Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met klisma

25-07-2014 20:25 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd ervaringen van mensen die wel eens een klisma gedaan hebben. Was het een goede ervaring of juist niet.

Ik zag pas wat voorbij komen op internet en als je zag hoeveel er uit die darmen kwam, niet normaal! Dan lijkt een schoonmaakbeurt op zijn tijd niet zo'n slecht idee, of wel?
Bedoel je zoiets waarbij je een (paar liter) koffie of iets anders van achteren naar binnen laat lopen a la Patty Brard?



Een klysma is een prima middel bij een ernstige verstopping of om voor een ingreep de darmen te ledigen. Het kan schadelijk zijn als je dat onnodig doet. Het verstoort de darmflora wat juist voor problemen met de spijsvertering en ontlasting kan zorgen. Het is onzin dat er allerlei dingen in je darmen blijven zitten en dat je ze dus schoon moet maken. Dat er na een klysma of darmspoeling veel ontlasting komt is logisch. Diezelfde ontlasting was anders ook naar buiten gekomen alleen dan in kleinere hoeveelheden zoals normaal is, met een klysma/ darmspoeling komt gewoon alles er tegelijk uit. Dat het oplucht en je je prettig voelt na de klysma is is logisch. Als je diarree hebt of zelfs als je gewoon flink moet poepen lucht dat ook op en voel je je ook beter als het er uit is.



Niet aan beginnen dus. Ook als je (regelmatig) last hebt van verstopping of andere darmklachten moet je naar de huisarts gaan in plaats van zelf gaan rommelen met klysma's en darmspoelingen. Dat is namelijk een laatste redmiddel juist omdat het belastend is en helemaal niet zo goed voor je darmen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, nu ik erover nadenk...

Ik ga er zelf een beetje van uit dat ik hem kreeg omdat het een lange operatie was en er een verblijf op intensive care achteraan kwam.

Ik kan me voorstellen dat het gewoon prettig/handig is als de patient dan leeg is.



Voor TO: nee, dat was geen prettige ervaring, zo'n klysma.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 26 juli 2014 @ 09:29:

Ik vind de vraagstelling een beetje vreemd, alsof TO het naar de seksuele kant wil trekken? Een klysma is puur medisch, om verstopping te verhelpen, meestal is dat geen prettige ervaring.

En: doe je wel eens een klysma? Dat krijg je sowieso alleen op recept, dus staat dit wellicht op de verkeerde pijler???

Vind deze reactie nog veel vreemder: Hoe trekt TO het naar de seksuele kant? Ik zie het niet...

In mijn dorp kun je trouwens op eigen houtje bij een praktijk aanbellen voor darmspoelingen, kost je 80 euro per keer en na 8 keer zou je gereinigd zijn. Klinkt mij erg duur en onnodig in de oren...
Je kunt tegenwoordig op internet vinden hoe je een klysma of darmspoeling (die worden vaak verward) gewoon thuis met huis tuin en keuken spullen doet. Tuinslang aan de douchekraan en vol laten lopen zo ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de dokter heb ik dat een keer moeten doen, het was vooral een opluchting. Dacht nl. dat ik dood ging van de pijn (verstopping).
You only live once, if you do it right: once is enough..
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 26 juli 2014 @ 09:57:

Je kunt tegenwoordig op internet vinden hoe je een klysma of darmspoeling (die worden vaak verward)



Ow, ik dacht ook dat dat hetzelfde was? Ff googlen... (Zonder beelden dan )



Tijdens een klysma wordt alleen het onderste gedeelte van de darm bereikt, van de anus tot het Sigmoid deel. Met een hoge darmspoeling bereikt het water de gehele dikke darm en spoelt deze dan ook geheel schoon waardoor er veel meer resultaat wordt behaald dan met een klysma.



Het is dus ook beiden een darmspoeling...
quote:millefleurs schreef op 26 juli 2014 @ 09:51:

[...]



Vind deze reactie nog veel vreemder: Hoe trekt TO het naar de seksuele kant? Ik zie het niet...

In mijn dorp kun je trouwens op eigen houtje bij een praktijk aanbellen voor darmspoelingen, kost je 80 euro per keer en na 8 keer zou je gereinigd zijn. Klinkt mij erg duur en onnodig in de oren...



Haha, gouden business zeg.



En even over het op recept of niet: een microlax is vrij verkrijgbaar bij de apotheek, maar een hoogopgaand klysma gaat wel op recept. Maar het is niet moeilijk om zelf wat te knutselen, hoor.

Maar goed, gewoon niet doen dus.
quote:delite schreef op zaterdag 26 juli 2014 03:00 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Starshine in "Ervaringen met klisma"" class="messagelink">Starshine schreef op 25 juli 2014 @ 20:28</a>:</b>

Een klysma moet je alleen doen als je obstipatie hebt of als je darmen leeg moeten voor een endoscopie.

</div></blockquote>



Nu vraag ik me ineens af waarom ik een klysma moest voordat ik aan mijn hersenen geopereerd werd...

Was dat alleen om de verpleging ook iets te lachen te geven? Ik moest een klysma voordat ik aan mijn heup geopereerd werd, ook geen idee waarom.
Hier een klysma voor de keizersnede werd ik ook niet blij van ofzo hoor .
quote:millefleurs schreef op 26 juli 2014 @ 10:13:

[...]





Ow, ik dacht ook dat dat hetzelfde was? Ff googlen... (Zonder beelden dan )



Tijdens een klysma wordt alleen het onderste gedeelte van de darm bereikt, van de anus tot het Sigmoid deel. Met een hoge darmspoeling bereikt het water de gehele dikke darm en spoelt deze dan ook geheel schoon waardoor er veel meer resultaat wordt behaald dan met een klysma.



Het is dus ook beiden een darmspoeling...



Bij mijn weten wordt in de volksmond het woord klysma gebruikt wanneer met behulp van het rectaal inbrengen van vloeistof het laatste deel van de darm wordt bereikt en geledigd en het woord darmspoeling wanneer de ingebrachte vloeistof de darm hoger inkomt en ledigt. Technisch gezien is het beide een darmspoeling, dat geld voor veel dingen die om het duidelijk te houden een andere naam hebben maar in de basis dezelfde techniek zijn en onder dezelfde noemer vallen. Wel zo makkelijk maar dan moet het niet alsnog door elkaar gebruikt worden



Een klysma kan trouwens ook gebruikt worden om medicatie (anders dan laxantia) toe te dienen.



Maar hoe dan ook een slecht idee om eens op eigen houtje te gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven