schoonmoeder bij bevalling?

22-07-2014 09:28 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden gister een discussie. Hij wil graag zijn moeder bij de bevalling en ik niet. Ik ga in het ziekenhuis bevallen, heb medische indicatie vanwege veel bloedverlies bij vorige bevallingen. Nu weet ik wel dat er in het ziekenhuis veel mensen om je heen lopen die allemaal even komen kijken. Heb dit niet als vervelend ervaren, eerder als een wel veilig idee. Bij mijn tweede bevalling raakte ik lichtelijk in paniek omdat ik zoveel pijn had. Ik was 37 weken zwanger toen ik ineens heel veel bloedverlies kreeg. Met loeiende sirenes in ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Anderhalf uur later was ik bevallen van een gezond kindje. Dit alles was zo overweldigend, mijn toenmalige man (nu dus ex) was aan het werk, ver weg, kon niet op tijd komen. Ik heb in paniek mijn moeder gebeld en zij is dus bij de bevalling geweest. Was niet de bedoeling maar was blij dat zij er was.



Voor mijn man is dit zijn eerste kindje en ook zijn laatste gezien onze leeftijd. Hij denkt dat zijn moeder juist een steun voor ons kan zijn. Mocht ik weer een paniekmoment krijgen. Ik vind zijn moeder een schat hoor maar om haar nou bij de bevalling te hebben? Het idee dat ik daar open en bloot....nee, vi nd ik geen fijn idee. Eigen moeder is toch anders en die zal er deze keer niet bij zijn. Ik snap mijn man wel, voor hem is alles nieuw en eng. Maar ja ik zit nu met een dillema, wel of niet??? Gelukkig hebben we nog even maar toch.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
quote:gelderka schreef op 24 juli 2014 @ 23:15:

[...]

De verloskundige en al het verplegend personeel komen daarna. Zij komen opdraven als en wanneer de vrouw dat wil.

Nooit een medische bevalling gehad zeker?
Alle reacties Link kopieren
Echtnie!
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 24 juli 2014 @ 23:17:

[...]





Nooit een medische bevalling gehad zeker?Dat maakt niet uit. Gelderka zei: "als en wanneer de vrouw dat wil." Medische hulp is hopelijk aanwezig als en wanneer de vrouw dat wil.
Mijn vriend stelde in de auto, met weeen onderweg naar het ziekenhuis, voor om zijn moeder te bellen en om te vragen of ze mee wilde?

Als blikken konden doden, echt waar zat hij met zijn verstand
quote:_nut_ schreef op 24 juli 2014 @ 23:38:

Mijn vriend stelde in de auto, met weeen onderweg naar het ziekenhuis, voor om zijn moeder te bellen en om te vragen of ze mee wilde?

Als blikken konden doden, echt waar zat hij met zijn verstand Echt, wat een timing
quote:Susan schreef op 22 juli 2014 @ 12:17:

[...]





Dat zou wel echt het toppunt van opdringerigheid zijn, dat je toch gaat proberen bij iemands bevalling te zijn terwijl diegene heeft aangegeven het niet te willen.

Daar had mijn schoonmoeder dan weer geen enkel probleem mee. Mijn eigen moeder trouwens ook niet. En schoonpa en pa kwamen met hun wederhelften mee.



Gelukkig kon de verpleging ze steeds tackelen op de gang. Dat heeft ze overigens niet weerhouden om het na een paar uur weer te proberen. Zo fijn, dicht bij het ziekenhuis wonen met de ganse familie... Uiteindelijk waren op de even uren mijn ouders in het ziekenhuis en op de oneven uren mijn schoonouders. Alleen de eerste keer is mijn man de gang op gegaan om te zeggen dat ze nog steeds echt waar niet ontzettend niet welkom waren, de keren daarna bood de verpleging aan dat te doen. Hielp alleen geen fluit.
Alle reacties Link kopieren
Oei dat lijkt mij helemaal erg. Zo.n familie die je op staat te wachten......pfff zou er zenuwachtig door worden. En dan ook nog geen "Nee", willen horen. Ik denk (hoop) dat mijn schoonmoeder, mijn nee accepteert en anders idd dikke pech. Ik lig daar te creperen, niet zij! Vind het al erg genoeg dat ik daar met mijn doos te kijk lig. Mijn man is absoluut geen watje maar snap zijn onzekerheid wel, zijn eerste kindje, mijn derde. Maar goed dan klampt hij maar een van de leuke verpleegsters aan als het hem te spannend word.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
Alle reacties Link kopieren
toen ik zwanger was mijn eerste vroeg mijn schoonloeder het ook, (geloof me het is een loeder, we hebben ook geen contact meer met haar al 4 en half jaar ofzo)

ik heb toen vriendelijk gezegd dat er der niet bij wil hebben,

op het moment dat in ziekenhuis lag, had en paniek moment en zei ik terwijl ik een kwartier van te voren een middeltje had gekregen (circa 22u weeen en 2 slapeloze nachten) om de nacht slapend door te komen, dat ze wel aanwezig mocht zijn volgende dag,



gelukkig heeft vriendlief dat niet serieus genomen, hij zei nog wel toen die er weer was, maar hij zei ik nam je niet serieus, je had 10 minuten tevoren een slaapmiddel gehad ;) :D ik was hem dankbaar



hoe het bij deze zal gaan weet ik niet, ik hoop dat mijn zoontje een goede oppas heeft, (dat is volledig de taak van mijn vriend om die te zoeken) hij gaat een collega van hem vragen en anders doe ik toch echt alleen met personeel hoor



mijn moeder is er niet bij, mijn schoonfamilie dus ook niet,

mijn moeder krijg wel te horen naar de bevalling,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:melissa-x schreef op 24 juli 2014 @ 23:31:

[...]





Dat maakt niet uit. Gelderka zei: "als en wanneer de vrouw dat wil." Medische hulp is hopelijk aanwezig als en wanneer de vrouw dat wil.Tja, dan zal ik wel een volgzaam schaap zijn, maar ik vind niet perse dat de vrouw in kwestie dat altijd zelf in kan schatten.
De man als derderangs toeschouwer. Mijn vrouw zou niet meer geleefd hebben, als haar man, de derderangs toeschouwer, er niet bij was geweest.
quote:gelderka schreef op 24 juli 2014 @ 23:15



De verloskundige en al het verplegend personeel komen daarna.

Zij komen opdraven als en wanneer de vrouw dat wil.



De man... die mag er vaak bij zijn omdat de vrouw dat goed of fijn vindt.

Dat is zijn plaats. De vrouw is de Baas, het kind het Lijdend Voorwerp, de verpleging is noodzakelijk standby... De man is een derderangs toeschouwer, een gast. Hij kan niks doen en hij zet zijn videocamera uit als de vrouw dat zegt.



Als je deze ervaring op je eigen bevalling baseert dan heb ik groots medelijden met je man.



Ik vond mijn man DE rots in de branding. Gewoon omdat ie er was. Niks derderangs toeschouwer.....



En ik had ook een medische indicatie, no way dat het medisch personeel alleen op kwam draven naar mijn nukken. Ze hebben mij en.mn kind supergoed in de gaten gehouden zonder overaanwezig te zijn en gezorgd dat kind en ik gezond en wel de bevalling zijn doorgekomen. Ik prijs ze voor hun deskundigheid steun en professionaliteit
Ik kan geen plaatjes plakken maar zo werden koninklijke baby's vroeger geboren. Gezellig met een stuk of 100 toeschouwers eromheen (moeder ligt op de achtergrond in het kraambed terwijl vader het prinsje toont).



http://deveria.mncp.expom ... w=article&id=41&Itemid=89
Alle reacties Link kopieren
Derderangs toeschouwer is ook weer schromelijk overdreven. Het is ook zijn kind dat ter wereld komt. Maar aangezien de vrouw het zware werk moet doen en de risico's loopt is zij ook degene die het laatste woord bij dingen heeft. Ik hoorde laatst van een man die zijn vrouw verbood om pijnstilling tijdens een bevalling te nemen. Want daar was hij principieel op tegen. Dan ben je echt moet goed wijs als man, en als vrouw als je het pikt.
Als alles goed gaat heeft de vrouw het laatste woord. Maar ik ben blij voor iedereen hier die niet weet hoe fout het kan gaan. En nee, dan heeft de vrouw niet altijd het laatste woord. Als ze nog in staat is iets te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het ook iets wat per land heel erg verschillende is. Zie de serie op TLC 'One born every minute USA' Daar zijn ouders, oma's en tantes vaak er gewoon bij!
Maar ontopic, schoonma erbij dikke NEE.
Alle reacties Link kopieren
quote:savetheday schreef op 22 juli 2014 @ 11:06:

[...]





Hij trok het niet? Seriously?

Man up! Hij moet niet bevallen!

Dat soort slappe mannetjes trek ik dus niet.

Wat een onzinreactie...



Ik denk dat ik ook niet graag een bevalling zou bijwonen... maar ja... als je zelf zwanger bent en een kind gaat krijgen heb je niet echt de keus.



Daarbij kan ik me zo voorstellen dat je je als man enorm machteloos voelt als je vrouw daar zoveel pijn ligt te hebben...
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 25 juli 2014 @ 10:11:

[...]





Tja, dan zal ik wel een volgzaam schaap zijn, maar ik vind niet perse dat de vrouw in kwestie dat altijd zelf in kan schatten.Ja, maar daar ging het niet over. Artsen bieden medische informatie. Maar ze handelen als het goed is in het belang van aan de hand van de keuzes van de patiënt.
quote:melissa-x schreef op 25 juli 2014 @ 10:53:

[...]





Ja, maar daar ging het niet over. Artsen bieden medische informatie. Maar ze handelen als het goed is in het belang van aan de hand van de keuzes van de patiënt.



Mag hopen dat gezondheid op 1 staat en de keuzes van patiënt daarna komen. Want een leek heeft totaal geen benul van ingewikkelde medische beslissingen.



Wat Eldorado schreef: als het goed mis dreigt te gaan, heeft de vrouw zich maar te schikken, dan is wat zij wil van ondergeschikt belang.



En dat was mijn punt.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 25 juli 2014 @ 11:57:

[...]





Mag hopen dat gezondheid op 1 staat en de keuzes van patiënt daarna komen. Want een leek heeft totaal geen benul van ingewikkelde medische beslissingen.



Wat Eldorado schreef: als het goed mis dreigt te gaan, heeft de vrouw zich maar te schikken, dan is wat zij wil van ondergeschikt belang.



En dat was mijn punt.



Dat is onzin. Zoals Melissa het beschrijft, staat het in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dat is gebaseerd op het zelfbeschikkingsrecht van mensen. Mensen beslissen zelf over hun eigen lichaam. Het is onmogelijk om te stellen dat een patiënt zich zou moeten "schikken" naar wat een arts wil.



Een arts is er om mensen informatie te bieden en te helpen als zij dit willen. En niet om voor een patiënt te bepalen wat hij of zij moet willen. De WGBO is dwingend recht. Uitzonderingen kunnen alleen gemaakt worden als vastgesteld is dat iemand geestelijk niet in orde is.
Ik schrijf toch wat ik vind, Femke? Mijn mening dus.



En een vrouw die zich niet laat helpen door artsen als dat wel verstandig is tijdens een bevalling omdat dat niet in haar plaatje past, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 25 juli 2014 @ 10:26:

Ik kan geen plaatjes plakken maar zo werden koninklijke baby's vroeger geboren. Gezellig met een stuk of 100 toeschouwers eromheen (moeder ligt op de achtergrond in het kraambed terwijl vader het prinsje toont).



http://deveria.mncp.expom ... w=article&id=41&Itemid=89Koninklijke huwelijken werden zo ook geconsumeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 25 juli 2014 @ 12:15:

Ik schrijf toch wat ik vind, Femke? Mijn mening dus.



En een vrouw die zich niet laat helpen door artsen als dat wel verstandig is tijdens een bevalling omdat dat niet in haar plaatje past, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.



Oké, sorry. In de manier waarop je het formuleerde las ik niet dat je op de hoogte bent van dat de feiten precies andersom zijn, maar dat het jouw mening is dat het anders zou moeten zijn. Vandaar dat ik even wilde uitleggen dat de beschrijving van Melissa wel degelijk correct is.



Er zijn inderdaad mensen die het zelfbeschikkingsrecht van een zwangere weleens ter discussie stellen. Maar tot nu toe beslissen ouders volledig zelf over een kind totdat het 12 jaar is. En dus ook als het nog niet geboren is.



Persoonlijk denk ik dat ouders vrijwel altijd geneigd zijn om voor een veilige geboorte voor hun kind te kiezen, maar dat als de situatie niet al te extreem is, de invalshoeken van gynaecologen in binnen- en buitenland nog zo ontzettend verschillend zijn, dat het goed is als ouders zich beseffen dat zij zelf kiezen welke visie bij hun principes past. Of zoals mijn docent altijd tegen zijn patiënten zei: "de meerderheid van alle ouders denkt tegenwoordig dat het leven van hun kind op enig moment tijdens de geboorte "gered" is, terwijl dit natuurlijk slechts in een heel klein percentage van alle geboortes het geval is. Het overgrote deel van de interventies is een eigen keuze van de ouders, afhankelijk van cultuur of visie van de gynaecoloog, een optie om de geboorte te vergemakkelijken en/of niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek." Zelf geef ik met name bij patiënten die een onderdanige houding aannemen vaak zoveel mogelijk aan dat artsen ieder hun eigen visie hebben en dat patiënten er vooral uit moeten halen waar zij achter staan.
Alle reacties Link kopieren
Het staat niet voor niets zo in de WGBO. Daar is over nagedacht. Het zelfbeschikkingsrecht van geestelijk gezonde zwangeren ter discussie stellen, lijkt me gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:diaa schreef op 25 juli 2014 @ 10:25:

[...]



Ik vond mijn man DE rots in de branding. Gewoon omdat ie er was. Niks derderangs toeschouwer.....Helemaal eens!
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven