vriend lust niets

28-07-2014 00:31 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zouden jullie omgaan met een nieuwe liefde die vrijwel niets lust? In het begin hield ik me voor dat ik hem echt niet wil veranderen. Nu er bij mij zelf een paar kilo's extra op zitten heb ik het idee dat ik me nu juist teveel aan hem aanpas.



Hij eet het liefst alleen maar junkfood, drinkt veel alcohol en frisdrank, snoept zich te pletter. Groente, vis, pasta, kaas, noem het maar op.. hij lust het niet. Iets proeven wat hij niet kent of denkt niet te lusten zit er niet in. Bij elke maaltijd eet hij het liefst heel veel vlees. Daar sta ik dan tegenover als vegetariër. Suiker probeer ik het liefst zoveel mogelijk te vermijden, probeer evenwichtig te eten en ik ben dol op dingen uitproberen qua koken en eten. Als wij samen in de supermarkt staan komen we er nooit uit als we moeten bedenken wat we gaan eten. We komen altijd uit op één van de drie maaltijden. Uit eten gaan is ook niet echt meer een feestje, omdat we automatisch bij een steakhouse of pizzeria eindigen. Echt kwalijk neem ik het hem niet. Hij heeft van huis uit nooit geleerd om dingen te eten en die angst voor onbekend eten zit volgens mij best wel diep. Ik hoef hem echt niet te pushen om iets te proberen, hij doet het niet.



Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Het begint me steeds meer te storen. Naast dat ik er zelf ongezonder door ga eten vind ik het ook geen fijn idee dat hij zo slecht voor zijn eigen lichaam zorgt. En hebben jullie tips voor recepten? Zodat we allebei redelijk tevreden kunnen zijn over ons avondeten. Hij wil perse vlees bij zijn eten dus ik vind het geen probleem om apart wat vlees te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die man overigens ook geen risotto'tje in elkaar laten draaien voor mezelf hoor. Hij kan waarschijnlijk ook niet meer koken dan hetgeen hij lust.



Waarom TO dan wel voor hem apart zou moeten gaan staan koken is me dan weer een raadsel.
Het hoeft trouwens niets met je jeugd te maken te hebben. Wij gingen vroeger ook nooit uit eten, aten best eenzijdig en er was altijd snoep en cola in huis.

Maar ik lust alles, eet alles en houd helemaal niet van snoep of frisdrank.
Alle reacties Link kopieren
Die "nieuwe liefde" zou bij mij toch wel al snel de deur uitvliegen. Vreselijk, mensen die zeuren over eten, daar ben ik echt allergisch voor. Natuurlijk zijn er altijd een paar dingen waar je niet echt van houdt (ikzelf gruw van orgaanvlees en oesters) maar "gewoon" eten nog niet eens willen proberen......komop zeg!
Ik vraag me af of zo'n relatie tussen mensen die er zo verschillend instaan wel werkt. Heb je dan beiden niet een andere achtergrond en levensinstelling?

Dit zorgt voor problemen in de privé-sfeer, maar is toch ook funest voor je sociale leven? De ene eet geen vlees, de ander lust niets.

Wie nodigt je dan nog uit voor een etentje?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 28 juli 2014 @ 09:11:

[...]



Ga naar 'n restaurant en je vindt een hele lijst met vlees- en een hele lijst met visgerechten. En met 'n beetje mazzel nog 2 of 3 vega-dingen. Dus ja, vlees en vis zijn belangrijke voedselgroepen. Restaurants bieden het vaak aan dus het is een belangrijke voedselgroep? Wat een nonsens. Restaurants hebben ook vaak een wijnkaart, is wijn daardoor een belangrijke voedselgroep?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik zou het er niet om uit maken wat sommigen zeggen. Zelf eet ik ook echt geen vis die naar echte vis ruitk/smaakt, hoevaak ik dat geprobeerd heb, maar het komt er altijd weer uit omdat ik ga kokhalzen/
Alle reacties Link kopieren
Ik was allang weg gegaan.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Vlees staat in restaurants op het menu omdat het een luxeproduct is. Ik ken een erg goed vegetarisch restaurant overigens, ik eet er regelmatig en heb nog nooit het idee gehqd dat ik iets miste bij het eten.

Alle voedingsstoffen die je noemt en nodig hebt kun je ook uit kaas, peulvruchten, eieren etc. halen.

Ik ben geen vegetarier maar ik vind het zo korzichtig om bij voorbaat een maaltijd af te keuren omdat er geen vlees in zit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 28 juli 2014 @ 09:20:

[...]



Restaurants bieden het vaak aan dus het is een belangrijke voedselgroep? Wat een nonsens. Restaurants hebben ook vaak een wijnkaart, is wijn daardoor een belangrijke voedselgroep?Ja, net als frites, snacks en mayo! Want alle snackbars bieden dat aan!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Het gaat toch niet om eten waar geen vlees of vis bij zit? Het gaat erom dat iemand vrijwel niets lust. De meeste vegetariërs zijn niet zo kieskeurig, die eten alles maar met een andere proteïnebron. Veganistisch is een tikkie lastiger.
verba volant, scripta manent.
Veganistisch zou voor mij een zelfde dealbreaker zijn als de.lussiknie types. Veel te beperkt en te moralistisch
Alle reacties Link kopieren
Probeert hij weleens dingen te eten waarvan hij denkt dat hij het niet lust? Je smaak kan veranderen als je ouder wordt en sommige dingen kun je 'leren' eten. Als hij het na het proberen alsnog niet lust, heeft hij het in ieder geval geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me altijd een man gewenst die veel lust. Het tegenovergestelde is voor mij een afknapper. Voor jou ook blijkbaar. Dit ga je zo niet volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was ook een moeilijke eter, kwam door zijn moeder die legendarisch slecht kan koken. Hij had een soort voedseltrauma waardoor hij echt de meest simpele dingen niet wou eten (een biefstukje was al een no-go). Zijn moeder kookte al het voedsel op dezelfde manier: vlees werd urenlang gesudderd (zelfs schnitzels) en alle groenten werden doorgekookt tot een soort smurrie.



Mijn man had dus geen idee dat een biefstukje maar kort gebakken hoeft te worden en lekker mals en rosé kan zijn, in plaats van de grauwe taaie schoenzoel van zijn moeder. Mijn oplossing was dus om hem te betrekken bij het kookproces, waardoor hij het aandurfde om mijn kookkunsten te proeven.



Het was een langzaam proces maar wel succesvol, hij probeert in ieder geval alles te proeven. Als hij het na het proeven niet lust ok (al eet hij het dan nog wel zoveel mogelijk op). Maar eten wordt niet bij voorbaat al geweigerd. Vroeger at hij absoluut geen vis (behalve vissticks), nu is hij dol op vis en garnalen (die vond hij eerst eng) en is zijn lievelingseten zelfs sushi.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er enorm op afknappen. Net als op mensen die heel vies eten of zoals Herman den Blijker telkens met zijn handen ín het eten zit en vervolgens eet als een koe. Ken wel iemand die echt een probleem heeft met eten, in de vorm van niets lusten door gebeurtenissen, maar zij doet er wel van alles aan om het patroon te doorbreken.



Zat me ook af te vragen hoe het moet als je dan later kinderen hebt, als je die wilt hè. Je wilt je kind gevarieerd leren eten, maar vervolgens ziet het kind papa alleen maar friet en vlees eten, dat is toch ook geen voorbeeld dan?

En natuurlijk is niet alles op jeugd en opvoeding terug te voeren (alhoewel, het niet willen proberen volgens mij wel..), maar het lijkt me erg lastig.



Had ooit een vriendje die volgens zijn moeder bijna niets lustte, toen we gingen samenwonen kreeg ik van haar een hele lijst van dingen die ik niet hoefde te koken, volgens haar (alsof ik de enige zou zijn die ging koken, maar goed). Bijna alles op die lijst had ik hem allang eens voorgezet en at ie dus gewoon...
Life is too short to waste time matching socks
Alle reacties Link kopieren
Heel Freudiaans dat mannen niet altijd hun piemel een (anoniem) vlees willen stoppen, maar ook qua eten erg op vlees gericht zijn.



Hoe dan ook zou ik compleet afknappen op iemand die op zo'n proleterige wijze in het leven zou staan. Ik heb een sterk vermoeden dat hij ook nauwelijks geinteresseerd is in kunst, cultuur, politiek en literatuur. Of vergis ik me?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Een relatie met iemand die niks lust, kan ik me niet voorstellen. Een relatie met een vegetarier nog minder. Kortom, ik zou jullie beiden vrij snel beu zijn als partner
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 10:01:

Heel Freudiaans dat mannen niet altijd hun piemel een (anoniem) vlees willen stoppen, maar ook qua eten erg op vlees gericht zijn.



Hoe dan ook zou ik compleet afknappen op iemand die op zo'n proleterige wijze in het leven zou staan. Ik heb een sterk vermoeden dat hij ook nauwelijks geinteresseerd is in kunst, cultuur, politiek en literatuur. Of vergis ik me? omg, en dit is waarschijnlijk niet eens grappig bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een reacties! Heel fijn.quote:Ikbenanoniem schreef op 28 juli 2014 @ 08:25:

Oke, even vanuit het perspectief van zo'n voormalige slechte eter:



Ik heb pas vanaf mijn 35-ste meer dingen leren eten. Voorheen lukte dat niet. Eten wat buiten mijn comfortzone lag, maakte me letterlijk misselijk als ik het wilde proberen. Dit heb ik van kinds af aan gehad.





Ik denk dat niets lusten hetzelfde zien als niets willen proberen een beetje te kort door de bocht is. Mijn vriend ervaart het eten van dingen die hij niet kent een beetje zoals ikbenanoniem omschrijft.

Dus om hem nou te pushen om dingen te gaan eten lijkt me averechts werken.



Er zijn wel kleine dingetjes in zijn levensstijl die beetje bij beetje veranderen, omdat hij zich aan mij aanpast. (ontbijten, fruit eten, water drinken).

Alleen het avondeten blijft een issue. Eigenlijk zou ik hem (idd een beetje als een klein kind) voor de gek willen houden met iets als vivamila als tip gaf: groente fijnmalen in de rode pastsaus. Maarja, hij lust dan weer geen pasta en geen sauzen. Dus mij lukt het niet om daar creatief in te zijn.



Apart koken ga ik echt niet aan beginnen. Hooguit een pan extra op het vuur voor zijn vlees vind in prima, maar ik ga geen twee aparte maaltijden voor ons bereiden.



Allebei onze eigen maaltijd bereiken of gewoonweg niet samen eten lijkt me dan de beste optie. Alleen dat is ook zo ongezellig als we een hele dag of een avond samen willen optrekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 28 juli 2014 @ 09:09:

Oja, je vraagt in de OP nog naar recepten, ja ik zou het niet weten als hij niets wil proberen. Zelf appelmoes maken, is gezonder dan uit pot. Zelf jam en sauzen end maken.



Er is hier op de etenpijler een topic waarin iemand vraagt hoe je een kind groente kan leren eten. Staat vol met recepten hoe je groente `verstopt` in het eten. Als je wilt dan kan ik wel voor je googlen en het topic voor je uppen. Daar staan heel veel tips en recepten in.Volgens mij heb ik dat topic zelf al gevonden. Dankje voor de tip! Ik ga er even tussenkijken of er iets bruikbaars bij zit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader was ook zo'n type. uiteindelijk zijn mijn ouders tot de compromis gekomen dat mijn moeder twee maaltijden kookte, maar dat mijn vader toch altijd alles proefde.

Uiteindelijk lust ons pap toch meer dan daarvoor
Alle reacties Link kopieren
Lust hij wel soepen? Dan zou je daar nog mee kunnen beginnen. Veel groenten laten zich prima pureren met wat kruiden en boullion tot soep. Zo kan hij toch wennen aan andere smaken.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
zou ik niet mee kunnen leven, lekker eten is veel te belangrijk voor mij!

Ik hou juist zo veel van mijn man vanwege zijn passie voor de Bourgondische keuken...

Maar goed, die van mij rookt weer de smerigste sigaren die je je maar kan indenken (een pakje per dag of zo, uiteraard achterin de tuin). Ook iets waarop je goed kan afknappen, maar wat doe je d'r an als je vannem houdt!

Knap van je dus dat je naar oplossingen zoekt. Ik kom niet verder dan apart koken.
Alle reacties Link kopieren
quote:teedeekaa schreef op 28 juli 2014 @ 00:42:

Niet in meegaan. Hij kan met de pot meeëten of zelf voor zijn eigen maaltijd zorgen. De enige manier om hem te leren ook ander eten te gaan waarderen. Overigens was mijn man ooit ook zo'n wat de boer niet kent vreet ie niet tiep. Is helemaal over



Ik ben gewoon dingen gaan koken, en proeven. Was het een mwha dan was het al goed genoeg om vaker te maken.

De mijne at wel groente etc. Die van jou lijkt wel of hij gewoon geen groente eet maar alleen maar vet wil. Bah. Dus even heropvoeden. Je gaat toch niet heel je leven junkfood eten? En dan niet met inktvissen en rare dingen komen maar beginnen met bloemkool, spaghetti, kip kerrie of zo .
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 10:01:

Heel Freudiaans dat mannen niet altijd hun piemel een (anoniem) vlees willen stoppen, maar ook qua eten erg op vlees gericht zijn.



Hoe dan ook zou ik compleet afknappen op iemand die op zo'n proleterige wijze in het leven zou staan. Ik heb een sterk vermoeden dat hij ook nauwelijks geinteresseerd is in kunst, cultuur, politiek en literatuur. Of vergis ik me?



Ja gatver! Zo'n man die alleen de Panorama leest, elke zondag van 7 to half 1 alle voetbalprogramma's wil kijken en bij moderne schilderijen roept dat zijn neefje van 5 het ook had kunnen maken.



Dat kan haast niet anders hè.



En ondertussen die piemel maar steeds in anoniem vlees prikken. Ook zo irritant.



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven