Geld & Recht alle pijlers

Zuinig zijn op een extreme manier.

24-07-2014 17:54 406 berichten
Ik ben een alleenstaande vrouw en zal dat ook altijd blijven. Inmiddels 38 jaar en helaas in de bijstand. Doe wel vrijwilligerswerk op haalbaar niveau.



Ik heb het heel krap en probeer extreem te bezuinigen. Zo doe ik boodschappen voor 12 euro in de week. Daar eet ik gewoon goed van.



k gebruik luxe dingen niet zoals deo makeup en cremes. Enige wat ik gebruik is tandpasta, douchegel, tandenborstel en shampoo.Met een fles shampoo doe ik een jaar. Maandverband maak ik van oude kleding is niet vies, je gooit het gewoon weg. Ik koop wc papier ook zelden gebruik water veel frisser ook en neem soms een rol mee op openbare plekken, ach ja wie gaat het missen. Ik spoel een keer peer week de wc door.



Wie heeft er nog meer leuke tips om extreem te besparen. Ik als iemand in de bijstand heb op deze manier toch al 1700 euro spaargeld. Dat had ik met normaal leven nooit bereikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuorrebout schreef op 25 juli 2014 @ 07:32:

Oei...5,01....voor mij 2 aardbollen. Nog een weg te gaan dus. Maar aan de andere kant...ik woon in een provincie waar het OV zeer matig is dus zonder auto=geen werk.Als je een auto hebt, kan je ook met reclame op je auto rijden. Ik heb een keer een advertentie gelezen dat ze mensen daarvoor vroegen. Weet alleen niet meer wat de inkomsten waren.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Lekker in het leven bonnen kun je niet aanvragen, Sima / Apple.



Sommige denken dat je ze krijgt als je ooit de blije doos hebt aangevraagd, maar mijn alleenstaande, kinderloze buurman krijgt ze ook op naam.



Ik vraag allerlei gratis producten aan, en ben lid van lihl, maar kreeg ze nooit.

Tot ik het huis uit ging, en een jaar later ineens de bonnen op mijn ouderlijk adres ontving.



Ze kunnen / willen zelf niet aangeven wat voor logica er achter die bonnen zit, maar ze gebruiken dus geen nieuwe adres gegevens..
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 24 juli 2014 @ 23:18:

[...]





Water wordt steeds duurder en je verbruikt ruim 30% ervan om je toilet door te spoelen schoon, helder drinkwater.



Hier wordt er ook op gelet en met gezin kun je een hoop besparen ruim 25.000 liters en dan loont het wel.



Afhankelijk van waar in Nederland je woont, betaal je voor 1000 liter drinkwater tussen de ¤0,84 ( Brabant) en de ¤1,66 (Amsterdam).



Als Zuinig vier keer per dag haar toilet volledig zou doorspoelen (6 liter), betaalt ze voor een hele week doorspoelen dus maar ¤0,14 (Brabant) tot ¤0,28 (Amsterdam).

Om daarvoor de hele week in de stank te zitten, loont mijns inziens totaal niet de moeite.



Persoonlijk vind ik water besparen voor het milieu wel de moeite, maar in dit topic ging het over geld besparen. En dan begrijp ik niet waarom Zuinig er juist voor kiest om op spotgoedkoop kraanwater te gaan besparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zuinig schreef op 24 juli 2014 @ 17:54:

Ik als iemand in de bijstand heb op deze manier toch al 1700 euro spaargeld. Dat had ik met normaal leven nooit bereikt.Wow, hulde. Ongelofelijk knap. Op dit doorzettingsvermogen zal menig miljonair jaloers zijn, zo gok ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucky_Birdie schreef op 25 juli 2014 @ 07:42:

Lekker in het leven bonnen kun je niet aanvragen, Sima / Apple.



Sommige denken dat je ze krijgt als je ooit de blije doos hebt aangevraagd, maar mijn alleenstaande, kinderloze buurman krijgt ze ook op naam.



Ik vraag allerlei gratis producten aan, en ben lid van lihl, maar kreeg ze nooit.

Tot ik het huis uit ging, en een jaar later ineens de bonnen op mijn ouderlijk adres ontving.



Ze kunnen / willen zelf niet aangeven wat voor logica er achter die bonnen zit, maar ze gebruiken dus geen nieuwe adres gegevens..Ik weet ook niet hoe ik eraan ben gekomen, ik weet wel dat ik ze nog nooit heb aangevraagd. De bonnen geef ik altijd aan bekenden die wel normaal gesproken die A producten kopen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Java schreef op 25 juli 2014 @ 08:22:

En dan begrijp ik niet waarom Zuinig er juist voor kiest om op spotgoedkoop kraanwater te gaan besparen.

Ik begrijp niet waarom je zo'n detail eruit pikt, terwijl het grote plaatje natuurlijk is dat TO haar leven volledig heeft getransformeerd.



En dat ze overduidelijk gelukkiger is dan menig tweeverdiener met een BMI boven de 25, wonend in een penthouse 14 hoog in Amsterdam.



Ik vind het een ware inspiratie en ik ben diep onder de indruk.
Serieus? Diep onder de indruk van iemand die zichzelf en haar huis verwaarloost? Zich als kluizenaar gedraagt en wc papier jat?
Gister nog extreme cheapskates gezien en dit geval kan er duidelijk in.

Respect maar gezond is dit niet.

Ik was ook de auto als het regent ( je gaat niet dood van een klein beetje water) maar de wc doorspoelen doe ik toch echt elke keer. Op water bezuinigen doe ik weer door het koude water vd douche op te vangen en te gebruiken voor de tuin en regenwater opvangen.



Verder op de aanbiedingen letten, geen eten weggooien en gezond eten en veel bewegen.

Ik wil leven en niet overleven
Alle reacties Link kopieren
Voor weinig kun je een groot vat kopen van 1000 liter. Hierin kun je regenwater opvangen en dit gebruiken voor het doorspoelen van het toilet, voor het schoonmaken van de auto, ramen e.d..
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 25 juli 2014 @ 09:44:

Voor weinig kun je een groot vat kopen van 1000 liter. Hierin kun je regenwater opvangen en dit gebruiken voor het doorspoelen van het toilet, voor het schoonmaken van de auto, ramen e.d..Bij Welkoop zijn ze heel goedkoop zag ik laatst. Goedkoper dan op MP. Toevallig keek ik ernaar of het waard was om het aan te schaffen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb soms al moeite om met ¤ 12,- per dag rond te komen

Of het gezond is of niet, ik vind het reuze knap!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 25 juli 2014 @ 09:44:

Voor weinig kun je een groot vat kopen van 1000 liter. Hierin kun je regenwater opvangen en dit gebruiken voor het doorspoelen van het toilet, voor het schoonmaken van de auto, ramen e.d..

Wat is 'weinig'? 1000 liter water kost gemiddeld een euro. Als je dus 30 euro uitgeeft aan zo'n vat, moet je hem 30 keer helemaal volkrijgen en gebruiken voordat je 'winst' maakt. Dan ben je volgens mij al weer 3 jaar verder.



Besparen op water is nauwelijks de moeite. Veel beter kun je besparen op electriciteit, dat is vele malen duurder. Een gemiddeld huishouden betaalt ongeveer 60 euro per maand aan electriciteit (waar je met kleine ingrepen eenvoudig een kwart van zou kunnen minderen), tegen ongeveer 15 euro aan water.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:maiskip schreef op 25 juli 2014 @ 09:29:

Gister nog extreme cheapskates gezien en dit geval kan er duidelijk in.

Respect maar gezond is dit niet.

Ik was ook de auto als het regent ( je gaat niet dood van een klein beetje water) maar de wc doorspoelen doe ik toch echt elke keer. Op water bezuinigen doe ik weer door het koude water vd douche op te vangen en te gebruiken voor de tuin en regenwater opvangen.



Verder op de aanbiedingen letten, geen eten weggooien en gezond eten en veel bewegen.

Ik wil leven en niet overlevenVoor deze mensen heb ik geen respect voor, brrr viezeriken en loeren op andermans dingen/etensresten. Nee is voor mij over the top
quote:verhuisd schreef op 24 juli 2014 @ 18:52:

Wachten op de marktman neigt toch erg naar bedelen?!



Neigt?



Het is bedelen, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om pas rond sluitingstijd naar de markt te gaan, om vervolgens als een hond staan wachten tot je een bot toe geworpen krijgt door de marktlui.



Ik werk liever 60uur per week, om voor mijn fruit/groente te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 25 juli 2014 @ 00:03:

[...]





Met je hand.OMG! Dus met je hand met water veeg je je kont schoon? Oke... en als je dan uitgebadderd bent op de wc, wat doe je dan? Het lijkt me dat je dan een natte boel hebt down there. Of trek je dan zo je broek weer aan?
Welnee, TO baddert zich in de sloot en laat zich drogen aan de wind
quote:himalaya schreef op 24 juli 2014 @ 21:57:

[...]





Maar dan nog is 'voor altijd' iets wat je niet kunt overzien.Heel veel mensen praten zo. En ja, dat is niet goed, maar daar moet je doorheen lezen.
quote:loquase schreef op 24 juli 2014 @ 23:02:

Als ik mijn psychologie van de koude grond er op los mag laten.

Volgens mij heeft het bij TO met angst en controle te maken. Graag veel geld achter de hand willen hebben en kasten vol voorraden. Dat geeft een gevoel van veiligheid.





Mijn sobere leven is ook meer zoals Cumulus en Carmen het doen. Het heeft ook met een bepaalde omschakeling van denken te maken. Ik doe het niet vanuit een boeddhistisch bedelmonnik idee, dat armoede louterende zou zijn. Echt arm zijn is niets lolligs aan en geeft juist een hoop stress. Ook leef ik niet zo omdat ik heel bewust ecologisch bezig wil zijn. Al is het is een leuk bijeffect dat mijn ecologische voetstap minimaal is. Ik doe het vooral omdat ik juist van het leven wil genieten.

Voor mij zijn vrijheid en tijd heel waardevol i.i.g. veel meer waard dan veel geld of spullen. Ik ben geen verzamelaar en heb weinig voorraad. Minder hebben is voor mij prettiger. Het geeft een hoop rust en ruimte en scheelt een hoop werk. Hoe meer bezit hoe meer zorgen.



Het voelt ook niet als een opoffering , of straf, zoals je hier wel eens op topics leest van mensen die moeten bezuinigen.

Geen seconde heb ik het idee dat geen tv en smartfoon etc. ook maar iets afdoet aan mijn levensvreugde. Het is leuk om te merken hoe weinig je eigenlijk echt nodig hebt en dat je veel dingen totaal niet mist.

Door zo te leven kan ik juist de dingen doen, en mijn geld uitgeven aan, wat ik belangrijk en fijn vind.

Dat zijn soms ook best luxe, of in de ogen van de echt strenge consuminderaar, onzinnige dingen. Maar ik doe dit niet om mezelf te straffen, of om het mezelf moeilijk te maken. Integendeel.Helemaal met je eens.
quote:loquase schreef op 24 juli 2014 @ 23:49:

[...]





De echte consuminderaars hebben natuurlijk geen tv.



TO leeft, zoals al in de titel aangegeven heel extreem. Maar ik vind ook dat er behoorlijk extreem op haar gereageerd wordt. Allereerst kon bijna niemand geloven dat je werkelijk zo kan leven. En wordt er gedacht dat als je zo zuinig leeft, je niet anders dan doodongelukkig kan zijn.

Het zou mijn keus niet zijn, maar een heel andere manier, met veel spullen, koophuis, hypotheek en lange dagen werken, zou ik evengoed niet willen.



En opnieuw ben ik het met je eens.



Ook al is het nog zo extreem (en niet mijn ding), een mens kan met respect reageren, of helemaal niet.



Ik zie op diverse fora meterslange topics over dure dingen die je noemt (kleding, spullen, mode, inrichting) die ik de andere kant op extreem vind. Maar dit wordt veel normaler gevonden. Eindeloze discussies over kleding, over dat je duizenden euro's moet besteden om je tanden recht te zetten (zonder medische noodzaak, laat dat duidelijk zijn!), gisteren nog iemand horen klagen over bezuinigen op de vakantie, met z'n vieren voor 4000,= (vierduizend) euro naar Egypte zat er niet in, en nu stortte de wereld in.

Mannen die over net aangeschafte nieuwe auto's praatten alsof het om een paar schoenen ging. Hup, paar opties erbij van een paar duizend euro (navigatie twv een bedrag waar je kaak van op de grond valt, té-ring, ik heb gratis Google Navigatie op mijn telefoon, en dat vind ik al een ongekende luxe!).



Ik vind dat minstens zo extreem als zeer "frugal" leven. Ik geef toe dat het me moeite kost er geen oordeel over te vellen (over die auto en die vakantie). Maar ik hou me in.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 25 juli 2014 @ 09:13:

Serieus? Diep onder de indruk van iemand die zichzelf en haar huis verwaarloost? Zich als kluizenaar gedraagt en wc papier jat?



Misschien is dat zo. Maar waarom focusen op het negatieve? Waarom niet het mooie en het positieve er uit halen?



Dit is iemand die in de bijstand is gekomen, en zich heeft ontworsteld aan de armoe. Met enorm veel doorzettingsvermogen. Ze heeft haar trots laten varen. Al haar gewoonten moesten op de schop. Ze moest stoppen met zich identificeren met haar spullen. Gestopt met kijken naar anderen, vergelijken met de rest.



En nadat ze door die mangel ging, heeft ze zichzelf gelukkig gemaakt. Niet met geld, maar met de beste dingen van het leven: wandelen, een warme familie, zelf-redzaamheid, spaarzaamheid.



Ik vind het echt fantastisch.
quote:ikeaverslaafde schreef op 24 juli 2014 @ 23:53:

Wat mij er ongelukkig aan lijkt, is dat je voortdurend moet nadenken waar je je geld aan uitgeeft. Ik zou er niet voor kiezen zelf zo te leven. Het zou me benauwen. Ik denk dat het veel mensen benauwt en dat ze daarom zo op haar reageren, zo van: waarom doe je het jezelf aan?



Daarbij nog het mogelijke gebrek aan voldoende voedingsstoffen en hygiëne... tja.





Sommigen zien het als een hobby of een way of life.

Zoals anderen sporten als een way of life zien.
quote:ireneadler schreef op 25 juli 2014 @ 00:24:

[...]





Omdat ik met mijn kont geen boterham eet of in mijn neus peuter, dus die hoeft niet bacterievrij te zijn.Pas op, er lezen beelddenkers mee!
quote:monsterpinguin schreef op 25 juli 2014 @ 11:47:

[...]





Misschien is dat zo. Maar waarom focusen op het negatieve? Waarom niet het mooie en het positieve er uit halen?



Dit is iemand die in de bijstand is gekomen, en zich heeft ontworsteld aan de armoe. Met enorm veel doorzettingsvermogen. Ze heeft haar trots laten varen. Al haar gewoonten moesten op de schop. Ze moest stoppen met zich identificeren met haar spullen. Gestopt met kijken naar anderen, vergelijken met de rest.



En nadat ze door die mangel ging, heeft ze zichzelf gelukkig gemaakt. Niet met geld, maar met de beste dingen van het leven: wandelen, een warme familie, zelf-redzaamheid, spaarzaamheid.



Ik vind het echt fantastisch.Hoewel ik de manier van TO ook wel wat extreem vind, ben ik het ook met jou helemaal eens. Het gaat hier wel om iemand die niet gaat lopen miepen dat het glas halfleeg is en dat ze weinig centjes heeft, geen vent en geen leven, maar zelf invulling geeft aan haar leven (oké, misschien op een manier waar je vraagtekens bij kunt zetten, maar ze doet er wel iets mee!).
Alle reacties Link kopieren
quote:bieno schreef op 24 juli 2014 @ 23:35:

[...]





Serieus? Ik ken het werkelijk niet!

Het is ook meer de manier hoe het geschreven is, alsof je elk perkje mag leegroven want je betaald belasting dus is het van jou. Maar ik wist werkelijk waar niet dat dat dus serieus bestaat Ik kende het ook niet! Maar we gingen verhuizen en toen zagen we mensen bezig. En toen later nog een keer. Dus toen ging ik kijken en ja hoor: het mag dus gewoon. Vond het wel een leuk initiatief, maar het past ook wel erg bij onze gemeente. Die is heel erg van dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet geloven dat dit echt is!

Oude kleren als maandverband gatver.

Dadelijk ben je met je 40 dood en heb je al die tijd zo moeten leven. Prima dat je spaart maar als dit al waar zou zijn is dit wel heel extreem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven