Canada 2014

02-01-2014 21:50 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al van tiener af aan heb ik de droom gehad om in Australië of Canada te werken op een (cattle) ranch voor een jaar. Dat gaat met mijn huidige vaste baan en koophuis niet meer lukken, maar ik kan 's zomers 5,5 week op vakantie en mijn voorkeur gaat inmiddels uit naar Canada. ik heb zo eens op internet gekeken en er zijn genoeg ranches volgens mij waar je tegen kost en inwoning een paar weken kunt helpen.



Nu lijkt de ideale combi me 2 tot 2,5 week werken op zo'n ranch en de andere weken een rondreis maken. Ik reis alleen en heb een rijbewijs, maar gebruik maken van OV vind ik ook prima, tenzij ik bijv. medereizigers tref waarmee ik een auto kan delen.



Ik ben vooral op zoek naar plekken/tips in het westen (BC en Alberta). Uiteraard de mooiste nationale parken, maar ook leuke hostels/steden/plekken en vooral ook ervaringen in het algemeen met Canada: wat mij betreft gewoon een algemeen Canada-topic
Alle reacties Link kopieren
We zijn inmiddels op de helft en we hebben al zo veel dingen gezien. Het is echt een prachtig land en de mensen zijn zo vriendelijk (zaten een keer in de auto op de kaart te kijken en toen klopte iemand op ons raampje of hij kon helpen, zo aardig).

Vancouver is een mooie stad en we hebben super veel gezien en veel gelopen in de stad. De dagen richting dr parken waren ook leuk, alleen het zicht wad toen helaas wat minder vanwege de bosbranden. Er is toen gelukkig regen gevallen, waardoor dar weer beter werd.

De parken zijn echt prachtig en we hebben al veel verschillende soorten wildlife gezien. Heb een apart mapje op de tablet (daar zetten we de foto's op als back-up) met van elk soort een mooie foto :-) Wat nog op ons verlanglijstje staat is een grizzlybeer, en dan het liefst eentje met een jong En op Vancouver Island willen we graag orka's zien. We gaan woensdag die kant op, daar kijken we erg naar uit. Nu even een paar dagen kilometers maken, zodat we bij het vertrekpunt van de Inside Passage komen.



@Fromfebruary: hoe is het met jou, hoe bevalt Canada en de ranches?

@ Yanou: zijn jullie al vertrokken?

@ Ginger: leuk dat jullie ook die kant op gaan. Welke route gaan jullie rijden?

@ Suckerpunch:wat gaaf dat jullie ook zoveel wildlife in de achtertuin hebben lopen! Gaan jullie met een camper/caravan (jemig wat zijn die dingen hier GROOT zeg ) of verblijven jullie in hotels?



Waar we wel heel erg aan moeten wennen is dat de eetgelegenheden vaak alleen binnen zitjes hebben. Zo jammer, want het is hier nu heel mooi weer en nu hebben we vanavond binnen gegeten omdat er in dit plaatje helemaal geen terrasjes waren... Suckerpunch; weet jij waarom dat is?
In Tofino (V.I.) heb je in elk geval wel gezellige terrasjes. In Banff heb ik ook ergens op terras gezeten en in Whistler barstte het er van. Idd heb je ook veel plaatsen zonder terras en da's jammer.



Een grizzly heb ik helaas (aug/sept) ook niet gezien. Vanaf V.I. kun je wel 'n trip maken met 'n watervliegtuigje naar 'n plek waar grizzly garantie is geloof ik, maar die viel voor mij toen wat te duur uit. Had immers 31 dagen reizen voor de boeg en da's natuurlijk al duur zat in 1 persoonskamers.
Alle reacties Link kopieren
Het seizoen is maar zo kort dat het voor veel restaurants de moeite niet is om een terras te hebben. Je hebt ze wel hoor, gewoon even zoeken! Wij gaan meestal gewoon in een hotel of B&B of logeren bij vrienden. Soms kamperen maar ik slaap graag lekker



Met grizzlys moet je geluk hebben, ik heb ze alleen in het voorjaar gezien als ze nog laag zitten rondom Lake Louise. In de zomer trekken ze vrij hoog de bergen in. Je kan in Golden de Kickinghorse mountain op en dan ga je met de ski lift over een grizzly sanctuary heen, dan zou je ze kunnen bewonderen. Alleen in Yellostone national park waar ik eind mei ben geweest heb ik veel grizzlys gezien.



We hadden laatst een zwarte beer met 2 cubs in onze tuin, dat vond ik ietsje minder en vorig jaar hadden we een jonge beer die van onze saskatoon berries aan het snoepen was voor weken achter elkaar. Heel leuk.
Heerlijk al die verhalen.... Duurt een maand nog lang hoor, om te wachten! Kijken er al zolang naar uit nu.



Wij starten in Calgary, en dan grofweg Banff, Kootenay, Yoho, Lake Louise en Moraine Lake, Icefields Parkway, Jasper, Wells Grey, Whistler, Vancouver. Niks vastgelegd, dus we zien het wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer in Nederland. Het was echt fantastisch, wat een mooi land en we hebben echt zoveel gezien. Wel jammer dat de tijd voorbij vliegt

Het was voor het eerst dat we zo lang in het vliegtuig zaten en is me best meegevallen. Het is natuurlijk ook voor een goed doel Tijdsverschil is ook heel erg meegevallen. We zijn meteen in het ritme meegegaan, ook nu we weer terug zijn gaat het best goed.



De hotels bevielen heel goed en we hebben eigenlijk alles gezien wat we wilden zien. Qua wildlife hebben we ook zoveel gezien; beren, kolibries, herten, elk's, eekhoorntjes, zeearenden, zeeotters en zeehonden. Op Vancouver Island hebben we een whalewatch tour gedaan en dat was echt prachtig. We hebben toen walvissen (eentje met kleintje) én een heleboel orka's gezien, zo gaaf.

We hebben uiteindelijk onze route nog een beetje gewijzigd en zijn ook nog naar Whistler geweest. Dat was een goede keuze, want het is echt een mooie omgeving (en een mooie weg er naartoe).



@ Ginger: voor jou komt het nu dichterbij. Veel plezier!

@ Fromfebruary: hoe is jouw reis geweest?



Ik ga nu eens aan de slag met het uitzoeken van de foto's
Ik ben er ook weer! Sneeuwwitje alweer gewend?

Wij hebben het ook heerlijk gehad. Ik ben verliefd geworden op Vancouver! Wat een geweldige stad. We hebben het capilano park bezocht ( park met grote hangbruggen en cliffwalk) leuk om te doen en de gratis shuttlebus vertrekt vanaf canada place . Ook Stanley Park is de moeite waard. Leuk om met de fiets te doen. Die kun je overal huren. Leuke winkels en veel te zien. Hele vriendelijke mensen en inderdaad diverse keren door mensen aangesproken of ze konden helpen met de weg te wijzen toen we op een kaart de route van de stad aan het bestuderen waren. We vonden het ook een schone stad en de prijzen in de restaurants vielen alleszins mee. In Vancouver een geweldige tocht gemaakt op het water bij Richmond , was een excursie van te voren via internet geboekt: whalewatching in een zodiac. Geweldig! Dit was zeker niet de laatste keer dat we Vancouver hebben bezocht. Na een paar dagen de inside passage doorkruist, erg mooi en natuurlijk de grens over naar Glacier Bay een NP in de USA. Nog diverse plaatsen in Alaska bezocht en het mooi Denali NP met veel wildlife . Kortom we hebben genoten.

Gingen jij mag nog, veel plezier gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Gaaf! Fijn dat je het zo heerlijk hebt gehad!
Heerlijk die verhalen! Wij vertrekken over een paar dagen. Hoop nu heel erg dat die vulkaan zich rustig houdt ....
Veel plezier Ginger! Canada is mijn nummer 1 van reisbestemmingen op de wenslijst. Wát wil ik graag daar naartoe.
Thanks!
Alle reacties Link kopieren
I'm back!



Maandagavond geland na 3 vluchten en 28 uur vliegen/wachten. Eerst Calgary - Vancouver, toen Vancouver - Londen en toen Londen - Rotterdam. Meteen naar bed om 23.00 en werd gisteren om 13.00 pas wakker hihi. Vannacht echter om 04.00 en kon met geen mogelijkheid meer slapen, hopelijk sneller in mijn ritme dan op de heenweg, want heb de eerste 4/5 dagen in Canada echt zoveel last gehad van de jetlag!



Al met al zijn 5 weken omgevlógen! Wat een fantastisch land Onmogelijk om alles te vertellen, maar kan m'n hoogtepunten wel even opsommen:



- 2,5 week werken op de paardenstal op Vancouver Island was geweldig! Voelde als familie, zo liefdevol opgenomen en betrokken overal bij. Echt het eiland door de ogen van locals gezien, mooie hikes gedaan, heerlijk gegeten en geleerd over het leven daar

- 2 dagen Tofino met schitterend weer. Humpback whales gezien, zowel vanaf de boot als vanuit een floatplane!

- Victoria was prachtig, ook geweldig weer en erg leuk verbleven bij een local via couchsurfing. Zodiactour gedaan en meer dan 30 orca's gezien

- op Vancouver Island een gezin leren kennen dat me uitnodigde om bij hun in t midden van BC te overnachten. Eenmaal daar werd ik ontvangen met een bbq en had ik een enorme verdieping voor mezelf. Zij bleken de 17e ook naar de Rockies te gaan en zo ontmoette ik hen daar weer. Samen gehiked, gegeten en marshmallows geroosterd bij het kampvuur. Enorme klik, was geweldig!

- 5 dagen verbleven op een landgoed aan de voet van de Rockies, vlakbij Golden. Hier bestond m'n 'werk' uit het verzorgen van de dieren en helpen met eten maken. Was ook weer zo fijn, heel gezellig en mooie dingen gedaan en gezien.

- Banff was helaas heel regenachtig, maar de rit naar Jasper werd steeds zonniger en in Jasper heerlijk weer gehad. Beer, wolf, elks gezien en hoogtepunt was een prachtige rit te paard door de bergen. Begonnen op niveau van de rivier en stegen uiteindelijk tot boven de boomgrens. Echt een geweldige ervaring!



Al met al een reis om nooit te vergeten. Wat een ontzettend vriendelijk, warm en betrokken volk. Zeker als alleenreizende zoveel Canadezen gehad die interesse toonden en aanboden me ergens heen te rijden/te helpen en dus zelfs te overnachten. Ik wil zeker nog terug, heb nog lang niet genoeg gezien
Halverwege op de camping in Clearwater, en ze hebben wifi, hoezee!



Tot nog toe bevalt het super, weer is goed, op verrassingssneeuw in Jasper na, een dag nadat het 25 graden was, haha!

Banff, Radium Hot Springs, Yoho, Icefields Parkway en Jasper gehad, nu Wells Gray in en daarna richting Whistler en Vancouver. Lekker rustig aan, tijd zat
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het verder bevallen Ginger?





Ik ben alweer ruim een maand thuis en heb echt moeite gehad mijn draai weer te vinden. Niets voor mij, na reizen waardeer ik thuis des te meer, maar nu knaagde er toch iets van 'heimwee'. Voelde me daar in korte tijd zo thuis: de ruimte, de vriendelijkheid, de schoonheid van de natuur



Het is niet iets wat ik in één week beslis, maar de gedachte om voor een jaar die kant op de te gaan, begint zich wel steeds meer te vormen. Er zijn wat zaken die daarin meespelen: ik zou mijn appartement moeten verkopen of onder moeten verhuren én ik wil wel proberen werk te vinden in mijn richting. Ben net klaar met tweede studie, heb hier een fijne baan in het onderwijs met doorgroeimogelijkheden en wil dat niet opgeven voor een baantje als barvrouw, bij wijze van. Een young professional visum zou dan een optie zijn, eventueel een betaalde stage ergens lijkt me ook al geweldig en ik zou het geen probleem vinden om er dan een bijbaantje bij te moeten nemen. Heb alleen totaal geen idee of dit soort banen/functies enigszins beschikbaar zijn in Canada, al zal dat per regio verschillen natuurlijk.



Ik moet me er maar eens in gaan verdiepen, maar ben wel benieuwd naar mensen die ervaring hebben met langere tijd verblijven (dus wonen en werken) in Canada of uiteindelijk zelfs definitief daar naartoe vertrokken zijn. Hoe hebben jullie dat aangepakt, hoe is het bevallen, waar liep je tegenaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alweer dik 10 jaar in Calgary, zou nooit, nooit meer terug willen. Ik houd vd mensen, de natuur, de ruimte. Alles.

De economie is in Alberta heel goed, veel werkgelegenheid zeker in Calgary.



Enige is dat je niet moet verwachten dat je eerst een baan vindt en dan kunt emigreren. Banen zijn, bijna altijd voor direct. Opzegtermijn kennen ze hier niet of nauwelijks dus een baan moet direct worden ingevuld.



Ik denk dat je voor een functie in het onderwijs wel eerst moet bijscholen. Je diploma is niet direct inwisselbaar. Maar banen zoals bijv. in de begeleiding moet makkelijker zijn. Tenminste hier in Calgary.



Verder is het sociale systeem prima hier. Helaas een chronisch tekort aan artsen wat wel voor problemen zorgt. Maar soc. verzekeringen e.d. zijn hier best goed geregeld, i.i.g. niet slechter dan het huidige NL zorgsysteem.
Optimist tot in de kist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven