seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,



Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.



Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.



Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?



Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?



Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Wat heerlijk, als je nog zo naïef in het leven kunt staan...
Heulen met de vijand?



Ik denk dat jij mss moet overwegen lesbisch te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lesbisch, and proud of it. Feministes die heteroseksuele contacten onderhouden zijn in mijn ogen geen echte feministes.
anoniem_204529 wijzigde dit bericht op 28-07-2014 09:48
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
Eyeopener: de meeste vrouwen vinden seks gewoon heel erg lekker en fijn. Waarom zou je jezelf tekort doen, omdat seksegenoten nog steeds massaal voor parttime baantjes kiezen?
Alle reacties Link kopieren
@Sopihax: alsof je een man nodig hebt om van seks te genieten.... dat is zo'n macho-mythe/vooroordeel.



Ik snap niet wat je bedoelt met parttime-baantjes en wat daar hiermee te maken heeft.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Als jij lesbisch bent, dan slaat de laatste alinea van jouw OP toch helemaal nergens op?
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 09:46:

Ik ben lesbisch, and proud of it. Feministes die heteroseksuele contacten onderhouden zijn in mijn ogen geen echte feministes.En dan trots vertellen dat je nog nooit seks hebt gehad met een man en dat ook nooit zal doen......duhuh....
Alle reacties Link kopieren
Seks of geen seks ik lig er niet wakker van, ik heb hét ook nog maar met 1 iemand gedaan.
Bi sonraki hayatimda gel.
Tja, vrouwen zijn nu eenmaal anders als mannen en de vrouwen die premier willen worden zijn op een hand te tellen.....
Alle reacties Link kopieren
Wat een idioot vergelijk in je laatste alinea. Met geen sex straf ik mezelf toch net zo hard.
Alle reacties Link kopieren
@Mieke: je kan toch seks hebben met jezelf of met andere vrouwen? Dat is veel bevredigender (denk ik) en je behoudt ook nog je zelfrespect.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Wat een prestatie, geen seks met mannen als je lesbisch bent.



Hoed af voor je opoffering voor de goede zaak .
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 28 juli 2014 @ 09:51:

Als jij lesbisch bent, dan slaat de laatste alinea van jouw OP toch helemaal nergens op?Waarom niet? Lesbisch-zijn is voor mij een keuze. Ik weet dat er ook BLGT's zijn die een aangeboren voorkeur hebben, maar voor mij ligt mijn seksuele orientatie in het verlengde van mijn politieke activisme.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:Ik ben lesbisch, and proud of it. Feministes die heteroseksuele contacten onderhouden zijn in mijn ogen geen echte feministes.



Feminisme draait om het maken van eigen keuzes en daar zowel de voordelen als verplichtingen van dragen. Dat staat los van enige sexuele voorkeur of geaardheid. Door te stellen dat vrouwen die heterosexuele contacten onderhouden geen echte feministen zijn, ben je geen haar beter dan conservatieve mannen die stellen dat het enige recht van een vrouw het aanrecht is: jij beslist namelijk voor anderen.



Maar goed, je bent pas 19. Gaat vanzelf wel over.
Alle reacties Link kopieren
Dan is het niet hebben van seks met mannen ook niet echt een offer hè? Als je lesbisch bent.



Het is jammer dat je zo'n radicaal standpunt inneemt. Juist dat helpt niet om de solidariteit tussen vrouwen te versterken.



De meeste vrouwen zijn nu eenmaal heteroseksueel. En ook daar is niks mis mee.



Vrouwenrechten en het gebrek daaraan, dat is een probleem. Solidariteit en het gebrek daaraan vind ik ook ernstig. Maar juist het katten op andere vrouwen, dat is wat 'ons' probleem is. Je hoort mannen nooit zo kiften op elkaar. Vrouwen zouden sterker kunnen staan als ze vooral elkaar in hun waarde zouden laten. Ipv tegen elkaar opzetten, moeders vs niet-moeders, carrièrevrouwen vs niet-werkende vrouwen.



En hoe je t ook wendt of keert, we zijn met beide seksen en we hebben elkaar nodig (ookal denk jij daar persoonlijk mss heel anders over). Denk dat we meer bereiken samen met de mannen ipv tegenover elkaar.



En ik vind mezelf overigens wel feministisch. Ik ben alleen niet anti-man. Ik ben pro-vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij geldt dat ik seks met een man stukken fijner vind dan zonder. Ik denk dat dat voor veel vrouwen geldt (waarschijnlijk voor nagenoeg alle hetero vrouwen).



De meeste vrouwen die ik ken willen het liefst parttime werken en hebben daardoor geen topbaan. Gelukkig ken ik ook genoeg voorbeelden van vrouwen die wel hard aan een carrière werken en dan evenveel verdienen als hun mannelijke collega's.



Ik zou zelf absoluut geen baan willen krijgen omdat ik een vrouw ben. Ik wil een baan omdat ik de beste kandidaat ben en niet omdat ik de beste vrouwelijke kandidaat ben. Het gebrek aan een vrouwelijke premier houdt mij ook totaal niet bezig. Zolang we nauwelijks vrouwelijke lijsttrekkers hebben, zal de kans op een vrouwelijke premier klein zijn. Als je dat stoort kun je toch zelf lijsttrekker worden van een grote partij?
Alle reacties Link kopieren
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 09:36:





Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?

Waarom zou ik meedoen?

Ik seks namelijk gewoon omdat ik het lekker/leuk/geil/spannend vind

Niet omdat ik er wel of niet iets mee wil bereiken



Edit: Lekker makkelijk een statement maken ook, ik seks niet met mannen, maar ik ben lesbisch

Beetje hetzelfde als dat ik zou zeggen,ik neuk niet met vrouwen tot er een vrouwelijke minister president is, maar ik val op mannen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Dus je bent lesbisch uit principe?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben absoluut feminist maar mannen zijn niet de vijand. Ik heb ook zat seks gehad, met genoeg soorten mensen.

Zo'n harde grens trekken tussen mannen en vrouwen en zoveel verschillen zien is eigenlijk niet erg feministisch he.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:bij_zonder schreef op 28 juli 2014 @ 09:57:

[...]





Door te stellen dat vrouwen die heterosexuele contacten onderhouden geen echte feministen zijn, ben je geen haar beter dan conservatieve mannen die stellen dat het enige recht van een vrouw het aanrecht is: jij beslist namelijk voor anderen.



Maar goed, je bent pas 19. Gaat vanzelf wel over.



Je doet alsof feminisme niets anders is dan iedereen keuzes laten maken en het verder wel best vinden. Een soort neo-liberaal recept en je verder afzijdig houden van het maatschappelijk debat. Dat is zeker niet MIJN feminisme. Het staat er zelfs 180 graden van af.



Verder vind ik je opmerking over mijn leeftijd denigrerend. Wat is dat toch, dat vrouwen altijd elkaar naar beneden gaan halen in plaats van aan hetzelfde touwtje te trekken?



Overigens misken je dat er ook vrouwen zijn van 60, 70, 80 en 90 (die hun tienerjaren dus al lang en breed ontgroeid zijn) die nog steeds vol vuur strijden voor de feministische zaak. Bullshit dus.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
quote:Ayh schreef op 28 juli 2014 @ 10:00:

Dan is het niet hebben van seks met mannen ook niet echt een offer hè? Als je lesbisch bent.



Het is inderdaad geen offer. Weliswaar ben ik volgens biologen weliswaar 'hetero' en ben ik als bakvis ook verliefd geweest op jongens, heb ik sinds ik politiek bewust werd geen enkele behoefte meer om het met mannen aan te leggen.



Maar het zou voor geen enkele vrouw een offer hoeven te zijn. Kijk eens naar beelden van een in brand gestoken vrouw, die niet meer rein is omdat ze verkracht is. Dan vergaat je vanzelf de lust om nog seks met mannen te hebben. Zonder dat je offers hoeft te brengen of steeds koude douches hoeft te nemen.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
ik ben het niet eens met je post.



er is genoeg kritiek, alleen, als jij echt uit 1995 komt, moet je voor je generatiegenoten misschien nog 10 jaar wachten voordat ze zich druk gaan maken om glazen plafonds en loonkloven.



Zo ging dat met mij en mijn generatiegenoten wel.



Seks als machtmiddel gebruiken zou ik dan niet weer doen. Bovendien, ook erg heterocentrisch van je gedacht.



Als je op zoek gaat , in real life, naar gelijksgezinden kun je ze vast vinden en je inzetten voor vrouwen rechten. Veel succes!!
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:Ayh schreef op 28 juli 2014 @ 10:00:

En ik vind mezelf overigens wel feministisch. Ik ben alleen niet anti-man. Ik ben pro-vrouw.



Ik denk dat deze naieve houding bewezen heeft niet te werken. Als we niet anti-man zijn, dan blijven we met ze leven, werken en vrijen en houden we de huidige ongelijke, patriarchale samenleving in stand.



Is het nou zo moeilijk om vast te stellen dat alle shit waar we inzitten is veroorzaakt door mannen? Licht gechargeed, okee, maar niet erg.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
Heel veel van die dingen zijn gewoon zo omdat het gros van de vrouwen dat prima vindt. Er zijn heel veel vrouwen die geen topbaan hoeven en maar heeeeeel weinig die een baan als premier ambiëren.



Waarom zou jij of ik voor al die vrouwen moeten bepalen hoe ambitieus ze zijn?

Bovendien is seks er voor de leuk, niet voor de macht. Ik vind seks met mannen leuk, dus dat doe ik. Seks als machtsmiddel gebruiken is echt idioot.

En mannen zijn echt niet de vijand hoor. Juist door samen te werken werkt emancipatie.



Over de solidariteit met vrouwen in India en Pakistan heb je wel gelijk, maar daar staan ze toch in een stuk andere positie dan hier. Hier hebben we keuzes, daar niet.



Edit: Oh beetje mosterd zie ik nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven