hoe verwilderde konijnen vangen en vervoeren?

25-07-2014 22:16 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen konijnenmens maar heb er wel 2 in mijn tuin. Hartstikke leuk, maar over 3 weken moeten ze verhuizen en ik weet dus niet hoe ik ze te pakken moet krijgen. Ik heb ze sowieso nooit opgetild want dat vinden ze echt niets. Ze zitten het grootste gedeelte van de tijd in de tuin en laten zich niet makkelijk aaien. Ze zijn eigenlijk behoorlijk schuw.

Maar ik moet ze toch echt vangen over 3 weken. Heeft iemand een goede tip voor hoe ik dat moet aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Drie weken is genoeg tijd om ze aan te leren dat ze gevoerd worden/lekkers krijgen in het nachthok als jij komt. Vanaf nu elke keer als je naar de konijnen gaat wat lekkers/voeren in het nachthok. Over drie weken zullen ze hier uit zichzelf in gaan. Deurtje achter hun kont dicht en ze zitten opgesloten. Of hetzelfde oefenen met het reismandje (daar nu elke keer lekkers in voeren). Zonder het deurtje dicht te doen en zonder ze te laten schrikken of dwang want dan kan je opnieuw beginnen.



Hier ook een schuwe (werd zelfs gezegd valse) voedster uit de opvang gehaald voor mn rammetje die net weduwnaar was geworden. Het voedstertje komt nu naar me toegehupt.
Geen....
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 juli 2014 @ 01:07:

Nee dat kan niet. Maar je konijnen laten verwilderen nadat je uit de opvang hebt gehaald is niet echt een voorbeeld van goed konijnenhoudersschap.? Dat begrijp ik niet zo goed. Wat is er mis mee om konijnen een tuin van 60 vierkante meter te geven waar ze lekker kunnen rennen, graven, spelen, stoeien en in de zon kunnen liggen? Ik denk, of ik weet, dat veel konijnen er slechter aan toe zijn. Ondanks het feit dat ik ze 2 keer per dag flink wat groenvoer breng en ze regelmatig aanhaal zijn ze nog altijd niet zo op mensen gesteld, maar dat is eigenlijk nooit echt het geval geweest. Het zijn gewoon buitenkonijnen, niets mis mee. Helaas dus wel schuw en ze worden absoluut niet graag opgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat konijnen die in een tuin vrij rond mogen lopen, eten en drinken krijgen, een stuk gelukkiger zijn dan al die zogenaamde 'knuffel' konijntjes thuis in hokjes. Wij hebben er vier, twee gecastreerde rammen en twee voedsters. Ook in de tuin, op een groot afgezet stuk (en idem dito twee grote hokken die openstaan dag en nacht). Die van ons worden heel af en toe eens opgepakt (voor het knippen van de nagels, ter controle heel soms, verder eigenlijk nauwelijks). Zijn het dus ook niet gewend en ze zijn daarbij ook best groot (twee rode Nieuw Zeelanders, een grote hangoor en een van-alles-wat grote nijn). Nou ben ik redelijk kordaat met konijnen, dus ik krijg ze wel te pakken, maar ik snap dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Zo'n vangnet kan je helpen of anders een grote doek. Ja, dat is even stressvol voor konijnen, maar ik denk dat je weinig keuze hebt als je ze wilt vangen. Succes met je verhuizing!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven