Gezondheid alle pijlers

Anticonceptie: ik wil niet meer aan de pil

26-07-2014 12:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals zoveel meisjes ben ik op mijn 13e met de pil begonnen, wegens een heftige menstruatie. Tot mijn 25e heb ik de pil braaf geslikt. Ik had in die jaren last van depressieve buien en een onverklaarbare vermoeidheid maar mijn menstruatie was prima.

2 jaar geleden ben ik met de pil gestopt, door omstandigheden. En ik voelde me zoveel beter: een betere huid, nog maar lichtjes ongesteld, ik viel af, had meer zin in seks en was vooral een stuk blijer.

Ik had op dat moment geen relatie, enkel een sporadische ONS. Nu heb ik een SV waar ik ongeveer 1 keer per 2 weken seks mee heb. Na een ongelukje met een gescheurd condoom werd ik me ervan bewust hoe erg ik het zou vinden om nu zwanger tr worden en ben ik op advies van de Ha 2 maanden geleden weer aan de pil gegaan.



En ik voel me bagger.



Ik ben al 3 kilo aangekomen, mijn borsten doen continu pijn en ik voel me opgeblazen; kan ook nauwelijks naar de wc. De eerste 6 werken verloor ik continu bloed. Bovenal: ik ben doodmoe en enorm verdrietig; moet elke dag wel ergens om huilen en gedraag me verschrikkelijk. Het liefste zou ik de hele dag in bed liggen en alleen maar chocolade eten (want ik heb zoo'n trek).



Ik weet nu even niet wat te doen: doorbijten en hopen dat het overgaat, wisselen van pil of stoppen. Het liefste zou ik die pil door de wc spoelen en nooit meer hormonen nemen, maar ik wil gewoon echt niet zwanger worden. Op dit moment vind ik zelfs SV dumpen en nooit meer seks hebben een aanlokkelijke optie maar rationeel weet ik ook wel dat dat hem niet wordt.

Mijn Ha raadt me een koperspiraaltje af en waarschuwt dat bij andere hormonale anticonceptie deze bijwerkingen er ook kunnen zijn maar laat verder "de keuze aan mij". Voor mijn gevoel heb ik daar dus helemaal niets aan....heeft iemand een tip of vergelijkbare ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Slecht van je huisarts, hij had je veeeel beter moeten informeren over de mogelijkheden. Is er een andere huisarts waar je naar toe kunt in dezelfde praktijk? Je hebt kans dat de Mirena wel voor je werkt. En waarom raadt je huisarts een koperspiraal af? Wat zijn zijn argumenten? Ik vind het allemaal maar vreemd hoor. Je hoeft je niet zo te voelen.
Nuvaring zou je kunnen proberen, dat is in ieder geval gelijkmatiger maar nog steeds hormonen.



Waarom geen (koper)spiraal idd?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al aan de implanon gedacht?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter heeft ook spiraal, had zelfde klachten, geen kinderen of wens voorlopig.
die ik wilde bestaat al...
Ik heb zelf 10 jaar naar volle tevredenheid en koperspiraal gehad, en over een paar weken laat ik weer een nieuwe plaatsen.

net als jij werd ik enorm depressief van de pil. ook had ik enorm last van migraine-aanvallen en schimmelinfecties. Wilde geen hormonen meer in mijn lichaam, dus koperspiraal was de enige optie. Koperspiraal is wel iets minder betrouwbaar, en omdat ie niet beschermt tegen SOA's moet je er een condoom bij gebruiken.



Heeft je arts ook een reden gegeven waarom ie koperspriraal afraadt?
quote:forumfossiel schreef op 26 juli 2014 @ 12:32:

Koperspiraal is wel iets minder betrouwbaar, en omdat ie niet beschermt tegen SOA's moet je er een condoom bij gebruiken.



Dat geldt toch voor vrijwel alle anticonceptie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou implanon proberen . Was een psychisch wrak van de pil, gaat nu stukken beter...
Andere pil proberen, spiraal. Ik heb al bijna 3 jaar de implanon, bevalt me prima!
Alle reacties Link kopieren
Als je helemaal geen kinderwens hebt is sterilisatie dan misschien een optie? Je hoeft dan enkel nog maar condoom te gebruiken tegen SOA's en mocht je een vaste relatie krijgen hoef je na een SOA test, mits deze goed is, niks te gebruiken en ook geen hormonen te gebruiken om een zwangerschap te voorkomen.



Zelf heb ik de Essure methode laten toepassen. Geen opname, narcose oid. Poliklinische ingreep en binnen half uur weer buiten. Heb er geen seconde spijt van gehad.
Pluk de dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde! Gebruik nu alleen condooms, is dat voor jou geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook even mee. Zit in hetzelfde schuitje. Na jaren de pil de nuvaring een jaar gehad i.v.m onregelmatig werken en doms vergeten van de pil. Tot ik een keer te laat was met nieuwe nuvaring halen en een maand alleen met condooms gevreeën Wat een verschil!! Ik was emotioneler (vond ik een pro, meer mezelf) en had veel meer zin in seks. Dit deed mijn ogen openen wat hormonen met mij doen. Maarja.. Sinds dien ook al 2 keer ongelukje gehad met condooms.. En morning after pil is bij mij niet betrouwbaar omdat ik meer dan 75kg weeg... En ik heb echt nog geen kinderwens.. het wordt tijd dat er een mannelijke anticonceptie komt! Hihi.
Hier hetzelfde. Al een jaar of 6 niet meer aan de pil, en de beste beslissing ooit.

Alleen; een zwangerschap zou mijn grootste nachtmerrie zijn, maar ik wil niet aan de hormonen, en een koperspiraal wil ik niet. Mijn menstruatie is heel licht, en duurt maar 3 dagen, met zo'n spiraal ben ik bang dat het naar de andere kant doorslaat.
Ik heb een koperspiraal na dezelfde klachten als to. Zo blij mee!!! Nog steeds een regelmatige cyclus alleen wat langer en wat heftiger bloedverlies. Maar dat is vergeleken met de pil-ellende een makkie. Nooit meer aan dat innemen hoeven denken, geen chagrijnige buien (zonder reden dan haha), niet regelmatig onverklaarbaar moe en ook ik viel een paar kg af. Heerlijk!



Alleen dat zetten is wat minder.... maar dat is maar eens per 5 jaar :-)
Mirena, implanon en pil werd ik ook heel anders van: opgeblazen, prikkelbaar, erg hormonaal dus.



Nu nog even met condooms, straks aan koperspiraal.
Dat de morning After pil niet werkt boven de 75 kilo is alweer achterhaald. Eergisteren stond in de krant dat onderzoek had uitgewezen dat ie wel werkt. Ik woog een tijd terug 100+ kilo en toen deed ie het ook prima gelukkig.



Verder lees ik mee, ik zit met hetzelfde.
Een mirenaspiraal of implanon nemen.

Van 'n koperspiraal kun je enorm zware ongesteldheidsklachten krijgen.

Je kunt je natuurlijk ook laten steriliseren als je geen kind wil.
quote:heizenberg schreef op 26 juli 2014 @ 13:16:

het wordt tijd dat er een mannelijke anticonceptie komt! Hihi.

Zou jij daar op durven vertrouwen? Ik vertrouw liever op mijn eigen pilgebruik dan op dat van iemand die niet zelf met de sores van 'n abortus zit als het fout gaat.

Een man kan zich natuurlijk wel voor je laten steriliseren, dat vind ik wel aan te bevelen als je 'n vaste relatie hebt met elkaar.
quote:elninjoo schreef op 26 juli 2014 @ 14:07:

[...]



Een man kan zich natuurlijk wel voor je laten steriliseren, dat vind ik wel aan te bevelen als je 'n vaste relatie hebt met elkaar.Dat kan pas als je geen kinderwens meer hebt.
Alle reacties Link kopieren
Nuvaring een optie? Ik heb gehoord dat het hormonen-effect minder is omdat het plaatselijk is...
Alle reacties Link kopieren
@elninjo

In mijn huidige situatie zou ik dat vertrouwen. Ruim 5 jaar een vaste relatie. Ik denk wanneer dat niet zo zou zijn ik het heft wel graag in eigen handen zou willen hebben. Maar voor nu zou het ideaal zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:forumfossiel schreef op 26 juli 2014 @ 12:32:

Koperspiraal is wel iets minder betrouwbaar Dit geldt niet voor alle koperspiralen! Het hangt af van de hoeveelheid koper, de Tsafe bijvoorbeeld is net zo veilig als sterillisatie bij een vrouw! Bovendien mag deze 10 jaar blijven zitten. Eerder verwijderen is uiteraard ook mogelijk. Ik heb deze ook en ontzettend tevreden. Ik herken de wanhoop met de pil die jij nu ook hebt TO. Wilde die pil weggoien, smijten, kutding. En toen dacht ik, ik kan het ook uitmaken met mijn vriend. Gelukkignheb ik de pil het huis uitgegooid en mijn vriend is nog steeds bij mij. Plaatsing was een eitje met ibuprofen. Vriend was mee voor morele support. Heb 'm nu 1,5 jaar en nog nooit zo blij geweest met anticonceptie. Ben nu 6 dagen ipv 5 ongesteld. Heb het er voor over!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ha raadt koperspiraaltje af met het argument dat dat minder geschikt is voor vrouwen die nog geen kinderen hebben. Krijg uit reacties hier de indruk dat dit niet standaard is. Klopt dat?



Definitief steriliseren is voor mij (nog) geen optie. Ik ben nog jong en weet niet 100% zeker of ik over 5-10 jaar nog steeds geen kinderen wil.



Implanon of Mirena klinkt beter, hoewel ik wel bang ben dan nog steeds klachten te hebben. Ik ga me even verdiepen in hormoonniveaus. Kan je die beide bij de huisarts laten zetten? Ik twijfel wel een beetje of ik op die van mij vertrouw eerlijk gezegd...



Alleen condooms is overigens ook nog een optie idd, maar ik blijf bang voor ongelukjes. SV zou zich wellicht nog wel eens laten steriliseren (al kinderen uit eerdere relatie) maar aangezien onze relatie niet zo serieus is, zou ik hem dat nooit durven vragen....plus dat het risico met een andere partner later natuurlijk blijft,
quote:elninjoo schreef op 26 juli 2014 @ 14:04:



Van 'n koperspiraal kun je enorm zware ongesteldheidsklachten krijgen.

Dat is precies waarom ik het niet aandurf. Mijn menstruatie is nu echt een eitje.
quote:heizenberg schreef op 26 juli 2014 @ 13:16:

Maarja.. Sinds dien ook al 2 keer ongelukje gehad met condooms.. En morning after pil is bij mij niet betrouwbaar omdat ik meer dan 75kg weeg...Dat is achterhaald, zie hier en hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven