Biobak - ik vind het vies!

28-07-2014 09:27 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst in mijn leven bezit ik een biobak. Ik ben voorstander van afval scheiden (scheidt altijd al papier/glas en ook plastic) maar ik vind het zó smerig!



Dat ding zit binnen no time vol met schimmel. Dat vind ik al helemaal niks. Nu had ik zelf iets heel goeds bedacht (vond ik): het kleine bakje staat in de bijkeuken, daarin zit een speciaal biologisch afbreekbaar zakje, onderin de bak een krant, en het zakje knoop ik dicht en plemp ik zó in mijn schone biobak.



Maar gister was dat zakje alweer stuk en dróóp het van het vocht en nu is alsnog alles weer vies.



Hoe doen jullie dat? Hoe houden jullie de boel schoon en fris? Ga me niet vertellen dat dit een kwestie van accepteren is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ginevra schreef op 28 juli 2014 @ 09:53:

Zorg dat de klep niet dicht zit. Dus doe altijd iets tussen de rand en de klep (een tak of zo) waardoor er altijd een paar cm tussenruimte is.



Dat lijkt vies omdat je de inhoud zo vies vindt, maar het helpt juist enorm tegen de stank en de schimmel. Open=vocht verdampen=geen schimmel.

Ik die het al jaren zo en heb vrijwel geen schimmel.

En zo lok je allerlei ongedierte de tuin in, zoals ratten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een heel klein bakje in de keuken staan, waar we de bio-afval in kieperen. Onderin ligt keukenpapier. Aan het eind van de dag gaat het in de groene container. Met warm weer ontstaan wel wat fruitvliegjes, maar wij vinden dat niet erg.

Die groene container is soms vies: ik gooi er een flinke scheut afwasmiddel in en dan de hoge drukspuit erop. 5 minuten en is klaar.

Wat is het probleem met schimmel? Je hoeft toch niet uit de bak te eten?
quote:Annapalona schreef op 28 juli 2014 @ 10:12:

[...]





Tuurlijk wel:



Gft-afval in de gft-bak



De volgende afvalproducten mogen in de gft-bak:



schillen en resten van groenten, fruit en aardappelen;

resten van gekookt eten;

vleesresten en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes);

pindaresten en notendoppen en eierschalen;

plantaardige olie en gestold vet;

theezakjes en filters met koffiedik;

brood en kaaskorsten (zonder plastic);

onkruid, klein snoeiafval, gemaaid gras en bladeren;

snijbloemen en kamerplanten;

mest van kleine huisdieren met stro.





En zelfs bepaalde kattengrint.



Aha, ik heb altijd gedacht dat het niet mocht



Ik gebruik mijn bak eigenlijk alleen maar voor tuinafval, vanwege alle gore beesten (maden) en schimmels die er anders inkomen. Ik vind het zo ontzettend smerig.
Bij ons zijn ze pas weer afgestapt van het scheiden van het afval

( wel papier en glas) blijk goedkoper te zijn om het in een bak op te halen en te laten scheiden in de fabriek ( er staat om de hoek zo'n fabriek vandaar).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kleine prullenbak binnen voor gft. Daar naar een plastic zak in met daarin z'n afbreekbare zak. Bij het legen de afbreekbare zak met inhoud in de groene kliko, plastic zal bij t plastic. Moch er teveel vocht in hebben gezeten en valt de afbraakbare zak uit elkaar: inhoud plastic zak in groene bak kiepen, rest in grijze kliko. Voor de grote groene kliko: eerst oude kranten en dan zo'n afbreekbare zak. Gaat prima!
Alle reacties Link kopieren
Even kort want mobiel:



Die grote zakken voor de biobak waar koop je die? Ik heb alleen maar hele dure gezien.
Alle reacties Link kopieren
Geen vlees en vis in gooien en de deksel niet helemaal afsluiten, dat gaat hier alweer jaren goed!
Ik woon op een flat en heb zo'n kleine groenbak. Gebruik die ook nooit voor etensresten e.d. want dat is zo smerig! Ik heb ook geen mogelijkheid om deze biobak zelf schoon te maken, het gaat me te ver om dat in het aanrecht te doen.



Toen wilde ik van de bio afbreekbare zakken erin doen, leek me een mooie oplossing. Toch even met de afvalreiniging gebeld en daar was de mevrouw heel stellig; ik mag geen biobak met een afbreekbare zak aan de weg zetten! Absoluut niet zelfs, hij wordt dan niet geleegd. Blijkbaar zijn niet alle onderdelen van zo'n zak afbreekbaar.

Ik vind het heel vreemd dat dat bij jullie geen probleem is! Blijkbaar is dat overal weer anders.



Wel jammer, want nu gooi ik mijn etensrestjes altijd in lege melkpakken en daarna in de grijze zak. En ik zou ze liever scheiden.
Alle reacties Link kopieren
Hier zat het ding gisteren helemaal onder de maden. Brrr zo vies. Met zout en kokend water te lijf gegaan. Hij wordt vandaag geleegd. Straks ff goed schoonmaken



Wij wonen hier ook net hiervoor op een flat waar je niet kon scheiden



1,5 week geleden gebbqed met vrienden. Vlees afval erin gegooid, denk zelf dat het hiervan komt.

Ik ga nu in de zomer het vlees afval er maar niet meer indoen.

Bak staat hier ook in de volle zon.

Gebruik binnen wel speciale biozakken die dan dichtgeknoopt de kliko ingaan. Maar toch nog maden.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Direct na het legen van de groenbak leg ik eerst een flinke laag krantenpapier onderin. Op die manier wordt de bak altijd volledig geleegd, heb ik dus geen last van oude zooi die op de bodem blijft plakken.

Hier in de keuken ook een open schaal met een velletje keukenpapier. Die wordt 1 tot 2 keer per dag geleegd, en op die manier geen last van stank, zelden last van fruitvliegjes.

Behalve tuinafval gaat hier ook alle keukenafval in de biobak. Vleesresten gaan er in de winter zo in, in de zomer ingepakt in krantenpapier. Zelden last van maden. De keren dat dat wel gebeurd, zet ik de bak wijd open en bied ik de vogeltjes een feestmaal aan. In een uurtje zijn alle maden dan weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven