 schatten van kinderen en een fijne man.



Voordat ik mijn man leerde kennen heb ik veel gefeest, gedronken en gerookt. Toen ik zwanger wilde worden ben ik overal met succes mee gestopt en na de zwangerschappen dronk ik in het weekend graag een paar glazen wijn.



O ja ik heb ongeveer 15 kilo over gewicht



Sinds december vorig jaar heb ik problemen met mijn slokdarm, waardoor ik eigenlijk serieus rekening moet houden met een dieet ( geen alcohol, chocola, citrus, sterke kruiden , pepermunt, vet)

Voor mijn gezondheid zou het ook beter zijn om af te vallen,

Maar het lukt me niet.

Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik me niet vol eet met dingen die eigenlijk niet goed voor me zijn onder het mom van , ach dat ene chocolade koekje maakt niet uit.



De slokdarmproblemen uiten zich in heftige nek en rugpijn, wat ik steeds vaker heb.

Ik ben voorheen met shakes afgevallen maar zoals verwacht daarna ontzettend gaan vreten



Hoe kan ik dit patroon doorbreken, en wat liever zijn voor mijn lijf?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hetzelfde, dus lees mee. Ik weet hoe ik gezond kan eten en wat er beter voor mij is, maar doe er niks mee, met al mijn kennis.

Ik weet dat ik een nieuwe levensstijl moet aanmeten. Maar juist omdat het moet wellicht lukt het niet? Ergens moet ik een knop vinden die de lakse houding tov mijn zelf uitzet.
Wie heeft gezegd dat je die producten niet mag? En heb je ook medicijnen voor je SD? Zo ja waarom doet het dan pijn?
En wat eet je nu? Je rookt niet en je sport en je hebt maar 15 kilo overgewicht. In je OP doe je alsof je jezelf mishandelt maar ik lees daar nog geen enkel bewijs voor.
Alle reacties Link kopieren
Kleine aanpassingen kunnen al van grote invloed zijn. Het begint al bij het boodschappen doen. Zorg ervoor dat je veel rauwkost, groente en fruit in huis haalt. Beperkt het gesnaai tot het weekend. Als je 80% gezond eet mag je gerust 20% ongezond voedsel.



Focus je op alle gezonde dingen die je wel 'mag' eten i.p.v. het voedsel dat je niet 'mag' eten



Ik vond het boek 'Eet jezelf slank en gelukkig' interessant. Het helpt mee als je leert hoe voeding voor je kan werken.
Fruit is meestal een suikerbom. In grote hoeveelheden veel minder gezond dan vaak gedacht.
Er is niks mis met fruit.
Is het voor al de trek in chocolade bijvoorbeeld? Wat je kan doen is muesli met yoghurt eten en dan een klein stuk chocolade reep versnipperen er boven, heb je de smaak nog wel maar niet in eens die reep, of koekjes er bij die ook zonder chocolade al rijk zijn aan calorieen.



ben zelf absoluut geen fan van sla en rauwkost, ik denk dat als je in eens je eet patroon van koekjes, chips, borrels om gooit naar sla, bananen en kruidenthee je niet slaagt.



Ik maak zelf lekkere shakes van banaan, ananas en yoghurt met een blendertje (echt een klein goedkoop ding). Ik ben vaak geen fan van een hele banaan eten, maar geblend vind ik het super lekker. Je kan zelfs groente blenden, maar dat smaakt wel wat minder maar er zijn lekkere recepten voor 'groene' smoothies.



Verder is het denk ik gemakzucht, zo'n pak koekjes. Dat heb ik, zit ik lekker tv te kijken of te bellen, en voor ik het weet is het pak leeg. Ik koop het dan ook niet meer. In het weekend koop ik chips of zoutjes met de minste calorieen (nog veel natuurlijk), en in een doosje of pakje van 75-100 gr. Dat verdeel ik in 2, en heb ik twee dagen een hartige snack in de avond.



denk dat goed kunnen koken vaak helpt, dan 'snap' je de smaken en kan je ook maaltijden maken die minder rijk zijn aan calorieen en erg lekker, ik heb geinvesteerd in goed koken en bij houden wat ik eet, wanneer ik honger krijg op welk tijdstip, mijn calorieen per dag en wat ik aan sport doe en wat ik er mee verbrandt.



Ik heb nooit overgewicht gehad maar ben bijna 34 en merk dat ik niet meer kon snaaien zo als vroeger, dus ik ben het nu voor na dat ik in korte tijd 5 kilo aan kwam en mijn stijl wil aanpassen voor ik wel overgewicht krijg, want tja hoe 'verder' je bent hoe moeilijker het is.
quote:eldorado schreef op 25 juli 2014 @ 10:02:

Fruit is meestal een suikerbom. In grote hoeveelheden veel minder gezond dan vaak gedacht.Banaan is 80 cal voor een grote, zit veel goeds in, en ook suiker maar als je je suiker inname beperkt in andere dingen zonder de voordelen van fruit is er niks aan de hand hoor.
Ik zorg ook slecht voor mijn lijf maar dan net even anders.



Ik eet veel te weinig. Vaak alleen de avondmaaltijd en een tussendoortje overdag. (Doordat mijn vader is overleden begin dit jaar en ik veel moet verwerken, ook van vroeger)

Ik ben hierdoor dit jaar al 16 kg afgevallen (had ook flink overgewicht) Nu zit ik op 83 kg, is Nog steeds iets teveel.



Ik sport niet, zou ik eigenlijk wel moeten doen.



Bij mij is het probleem dat ik best wel weet hoe het moet. Gezond eten en regelmatig bewegen.

Ik kan mij er echter niet toe zetten om dit om te zetten. Momenteel word ik in beslag genomen door rouwen, therapie en de pas vastgestelde ADHD van mijn zoontje.

Het kost mij veel energie en ik heb geen puf/zin om dit om te draaien.

Weet eigenlijk ook niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Ik begin er soms namelijk enthousiast aan, maar binnen een paar dagen zit ik weerin het oude stramien...
Alle reacties Link kopieren
Dat overgewicht an sich lijkt me nu even het minste van je problemen. Al kan vooral buikvet je spijsverteringsklachten wel verergeren, dus afvallen zou wel welkom zijn.

Zelf heb ik een middenrifbreuk, kan dus ook bepaalde zaken niet eten zonder daar fikse pijnklachten van te krijgen. Aan jou de keuze om te bepalen of de pijnklachten 'later' opwegen tegen het vervullen van je korte termijn behoefte 'nu'. Je krijgt op de één of andere manier een dusdanige 'beloning' van (vr)eten en blijkbaar is het je de pijn 'waard' anders zou je er wel mee stoppen.

En daar moet je mee aan de slag en niet met een diëtiste. Die is niet opgeleid om te achterhalen welke oorzaak er achter dat 'mechanisme' van je volproppen ondanks de pijn zit. laat staan om je te helpen dit te veranderen.



Je eetbuien zijn mi namelijk geen oorzaak maar een symptoom van iets heel anders. Dat bepaalde voedingsstoffen lichamelijke klachten veroorzaken is een 'extraatje'.

Dus een dieet gaat je niet helpen. Niet alleen omdat je jezelf qua eten niet in de hand hebt maar vooral omdat je de focus verkeerd legt. symptoombestrijding is leuk en aardig, het helpt je in dit geval waarschijnlijk alleen maar verder in de put.

Ik denk dat wanneer jij je op het échte probleem focust (nl waaróm je zoveel blijft eten ondanks de pijnklachten) je vanzelf andere keuzes gaat maken. En met andere keuzes zal je lijf ook veranderen. En dan heb ik het in eerste instantie niet over avallen.

Je hebt nu niks aan tips over voeding, hoe goed bedoelt ze ook zijn. Je hebt nu niks aan dietiste. Je hebt veel meer aan een coach of psycholoog oid.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Polkadot28 schreef op 25 juli 2014 @ 10:14:

Ik zorg ook slecht voor mijn lijf maar dan net even anders.



Ik eet veel te weinig. Vaak alleen de avondmaaltijd en een tussendoortje overdag. (Doordat mijn vader is overleden begin dit jaar en ik veel moet verwerken, ook van vroeger)

Ik ben hierdoor dit jaar al 16 kg afgevallen (had ook flink overgewicht) Nu zit ik op 83 kg, is Nog steeds iets teveel.



Ik sport niet, zou ik eigenlijk wel moeten doen.



Bij mij is het probleem dat ik best wel weet hoe het moet. Gezond eten en regelmatig bewegen.

Ik kan mij er echter niet toe zetten om dit om te zetten. Momenteel word ik in beslag genomen door rouwen, therapie en de pas vastgestelde ADHD van mijn zoontje.

Het kost mij veel energie en ik heb geen puf/zin om dit om te draaien.

Weet eigenlijk ook niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Ik begin er soms namelijk enthousiast aan, maar binnen een paar dagen zit ik weerin het oude stramien...

Gewoon dan maar even laten zoals het is, dat eten. Je kan ook maar een X aantal dingen tegelijk. En rouwen zuigt alle energie uit je lijf. Probeer genoeg te eten als dat lukt en wanneer het niet lukt, jammer dan. Dat komt vanzelf wel weer.

Sterkte ermee
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:strikjemetstippels schreef op 25 juli 2014 @ 10:13:

[...]



Banaan is 80 cal voor een grote, zit veel goeds in, en ook suiker maar als je je suiker inname beperkt in andere dingen zonder de voordelen van fruit is er niks aan de hand hoor.Ja, mijn huisarts is een amateur, vanzelfsprekend. Maar goed, vooral aan het fruit he.
Alle reacties Link kopieren
Als het je tot nu toe nog niet alleen gelukt is, moet je zeker de hulp van een deskundige inroepen.
quote:eldorado schreef op 25 juli 2014 @ 10:24:

[...]



Ja, mijn huisarts is een amateur, vanzelfsprekend. Maar goed, vooral aan het fruit he.

Nou, een huisarts is geen voedsel deskundige natuurlijk. Meningen zijn uiteraard verdeeld over alles wat suiker bevat, weet ik ook wel. Maar mensen eten al van oudsher fruit, dieren ook, en we hebben het hopelijk niet over een kilo per dag. Meeste ontzettend fitte gezonde mensen met perfect gewicht, die ik ken iig, eten fruit (en sporten heel veel).



Niet om je aan te vallen hoor, ik vraag me af wat je mening is over fruit verder. En wat jouw tips zijn qua gezond eten (of die van je huisarts).
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 25 juli 2014 @ 09:47:

Ik ben hetzelfde, dus lees mee. Ik weet hoe ik gezond kan eten en wat er beter voor mij is, maar doe er niks mee, met al mijn kennis.

Ik weet dat ik een nieuwe levensstijl moet aanmeten. Maar juist omdat het moet wellicht lukt het niet? Ergens moet ik een knop vinden die de lakse houding tov mijn zelf uitzet.

Erachter komen wat het ongezonde eten je 'oplevert' dat is eigenlijk de truc. Noem dat 'de knop omzetten' maar ik kan niet zoveel met die uitdrukking. want voor je een knop om kan zetten moet je eerst weten wáár die knop zit.

Er kunnen weet ik hoeveel oorzaken dus evenzovele 'knoppen'. Vind eerst de goede maar eens Pas dan kun je er gericht mee aan de slag.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Waarom zorg je zo slecht voor jezelf? Dat is toch wel DE vraag. Vindt je jezelf weinig waard? Dit gaat dieper dan alleen het uiterlijke niveau. Ik denk dat je het beste kan gaan kijken hoe je met mezelf omgaat van binnen. Welke leegte je wil opvullen en waarom je niet van jezelf houdt -sorry maar hier lijkt het wel op- en waarschijnlijk troostvoedsel gebruikt?

Goede voeding is van alles wat we tot ons nemen ; zowel onze gedachten als het voedsel wat we binnenlaten. Fast food en weinig voedzaam voedsel heeft ook weer consequenties voor onze gemoedstoestand. Shakes heeft geen zin, is een te middel waar je snel weer last krijgt van overcompenseren; omdat je jezelf dan zoveel moet ontzeggen dat de balans naar de andere kant doorslaat waardoor je weer sneller naar ongezonde en meer voeding grijpt.



Balans is een sleutelwoord met voeding maar daarvoor moet je eerst balans in jezelf voelen. Voor te starten probeer normaal, aardappels, groente, vis, rijst, te eten en intussen aan je innerlijke voeding te werken. Dit kan door een boek te lezen bv: van Dr. Wayne Dyer; Leef in Balans of met behulp van een therapeut. Van binnen naar buiten werken zogezegd en je zal zien dat het dan oplost, omdat je bij de kern van de zaak begint., ( zoals iemand al benoemde dit vaak pscyhologisch is.) Een dieetiste kan je ook naartoe maar ik vindt altijd dat mensen zelf heus wel weten wat goed en geen goed voedsel is. En een gebakje af en toe kan echt wel hoor. Voedsel van de ziel is het belangrijkst, en van daaruit kijken wat jouw lichaam qua voeding nodig heeft. Als dit je aanspreekt en meer wilt weten kijk eens op www.ikhebgedroomd.info[/NORML][/URL].



Behoeftigheid is een groeiende reus die nooit door de mantel van het bezit kan worden bedekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 25 juli 2014 @ 10:28:

[...]



Erachter komen wat het ongezonde eten je 'oplevert' dat is eigenlijk de truc. Noem dat 'de knop omzetten' maar ik kan niet zoveel met die uitdrukking. want voor je een knop om kan zetten moet je eerst weten wáár die knop zit.

Er kunnen weet ik hoeveel oorzaken dus evenzovele 'knoppen'. Vind eerst de goede maar eens Pas dan kun je er gericht mee aan de slag.



Weten waar die knop zit is inderdaad het punt.

Waarom ik slecht eet is gemakzucht, even niet koken, geen zin, geen tijd etc.
quote:eldorado schreef op 25 juli 2014 @ 10:24:

[...]



Ja, mijn huisarts is een amateur, vanzelfsprekend. Maar goed, vooral aan het fruit he.als je huisarts je waarschuwt voor fruit dan vind ik dat bijzonder vreemd. Tenzij je misschien diabetes hebt?
50 manieren om jezelf te troosten zonder eten

Heel fijn boekje dat niet zozeer het slecht eten aanpakt, maar waarmee je erachter kan komen waaróm je slecht eet.
Iedereen gaat er hier maar van uit dat TO inderdaad slecht voor zichzelf zorgt. Maar dat weten we niet.

Wat weten we wel:

- ze heeft matig overgewicht, 15 kilo. TO is dat op basis van de BMI? En over wat voor BMI hebben we het dan? Of ben je 15 kilo verwijderd van iets dat je zelf een ideaal gewicht vindt?

- ze heeft het over slokdarmproblemen. Wat voor problemen? En waarom zou je geen vet meer mogen bij een slokdarmprobleem?

- ze is gestopt met drinken en roken en feesten

- ze sport



al met al heb ik nog niet het probleem helder, laat staan redenen gehoord waarom ze haar levenswijze drastisch om zou moeten gooien. Suikervrij, koolhydraatarm, vasten het zijn allemaal vrij extreme methodes. Maar als je iets voorgoed wilt veranderen moet je beginnen met kleine stapjes. Een extreem dieet is nergens goed voor
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 10:44:

Iedereen gaat er hier maar van uit dat TO inderdaad slecht voor zichzelf zorgt. Maar dat weten we niet.

Wat weten we wel:

- ze heeft matig overgewicht, 15 kilo. TO is dat op basis van de BMI? En over wat voor BMI hebben we het dan? Of ben je 15 kilo verwijderd van iets dat je zelf een ideaal gewicht vindt?

- ze heeft het over slokdarmproblemen. Wat voor problemen? En waarom zou je geen vet meer mogen bij een slokdarmprobleem?

- ze is gestopt met drinken en roken en feesten

- ze sport



al met al heb ik nog niet het probleem helder, laat staan redenen gehoord waarom ze haar levenswijze drastisch om zou moeten gooien. Suikervrij, koolhydraatarm, vasten het zijn allemaal vrij extreme methodes. Maar als je iets voorgoed wilt veranderen moet je beginnen met kleine stapjes. Een extreem dieet is nergens goed voorNouja, als jij bewust het eten blijft eten dat voor zoveel pijn zorgt dan ben je niet slim bezig natuurlijk.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 10:44:

Maar als je iets voorgoed wilt veranderen moet je beginnen met kleine stapjes. Een extreem dieet is nergens goed voorEens.
quote:hatsetats schreef op 25 juli 2014 @ 10:51:

[...]



Nouja, als jij bewust het eten blijft eten dat voor zoveel pijn zorgt dan ben je niet slim bezig natuurlijk.Dat vraag ik me af. Bij maag en slokdarmklachten kunnen bepaalde producten voor meer klachten zorgen maar het lijstje dat TO opnoemt is daar niet mee in overeenstemming. Als je klachten hebt moet je terug naar de arts, want de oorzaak van die klachten zal weggenomen moeten worden en als dat niet kan, er zijn ook medicijnen die dat kunnen verlichten. Maar zolang we niet weten wat TO heeft blijft dit gissen natuurlijk.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 10:44:

Iedereen gaat er hier maar van uit dat TO inderdaad slecht voor zichzelf zorgt. Maar dat weten we niet.

Wat weten we wel:

- ze heeft matig overgewicht, 15 kilo. TO is dat op basis van de BMI? En over wat voor BMI hebben we het dan? Of ben je 15 kilo verwijderd van iets dat je zelf een ideaal gewicht vindt?

- ze heeft het over slokdarmproblemen. Wat voor problemen? En waarom zou je geen vet meer mogen bij een slokdarmprobleem?

- ze is gestopt met drinken en roken en feesten

- ze sport



al met al heb ik nog niet het probleem helder, laat staan redenen gehoord waarom ze haar levenswijze drastisch om zou moeten gooien. Suikervrij, koolhydraatarm, vasten het zijn allemaal vrij extreme methodes. Maar als je iets voorgoed wilt veranderen moet je beginnen met kleine stapjes. Een extreem dieet is nergens goed voor



Helemaal mee eens.



En probeer gezond te snoepen. Lekkere zoete perziken zijn op die moment in de aanbieding. Heerlijk. Veel lekkerder dan gebak of koek. En lekker fris als je ze in de koeling houdt, zeker met die weer. Beter dan een ijsco.



Leer jezelf het woord "Bwheg" aan als je aan koek of snoep denkt denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 10:54:

[...]



Dat vraag ik me af. Bij maag en slokdarmklachten kunnen bepaalde producten voor meer klachten zorgen maar het lijstje dat TO opnoemt is daar niet mee in overeenstemming. Als je klachten hebt moet je terug naar de arts, want de oorzaak van die klachten zal weggenomen moeten worden en als dat niet kan, er zijn ook medicijnen die dat kunnen verlichten. Maar zolang we niet weten wat TO heeft blijft dit gissen natuurlijk.Nou, ik kan heel pittig eten, geen klachten. Liters koffie, geen klachten. Bijna alle koolsoorten eten, geen klachten. Vet, geen klachten. En dat zijn de gewone 'triggers' voor een middenrifbreuk. Maar geef me witte rijst en het is raak. En hoe.....
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven