Geld & Recht alle pijlers

Zuinig zijn op een extreme manier.

24-07-2014 17:54 406 berichten
Ik ben een alleenstaande vrouw en zal dat ook altijd blijven. Inmiddels 38 jaar en helaas in de bijstand. Doe wel vrijwilligerswerk op haalbaar niveau.



Ik heb het heel krap en probeer extreem te bezuinigen. Zo doe ik boodschappen voor 12 euro in de week. Daar eet ik gewoon goed van.



k gebruik luxe dingen niet zoals deo makeup en cremes. Enige wat ik gebruik is tandpasta, douchegel, tandenborstel en shampoo.Met een fles shampoo doe ik een jaar. Maandverband maak ik van oude kleding is niet vies, je gooit het gewoon weg. Ik koop wc papier ook zelden gebruik water veel frisser ook en neem soms een rol mee op openbare plekken, ach ja wie gaat het missen. Ik spoel een keer peer week de wc door.



Wie heeft er nog meer leuke tips om extreem te besparen. Ik als iemand in de bijstand heb op deze manier toch al 1700 euro spaargeld. Dat had ik met normaal leven nooit bereikt.
quote:Cadou schreef op 26 juli 2014 @ 15:06:

Waarom valt iedereen in vredesnaam toch zo over die wc rol? Openbare toiletten zijn precies daarvoor, om naar het toilet te gaan, dat de 1 dat vaker doet dan een ander, who cares..

Half Nederland rond bij ze'n belastngaangifte zijn aftrekposten en paar euro naar boven af. Meestal de wat beter gestelden onder ons, die ook daadwerkelijk wat af te trekken hebben, maar die wc rol.... wat muggeziften. Men doet net of TO uit zijn/haar persoonlijke stash jat.

Waarom valt iedereen zo over die wc-rol? Omdat dat ordinaire diefstal is. Ja, je mag naar een openbaar toilet. Maar het is niet de bedoeling dat je daar de wc-rollen meeneemt, de mensen die na jou van dat toilet gebruikmaken willen ook graag hun kont kunnen afvegen. Het is strafbaar en daarnaast gewoon zwaar asociaal. Verder moet TO helemaal zelf weten hoe ze wil leven, maar de grens ligt voor mij echt bij diefstal.



Overigens is het bij de belastingaangifte gewoon toegestaan om bedragen in je eigen voordeel op hele euro's af te ronden hoor, dus die vergelijking slaat echt nergens op.
TO, misschien heb je nog iets aan deze site? http://dezakelijkehuisvrouw.blogspot.nl/
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 25 juli 2014 @ 16:21:

[...]



Sparen is onzin? Weet je, je hebt helemaal gelijk. Je hebt zeker ook geen opleiding gevolgd? Is ook onzin, wie weet ga je morgen dood en dan heb je niks meer aan die kennis. Werken? Onzin! Wie weet ga je morgen dood, en dan heb je voor niks zo je best gedaan. Afwassen is ook onzin. En douchen trouwens ook. Alles wordt toch weer vies. Het hele leven is eigenlijk totaal nutteloos, want als je morgen doodgaat is het voorbij. Misschien moet je er vandaag maar vast een eind aan maken, voor de zekerheid?Ben jij dé capi?
Yep.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 26 juli 2014 @ 12:45:

[...]





Ook triest als je zo wil, ipv moet, leven?Ja, dat is zelfs imo nog erger. Als je geen keuze hebt is het erg, maar heb ik begrip daarvoor, maar er zelf voor kiezen is helemaal triest...
Alle reacties Link kopieren
quote:pringle86 schreef op 26 juli 2014 @ 11:15:

Eten van 12 euro per week kan best als het moet. Je kunt voor 40 cent een halve kilo havermout kopen (een portie is 25-50 gram) en voor 80 cent heb je een kilo euroshopperpasta in huis, daar kun je ook tien keer van eten. Vlees eet ik nooit, wel een paar keer per week eieren en kaas.



Ik heb zelf ook niet zoveel geld en soms leef ik een weekje zo:



‘s Ochtends en ‘s middags:

- havermoutpap (gemaakt met water) en een schep suiker

- goedkoop brood of rijstwafels met goedkoop beleg (huismerkjam, huismerkpindakaas)

- yoghurt met een scheut hagelslag



‘s Avonds:

- pasta met tomatensaus (en eventueel wat geraspte kaas) of een pesto-roomkaassausje met diepvriesspinazie

- nasi met een goedkope zak nasigroenten

- aardappelen met blikgroente of diepvriesgroente en een paar gekookte eieren

(Uiteraard grote porties maken en de rest in de vriezer zetten.)



Drinken:

- water

- thee (een theezakje kun je best voor twee of drie kopjes gebruiken)

- huismerkcola (60 cent voor 1,5 liter)



Tussendoor:

- nog een portie havermoutpap of een boterham met beleg

- fruit (banaan, sinaasappelsap, appel of wat er toevallig goedkoop is in de supermarkt of op de markt)



Met deze basis heb ik iig geen honger en hoewel het niet het allergezondste dieet ooit is, zal ik er ook geen scheurbuik van krijgen. Voor de zekerheid slik ik er ook nog een multivitamine bij.



Ik zou het wel moeilijk vinden als ik altijd zo zou moeten eten, maar ik heb het gevoel dat dat voor TO niet opgaat. Zij geniet van het besparen op zich, voor mij is het een moetje.Tja, ik zou hier toch echt ongelukkig van worden. Ik wil met dit weerook gewoon waterijsjes kunnen kopen en die lekkere kersen die er nu zijn en gewoon waar ik zín in heb. Ik eet ook om van te genieten, niet alleen om niet om te vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 11:55:

[...]





Spijker op de kop

Ik herken veel in dit topic en heb daarom ook de neiging om het zo voor TO op te nemen.

Vroeger thuis hadden we het voor NL begrippen behoorlijk arm: Half hysterische moeder om deurwaarders. Naar buren gestuurd worden om een gulden te lenen, zodat we weer een brood konden kopen. Wel fris gewassen, maar oude, niet altijd hele kleren. ondergoed met gaten. Dus uitgescholden worden voor vies vuil luizenkind.



Enfin, dat heeft zeker invloed hoe je met geld omgaat. Bij mij heeft het best goed uitgepakt. Ik heb bv nooit enige schuld gemaakt en zal nog geen cent van iemand lenen, of op afbetaling kopen. Vanaf mijn 16de zorg ik al (financieel) voor mezelf. Ik ben denk ik door mijn jeugd juist vrijgevig, want weet hoe rot het is als je amper te vreten hebt. En ik heb heeel veel mooi en duur ondergoed



Het onbegrip en de kortzichtigheid die ik hier lees, stuit me echt tegen de borst. En iemand voor van alles uitmaken vind ik echt naar en onnodig.Mijn onbegrip komt denk ik doordat ik ook op bijstandsniveau leef opdit moment en dus het nút niet in zie van bepaalde bezuinigingen. Nou moet ik zeggen dat ik uit een gegoede familie kom en het nu dus een stuk lastiger heb dan vroeger maar dan maar liever geen geld meer over aan het eind van de maand, en wel gewoon lekker gegeten hebben etc. Maar goed, ik neig ook naar een eetprobleem en als ik verplicht elke dag brood met pindakaas zou moeten eten zou ik het gewoon niet doen. Dat zal er ook wel achter zitten.
Alle reacties Link kopieren
TO, dit is misschien ook een interessante site:

Geldloos leven



Deze mevrouw leeft al sinds 1996 zonder enig bezit of geld:

Heidemarie





Deze spreuk vond ik wel zeer toepasselijk voor dit topic:

Security is not having money; it's knowing you can do without it.
Alle reacties Link kopieren
@ Tomatensoep, dat begrijp ik heel goed. Zelf geef ik ook graag mijn geld uit aan lekker eten. Het is een van de laatste dingen waar ik op zou besparen. Wel kijk ik waar iets het goedkoopst is, of in de aanbieding.

(Verder geen eetprobleem, hier)
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 26 juli 2014 @ 20:09:

Yep.Hoi! lang niet gezien alles oke?
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 20:35:

@ Tomatensoep, dat begrijp ik heel goed. Zelf geef ik ook graag mijn geld uit aan lekker eten. Het is een van de laatste dingen waar ik op zou besparen. Wel kijk ik waar iets het goedkoopst is, of in de aanbieding.

(Verder geen eetprobleem, hier)Ja dat doe ik idd ook. Niet eindeloos en zes supermarkten af maar ik let wel op prijzen, natuurlijk. Ik ben vandaag bv in duitsland boodschappen gaan doen, fijn is dat.
quote:Tomatensoep schreef op 26 juli 2014 @ 20:53:

Hoi! lang niet gezien alles oke?Ja, prima. Maar ik ben nooit (echt) weggeweest hoor, ik was alleen de afgelopen jaren actief onder andere namen.
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 11:55:

[...]





Spijker op de kop

Ik herken veel in dit topic en heb daarom ook de neiging om het zo voor TO op te nemen.

Vroeger thuis hadden we het voor NL begrippen behoorlijk arm: Half hysterische moeder om deurwaarders. Naar buren gestuurd worden om een gulden te lenen, zodat we weer een brood konden kopen. Wel fris gewassen, maar oude, niet altijd hele kleren. ondergoed met gaten. Dus uitgescholden worden voor vies vuil luizenkind.



Enfin, dat heeft zeker invloed hoe je met geld omgaat. Bij mij heeft het best goed uitgepakt. Ik heb bv nooit enige schuld gemaakt en zal nog geen cent van iemand lenen, of op afbetaling kopen. Vanaf mijn 16de zorg ik al (financieel) voor mezelf. Ik ben denk ik door mijn jeugd juist vrijgevig, want weet hoe rot het is als je amper te vreten hebt. En ik heb heeel veel mooi en duur ondergoed



Het onbegrip en de kortzichtigheid die ik hier lees, stuit me echt tegen de borst. En iemand voor van alles uitmaken vind ik echt naar en onnodig.Ik heb gelukkig niet zoveel armoede meegemaakt, maar ben wel consuminderig opgevoed. Heb nog net de badstof maandverbandjes meegemaakt. En vooral: ik heb geleerd respect te hebben voor mensen die anders leefden, zolang ze een ander maar niet bewust kwaad deden.
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 26 juli 2014 @ 12:01:

Mee eens, het niveau is blijkbaar niet hoger van sommigen. Ik heb toch altijd de indruk dat de relativerende reacties van de wat oudere mensen komen. Oei, nu zal ik wel weer op wat zere tenen staan. Ik ben al een tijdje geen 18 meer...
quote:loquase schreef op 26 juli 2014 @ 12:17:

[...]





Ik zie het meer als een vorm van arrogantie en morele superioriteit. Omdat je vind dat je het zelf zo goed doet en voor elkaar hebt, lekker iemand naar beneden trappen die het in jouw ogen "fout" doet.

TO zelf is trouwens steeds heel netjes en vriendelijk gebleven, ondanks de bagger die ze naar haar hoofd kreeg gesmeten.

Dat is ook een vorm van klasse.Absoluut!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinky.Bitch schreef op 26 juli 2014 @ 20:12:

[...]





Ja, dat is zelfs imo nog erger. Als je geen keuze hebt is het erg, maar heb ik begrip daarvoor, maar er zelf voor kiezen is helemaal triest...Hoezo? Als je leeft zoals je wil leven is dat toch fijn, ipv triest?
quote:labellei schreef op 26 juli 2014 @ 13:06:

Ik begrijp het niet van de bijstand. Als je niet kunt werken vanwege psychische klachten dan kom je na een tijdje in principe toch in de WAO of WIA of Wajong?

Nu heeft TO inderdaad een sollicitatie plicht. Toch?

Wel goed dat ze toch vrijwilligerswerk doet trouwens.







Even een aanname doen: ze kan nooit gewerkt hebben of te lang zonder werk hebben gezeten (bijvoorbeeld zelf gestopt met werken, niet slim, maar vaak zetten werkgevers mensen met psychische klachten onder druk zelf maar ontslag te nemen waardoor je je recht op WIA en WW verspeelt), of als zelfstandige waardoor je vaak ook geen recht op zoiets hebt (tenzij je jezelf verzekerd hebt).



En waarschijnlijk heeft ze vrijstelling van sollicitatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:bieno schreef op 24 juli 2014 @ 23:35:

[...]





Serieus? Ik ken het werkelijk niet!

Het is ook meer de manier hoe het geschreven is, alsof je elk perkje mag leegroven want je betaald belasting dus is het van jou. Maar ik wist werkelijk waar niet dat dat dus serieus bestaat



Check de APV van je gemeente online. Het mag zeker niet overal.



Wie weet nog dat er een tijd terug kinderen bekeurd waren omdat ze bloemen plukten?
Alle reacties Link kopieren
Dat TO 1700 euro achter de hand heeft is ook geen overbodige luxe. Als de wasmachine kapot gaat heb je toch wat geld nodig.
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien kun je lid worden via facebook van een weggeefhoek in je omgeving.



Als ik het hier zo zie gaat dat van woningdecoratie, tot kleding, tot boodschappen tot meubels.
Alle reacties Link kopieren
Snel beter voor jezelf en je huis zorgen en een relatie zien te krijgen waardoor je het samen beter hebt.



Ik heb eigenlijk nog nooit zo'n triest bericht gelezen en dat voor iemand die pas 38 jaar is. Denk je zo je hele leven door te moeten gaan??.....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon verbijsterd als ik de vele zure, neerbuigende reacties lees.

Sterkte Zuinig, ik heb respect voor je.
Hier ook vaak extreem moeten bezuinigen, plasjes opsparen totdat je in een x kan doortrekken, helaas ook hier aan de orde. Maar alleen als ik thuis ben. Kinderen en man trekken wel door.



In de winter geen verwarming aan, of alleen als er visite is, s'avonds trekken we een dikke trui aan en een fleecedeken over ons heen. Gelukkig was het afgelopen winter niet zo koud.



3 x per week een brooddag en zeker niet elke dsg vlees.



En ik vind het verschrikkelijk, dit is absoluut geen eigen keus maar noodgedwongen. Man is zelfstandig en doordat opdrachtgevers failliet gingen draaiden wij volledig op voor de gemaakte kosten en zitten nu 4 jaar na dato nog steeds op bijstandsnivo. En ik haat het.



Als we deze zwarte periode eenmaal door zijn hang ik de vlag uit.



Respect dat jij het zomaar doet zonder klagen. Ik heb het geluk dat mijn ouders me afentoe wat toestopt want anders had ik echt in een giga depressie gezeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 28 juli 2014 @ 12:46:

Hier ook vaak extreem moeten bezuinigen, plasjes opsparen totdat je in een x kan doortrekken, helaas ook hier aan de orde. Maar alleen als ik thuis ben. Kinderen en man trekken wel door. Stel je hebt een waterbesparende wc, dan gebruikt de 'kleine knop' ongeveer 3 liter water. Stel je trekt 3 keer op een dag niet door, dan bespaar je nog geen 10 liter water per dag. Keer 365 dagen in 3.6 m3, ongeveer 30 cent per maand. Vind je dat echt de moeite?quote:In de winter geen verwarming aan, of alleen als er visite is, s'avonds trekken we een dikke trui aan en een fleecedeken over ons heen. Gelukkig was het afgelopen winter niet zo koud.Dat helpt wel enorm. Gemiddeld huis verwarmen kost ongeveer 100 euro per wintermaand, en elke graad kouder bespaart daar zo'n 5% van. Dus 3 graden kouder in huis is 15 euro per maand.quote:3 x per week een brooddag en zeker niet elke dsg vlees.Brood is niet per se goedkoper dan aardappels en goedkope groente (uit blik/pot buiten seizoen). Vlees weglaten scheelt wel makkelijk een euro pp per dag, dus ook daar kun je een paar tientjes per maand mee besparen.quote:En ik vind het verschrikkelijk, dit is absoluut geen eigen keus maar noodgedwongen. Man is zelfstandig en doordat opdrachtgevers failliet gingen draaiden wij volledig op voor de gemaakte kosten en zitten nu 4 jaar na dato nog steeds op bijstandsnivo. En ik haat het.Probeer eerst eens per type 'besparing' uit te zoeken wat het echt oplevert. Het klinkt nu niet allemaal even efficient.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
@ Momodoe

Als je er noodgedwongen in zit, is het ook vreselijk. Aan armoe hangt ook vaak een stigma en wordt al snel veroordeeld. Het gevaar is ook groot dat je in een isolement raakt, want je kan niet "meedoen".

Wanneer je zelf voor kiest voor een bepaalde manier van leven, is het totaal anders.



Ik hoop voor jou dat je snel de vlag uit kan hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven