Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartverzekering stopzetten?

24-07-2014 15:16 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben mij toen ik heel klein was al verzekerd bij de Dela (soort basisverzekering voor begrafenis of crematie). Toen ik 18 was, ben ik de premie zelf gaan betalen.



Inmiddels ben ik 35 en woon al 13 jaar samen met mijn vriend. Onze kinderen zijn inmiddels ook verzekerd op mijn polis, iets van 12 euro per maand betaal ik nu. Niet wereldschokkend veel, maar toch... Mijn vriend vindt het zonde, hij heeft geld genoeg om een eventuele uitvaart te betalen, mocht het nodig zijn.



Wat zouden jullie doen? Stopzetten of verzekerd blijven? Stel dat we ooit uit elkaar gaan, dan kan ik me natuurlijk gewoon opnieuw verzekeren.



Er zijn eigenlijk 3 dingen die me tegenhouden:

- stel dat ik me over 10 jaar, ik zeg maar wat, weer wil verzekeren, zou ik dan meer moeten betalen?

- mijn ouders waren not amused toen mijn zus een paar jaar geleden haar uitvaartverzekering opzegde, omdat ze ook voor haar zo lang hadden betaald. Maar ik vind dat eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. Destijds hadden zij mijn begrafenis moeten betalen, nu doet mijn vriend dat.

- mijn gevoel dat je net zult zien dat er iets met mij of de kinderen gebeurt als ik die verzekering opzeg (slaat eigenlijk nergens op natuurlijk)



Bedankt alvast voor jullie meningen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 24 juli 2014 @ 16:16:

@Handig met geld;



Ik snap je punt. Maar TO betaalt nu 12 euro, zij zegt per maand. Vanaf haar 18de, want ze was tot 18 meeverzekerd.



TO is nu 35. Ze heeft dus 17 jaar betaald, x 12 maanden x 12 euro is nog geen 2500 euro. En de kinderen zijn meeverzekerd. Voor 2500 euro kun je geen 3 uitvaarten zelf regelen.De kans is vele malen groter, dat TO nog jaaaaaaaaaaaaaaren door betaalt. Zo'n uitvaartverzekering is ook niet gek, die weten heus wel wat winst maken is.
Het hang er vanaf of het een polis in natura is of een vermogensverzekering. Die in natura is niet af te kopen.



Hoe dan ook, je wil toch niet afhankelijk zijn van iemand anders, en al helemaal niet als die ander wettelijk gezien niets van je is. Er kan van alles gebeuren waardoor hij niet zal betalen, en dan zadelt TO haar ouders en eventuele broers en of zussen met de kosten op. Ik zou dat niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Exces: Zo simpel is het niet. Als een uitvaartverzekering alleen een overlijdensrisicoverzekering zou zijn, zou hij veel goedkoper zijn.



Juist omdat hij altijd uitkeert, is het geen echte verzekering. Het is gewoon een spaarpot, met een vast doel. Alleen als je vroeg doodgaat krijg je wat meer, dat is het risicodeel, maar dat is maar een heel klein deel van je premie. Voor 12 euro per maand kun je een overlijdensrisicoverzekering van 150.000 euro krijgen, als je 35 bent.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Dat een uitvaartverzekering je dingen uit handen neemt klopt mss wel,



maar...

daar voor kan je ook gewoon iemand inhuren, kost nu ook weer niet zo veel.



Kijk goed hoe de dekking van je polis is, vaak is dat vrij basic en weinig (50 kopjes en pp een droog plakje cake terwijl je mss wel liever een broodmaaltijd voor 150 mensen wil). Kan je alsnog bijbetalen.
Ik heb een natura verzekering (je krijgt dus diensten en producten, ipv geld) en daar betaal ik tot mijn 65ste premie voor. In totaal zal ik minder aan premie hebben ingelegd dan dat de uitvaart zal kosten, dus een uitvaartverzekering hoeft zeker niet financieel onvoordelig te zijn.
quote:handigmetgeld schreef op 24 juli 2014 @ 16:25:

Klopt. Maar als TO 95 wordt, betaalt ze nog 60 jaar lang (al geloof ik dat je na x jaar inleggen niet meer hoeft te betalen). Als je dat geld op een spaarrekening zou hebben gezet, zou je uiteindelijk meer overhouden.





Als ze 95 wordt, heeft ze uiteindelijk, als de premie gelijk blijft, ruim 11000 euro betaald. Maar wie weet wat tegen die tijd een uitvaart kost?



Mijn opa kocht ooit een huis voor 5000 gulden, hij was toen 24 jaar. Groot, vrijstaand, enorme tuin. Verkocht voor 400.000 euro toen hij 64 was (ongeveer, ik heb het niet precies bijgehouden).



Dat is nou net het probleem. Zo´n uitvaart kan over 60 jaar 2 tientjes kosten, en net zo gemakkelijk 40.000 euro.



Daarnaast kunnen er rare dingen gebeuren in het leven. Zo ken ik iemand die een herseninfarct kreeg en zijn geheugen kwijt is. Eigen zaak, wel verzekerd tegen doodgaan maar niet tegen hersenbeschadigingen. Kortom; huis weg, kapitaal weg, zaak weg, alles weg, man in tehuis. Jarenlang geld genoeg, maar nu dus niet meer.



Natuurlijk kun je zelf sparen en schijnbaar heeft de vriend van TO geld genoeg. Maar wat je nu hebt biedt geen garanties voor de toekomst.
Misschien kun je de verzekering premievrij maken, of in één keer volstorten? Dat is een soort van tussenweg.



Overigens snap ik de vriend van to wel. Zijn redenatie is waarschijnlijk: niet verzekeren wat je kunt dragen. In dat licht bezien is 12 euro per maand voor zo'n verzekering echt zonde.
quote:handigmetgeld schreef op 24 juli 2014 @ 16:36:

Exces: Zo simpel is het niet. Als een uitvaartverzekering alleen een overlijdensrisicoverzekering zou zijn, zou hij veel goedkoper zijn.



Juist omdat hij altijd uitkeert, is het geen echte verzekering. Het is gewoon een spaarpot, met een vast doel. Alleen als je vroeg doodgaat krijg je wat meer, dat is het risicodeel, maar dat is maar een heel klein deel van je premie. Voor 12 euro per maand kun je een overlijdensrisicoverzekering van 150.000 euro krijgen, als je 35 bent.



Ok. Ik woon niet in Nederland en een een overlijdensrisicoverzekering heb ik hier ivm eigen huis. Dat kost hier dus 40 euro per maand, voor 50.000 euro.



*Gaat eens hard overwegen om er eentje in Nederland af te sluiten*
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 24 juli 2014 @ 16:41:

Als ze 95 wordt, heeft ze uiteindelijk, als de premie gelijk blijft, ruim 11000 euro betaald. Maar wie weet wat tegen die tijd een uitvaart kost?

[...]

Natuurlijk kun je zelf sparen en schijnbaar heeft de vriend van TO geld genoeg. Maar wat je nu hebt biedt geen garanties voor de toekomst.

Goed punt, maar ook aan een uitvaartverzekering zitten risico's:



- Er zitten kleine lettertjes in dat ze hun voorwaarden mogen aanpassen (is al regelmatig gebeurd, zo kreeg je op veel polissen vroeger een privegraf, en nu een algemeen graf, is een aantal jaar geleden grote ophef over geweest).

- Ook verzekeraars kunnen failliet gaan. En dan wordt er niks overgenomen door de nederlandse bank, want levensverzekeringen vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Wel hoort er een minimale dekking te zijn, maar in alle gevallen waarin een levensverzekeraar in Nederland faililet ging kregen mensen hooguit de helft van de waarde terug.



En bij zelf sparen heb je het voordeel dat de rente en inflatie meestal samen oplopen. Maar je hebt gelijk: garanties daarvoor heb je niet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Hm. Overlijdensrisicoverzekering loopt maar tot je 76 bent. Dus als je doodgaat op je 77ste heb je nog net niks...



Ik houd toch maar fijn mijn Dela. Wel zo praktisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 24 juli 2014 @ 16:33:

[...]





Gebruikt voor mensen die al dood zijn.



Je verzekert je huis ook tegen brand. Als er niets gebeurt, krijg je ook geen geld terug.



Dat is het enige ´voordeel´ van een uitvaartverzekering, je weet zéker dat ie ooit gebruikt gaat worden.Dat geld blijft zeg maar voor haar `gereserveerd` of is het zo als ze nu stopt en over 5 jaar toch besluit door te gaan dat ze weer vanaf 0 euro moet opbouwen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 24 juli 2014 @ 16:50:

[...]

Dat geld blijft zeg maar voor haar `gereserveerd` of is het zo als ze nu stopt en over 5 jaar toch besluit door te gaan dat ze weer vanaf 0 euro moet opbouwen?Er blijft zeker niks gereserveerd. Hooguit krijg je een beetje teruggestort.



Daar halen ze juist een flink deel van hun winst uit. Net zoals sportscholen vooral verdienen aan de mensen die niet komen sporten



Excuus, ik let niet op. Bij heel kleine bedrag blijft er inderdaad een bedrag gereserveerd. Maar die loopt alleen op met de rente, niet met de inflatie, dus daar heb je weinig aan. Grotere bedragen kun je laten uitkeren.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het nooit opzeggen. Mijn opa had er ooit 1 afgesloten vroeger maar nooit bijgesteld, dus was maar ¤500 waard. Kwamen we bij zijn overlijden pas achter, geen probleem dachten we, want hij had altijd een goede baan en dus een hoog pensioen.

Maar zijn laatste jaren zaten hij en zijn vrouw geregeld in een verpleeghuis door een breuk oid en laatste jaar van zijn leven een vol jaar daar geweest en van zijn spaargeld was niks meer over. Kosten van een verpleeghuis zijn al hoog maar helemaal als de eigen bijdrage daarnaast ook nog is het maximum is door goed inkomen.

Gelukkig hadden we zijn huis verkocht binnen een maand en kon daar alles van betaald worden, want hij en zijn vrouw overleden bijna tegelijk en ondanks meest simpele crematie hadden wij als nabestaanden echt geen ¤11000 liggen!



Dat spaarpotje is echt zó op als je met zijn tweeën tegelijk allerlei medische kosten hebt en een verpleeghuis in moet
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, ik laat hem lekker doorlopen.



Nog wel even reageren op een paar mensen:



- mijn vriend doet niet moeilijk hoor, maar zei een keer toen ik het over mijn uitvaartverzekering had dat hij die overbodig vond. Dat heeft me aan het denken gezet. Voor die tijd vond ik het sowieso logisch om zo'n verzekering te hebben.



- stel dat we uit elkaar zouden gaan, dan laat ik me gewoon weer verzekeren. Maar daarom vroeg ik hier ook of je dan meer betaalt.



- mijn vriend geeft heel veel om mijn ouders en uiteraard ook om mij. Ik weet 100% zeker dat hij hen niet voor de kosten zou laten opdraaien. Dat was dus ook niet mijn vraag



Nou maar hopen dat ik het nog heel lang niet nodig zal hebben...
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk wij hebben er ook geen. Inderdaad vooral omdat man het ook onzin vind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook uitvaartverzekeringen, eerst alleen voor mijn man en nu ook voor mijzelf (kinderen gratis meeverzekerd). Eerst dachten wij ook, we hebben genoeg spaargeld voor het geval dat. Maar nu redeneer ik: als één van ons komt te overlijden, is het niet fijn als de ander zonder spaargeld achterblijft.
Niet stopzetten.



Mijn schoonmoeder dacht 10 jaar geleden precies wat jij nu denkt. Ondertussen is haar financiele situatie door scheiding en gezondheid dusdanig veranderd dat wij bij wijze van spreken aan haar sterfbed zitten na te denken hoe we dit financieel gaan regelen.



Je weet niet hoe het gaat. Geef je kinderen en jezelf de rust van een uitvaartverzekering.
quote:pamelacourson schreef op 24 juli 2014 @ 17:57:

Bedankt voor de reacties, ik laat hem lekker doorlopen.



Nog wel even reageren op een paar mensen:



- mijn vriend doet niet moeilijk hoor, maar zei een keer toen ik het over mijn uitvaartverzekering had dat hij die overbodig vond. Dat heeft me aan het denken gezet. Voor die tijd vond ik het sowieso logisch om zo'n verzekering te hebben.



- stel dat we uit elkaar zouden gaan, dan laat ik me gewoon weer verzekeren. Maar daarom vroeg ik hier ook of je dan meer betaalt.



- mijn vriend geeft heel veel om mijn ouders en uiteraard ook om mij. Ik weet 100% zeker dat hij hen niet voor de kosten zou laten opdraaien. Dat was dus ook niet mijn vraag



Nou maar hopen dat ik het nog heel lang niet nodig zal hebben...Dan ga je inderdaad meer betalen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven