Achtergelaten kater, houden of asiel?

24-07-2014 06:25 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in dubio...



Hier in de buurt is iemand plotseling verhuisd en heeft een kat achter gelaten . Asiel vond ze te duur . Beestje zwierf hier rond, zonder eten en drinken, dus ik heb hem gisteravond in huis gehaald.



Ik heb gisteravond de dierenambulance gebeld, wat nu te doen. Moet vandaag terug bellen, dan kunnen ze hem komen halen en naar een asiel brengen.



Maarrr... Nu zit ik in dubio.

t is een ontzettend lief beest! Het lijkt te klikken met hondje en andere zwerfkat die ik heb opgenomen. Hij z\it continu bij mij en blijft maar kopjes geven ( lijkt wel dankbaar te zijn....). De achterdeur staat open, maar hij doet niet eens een poging om t huis uit te gaan. Geeft aan het hele huis kopjes, incl de hond, zo van 'Zo , dit is mijn nieuwe huis!'



Waarom ik hem niet zou houden is vooral de financien. Ik heb het niet breed. Kan WEL rondkomen, beetje extra voer kan er ook nog wel vanaf. Hij is niet gecastreerd, dus dat moet ik nog laten doen als ik hem zou houden. Je hebt natuurlijk hoe meer dieren, hoe meer kans op dierenartskosten.....

Waarom ik hem wel zou houden... voelt een beetje als verraad hem naar een asiel te brengen, hij klit echt aan me vast! Hij is zoooo lief! En komt hij in het asiel, waar komt hij dan terecht?! T beestje schijnt in een jaar tijd al meerdere adressen te hebben gehad en elke keer gedumpt te zijn, zo zielig! En... ik heb liefde genoeg voor nog een beestje!



Wat zouden jullie doen... Naar het asiel, houden, of gewoon een paar dagen aankijken of het goed blijft gaan?
Alle reacties Link kopieren
Mwcactus: trouwens huisdieren neem je maar kinderen neem je ook. Dat komt ook niet vanzelf..
Alle reacties Link kopieren
Al dat geklets over niet kunnen veroorloven is geroep voor de bühne en dat weten jullie ook wel!



Denken julie dat 'jullie' niets betalen voor de asiels? En willen jullie liever zwerfdieren op straat zoals in andere landen? Klets toch niet zo, het klinkt alleen maar afgunstig.

Dierenvoedselbanken zijn (net zo als voedselbanken) particulieren initiatieven van mensen naar mensen (en dieren); en onnadenkende mensen zijn mensen die een mode hondje voor in hun tas nemen en als de mode over is deze weer fijn dumpen.



Of dat fijne konijntje voor de kinderen maar als het vakantie is deze over het hek van de kinderboerderij gooien. De mensen die naar een dierenvoedselbank gaan zijn de dierenliefhebbers die hun dieren niet weg willen doen en een klein beetje ondersteuning kunnen gebruiken.



Hoe je het ook wendt of keert als je geen zwerfdierenpolulatie op straat wilt zul je hoe dan ook ergens financieel in moeten investeren en dan de eventuele kleine investering van de gemeente (in asiels of sterilisatie-programma's) gaan vergelijken met de bezuinigingen op de WMO vind ik helemaal om te kotsen (ik zou zeggen leg je boosheid eens bij ons fijne kabinet neer).



Ik word heel boos van mensen die oordelen vanuit hun luie stoel, zonder kennis van zaken en zonder ervaring in deze.
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa2 schreef op 24 juli 2014 @ 12:05:

[...]





De kat is komen aanlopen dus het beestje moet ergens van leven aangezien de vorige eigenaar het heeft gedumpt. Het zal dus sowieso wat gaan kosten. Het naar het asiel brengen zal de gemeenschap dus niet minder gaan kosten.

Eigenlijk zou de vorige eigenaar achterhaald moeten worden en een boete moeten worden gegeven voor het dumpen.1+ Mee eens
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
Hi TO,

Als je de kat wilt houden, shop dan eens rond bij dierenartsen voor de dierenartskosten. Zo woon ik in de randstad, maar de dierenarts voor 'het reguliere onderhoud' bezoek ik in het dorp in midden-nederland waar ik ben opgegroeid. Die man ken ik al 30 jaar en is vergeleken met Amsterdam een stuk goedkoper.

Veel dierenartsen hebben in deze periode ook acties met chippen en castreren. Bij mijn dierenarts ben je daar 70 euro voor kwijt denk ik.



Daarnaast een tip voor de kosten: kijk eens op zooplus.de. Veel kattenspullen en -voer zijn daar sowieso bergen goedkoper dan de dierenwinkel, maar ook nog goedkoper dan zooplus.nl. Tot een behoorlijk bedrag heb je verzendkosten, maar ik bestel samen met mijn ouders die honden hebben en zo zijn we allemaal blij en spendeer ik in de maand maar 2 tientjes aan mijn kat. Meneer krijgt daarvoor hoogwaardig voer.

De honden krijgen Eukaneuba, wat in de winkel 55/60 per 15 kg kost. Via zooplus pas 3 zakken besteld voor 35 euro het stuk. Nogal een verschil:)
We raken zo nogal op een zijspoor. Het hele zwerfkatten probleem er bij te halen gaat wel erg ver. Dat is een heel groot probleem waar men eens hard mee aan de slag moet en we hier niet gaan oplossen.



Het gaat hier om TO en deze kat en of zij het kan betalen of niet. Ik ben de mening toegedaan dat als je een dier neemt of een andere verantwoordelijkheid aangaat je van te voren moet bedenken of je (zover je kunt overzien natuurlijk) die verantwoordelijkheid op alle vlakken aan kunt. Als je nu al verwacht dat de financiën een probleem worden bij ziekte of dat je moet gaan aankloppen bij een voorziening omdat je het niet red, dan moet je naar mijn mening die verantwoordelijkheid niet aan gaan. Natuurlijk kan er iets onvoorziens gebeuren en daarom is het fijn dat er wel een dierenvoedselbank is natuurlijk.



TO veel wijsheid gewenst bij je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Jij was degene die de kosten van de sterilisatie van de kat van de bijstandsmevrouw én de WMO er bij haalde, over een zijspoor gesproken!



Als TO de kat wil houden en daar voor wil zorgen, eventueel met hulp van de dierenvoedselbank, dan is dat niet jouw pakkie-an, ik neem dat jíj daar niet doneert. De mensen die daar wel doneren vinden het geen probleem dat anderen mensen iets gratis meekrijgen voor hun dier.
It's hip(ster) to be square!
Houden maar wel castreren
quote:hipstercat schreef op 24 juli 2014 @ 12:56:

Jij was degene die de kosten van de sterilisatie van de kat van de bijstandsmevrouw én de WMO er bij haalde, over een zijspoor gesproken!



Als TO de kat wil houden en daar voor wil zorgen, eventueel met hulp van de dierenvoedselbank, dan is dat niet jouw pakkie-an, ik neem dat jíj daar niet doneert. De mensen die daar wel doneren vinden het geen probleem dat anderen mensen iets gratis meekrijgen voor hun dier.



Ik zei "we" dat is inclusief ik. Ik haalde dat voorbeeld aan niet zo zeer vanwege het zwerfkattenprobleem maar als voorbeeld van de verwachting dat een ander je probleem wel oplost en hoe dat ten koste kan gaan van anderen. Dat is iets dat ik erg vind en daar komt mijn mening ook uit voort. Vandaar dat voorbeeld, iets om over na te denken. Bij het aangaan van een verantwoordelijkheid hoort naar mijn mening niet alleen het "ik wil het" argument te tellen.



TO vraagt advies en ik geef mijn advies/mening. Jij geeft jou advies/mening en TO doet daar mee wat ze wil. Ik heb geen behoefde mij te verantwoorden voor wat ik wel en niet doe en waarom enz. Dat doet ook helemaal niet ter zaken.



Agree to disagree?
Ik ben vrij nuchter maar na al mijn ervaringen geloof ik zeer zeker in het "meant to be" verhaal. Sommige dingen moeten gewoon zo zijn. Het beestje is dol op jou, jij bent dol op het beestje. Jullie paden hebben gekruist. Het klinkt met de andere dieren... De asielen zitten al zo vol met diertjes op zoek naar een warm en veilig thuis. Als jij het beestje kunt houden dan zou ik dat zeer zeker doen.



Overigens vind ik de arrogante manier van sommige mensen die beweren kun kat "niet te personaliseren" kant nog wal raken. Elk leven is evenveel waard, ongeacht of het een mens of dier betreft. Dergelijke opmerkingen zijn in mijn optiek bij het walgelijke af.
Alle reacties Link kopieren
Wat het castreren betreft. Er zijn wel eens van die actie dagen en dan is het niet zo duur.

Verder.. moeilijk. Er hoeven natuurlijk ook helemaal geen kosten te komen. En je kunt ook met één heel ziek dier erg veel kosten krijgen. Daar heeft het aantal uiteindelijk niet zoveel mee te maken (of het moeten er meer dan 10 zijn dan word de kans natuurlijk wel wat groter )
quote:mrssippie schreef op 24 juli 2014 @ 13:56:

Ik ben vrij nuchter maar na al mijn ervaringen geloof ik zeer zeker in het "meant to be" verhaal. Sommige dingen moeten gewoon zo zijn. Het beestje is dol op jou, jij bent dol op het beestje. Jullie paden hebben gekruist. Het klinkt met de andere dieren... De asielen zitten al zo vol met diertjes op zoek naar een warm en veilig thuis. Als jij het beestje kunt houden dan zou ik dat zeer zeker doen.



Overigens vind ik de arrogante manier van sommige mensen die beweren kun kat "niet te personaliseren" kant nog wal raken. Elk leven is evenveel waard, ongeacht of het een mens of dier betreft. Dergelijke opmerkingen zijn in mijn optiek bij het walgelijke af.daarover verschillen wij dan iig van mening.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik hem houden. Hij voelt zich duidelijk thuis



En bedenk ook dat asielen op dit moment overvol zitten met kittens. Veel mensen willen liever een kitten waardoor soms pas eind van het jaar er weer een kans is voor de oudere katten om een leuk thuis te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hoho, t is niet dat ik het beestje niet kan betalen en naar een dierenvoedselbank moet, hoor . Dat laatste wil ik niet eens! Al mijn beestjes krijgen een goede kwaliteit voer.



T is meer dat ik vooruit denk.. Meer dieren, meer kans op ( hoge) dierenartskosten. Die ik nog steeds kan betalen, als het de spuigaten niet uit loopt.



Ik heb het niet heel breed, maar kan wel goed met mijn geld omgaan, waardoor ik ook nog steeds spaar.



Ik heb besloten om hem te houden. Hoorde viavia dat hij een maand of 8 oud is, dus over een week of 2 laat ik hem castreren.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je hem houdt. En dat hij het zo fijn heeft bij jou. Hij voelt zich helemaal thuis?



Kunnen we nog meedenken voor een naam?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ja, hij is super relaxed en eet voor 2, was uitgehongerd! Drinken doet meneer enkel uit de kraan

Naam heeft hij al, een vervastering van zijn oorspronkelijke naam, want die vond ik niet mooi. denk aan 'Tijger', zoiets...
Alle reacties Link kopieren
quote:amy70 schreef op 25 juli 2014 @ 09:32:

Ja, hij is super relaxed en eet voor 2, was uitgehongerd! Drinken doet meneer enkel uit de kraan

Naam heeft hij al, een vervastering van zijn oorspronkelijke naam, want die vond ik niet mooi. denk aan 'Tijger', zoiets...



Oh wat schattig uit de kraan drinken. En wat leuk dat hij ook meteen is opgenomen door je andere katten.



Volgens mij als ik het zo hoor gaan jullie veel plezier aan elkaar beleven!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:zebrini schreef op 24 juli 2014 @ 10:15:

Waarom geen verzekering TO? Kost iets van 15 euro per maand (wij betalen voor kat 1 16 euro en voor de ander 13). Blij toe ook, want na een jaar had kat 1 3000 euro aan DAkosten. Dat werd voor het grootste deel vergoed. Nierproblemen en opname. Ze is nu alweer jaren gezond, maar de verzekering hebben we er voor 11 jaar uit..Volgens mij moet je kat daar nog heel jong voor zijn en dat moet je kunnen bewijzen dmv dierenpaspoort. Was bij mij het geval, had geen paspoort (want boerderijkitten die ik geadopteerd had, inmiddels 9 jaar), mocht ik niet verzekeren.. :(
Alle reacties Link kopieren
Vind het goed dat je over de kosten en eventuele gevolgen nadenkt TO.

Volgens mij kost een castratie rond de 80 euro incl controle/hechtingen verwijderen nadien.



Wat betreft extra kosten is er geen pijl op te trekken helaas. Heb hier een oude dame van 17 die alleen naar de dierenarts is geweest voor een sterilisatie, tig jaar geleden. Verder kerngezond. Daarentegen ook een kater van 7 jaar die oorkanker bleek te hebben, heeft me rond de 2000 euro gekost (tig operaties, opnames, medicatie). Hij is genezen gelukkig (wel doof aan 1 kant en maar een half oortje overgehouden, maar hij is nog even lief ) Is je spaargeld wel meteen grotendeels op, maar had hem absoluut niet in willen laten slapen, dus geen spijt van



Rest van de katten hier zijn ook kerngezond en hebben nooit problemen gehad, terwijl een collega een kat heeft met nierproblemen waardoor die speciaal (duur) voer moet. Het kan onverwachts komen, maar het kan ook heel lang/altijd goed gaan, je weet het niet.



Als je hem wel houdt (aan je verhaal te lezen ben je echt verliefd ) dan zou ik iedere maand iets sparen, ookal is het maar een beetje. Sommige dierenartsen zijn ook soepel, daar kan je een betalingsregeling mee treffen, mochten wij ook doen met onze kat met oorproblemen (stad Groningen).
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat deze kater bij jou een goed nieuw thuis krijgt
Alle reacties Link kopieren
Houden Amy, hij niet voor niks bij jou
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 24 juli 2014 @ 07:27:

"Ik heb er 1 en ben al duizenden euros kwijt. In 7 maanden Je weet het niet van tevoren." >> Wat mankeert dat beestje dan????



TO: fijn dat je hem houdt, kater laat duidelijk zijn waardering blijken.

Je vind vast wel een manier om de kosten onder controle te houden.

Nou het begon drie weken nadat ik dr uit het asiel heb gehaald. Eerst allerlei testen, ben je zo paar honderd euro verder. Chronische niesziekte. Daarna bleek ze ook een voedselallergie te hebben. Weer paar tests en da bezoeken, speciaal voer etc.. Toen ontstoken oog, weer paar da bezoeken verder a 40 euro voor 5 minuutjes per x en hele berg medicatie. En als klap op de vuurpijl lymfeklierkanker, dus weer spoedkosten, biopsie, echo, behandelplan en chemo a 100 euro per keer. Eerste maand is elke week. Reken maar uit hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doperwt schreef op 24 juli 2014 @ 07:11:

Goed zo!!! Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot!

En wat is z'n naam?Ook mijn gedachten
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ah, ik zie al dat het goed afgelopen is, fijn! Veel plezier met je poes Amy .
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 24 juli 2014 @ 10:07:

[...]





Jij hebt vast geen kat?



Daar kan je in 1 klap verliefd op raken. Daar zouden mannen nog jaloers op kunnen worden (op die finesse dan )
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven