Geld & Recht alle pijlers

Zuinig zijn op een extreme manier.

24-07-2014 17:54 406 berichten
Ik ben een alleenstaande vrouw en zal dat ook altijd blijven. Inmiddels 38 jaar en helaas in de bijstand. Doe wel vrijwilligerswerk op haalbaar niveau.



Ik heb het heel krap en probeer extreem te bezuinigen. Zo doe ik boodschappen voor 12 euro in de week. Daar eet ik gewoon goed van.



k gebruik luxe dingen niet zoals deo makeup en cremes. Enige wat ik gebruik is tandpasta, douchegel, tandenborstel en shampoo.Met een fles shampoo doe ik een jaar. Maandverband maak ik van oude kleding is niet vies, je gooit het gewoon weg. Ik koop wc papier ook zelden gebruik water veel frisser ook en neem soms een rol mee op openbare plekken, ach ja wie gaat het missen. Ik spoel een keer peer week de wc door.



Wie heeft er nog meer leuke tips om extreem te besparen. Ik als iemand in de bijstand heb op deze manier toch al 1700 euro spaargeld. Dat had ik met normaal leven nooit bereikt.
Alle reacties Link kopieren
Nog een goede tip op niveau:



struin s'nachts de moestuintjes af. De groentes groeien nu volop!



Vlierbessen en bramen en rozenbottels groeien overal gratis en je kan er lekkere jam van maken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit gezegd dat ze aso is, dat ze smerig is of wat dan ook. Maar ik denk wel dat uit de dingen die ik omschrijf het gevoel komt dat TO niet "goed" bezig is. Overigens ben ik dus zo iemand die pennen oid niet durft mee te nemen. Ik laat shampoo's ed in hotels staan (die kleine gastendingetjes) en ik schaamde me oprecht dat mijn vriend dat dus wel deed . Maar daar ben ik dan weer best extreem in denk ik, maar mijn ouders hadden het altijd goed en hebben me dus ook aangeleerd om niet iets mee te nemen, ook al mag het misschien, als je het niet nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 13:52:



Die opeenstapeling van foute dingen, lees ik dus nergens. Het enige incorrecte wat ik kan ontdekken, is dat TO af en toe een w.c. rol meeneemt. Dat mag idd niet en is niet netjes. Maar om de morele verontwaardiging die dan ontstaat, alsof ze een halsmisdaad begaan heeft, moet ik wel lachen.

Ik vermoed, dat van alle mensen die zo over de wc rol vallen, er minstens een paar wel eens een kopietje voor zichzelf hebben gemaakt op het werk. Of een pen meegenomen o.i.d.

Ik geloof er geen drol van dat alle commentators zo heilig zijn.Precies! Schijnheiligheid ten top in de reacties.
Alle reacties Link kopieren
@ Labbellei, zo zie ik je niet hoor. Heb in een ander topic een heel mooi verhaal over je leven gelezen, dus weet dat het totaal anders is dan een jong arrogant vinexwijkvrouwtje zonder levenservaring.

Al zijn we het niet op alle punten eens, vind ik het prettig met je discussiëren. Je komt genuanceerd over en gaat niet met modder smijten, of anderen afkraken.



@Fifone, mooie, nuttige en heldere berichten.



@ Antiope, was ook zeker niet persoonlijk bedoeld, maar meer algemeen. Had toevallig jouw post eruit gepikt.



Wie de schoen past trekke hem aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel met je eens dat er heel veel onnodige felle reacties zijn. Dat wij iets niet zouden doen betekent inderdaad niet automatisch dat het daarom slecht is.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zuiniger je kan zijn , hoe meer je iets extra's kan waarderen!
Alle reacties Link kopieren
Misschien nog wat tips voor TO: in de supermarkt de schillen alvast van de bananen halen en de druiven alvast van de takjes halen, dat scheelt gewicht.

Of maar 1 lamp gebruiken in het hele huis, dus steeds eruit halen als je naar een andere ruimte gaat.

En de pluis van de droger gebruiken als wattenschijfjes.

(Zag ik laatst een dame doen bij extreme cheapskates)
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
"Dat spaargeld vind ik juist goed. Beter dan mensen die naar de voedselbank gaan omdat ze suf hebben gekocht aan spullen op afbetaling en daardoor in de schulden zijn geraakt.

TO zal ook niet voor de voedselbank in aanmerking komen, omdat ze het zo netjes doet. Verbrast ze haar geld, dan mag ze daar wel aankloppen. "



Jij weet duidelijk niks van de voedselbank. Want zo werkt dit niet.

Je komt in aanmerking als je een bepaald bedrag per maand over houdt na aftrek van je vaste lasten. En daar horen aankopen voor het verbrassen van je geld niet bij. Het zijn erg strenge regels waar je aan moet voldoen en elke drie maand wordt je gecontroleerd of je er nog wel aan voldoet. Ook moet je steeds van drie maanden je bankafschrift inleveren. Niet om te kijken wat je uit hebt gegeven maar of de bedragen voor vaste lasten die je hebt ingevuld wel kloppen.



Spaargeld en geld verbrassen heeft er niks mee te maken.

Ze kan dus wel degelijk recht hierop hebben.

En ja ik weet waar ik het over heb, heb er helaas zelf gelopen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Maar je mag niet oneindig naar de voedselbank. Ik denk dat TS hier tijdens haar schuldenperiode wel heeft kunnen aankloppen?
Alle reacties Link kopieren
MadameQ,



Wat ik bedoel is als je in het verleden zo geleefd hebt en daardoor nu bijv. met schulden zit. Ik snap dat je niet in aanmerking komt als je nu nog steeds zo leeft.



Dat wist ik niet dat je met een behoorlijk bedrag op de bank, ook voor de voedselbank in aanmerking komt. Ik was in de veronderstelling dat je dat eerst op moest maken. Waar ligt de grens, hoeveel spaargeld mag je hebben?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe lang dat mag. Maar ze zullen echt niet zomaar eruit zetten.

Ze kan het op zn minst dan iig proberen aan te vragen



Ze heeft het zelf nog niet over de voedselbank gehad.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
"Dat wist ik niet dat je met een behoorlijk bedrag op de bank, ook voor de voedselbank in aanmerking komt. Ik was in de veronderstelling dat je dat eerst op moest maken. Waar ligt de grens, hoeveel spaargeld mag je hebben?"



Wij hoefden geen spaargeld door te geven. Hadden ook niks.

Dus ik vraag mij af of er een grens is.

Anders denk ik gelijk met de bijstand. Dat is ¤5000.

To zit daar nog onder.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 14:19:

MadameQ,



Wat ik bedoel is als je in het verleden zo geleefd hebt en daardoor nu bijv. met schulden zit. Ik snap dat je niet in aanmerking komt als je nu nog steeds zo leeft.



Dat wist ik niet dat je met een behoorlijk bedrag op de bank, ook voor de voedselbank in aanmerking komt. Ik was in de veronderstelling dat je dat eerst op moest maken. Waar ligt de grens, hoeveel spaargeld mag je hebben?http://voedselbankenneder ... te-komen-voor-pakket.html
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, MV.



Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het met spaargeld werkt.

Stel, ik hou na aftrek van vaste lasten ¤200 leefgeld over. Net te veel om in aanmerking te komen. Maar ik besluit elke maand ¤30 naar een spaarrekening over te maken, zodat ik onder die vereiste ¤180 zit. Dan mag ik wel bij de voedselbank aankloppen?
Alle reacties Link kopieren
Jahoor, als jij zo nodig wilt sparen met je bezuinigingen ga je maar werken. Sorry hoor..
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 14:46:

Dankjewel, MV.



Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het met spaargeld werkt.

Stel, ik hou na aftrek van vaste lasten ¤200 leefgeld over. Net te veel om in aanmerking te komen. Maar ik besluit elke maand ¤30 naar een spaarrekening over te maken, zodat ik onder die vereiste ¤180 zit. Dan mag ik wel bij de voedselbank aankloppen?Nee zo werkt dat niet. Het vrij besteedbare bedrag wat over is na aftrek van vaste lasten en bedoeld is om van rond te komen is wanneer dat minder dan 40 euro is voor een eenpersoonshuishouden meen ik.
Sparen valt niet onder vaste lasten dus daar kom je bij de voedselbank niet mee weg. Lijkt me logisch.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden.

Het leek mij ook al heel onlogisch dat het zo zou werken. Omdat er gesuggereerd werd dat TO misschien voor de voedselbank in aanmerking komt, terwijl ze spaart, raakte ik in verwarring.



(Voor er misverstanden ontstaan, was zelf niet van plan naar voedselbank te gaan, was maar een hypothetisch voorbeeld)
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 14:46:

Dankjewel, MV.



Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het met spaargeld werkt.

Stel, ik hou na aftrek van vaste lasten ¤200 leefgeld over. Net te veel om in aanmerking te komen. Maar ik besluit elke maand ¤30 naar een spaarrekening over te maken, zodat ik onder die vereiste ¤180 zit. Dan mag ik wel bij de voedselbank aankloppen?



Alle financiele gegevens moet je opgeven, dus je lopende bankrekening, maar ook je spaarrekening.



Verder is het tijdsbestek in het algemeen terug gedraaid van 3 jaar naar 2 jaar recht erop. Uiteraard zullen er wel uitzonderingen zijn hoor. Maar dat hoorde ik van iemand die voor de VB werkt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Waarom valt iedereen in vredesnaam toch zo over die wc rol? Openbare toiletten zijn precies daarvoor, om naar het toilet te gaan, dat de 1 dat vaker doet dan een ander, who cares..

Half Nederland rond bij ze'n belastngaangifte zijn aftrekposten en paar euro naar boven af. Meestal de wat beter gestelden onder ons, die ook daadwerkelijk wat af te trekken hebben, maar die wc rol.... wat muggeziften. Men doet net of TO uit zijn/haar persoonlijke stash jat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 26 juli 2014 @ 15:04:

[...]





Alle financiele gegevens moet je opgeven, dus je lopende bankrekening, maar ook je spaarrekening.



Verder is het tijdsbestek in het algemeen terug gedraaid van 3 jaar naar 2 jaar recht erop. Uiteraard zullen er wel uitzonderingen zijn hoor. Maar dat hoorde ik van iemand die voor de VB werkt.



Ok, duidelijk, dankjewel.

Het is dus toch niet zoals MadameQ zegt en TO zal met haar spaargeld niet voor de voedselbank in aanmerking komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cadou schreef op 26 juli 2014 @ 15:06:

Waarom valt iedereen in vredesnaam toch zo over die wc rol? Openbare toiletten zijn precies daarvoor, om naar het toilet te gaan, dat de 1 dat vaker doet dan een ander, who cares..

Half Nederland rond bij ze'n belastngaangifte zijn aftrekposten en paar euro naar boven af. Meestal de wat beter gestelden onder ons, die ook daadwerkelijk wat af te trekken hebben, maar die wc rol.... wat muggeziften. Men doet net of TO uit zijn/haar persoonlijke stash jat.





Ja, ja, die w.c. rol is en blijft een heikel punt, het bewijs van de morele verloedering van TO.

Er ontstaat zowat een ware w.c. rol gate.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 15:08:

[...]





Ok, duidelijk, dankjewel.

Het is dus toch niet zoals MadameQ zegt en TO zal met haar spaargeld niet voor de voedselbank in aanmerking komen.



Dat weet ik niet. 1700 euro is niet erg veel en als je gewone rekening bijna 0 staat is het om het even lijkt mij.



Het enige wat ik zeker weet is dat er een strenge controle is op de financiele situatie en of je er echt recht op hebt.



Wellicht dat sommige voedselbanken zelf de regels qua coulance mogen bepalen want van die kennis van mij weet ik dat het in de regio waar zij werkt zo is dat sommige mensen pas weer een herindicatie krijgen na een half jaar (voorheen soms wel 8 tot 12 maanden) en niet wat MadameQ postte elke 3 maanden.



Maar goed, volgens mij is het TO helemaal niet te doen om naar de VB te gaan dus het lijkt mij verder offtopic om daar heel diep op in te gaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 14:02:

@ Labbellei, zo zie ik je niet hoor. Heb in een ander topic een heel mooi verhaal over je leven gelezen, dus weet dat het totaal anders is dan een jong arrogant vinexwijkvrouwtje zonder levenservaring.

Al zijn we het niet op alle punten eens, vind ik het prettig met je discussiëren. Je komt genuanceerd over en gaat niet met modder smijten, of anderen afkraken.





Ooooh das lief loquase. Ik moet er gewoon van blozen.

En een compliment terug. Want ook jij bent genuanceerd en absoluut geen afkraker. Verre van.



Ik trek me trouwens eventjes terug uit de discussie. (Probeer ik...!) Ik kan het woord wc papier even niet meer horen.
quote:sinnombre schreef op 24 juli 2014 @ 19:12:

Wat een vreselijk leven heb je als je zo leeft.

Dan zou ik me afvragen wat voor een nut het leven heeft.Ik heb nog niet verder gelezen dan pagina 5, maar wil hier wel even iets over zeggen: Als het nut van het leven bestaat uit veel lekker eten, uitjes, veel kleding, internet en dat soort dingen, dan is het leven voor heel veel mensen op de wereld nutteloos. Omdat we hier in Nederland de levensstandaard zo hoog leggen denken we dat het zo hoort en dat je op een andere manier geen leuk leven hebt. Het is maar waar je opgroeit en wat je gewend bent. Een Tibettaanse monnik heeft helemaal geen luxe maar vindt zijn leven waarschijnlijk ontzettend nuttig vanuit zijn eigen perspectief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven