Geld & Recht alle pijlers

Kun je je geslachtsnaam jaren later nog wijzigen?

25-07-2014 11:58 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, dat je biologische vader is overleden. Hij heeft je erkend. Later hertrouwt je moeder. En je stiefvader adopteert jou wanneer je 12 jaar bent. Je geslachtsnaam van je biologische vader wordt dan gewijzigd in de geslachtsnaam van je stiefvader.



Ja-ren later besluit je je geslachtsnaam van je overleden biologische vader terug te willen of de meisjesnaam van je moeder te willen dragen. Kan dat? Ik kan namelijk nergens in het 'Besluit Geslachtsnaamswijziging' vinden dat er een termijn aan vast zit dat je binnen een bepaalde periode een verzoek moet indienen voor een geslachtsnaamwijziging.



Alvast bedankt voor jullie info!
Bel je gemeente. Zij weten vast het antwoord op je vraag.
Alle reacties Link kopieren
http://lmgtfy.com/?q=geslachtsnaam+wijzigen
Misschien kun je hier wat mee: https://www.justis.nl/pro ... gen/index.aspx#paragraph4



Ik heb geprobeerd op mijn 24e mijn achternaam te wijzigen in de meisjesnaam van mijn moeder, maar moest verklaringen van meerdere psychologen hebben waarom dit gerechtvaardigd was, moest een hoop geld betalen en uiteindelijk heeft een psycholoog van de overheid besloten dat het toch niet mocht. Een lang traject wat me een hoop geld heeft gekost en me uiteindelijk niets heeft opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Trijntje, wat belachelijk! Hoe kan iemand anders dat nou voor je bepalen?! Idiote regels.. wat ontzettend jammer dat het niet gelukt is en je ook nog een hoop geld kwijt bent.
Lang en duur traject met de vraag of het uiteindelijk ook oplevert wat je wil.



Ik heb het overwogen, maar ben afgehaakt door alle juridische en financiële haken en ogen.



Ik ben anders gaan denken over mijn achternaam. Dat was een stuk goedkoper en minder (emotioneel) belastend.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft vroeger mijn achternaam laten veranderen in haar meisjesnaam. Ik wil juist mijn 'oorspronkelijke' achternaam weer terug. Hoe moeilijk zou dat proces zijn vraag ik me af?



Ik ga daar ook eens naar informeren.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Lijkt me dat dat wel moet kunnen. Je was immers minderjarig toen men je zo disrespectvol de naam van je eigen vader af nam. Als jij je echte naam terug wil kun je dat laten wijzigen, maar het zal ongetwijfeld een hoop administratieve rompslomp geven en geld kosten. Laat je moeder het betalen, zij heeft je naam ten onrechte veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft dit gedaan, de naam van haar stiefvader terug laten veranderen in haar eigen geboortenaam (de naam van haar biologische vader).

Ze was dik in de veertig toen ze dit deed.



Ik heb geen idee welke stappen ze hiervoor heeft moeten ondernemen, en wat de kosten waren. Ik weet wel dat dit voor haar een belangrijk en emotioneel moment was, wat ze ook heeft gevierd.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Tjah dat is nou eenmaal gebeurd en mijn moeder had zo haar eigen redenen hiervoor destijds.



Blij dat ik nu eigen keuzes kan maken maar volgens mij is het juist heel duur om bv je voornaam te wijzigen met de nodige toestemmingen en argumenten.



Dit krijg ik te lezen als ik invoer op de site van mijn gemeente: 'achternaam wijzigen'.



Verzoek wijzigen naamgebruik





Wanneer u post ontvangt van de gemeente of een andere overheidsinstantie, wordt uw achternaam geschreven zoals u dat aan ons hebt doorgegeven. Als u anders aangeschreven wilt worden, kunt u daarvoor bij ons een verzoek indienen.





Vervolgens staat er bij het kopje 'kosten' dat er geen kosten aan verbonden zijn.



Zo simpel kan het toch niet zijn lijkt mij?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
vrouwtje89: Dat gaat over iets heel anders, namelijk over de 'aanschrijfnaam'. Die kun je wijzigen, binnen bepaalde regels.



Zo kun je als je getrouwd bent kiezen uit de volgende mogelijkheden:

- Meisjesnaam

- Naam man-Meisjesnaam

- Naam man

- Meisjesnaam-naam Man.



Ook als je bijvoorbeeld een buitenlandse naam hebt van de vorm 'vadersnaam moedersnaam', of 'voornaam-vader geslachtsnaam' kun je ervoor kiezen om 1 deel weg te laten.



Maar dat veranderd allemaal niks aan je 'echte naam'. Je paspoort bljift ongewijzigd bijvoorbeeld.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
(Vroeger kregen vrouwen echt de naam van hun man, maar dat is al jaren geleden aangepast. Ze worden nu dus hooguit aangeschreven met de naam van hun man, en kunnen eventueel in het paspoort een 'e.v. NaamMan' vermelding krijgen. Niet meer)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Dankje Handigmetgeld!



Ik ben nu aan het kijken op de website van 'justis'. Daar staat het heel duidelijk. Het enige waar ik niet uitkom;



Wat je moet meenemen:



'Recent afgegeven afschrift van uw geboorteakte'.



Nu ben ik niet in Nederland geboren. En nu?



'Een akte moet u opvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis is ingeschreven. '
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
En dan heb ik nog een andere vraag:

Mijn man heeft 2 achternamen: Achternaam moeder-achternaam vader. Hij zou het liefst zien dat ons kind alleen zijn eerste "achternaam moeder" krijgt. Dit omdat hij geen enkele band meer met zijn vader heeft.

Nu heb ik altijd begrepen dat mijn man dan eerst zijn naam zou moeten veranderen naar alleen achternaam moeder. Dat zou bij ons erg in de papieren gaan lopen omdat mijn man van zichzelf al 2 niet nederlandse nationaliteiten bezit en dit dus in beide landen aangepast zou moeten worden.

Heeft iemand enig idee?
No worries
Neem je eigen achternaam voor je kind, probleem opgelost.
De kosten zijn minimaal ¤835
quote:gismo72 schreef op 25 juli 2014 @ 12:49:

De kosten zijn minimaal ¤835Volgens welke bron??
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 25 juli 2014 @ 12:53:

[...]





Volgens welke bron??www.justis.nl
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Mijn naam is juist nog uitgebreider want sinds we getrouwd zijn is het mijnachternaam-zijnmoedersachternaam-zijnvadersachternaam
No worries
quote:vrouwtje89 schreef op 25 juli 2014 @ 12:57:

[...]





www.justis.nl



Klopt, echt niet moeilijk te vinden hoor Carenza.



Het is een officiële procedure die veel geld kost helaas.
quote:brisbane179 schreef op 25 juli 2014 @ 13:10:

Mijn naam is juist nog uitgebreider want sinds we getrouwd zijn is het mijnachternaam-zijnmoedersachternaam-zijnvadersachternaam



Het gaat hier niet over trouwen en een naamswijziging, maar iemand die de naam van haar biologische vader terug wil.

Dit is een lastige procedure die veel geld kost en lang niet altijd tot succes leidt, helaas.
Als je getrouwd bent, krijgt je kind automatisch de achternaam van je man. Dus de 2 namen die hij nu heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:HelgaV schreef op 25 juli 2014 @ 13:16:

Als je getrouwd bent, krijgt je kind automatisch de achternaam van je man. Dus de 2 namen die hij nu heeft.

Nee, nee.



Ten eerste kun je in een huwelijk kiezen of de kinderen de naam van de vader of van de moeder krijgen. Dit moet je aangeven bij of voor de aangifte van het eerste kind, volgende kinderen uit hetzelfde huwelijk krijgen dezelfde achternaam.



Als het kind alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, dan wordt de buitenlandse achternaam van de naamgever behandeld als een Nederlandse achternaam. Dus een spaanse 'moedernaam vadernaam' wordt in zijn geheel doorgegeven aan het kind.



Maar als het kind ook een andere nationaliteit heeft, kunnen de regels uit het namenrecht van dat land worden toegepast. Dan kan het kind dus alleen de vadernaam erven, of een dochter ook bijvoorbeeld van 'gorbatsjov' naar 'gorbatsjova' worden omgezet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:brisbane179 schreef op 25 juli 2014 @ 13:10:

Mijn naam is juist nog uitgebreider want sinds we getrouwd zijn is het mijnachternaam-zijnmoedersachternaam-zijnvadersachternaam

Nee, je geboortenaam blijft altijd je achternaam, die verandert niet. Alleen mag je als je getrouwd bent de naam van je partner gebruiken. In je paspoort staat echter alleen je geboortenaam, eventueel aangevuld met e.v (echtgenoot/echtgenote van) of w.v. (weduwnaar/weduwe van) naam partner.

En verder wat handigmetgeld zegt.
quote:brisbane179 schreef op 25 juli 2014 @ 13:10:

Mijn naam is juist nog uitgebreider want sinds we getrouwd zijn is het mijnachternaam-zijnmoedersachternaam-zijnvadersachternaam Zijn namen tellen niet. Op je paspoort staat als het goed is gewoon je meisjesnaam. De naam van je man is optioneel. Die had je niet aan hoeven nemen, maar zolang je er mee getrouwd blijft kun je hem wel als extra gebruiken. Als je 'n vliegticket boekt moet je ook je meisjesnaam gebruiken als achternaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven