Schoonmoeder dat kun je toch niet maken?

26-07-2014 01:45 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,



Ik ben inmiddels 6 jaar samen met mijn vriendin. We hebben samen een huis gekocht waar we nu bijna 3 weken de sleutel van hebben. Dit huis is een straat achter dat van haar ouders. De spullen moeten er nog in of schoonmoeders klapt ineens uit de school!! Ik werd erdoor overdonderd, wat gebeurd hier nu dacht ik? Zo had ik haar nog nooit gezien.



De relatie tussen mij en mijn schoonmoeder was gewoon normaal, respect voor elkaar. Maar nu was ze boos, omdat ik niet luisterde.. er waren wat irritaties met het klussen. Ze hielp mee maar ze kon het niet accepteren dat ik bepaalde keuzes maakte. Hier irriteerde ze zich aan, maar dat had ik op dat moment niet door. We hebben het hier wel over mijn (ons) huis. Hier zijn wij de baas. Dat kon ze schijnbaar niet accepteren want nu ben ik niet meer welkom bij schoonmoeder thuis.



Ze kookt al dagen van woede en is dochterlief aan het manipuleren om een einde te maken aan onze relatie. Die twee zijn erg close samen, nooit geen moeite mee gehad maar waarschijnlijk doet het me nu de das om. Ze laat haar dochter kiezen tussen mij en haar. Ze zegt dat ze mij wilt, maar ook dat ze d'r moeder niet kwijt wilt. Als ze voor mij kiest dan komt schoonmoeders nooit op visite. Ik kan er mee leven maar mijn vriendin niet. Ze zit in een dillema. Ik ook, wat moet ik doen?



Ik ben voor haar hierheen verhuisd.. na 6 jaar dacht ik dat het goed zat.. de stap gezet om samen een huis te kopen en dan 3 weken na ontvangst blijkt ze een pleurishekel aan me te hebben. Die irritaties waren voor haar de druppel. Ik verwijt haar dat ze bij druppel 1 niet aan de bel heeft getrokken zodat ik er eventueel nog iets aan kon doen. Ze heeft tijd nodig om na te denken, ik weet zelf niet wat ik denken moet.. voor mijn gevoel is schoonmoeder echt het probleem. Ben benieuwd naar reacties/meningen. Mvg
anoniem_204429 wijzigde dit bericht op 26-07-2014 17:30
Reden: Taalfouten, Alinea's niet gebruikt
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En wat vindt je schoonvader van al dit gedoe?



Zijn jouw ouders ook komen helpen? Wat hebben zij hier van meegekregen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Zo lang we niet weten wat de irritaties zijn kunnen we niet blind partij kiezen.

Misschien veegde TO alle wensen en ideeën van zijn vriendin van tafel, misschien gaf hij alle rotklussen aan schoonvader, misschien had hij overal kritiek op en bracht hij dat niet zo tactisch.

Lijkt me sterk dat dit gaat over de kleur verf.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik had allang bij mijn schoonouders voor de deur gestaan en gezegd dat we dit maar even moeten uitpraten. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld. Jullie zijn toch allemaal volwassen mensen?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem toch aan dat dochter van schoonmoeder een financiële strop heeft als ze zou besluiten het uit te maken. Lijkt me ook stug dat haar moeder dat niet weet.

Als ze, door kleine irritaties, zoals TO zegt, er van overtuigd is dat dochter beter af is zonder TO, dan zijn het vast geen hele, hele, kleine, onbenullige ergenisjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:funky2901 schreef op 26 juli 2014 @ 09:35:

[...]



Hoe verzin je dit eigenlijk.



Het enige wat ik heb gedaan is mezelf voor lul gezet met dom gelul. Nergens blijkt dat ik intelligent of scherp ben.Ik heb je posts met een glimlach gelezen! Vond ze fantastisch
Alle reacties Link kopieren
Wij horen het verhaal van een kant, weten niet wat er eerder is voorgevallen en wat er nu is voorgevallen weten wij ook niet precies. Ik vind "ik ben de baas" niet vriendelijk en erg tactloos overkomen. Ik ben behoorlijk allergisch voor mensen die dat zeggen. Ik interpreteer dit kennelijk anders dan anderen hier op het forum en dat mag. Ik verwacht dat er veel meer aan de hand is, wat niet wordt gemeld.



Misschien is het wel terecht dat schoonmoeder TO geen goede man vindt voor haar dochter, misschien ook niet. Wij weten het niet. Daarmee keur ik haar gedrag niet goed overigens. Ook schoonmoeder zal zeker haar fouten maken.



Aan vriendin van TO om te ontdekken wat zij wil. Er wordt nu van 2 kanten aan haar getrokken, dat is niet makkelijk. Zij zal haar eigen weg hierin moeten vinden. Praten met haar vriend, maar ook met vriendinnen kan heel verhelderend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wilde TO wel een kamer voor zijn sportspullen en een kamer om te gamen en vond hij dat de strijkplank wel in de keuken kon staan en dat zijn vriendin haar hobby wel in de woonkamer kon doen, ipv ook een eigen ruimte.

We weten het niet, he....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik had vriendin er zelf uitgegooid als ze niet meteen voor me had gekozen. In mijn ogen is je vriendin nog geen volwassen vrouw als zich zo laat manipuleren door haar moeder. Ze had haar moeder moeten zeggen dat jij de man bent die zij heeft gekozen en dat moeders daar maar mee moet leren leven.
Schoon ouder perikelen. ;)



Je vriendin ligt liever bij haar moeder in bed dan bij jou vrees ik.



Ik denk dat je dit allemaal aan had kunnen zien komen.



Alleen goede diplomatiek kan dit nog redden.



En jij bent onvriendelijk geweest en dat moet je gewoon toegeven.



Men houdt niet van onaardige mensen. Je had dit ook anders kunnen spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat schoonmoeder in ziet dat dochter nu definitief het huis gaat verlaten en dat ze dit helemaal niet ziet zitten.



Vandaar deze vreemde acties en de pogingen om jou en haar dochter uit elkaar te drijven.
Niet geschoten is altijd mis
Oh, wat een herkenbaar topic (dat van die ergernissen, niet van een keuze maken tussen mij of ouders). Wij hebben dit vorig jaar ook gehad toen we dit huis kochten. Ineens stonden de ouders van mijn vrouw elke dag op de stoep, terwijl we daar niet om gevraagd hadden en ze dat in de 10 jaar daarvoor dat mijn vrouw al eigen woonruimte had ook nooit bij haar deden.



Ik heb me daar ook flink aan geërgerd. Het ging niet om grote dingen, maar echt over élk detail werd een mening gegeven of er werden dingen uit handen genomen die wij graag zelf wilden doen (schilder regelen, planten uitzoeken, tuin opknappen). Ze gingen ook gewoon zonder overleg aan de slag met dingen in huis, moesten ze de hele tijd achterna lopen en zeggen: "Nee, laat dat maar, dat doen we straks zelf/daar komt iemand voor. Dat willen we anders..." etc.



Heb mijn frustratie daarover geuit bij mijn vrouw en gevraagd waarom haar ouders zo doen. Volgens haar ligt het eraan dat ze zich kapot vervelen (vooral vader) en iets te doen willen hebben. En moeder wil vooral dienstbaar zijn/iets kunnen doen. Normaal gesproken doet ze dat voor andere mensen (haar moeder, ouderen in haar omgeving).



Godzijdank was het huis binnen een week gereedklaar voor de meubels. Nog steeds verdraag ik het niet zo heel goed hoor, steeds dat "iets willen doen" of ongevraagd iets doen. Want wat zij waarschijnlijk zien als iets uit handen willen nemen komt op mij over als bemoeien en/of bejaardenwerkplaats/entertainment. Ik vind ik het soms belerend, alsof wij zelf niet in staat zouden zijn om een schilder uit te kiezen, te bepalen welke planten mooi staan in de tuin etc.
De frustratie is voelbaar in je post NYC Heel herkenbaar, hield ze zich een beetje in toen jullie zoon (toch?) geboren werd? Toen ging die van mij helemaal los met van alles wat zij wel even ging doen. Zelfs de kraamhulp was overbodig, zij kwam wel. Nou nee niet dus!



Schoonouders.. Benieuwd hoe ik als schoonmoeder beval straks



Lekker offtopic ook maar waar is TO eigenlijk? Was wel laat geworden zo te zien.
Redelijk, mwcactus. Sinds we verhuisd zijn (en dus idd ook sinds zoon is geboren) komen zij - altijd los van elkaar - wel echt véél vaker dan we gewend waren.



Gewoon voor van die kleine dingen, even iets komen brengen, spontaan iets gekocht, gebakje etc. Misschien ook wel in de hoop een glimp van zoon op te vangen. Ik probeer me in te houden hoor (dat ik zo'n Remi-type ben, ja dat botst nou eenmaal) maar ze willen nog steeds, of misschien júist nu wel, iets voor ons/mijn vrouw betekenen. Door hun eigen break, pensioen e.d. dus waarschijnlijk ook tijd te veel over. En bij hun andere dochter (zus van mijn vrouw) hebben ze ook niks kunnen/mogen doen in huis omdat haar schoonouders 't daar allemaal deden. Misschien hadden ze iets van: "In huis van onze andere dochter mogen wij!"



Het neemt af hoor, maar langzaam... Ze accepteren 't overigens wel als we ze geen urenlang binnen laten. Dat ze op de bonnefooi aan komen waaien en iets afgeven nemen we soms aan en dan zeggen we 'bedankt' en dan gaan ze weer.

Ik denk dat ze ook al wel een beetje aanvoelen dat wij (vooral ik) daar niet altijd op zitten te wachten.



Met zoon wil schoonmoeder niet alles uit handen nemen maar wel veel opmerkingen over opvoeding (vooral veiligheid) en héél veel "oeioeioei, pas nou toch op, kijk goed uit, wat gevaarlijk!"

Allemaal lief en vanuit een goed hart bedoeld, maar ik word er soms wel horendol van... Zoon is ondernemend, beweeglijk en ja, hij valt af en toe. We hebben kinderslotjes, een hekje bij de trap, laten geen thee of glas laag staan maar hij mag van mij hui wel een spat regen op zijn haren buiten krijgen, of zich optrekken aan een stevige kast. Dat zijn momenteel de dingen een beetje waarvan ik denk: *zucht...*

Bij schoonvader is het vooral de frequentie (5x per week) van de spontane bezoekjes.
O dat hou je goed vol. Ik barsten na drie weken in huilen uit en toen heeft mijn man even gemeld dat we wat tijd voor onszelf nodig hadden. Maar ja die hormonen zullen niet geholpen hebben.



Maar ja het zijn hele leuke groot ouders voor mijn kinderen (ook een die niet van hun zoon is) en dat is een hele hoop waard natuurlijk.



Nou misschien is iedereen weer nuchter en is het opgelost?
Alle reacties Link kopieren
In mijn pogingen om tot een nieuwe relatie te komen, heb ik wel in mijn achterhoofd dat mijn a.s. schoonmoeder op voldoende afstand moet blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 26 juli 2014 @ 10:51:

Wij horen het verhaal van een kant, weten niet wat er eerder is voorgevallen en wat er nu is voorgevallen weten wij ook niet precies. Ik vind "ik ben de baas" niet vriendelijk en erg tactloos overkomen. Ik ben behoorlijk allergisch voor mensen die dat zeggen. Ik interpreteer dit kennelijk anders dan anderen hier op het forum en dat mag. Ik verwacht dat er veel meer aan de hand is, wat niet wordt gemeld.



Misschien is het wel terecht dat schoonmoeder TO geen goede man vindt voor haar dochter, misschien ook niet. Wij weten het niet. Daarmee keur ik haar gedrag niet goed overigens. Ook schoonmoeder zal zeker haar fouten maken.



Aan vriendin van TO om te ontdekken wat zij wil. Er wordt nu van 2 kanten aan haar getrokken, dat is niet makkelijk. Zij zal haar eigen weg hierin moeten vinden. Praten met haar vriend, maar ook met vriendinnen kan heel verhelderend zijn.



TO zegt in zijn topic dat hij VINDT dat hij de baas is (wat hij ook is), sterker nog, hij zegt letterlijk 'hier in huis zijn WIJ de baas'. Ofwel, hij en zijn vriendin. Je weet niet wat hij tegen schoonmoeder heeft gezegd he?!

Tegen je dochter zeggen 'je moet kiezen tussen mij en je man met wie je net een huis hebt gekocht' is vele malen erger dan vinden dat jij en je vriendin samen de baas in huis zijn.

Schoonmoeder zit fout door haar dochter voor een keuze te stellen, ongeacht welke 'irritaties' er waren.

Het kan zijn dat TO dingen verzwijgt maar dat heb je in elk topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:idisrom schreef op 26 juli 2014 @ 16:38:

In mijn pogingen om tot een nieuwe relatie te komen, heb ik wel in mijn achterhoofd dat mijn a.s. schoonmoeder op voldoende afstand moet blijven.



Ik snap het idee wel, maar er bestaan ook hele lieve schoonmoeders.



Over mijn eigen situatie.

Mijn schoonouders zijn schatten van mensen en soms wel te lief omdat ze ontzettend veel voor ons over hebben.



Mijn eigen ouders daarin tegen in zo'n verhaal als hierboven terecht komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook van die schoonouders die niet accepteren dat iemand een eigen leven heeft. Waren wij op vakantie, laten ze zichzelf binnen in ons huis, pluizen alle kasten na en richten de boel opnieuw in, dat werk. Om de haverklap op de stoep. Overal mee bemoeien. Vinden dat ze heer en meester zijn in ONS huis, als ze op visite komen eigenen ze zich de afstandbediening toe en zitten man en ik naar een programma te kijken dat we never nooit wilden zien. Ik heb geprobeerd m'n irritaties in te slikken totdat ik een ons woog maar gelukkig ergerde man zelf zich ook meer en meer. Op een gegeven moment hebben ze iets onvergeeflijks gedaan (niet in de categorie 'plantjes verzetten' maar echt iets verregaands en schadelijks, categorie naar de bank bellen en doen alsof je mij bent, zeg maar) en toen was het klaar. Sindsdien hebben we geen contact meer. Het is nog nooit zo rustig geweest!
quote:appelientjex schreef op 26 juli 2014 @ 17:55:

[...]





TO zegt in zijn topic dat hij VINDT dat hij de baas is (wat hij ook is), sterker nog, hij zegt letterlijk 'hier in huis zijn WIJ de baas'. Ofwel, hij en zijn vriendin. Je weet niet wat hij tegen schoonmoeder heeft gezegd he?!

Tegen je dochter zeggen 'je moet kiezen tussen mij en je man met wie je net een huis hebt gekocht' is vele malen erger dan vinden dat jij en je vriendin samen de baas in huis zijn.

Schoonmoeder zit fout door haar dochter voor een keuze te stellen, ongeacht welke 'irritaties' er waren.

Het kan zijn dat TO dingen verzwijgt maar dat heb je in elk topic.



Je hebt helemaal gelijk hoor, wat schoonmoeder zegt kan echt niet.



Maar, stel dat je viend(in) thuis komt met het verhaal dat hij/zij van moeder moet kiezen tussen jou en haar, dan trek je toch je jas aan en zeg je: 'wij gaan samen maar eens even met jouw ouders praten'. Ik snap dat je daar geen zin in hebt, maar het blijft je schoonmoeder en partner is overduidelijk niet van plan om te breken met de ouders dus heb je er mee te maken. Het is ook nog eens in het belang van je partner om de situatie zo te krijgen dat zij niet meer tussen moeder en partner in staat, alleen al daarom zou ik er alles aan doen om dingen uit te praten, hoe belachelijk het ook kan zijn. Zolang TO schoonmoeder niet voor het blok zet,blijft ze in die woede hangen en wordt het alleen maar groter en erger.



Als ik 'iets' heb met schoonmoeder (wat wel eens gebeurd, want wij liggen elkaar totaal niet), dan ga ik naar haar toe en praat er over. Absoluut niet mijn favoriete klusje, maar ik heb ook geen zin in ruzie of scheve gezichten en ik ben ook niet iemand die het mijn vriend op zou laten knappen (want zijn (stief)moeder) Je kan maar beter duidelijk hebben hoe de situatie nu precies in elkaar steekt.
quote:mater_matuta schreef op 26 juli 2014 @ 18:54:

Ik heb ook van die schoonouders die niet accepteren dat iemand een eigen leven heeft. Waren wij op vakantie, laten ze zichzelf binnen in ons huis, pluizen alle kasten na en richten de boel opnieuw in, dat werk. Om de haverklap op de stoep. Overal mee bemoeien. Vinden dat ze heer en meester zijn in ONS huis, als ze op visite komen eigenen ze zich de afstandbediening toe en zitten man en ik naar een programma te kijken dat we never nooit wilden zien. Ik heb geprobeerd m'n irritaties in te slikken totdat ik een ons woog maar gelukkig ergerde man zelf zich ook meer en meer. Op een gegeven moment hebben ze iets onvergeeflijks gedaan (niet in de categorie 'plantjes verzetten' maar echt iets verregaands en schadelijks, categorie naar de bank bellen en doen alsof je mij bent, zeg maar) en toen was het klaar. Sindsdien hebben we geen contact meer. Het is nog nooit zo rustig geweest!



Wat erg! Lijkt me vreselijk, dat soort mensen!



Bij jullie is de beslissing samen gemaakt, heel fijn en ook begrijpelijk, ik zou hetzelfde doen als het mijn ouders geweest waren.



Bij TO is partner heel close met haar moeder en wil dat contact echt niet opgeven (wat haar goed recht is).Dus zal TO er wat mee moeten.
Schoonmoeders zijn Gods straf voor je geiligheid met hun kind!
quote:mamavk schreef op 26 juli 2014 @ 18:56:

[...]





Je hebt helemaal gelijk hoor, wat schoonmoeder zegt kan echt niet.



Maar, stel dat je viend(in) thuis komt met het verhaal dat hij/zij van moeder moet kiezen tussen jou en haar, dan trek je toch je jas aan en zeg je: 'wij gaan samen maar eens even met jouw ouders praten'. Ik snap dat je daar geen zin in hebt, maar het blijft je schoonmoeder en partner is overduidelijk niet van plan om te breken met de ouders dus heb je er mee te maken. Het is ook nog eens in het belang van je partner om de situatie zo te krijgen dat zij niet meer tussen moeder en partner in staat, alleen al daarom zou ik er alles aan doen om dingen uit te praten, hoe belachelijk het ook kan zijn. Zolang TO schoonmoeder niet voor het blok zet,blijft ze in die woede hangen en wordt het alleen maar groter en erger.



Als ik 'iets' heb met schoonmoeder (wat wel eens gebeurd, want wij liggen elkaar totaal niet), dan ga ik naar haar toe en praat er over. Absoluut niet mijn favoriete klusje, maar ik heb ook geen zin in ruzie of scheve gezichten en ik ben ook niet iemand die het mijn vriend op zou laten knappen (want zijn (stief)moeder) Je kan maar beter duidelijk hebben hoe de situatie nu precies in elkaar steekt.Juist je gaat als volwassen mensen dat uitpraten. Dat hoeft niet direct als de emoties op dat moment hoog zitten kun je beter de boel even laten bezinken en op een rustig moment praten. Maar kiezen tussen een partner en ouders zeker wanneer een goede of zelfs hechte band is, is vaak emotioneel heel belastend voor mensen. Als partner zou je in het belang van het geluk van je partner dat moeten proberen te voorkomen en je daar niet zomaar bij neerleggen. Ook volwassenen kunnen echt veel last hebben van het feit dat ze geen contact hebben met hun ouders, zelfs wanneer dat is omdat ze hun ouders zelf niet willen zien. Ouders hebben of we het willen of niet een bijzondere rol in ons leven.
Ik vind het ook een zeer vreemde keuze waar je iemand voor zet. Zo ver zou ik het toch niet snel laten komen (dan moet er echt wel iets ontzettend vreselijks gebeurd zijn en dan nog, je partner blijft toch het kind van zijn/haar ouders).
Alle reacties Link kopieren
Dat was top, TO, alles boterje tot de boom met jou, je vriendin, je schoonmoeder en je huis, hoor ik van de olifant met de lange snuit.
Alle reacties Link kopieren
quote:viavia2013 schreef op 26 juli 2014 @ 19:06:

Schoonmoeders zijn Gods straf voor je geiligheid met hun kind!Hahahahaha !!!!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven