Kapot van verdriet

25-07-2014 19:19 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben nieuw hier en ik moet echt mijn hart luchten omdat ik dit met niemand kan bespreken vanwege mijn cultuur.



Ik ben een 20 jarige Afghaanse dame en ik zit in een vervelende situatie.



Een jaar geleden kwam ik een jongen tegen, hij is Nederlands. We hadden gelijk een klik( praten,lachen, zelfde interesses)

Na een tijd gaf hij aan dat hij mij leuk vond, ik schrok hier best wel van en gaf hem aan dat ik hem ook leuk vond. Maar dat ik net uit een slechte relatie kwam en ik niet gekwetst wilde worden.



Hij gaf aan dat hij een relatie had maar deze niet lekker liep en het uit wilde maken met haar.

Ik had toen ook aangegeven dat hij eerst zijn relatie moet beeindigen en dat wij daarna wat kunnen beginnen.

Maar hij liet het hier niet bij zitten, hij begon mij steeds vaker te bellen, appen etc etc.

We spraken ook steeds vaker af zonder intiem te zijn.



Na een maand werden ons gevoelens sterker en hebben we gezoend. Ons contact werd nog beter. Maar zijn vriendin was nog steeds zijn vriendin.



ik heb hier vaak om gezeurd dat hij niet van twee wallen kon eten en na een tijd vertelde hij mij dat het uit was.

Vanaf toen is alles heel snel gegaan: hij vertelde dat hij van me hield en een toekomst met mij wilde, ik had me nooit eerder zo goed gevoeld bij een jongen en ik geloofde hem.



Na een tijd hebben we seks gehad dit was ook mijn eerste keer.

Ik wilde het zelf wel omdat ik van hem hield en dacht hij ook van mij.

We hebben nog een paar keer seks gehad, alleen toen begon mijn ellende:

Hij werd heel afstandelijk, weer contact met zijn vriendin hun relatie was nooit over, hij heeft mij aan de kant gezet en geeft aan dat we vrienden kunnen blijven.



Ik weet niet wat ik moet doen, als mijn familie er achter komt dat ik geen maagd meer ben dan word ik verstoten etc. Ik huil elke dag om wat hij mij heeft aangedaan en hoe dom en blind ik heb kunnen zijn dat ik ontmaagd ben door een player en hierdoor mijn toekomst op het spel heb gezet.



Ik ben erg depressief geworden, en ik heb geen zin meer in het leven mijn hart is voor de tweede keer gebroken.
quote:elninjoo schreef op 25 juli 2014 @ 20:42:

[...]



Dat is geen oplossing, dat is de integratie tegen houden.

eens!



Die kerels moeten eens op gevoed worden, dat moet gebeuren, niet meisjes (moslima en christen/niet gelovig want het ontbreken van respect naar vrouwen treft alle vrouwen) aan raden om een operatie te onder gaan...weet je wat, raad dan meteen ook besnijdenis aan voor Somalische meisjes want die worden ook verstoten als ze nog van sex kunnen genieten...
quote:elninjoo schreef op 25 juli 2014 @ 20:42:

[...]



Dat is geen oplossing, dat is de integratie tegen houden.Dat is mannen die zelf niet na kunnen denken -want maagdenvlies is onzin en maagdenvliesbloedingen komen zelden voor- voor je eigen veiligheid te slim af zijn.
Ze kan ook dat soort niet geintegreerde mannen vermijden en zich op westerse mannen richten. Dat spaart haar vast 'n hoop ellende in haar verdere leven (zeker mocht ze ooit 'n kind willen)
quote:madredefamilia schreef op 25 juli 2014 @ 20:50:

[...]





Dat is mannen die zelf niet na kunnen denken -want maagdenvlies is onzin en maagdenvliesbloedingen komen zelden voor- voor je eigen veiligheid te slim af zijn.

hoor je wat je zegt? voor je eigen veiligheid...diep en diep triest. niks grappig aan...



zou willen van alle politieke partijen dat die vrouw onvriendelijke achterlijke denk beelden hard zouden worden veroordeeld. En niet bang zijn om dat het een religie is uit een ander land.
Weet je, emancipatie is niet doen wat andere vrouwen goed voor je vinden maar eigen keuzes maken.



Gereformeerde vrouwen spreken bij een bevalling vaak af om -zonder medeweten van de man- zich te laten steriliseren omdat ze niet wéér zwanger willen worden maar de pil oid niet bespreekbaar is.



Op zich eens dat die mannen die belachelijke denkbeelden los moeten laten maar de realiteit leert dat dit pas de tweede of derde generatie is die dit kan. Tot die tijd kan het binnen de Afghaanse cultuur in het bijzonder geen kwaad om jezelf te beschermen tegen extreme reacties.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips.



Deze jongen gaat veel om met Afghanen en ik ben bang dat hij dit zal vertellen en dit dan terecht komt bij mijn ouders/familie.



Hij heeft aangegeven dat het niks kon worden tussen ons vanwege cultuurverschillen. Ik ben van mening dat liefde alles overwint en geen religie of cultuur verschillen kent.



Ik vind het jammer van hem dat hij niet eerlijk is geweest en al in het begin had kunnen zeggen dat het niks serieus kon worden.



Ik wil hier heel graag over praten maar helaas is dit een taboe bij de Afghanen, ik word niet uitgehuwelijkt maar mijn familie eist wel een Afghaan. Ik heb twee broers en die zullen het nooit accepteren als zij weten dat ik geen maagd meer ben.



als het aan mij lag zie ik alleen een toekomst met een Nederlandse jongen.
Alle reacties Link kopieren
Leren leven tussen 2 culturen in dat is het moeilijkste wat er bestaat. Lieve Farasha, ik ben ook een moslima. Ik ben op mijn 18e uit huis gevlucht om vervolgens op studentenkamers te gaan wonen. Uiteindelijk ging ik stiekem samenwonen met mijn Nederlandse vriend toentertijd, inmiddels heb ik 2 dochtertjes samen met hem. Mijn moeder heeft mij heel vaak lastig gevallen bij mijn studentenkamers( ik heb er verschillende gehad ) ik moest van haar mijn hand op de Koran leggen en zweren dat ik nog maagd was. Hij had mij ontmaagd en het voelde alsof ik door een hel ging. Want wat had ik nou gedaan?! Ik was slecht, ik was verkeerd bezig allemaal dat soort gedachten gingen er door mijn hoofd heen. Want er was geen weg meer terug dacht ik...ik werd er paniekerig van. Maar met de maanden en jaren leer je te accepteren datje voor een bepaalde pad heb gekozen in je leven, ook al is dit niet altijd in overeenstemming met de pad die jouw ouders gekozen hebben. Uiteindelijk leerde ik te accepteren dat ik niet volgens het boekje trouwend uit huis was gegaan, en dat bij mij niet meer om de hand gevraagd zou worden door een Turkse jongen en zijn aanhang.



Een Turkse vriendin van mij was ontmaagd door een Turkse jongen, in de veronderstelling dat zij zouden gaan trouwen. Hij heeft haar laten zitten. Jaren later is zij dolgelukkig met een Marokkaanse jongen getrouwd en hebben zij nu 3 kindjes samen. Hij heeft haar geaccepteerd zoals zij is, en zij heeft eerlijk toegegeven dat zij geen maagd meer was.





Als een jongen echt van je houdt dan accepteert hij je zoals je bent. Ik begrijp precies hoe jij je voelt, het voelt alsof je door een hel gaat, alsof een zware zonde hebt begaan. Maar echt lieve meid, ook dat waait wel weer over en leer je te accepteren dat het is zoals het is.



Sterkte! xxx
Je weet zelf duidelijk wel wat je wil en dat is je goed recht!



Je bent 20, heb je de mogelijkheid op jezelf te gaan wonen? Dat zal je al een stuk minder kwetsbaar maken en schept wat afstand. Hoe zelfstandiger je bent hoe minder invloed ze op je hebben.



Als je het hier moeilijk mee blijft houden of in de problemen komt of dreig te komen vraag dan hulp aan je huisarts. Hij of zij mag niet met je ouders praten en weet waar je terecht kunt in jouw buurt.



Heb je een vriendin of een buurvrouw of misschien iemand op school (als je nog op school zit) waar je terecht kunt? Misschien is het fijn als iemand in je omgeving weet waar je mee zit.
quote:madredefamilia schreef op 25 juli 2014 @ 20:54:

Weet je, emancipatie is niet doen wat andere vrouwen goed voor je vinden maar eigen keuzes maken.



Gereformeerde vrouwen spreken bij een bevalling vaak af om -zonder medeweten van de man- zich te laten steriliseren omdat ze niet wéér zwanger willen worden maar de pil oid niet bespreekbaar is.



Op zich eens dat die mannen die belachelijke denkbeelden los moeten laten maar de realiteit leert dat dit pas de tweede of derde generatie is die dit kan. Tot die tijd kan het binnen de Afghaanse cultuur in het bijzonder geen kwaad om jezelf te beschermen tegen extreme reacties.

die gereformeerde vrouwen worden niet vermoord of geslagen om de eer te redden...

het probleem is dat het kan in Nederland om dat men bang is discriminerend te zijn als ze kritiek hebben op die mens onterende toestand. En zo blijft het gebeuren. Het is een zaak van iedereen, dit moet gewoon hier niet gebeuren wil je gelijke rechten serieus nemen.
quote:farasha2 schreef op 25 juli 2014 @ 20:55:

Ik ben van mening dat liefde alles overwint en geen religie of cultuur verschillen kent.

Dat is dus niet zo. Een oud-Nederlands spreekwoord is '2 geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen'. En dat geldt eveneens voor verschillende culturen. Dat matcht niet.

Jij bent zo te lezen behoorlijk verwesterd dan zal 'n niet geintegreerde Afghaan, die zijn oren laat hangen naar zijn en jouw ouders, dus zeker niet bij jou passen.



quote:Ik vind het jammer van hem dat hij niet eerlijk is geweest en al in het begin had kunnen zeggen dat het niks serieus kon worden.

Daar zul je nog wel vaker tegen aan lopen. Verliefdheid is aftasten. Het kan de eerste weken lijken of je het helemaal gevonden hebt bij elkaar, maar dan blijkt toch de één of de ander niet genoeg te voelen. De roze bril valt af.



quote:Ik wil hier heel graag over praten maar helaas is dit een taboe bij de Afghanen, ik word niet uitgehuwelijkt maar mijn familie eist wel een Afghaan. Ik heb twee broers en die zullen het nooit accepteren als zij weten dat ik geen maagd meer ben.



als het aan mij lag zie ik alleen een toekomst met een Nederlandse jongen.Je ouders proberen je dus toch te dwingen, dat is wat mij betreft net zo fout als uithuwelijken. Ik hoop dat je je van je onaangepaste familie los kunt maken. Ga op jezelf en ga een flink eind van ze vandaan wonen zodat je niet meer onder hun controle staat.
Dat zijn erg lastige dingen waar je voor komt te staan als je uit een cultuur/familie komt die daarin een erg bepalende factor willen zijn met anders grote gevolgen voor jouw familiebanden.



Ik wens je er veel sterkte mee. En het zijn zulke moeilijke kwesties dat ik als ik jouw was daar echt hulp bij zou zoeken, er zijn meer vrouwen die in een situatie als de jouwe hebben gezeten.



Ja het is erg jammer dat hij niet eerlijk is geweest, veel mensen handelen uit eigenbelang of zijn zich vaak ook niet bewust van zichzelf of zien pas later welke gevolgen dingen hebben die ze soms laf, niet willen aangaan.



Ik ben een groot voorstander van jezelf niet verloochenen, ik vind dat mensen hun eigen inzichten moeten verwerven in vrijheid en niet onder dwang van anderen als ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt en anderen geen kwaad willen doen maar juist willen kiezen voor liefde.



Deze laatste keuze voor de liefde was helaas niet goed, het is lastig om een juiste partner, de juiste mensen te vinden. Hopelijk slaag je daarin, met een man die hetzelfde in het leven staat als jijzelf maar daarbij moet je dan ook rekening houden met de eventuele hele vervelende gevolgen die waarschijnlijk onomkeerbaar zijn, Misschien is er ook nog ergens een lieve Afghaanse man, maar het idee dat ouders persé een bepaald soort man eisen, maakt de keuze daarop baseren eigenlijk alleen al niet iets vrijwillig terwijl het mijns inziens daarom moet draaien. Het is ontzettend jammer en verdrietig dat de gevolgen van bepaalde keuzes dan wel heel erg zwaar beladen worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 25 juli 2014 @ 20:18:

Dat durf ik te betwijfelen Elninjoo. Het is binnen de Afghaanse cultuur niet ongewoon dat je als meisje in de gaten wordt gehouden door familie en andere leden van de gemeenschap.

Nou, dan is het "in de gaten houden"" in dit geval niet bijster goed gelukt.

Gelukkig maar!
Alle reacties Link kopieren
quote:farasha2 schreef op 25 juli 2014 @ 20:55:

Bedankt voor de tips.



Deze jongen gaat veel om met Afghanen en ik ben bang dat hij dit zal vertellen en dit dan terecht komt bij mijn ouders/familie.



Hij heeft aangegeven dat het niks kon worden tussen ons vanwege cultuurverschillen. Ik ben van mening dat liefde alles overwint en geen religie of cultuur verschillen kent.



Ik vind het jammer van hem dat hij niet eerlijk is geweest en al in het begin had kunnen zeggen dat het niks serieus kon worden.



Ik wil hier heel graag over praten maar helaas is dit een taboe bij de Afghanen, ik word niet uitgehuwelijkt maar mijn familie eist wel een Afghaan. Ik heb twee broers en die zullen het nooit accepteren als zij weten dat ik geen maagd meer ben.



als het aan mij lag zie ik alleen een toekomst met een Nederlandse jongen.

Die broers van je hoeven het nooit te weten.

Als je in de toekomst nog eens een leuke man tegenkomt die oprecht veel van je houdt, dan show je toch een bebloed laken?

Een sneetje in je vinger en je eer is gered.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 25 juli 2014 @ 21:11:

[...]



die gereformeerde vrouwen worden niet vermoord of geslagen om de eer te redden...

het probleem is dat het kan in Nederland om dat men bang is discriminerend te zijn als ze kritiek hebben op die mens onterende toestand. En zo blijft het gebeuren. Het is een zaak van iedereen, dit moet gewoon hier niet gebeuren wil je gelijke rechten serieus nemen.



Welke 'men' is bang discriminerend te zijn?



Ik vind het wel heel makkelijk gezegd allemaal, als twintigjarige is het nogal wat om de emancipatie van de Afghaanse vrouw op je te moeten nemen, met mogelijk eergerelateerd geweld of verstoting tot gevolg.



Hoe denk jij dat daar verandering in gebracht moet worden dan?
Alle reacties Link kopieren
Farasha ik acht de kans dat deze jongen zijn mond open doet niet zo groot. Als hij een beetje bekend is met jouw cultuur weet hij dat hij zichzelf dan in een héél lastig parket begeeft.



Laat de angst een beetje varen, dan kun je toekomen aan je liefdesverdriet. Flink uithuilen, lief zijn voor jezelf en over een tijdje gaat de zon weer schijnen. Echt waar.
quote:Frizz schreef op 25 juli 2014 @ 21:27:

[...]





Welke 'men' is bang discriminerend te zijn?



Ik vind het wel heel makkelijk gezegd allemaal, als twintigjarige is het nogal wat om de emancipatie van de Afghaanse vrouw op je te moeten nemen, met mogelijk eergerelateerd geweld of verstoting tot gevolg.



Hoe denk jij dat daar verandering in gebracht moet worden dan?punt is dat zij dat niet moet doen, maar Nederland als land de vrijheid van vrouwen moet garanderen of anders maar elke man uit bepaalde culturen op pakken mocht hij maar proberen aan zijn zus of nichtje te komen om dat ze haar hart volgt en niet hun idee.
Beste to,



Ik kom uit een cultuur met dezelfde mentaliteit over de maagdelijkheid als die van jouw.

Afghanen zijn hierin wat strenger dan wij, en jullie kennen eerwraak, dus ik begrijp je angst wel.



Ik denk niet dat je ouders erachter komen, de angst zit echt tussen je oren, en je maakt het waarschijnlijk veel groter dan het is.

Ik zou met je Nederlandse ex gaan praten, en vragen om zijn mond te houden over jullie verleden. En doet hij het niet, dan is het jouw woord tegen het zijne.



Succes en het komt allemaal goed uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
En dat vind je klinken als een realistisch plan waar iemand als TO mee is geholpen?
quote:Frizz schreef op 25 juli 2014 @ 21:37:

En dat vind je klinken als een realistisch plan waar iemand als TO mee is geholpen?Bedoel je mij?
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 25 juli 2014 @ 21:27:

[...]





Welke 'men' is bang discriminerend te zijn?



Ik vind het wel heel makkelijk gezegd allemaal, als twintigjarige is het nogal wat om de emancipatie van de Afghaanse vrouw op je te moeten nemen, met mogelijk eergerelateerd geweld of verstoting tot gevolg.



Hoe denk jij dat daar verandering in gebracht moet worden dan?



Er zijn zat politici die dit kunnen veroordelen, maar het niet doen vanwege (misschien) stemmen verlies (van de moslimbevolking) bij de verkiezingen. Natuurlijk verwacht niemand van TO dat zij in haar eentje de emancipatie van moslimvrouwen op zich neemt.

Het is jammer dat er niet een soort van Dolle Mina's is, zoals in de jaren '70, die mannen om de oren sloeg met leuzen als "Baas in eigen buik". Ik ben al zo oud dat ik het meegemaakt heb, er volgens mij was het toen wel in 1 generatie geklaard. Maar daarvoor moest je maagd zijn als je trouwde, en als ze wisten dat je geen maagd meer was (omdat je bv. zwanger was) dan mocht je niet in het wit trouwen!



Dit was de algemene gedachtengang, in '73 moest ik nog toestemming vragen of mijn vriend bij de bevalling van ons eerste kind mocht zijn (want ik was ook niet getrouwd, uit balorigheid).



Maar het is dus wel zo, dat het niet vanzelf gaat, er zal om gevochten moeten worden! Als wij niet uitkijken zitten we over een paar jaar weer in hetzelfde schuitje.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 25 juli 2014 @ 21:41:

[...]



Bedoel je mij?Nee natuurlijk niet, ik bedoel Strikje.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 25 juli 2014 @ 21:43:

[...]





Er zijn zat politici die dit kunnen veroordelen, maar het niet doen vanwege (misschien) stemmen verlies (van de moslimbevolking) bij de verkiezingen. Natuurlijk verwacht niemand van TO dat zij in haar eentje de emancipatie van moslimvrouwen op zich neemt.

Het is jammer dat er niet een soort van Dolle Mina's is, zoals in de jaren '70, die mannen om de oren sloeg met leuzen als "Baas in eigen buik". Ik ben al zo oud dat ik het meegemaakt heb, er volgens mij was het toen wel in 1 generatie geklaard. Maar daarvoor moest je maagd zijn als je trouwde, en als ze wisten dat je geen maagd meer was (omdat je bv. zwanger was) dan mocht je niet in het wit trouwen!



Dit was de algemene gedachtengang, in '73 moest ik nog toestemming vragen of mijn vriend bij de bevalling van ons eerste kind mocht zijn (want ik was ook niet getrouwd, uit balorigheid).



Maar het is dus wel zo, dat het niet vanzelf gaat, er zal om gevochten moeten worden! Als wij niet uitkijken zitten we over een paar jaar weer in hetzelfde schuitje.



Nou geweld is anders gewoon verboden en er gaat tegenwoordig vanuit de overheid veel aandacht uit naar huiselijk geweld. Al die regels gelden dus net zo goed voor Nederlanders als een ieder ander, voor mannen en voor vrouwen. Volgens mij wordt eergerelateerde problematiek al jaren openlijk afgekeurd.



Los daarvan, eergerelateerd geweld is in bijvoorbeeld Turkije tegenwoordig hartstikke strafbaar. Desalniettemin komt het nog steeds wél voor. Exacte cijfers zijn onbekend. Voorbeeldje.
quote:Frizz schreef op 25 juli 2014 @ 21:37:

En dat vind je klinken als een realistisch plan waar iemand als TO mee is geholpen?

zij is een gezicht van een heel groot probleem, TO moet niet alleen geholpen worden, iedere vrouw. en die mentaliteit tov vrouwen is echt niet beperkt tot hun eigen vrouwen, die strekt zich uit over alle vrouwen in dit land, waar ze ook vandaan komen en waar ze ook in geloven.



Dus ja, ik vind het realistisch. Van mij mag het nog wel sterker ook. Ik vind dat je niet met droge ogen kan beweren dat je voor gelijke rechten bent in dit land als je tegelijkertijd dingen toe staat die een vrouw achter stellen om dat het nu eenmaal cultuur is.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 25 juli 2014 @ 21:52:

[...]



zij is een gezicht van een heel groot probleem, TO moet niet alleen geholpen worden, iedere vrouw. en die mentaliteit tov vrouwen is echt niet beperkt tot hun eigen vrouwen, die strekt zich uit over alle vrouwen in dit land, waar ze ook vandaan komen en waar ze ook in geloven.



Dus ja, ik vind het realistisch. Van mij mag het nog wel sterker ook. Ik vind dat je niet met droge ogen kan beweren dat je voor gelijke rechten bent in dit land als je tegelijkertijd dingen toe staat die een vrouw achter stellen om dat het nu eenmaal cultuur is.Afijn, ik denk niet dat TO geholpen is met dit soort adviezen, noch met onze discussie. Eerder een onderwerp voor op Actueel lijkt mij zo.
Het moeilijke is dat het niet alleen een probleem in Nederland is maar juist daarbuiten. Veel ouders zijn ook bang voor de heftige reactie van familie in het thuisland als hun kinderen zich hier niet aan de "regels" houden. Dat is iets waar ik ouders soms ook mee zie worstelen. Mensen kunnen zich moeilijk losmaken van wat er altijd ingestampt is en nu nog tegen ze herhaald wordt bijvoorbeeld in de Moskee. Ze vrezen de reactie op hen maar zijn vaak ook bezorgd over hun dochters die ook als zij dat niet doen uitgekotst worden door de familie en gemeenschap en als zij het niet veroordelen zij ook en dan raken ze vaak ook heel veel kwijt.



Maar je ziet dat gedrag van verstoten bijvoorbeeld ook bij Jehova's getuigen. Daar worden mensen verstoten uit het geloof en als gevolg ook door hun familie en gemeenschap die geen contact meer mogen hebben. Vaak zijn alle of bijna alle familieleden en vrienden Jehova's getuigen en heeft zo iemand ook helemaal niets meer.



Ook strenge christenen in Nederland onderdrukken vrouwen waardoor vrouwen zich inderdaad in het geheim laten steriliseren of toch de pil slikken omdat ze niet steeds maar weer kinderen willen baren en anticonceptie onbespreekbaar is. Dat baren is namelijk hun taak, samen met het huishouden en grootbrengen van al die koters natuurlijk. Scheiden is onbespreekbaar en zorgt er voor dat iemand ook door de gemeenschap uitgekotst wordt.



Er is nog heel wat verbetering mogelijk en nodig maar voor allemaal geld dat het zo diep geworteld zit bij mensen zelf maar ook in hun cultuur en geloof. Dat maakt het lastig iets te veranderen, dat kost veel tijd. De oplossing heb ik ook zo niet.



Voor nu is er gelukkig wel aandacht voor de slachtoffers zodat vrouwen tenminste een keus hebben al blijft dat moeilijk en heeft het grote gevolgen. Dat is beter dan nergens heen kunnen en zich uit angst moeten voegen naar de wensen van ouders. Daarom ook mijn advies aan TO om zichzelf zelfstandiger en onafhankelijk te maken van haar ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven