Lijf & Lijn alle pijlers

's Ochtends hardlopen, tips?

28-07-2014 12:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,



Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met hardlopen (met Evy). In eerste instantie deed ik dit vaak tegen het einde van de middag, maar vooral als het wat warmer is vind ik het prettig om 's ochtends voor mijn werk te gaan als het nog wat koeler is.

Op zich gaat dit wel goed, maar ik merk dat het voor mijn lichaam wel prettig is als er wat brandstof in zit. Eten lukt niet, want daar krijg ik last van (zijsteek en het komt weer omhoog). Nu heb ik een paar keer een glas ranja voor die tijd genomen en heb echt het idee dat ik hierdoor meer energie heb tijdens het hardlopen.



Ik vraag me nu alleen af of het wel verstandig is om ranja oftewel suiker te nemen voor het hardlopen, want ik neem aan dat dat dan eerst verbrand wordt ipv vet? Ik ben maar iets van 30 minuten actief, dus zou ook best kunnen dat er nog geen vet wordt verbrand dan. Ik loop inmiddels met plezier, maar zou het jammer vinden als ik het voor niks deed ;)

Heeft iemand een idee hoe dit werkt/ervaring mee en misschien nog tips?

Wellicht kan ik beter wat anders nemen of niks en is het een kwestie van wennen?

Alvast bedankt!
Ik ging vaak op zaterdagochtend voor m'n werk en dan at ik 2 kiwi's en ging ik na 10 minuutjes. Als ik meer at, kwam het bij mij ook omhoog.



Knap hoor dat je voor je werk nog gaat! Ik vind opstaan al moeilijk genoeg, dus zou het niet kunnen.
Als ik s'ochtends soort dan eet ik gewoon ontbijt en ga ik na een uur rennen. Nergens last van.
Alle reacties Link kopieren
@budapest: Thanks! Ik ben al geen ochtendmens, dus kost me ook de nodige moeite haha.. Bedankt voor de tip, ben niet echt van de kiwi's maar misschien wat ander fruit en dan een beetje gedoseerd.



@Lucifer1983: In het weekend zou ik dat wel kunnen doen, dan heb ik meer tijd. Maar anders moet ik nog vroeger opstaan en dan nog een uur wachten voor ik kan beginnen. Val ik vast weer in slaap..
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een cracker of roggebroodje met mager beleg, en even een half uurtje wachten.

Daarna eet ik meestal wat kwark.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:jungle_julia schreef op 28 juli 2014 @ 12:34:

Nu heb ik een paar keer een glas ranja voor die tijd genomen en heb echt het idee dat ik hierdoor meer energie heb tijdens het hardlopen.

Als je dat goed bevalt zou ik er vooral mee doorgaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:jungle_julia schreef op 28 juli 2014 @ 13:02:

@budapest: Thanks! Ik ben al geen ochtendmens, dus kost me ook de nodige moeite haha.. Bedankt voor de tip, ben niet echt van de kiwi's maar misschien wat ander fruit en dan een beetje gedoseerd.



@Lucifer1983: In het weekend zou ik dat wel kunnen doen, dan heb ik meer tijd. Maar anders moet ik nog vroeger opstaan en dan nog een uur wachten voor ik kan beginnen. Val ik vast weer in slaap.. banaan. Werk goed voor als na het sporten.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet dan een banaan.
Alle reacties Link kopieren
Jungle-julia, ik zou vooral doen wat jou goed bevalt. Een glas limonade kan echt geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Een banaan is een goede optie Misschien een domme vraag.. Maar is de suiker uit een banaan beter voor je lichaam dan de suiker die in frisdrank oid zit. Of komt het op hetzelfde neer? Los van het feit dat er in een banaan natuurlijk meer gezonde voedingsstoffen zitten.



@hannah1980: Oké dankje Ik ben ook bezig met afvallen en zou het zonde vinden als ik sport 'voor niks'. Normaal drink ik alleen af en toe een drankje waar suiker of veel calorieën inzitten.
Alle reacties Link kopieren
Een glas limonade bevat 80 kcal. Een banaan 120 kcal.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, als je het zo bekijkt kan ik net zo goed m'n glaasje limonade nemen dus
Alle reacties Link kopieren
quote:jungle_julia schreef op 28 juli 2014 @ 14:01:

Hmm, als je het zo bekijkt kan ik net zo goed m'n glaasje limonade nemen dus



Precies

Natuurlijk bevat een banaan meer gezonde voedingstoffen dan een glas limonade. Misschien bevalt een banaan en een glas water je ook wel goed? Maar met die limonade is niks mis.
Alle reacties Link kopieren
Als ik vroeg ga moet ik altijd poepen halverwege :(
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het eens proberen en anders hou ik het gewoon bij een glaasje drinken



Haha hatsetats dat lijkt me zeer irritant.. Gelukkig heb ik daar tot nu toe geen last van. Heb er wel eens vaker mensen over gehoord, daar begon het al in beweging te komen zodra ze hun hardloopkleding aandeden..
Alle reacties Link kopieren
@jungle julia Ik eet ook altijd eerst een banaan, ga dan een half uur rennen en als ik dan terug kom ga ik uitgebreid ontbijten. Tijdens het rennen kan ik me dan verheugen op m'n broodje :-).

Wat bedoel je eigenlijk met dat 'suiker danwel vet verbranden'? Hoe werkt dat precies?



@ hatsetats Dat heb ik helaas ook wel eens :(.
quote:jungle_julia schreef op 28 juli 2014 @ 13:37:

@hannah1980: Oké dankje Ik ben ook bezig met afvallen en zou het zonde vinden als ik sport 'voor niks'.

80 kcal blijkbaar, 1 glas ranja



en in een half uurtje hardlopen verbrand je minstens 300 kcal, dus je doet het absoluut niet voor niets
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet teveel letten op een paar kcal meer of minder. Dat je regelmatig beweegt doet al een hoop voor je stofwisseling en ik zou vooral doen waar jij je goed bij voelt.



Het zou zonde zijn als je je bij de trainingen te slap voelt en dat et daardoor niet lukt. Evy bouwt snel op dus als je nu nog genoeg hebt aan een glas limo kan t best zijn dat je t over een week daar niet meer mee redt.



Wil je in de ochtend blijven lopen of is dat alleen tijdens de warmte?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
EvaViva ja herkenbaar! Kijk ook altijd erg uit naar mijn ontbijt/avondeten tijdens het hardlopen, goede motivatie Met dat verbranden dacht ik dat je lichaam eerst 'opmaakt' wat je net hebt gegeten? Weet niet of dat klopt hoor. En ik weet niet precies wanneer je lichaam begint met vet verbranden.. Daarvoor moet je toch een bepaalde tijd achter elkaar en in een bepaalde hartslag zone ofzo actief zijn? Of is dat juist voor het opbouwen van conditie?



dymo9 ja dat is ook zo, krijg nu wel het idee dat ik me een beetje druk maakte om niks, haha! Scheelt alweer



Moonlight82 ik moet even zien hoe het gaat. Op zich is 's ochtends me wel goed bevallen. Hou er een lekker gevoel aan over, overdag op m'n werk voel ik me energieker. Maar hangt er wel vanaf of ik het nog kan volhouden als het straks zwaarder wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ja he, ik kan echt over eten dromen terwijl ik aan het rennen ben haha.

Dat je lichaam opmaakt wat je net hebt gegeten wist ik niet. Weet iemand hoe dat precies zit?

Het schijnt inderdaad zo te zijn dat je lichaam begint met vet verbranden als je langer dan een half uur aan het sporten bent in bepaalde (rustig) hartslag niveau. Als ik dat weer eens lees denk ik altijd: he verdorie, ik houd altijd net op na een half uur ;).
Alle reacties Link kopieren
Je loopt nooit enkel op koolhydraat verbranding of enkel op vetverbranding maar altijd op een combinatie ervan. En de combinatie van hoe goed je getraind bent en het tempo dat je loopt zal bepalen of je op een hoger percentage vet dan wel koolhydraatverbranding loopt. Percentage gewijs dus want absoluut zal je op een hoog tempo altijd meer koolhydraten EN meer vetten verbranden.



Je spieren hebben een voorraad glycogeen wat je het eerste 1 1/2 uur van koolhydraten kan voorzien. Wat dat betreft zou je voor een loopje van een half uur nooit echt iets nodig hebben. Dan echter wel binnen een half uur goed de koolhydraten aanvullen om de voorraad weer tijdig op peil te hebben. Maar die voorraad zorgt er wel voor dat het wat betreft de verdeling koolhydraten versus vet niet uitmaakt of je vooraf wat eet. Want ook nuchter zullen die koolhydraten aangesproken worden.



De praktijk is vaak toch een ander verhaal. In functioneer niet echt zonder koffie en ontbijt. Bij een vroege ochtendtraining sta ik dus nog vroeger op begin met ontbijt en ga pas na een drie kwartier tot een uur lopen.

Onlangs een paar dagen weggeweest en om aan de planning van het gezin toe te geven betekende dat dus trainen voor het ontbijt. Heb dan wel steeds wat fruitbiscuits gegeten en wat ranja gedronken voor ik vertrok. Theoretisch gezien zou ik gewoon moeten kunnen trainen dan maar ik kom dan niet verder dan gewoon een rustige duurloop. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik voor een pittige training behalve een ontbijt toch ook al gesmeerde gewrichten moet hebben of te wel al een paar uur in beweging moet zijn.

Ik denk dat het belangrijkste is en het rendement het grootste is als je dusdanig ontbijt of drinkt voor vertrek dat je er lekker op kunt trainen. Want als je wat pittiger kunt trainen zal dat zowel voor de conditie opbouw (en dus de verbranding voor je loopjes in de toekomst) als de absolute vetverbranding het meeste effect hebben.



Persoonlijk zou mijn voorkeur hebben een voedzaam klein ontbijtje, heel even laten zakken en dan bij thuiskomst de 'rest' van het ontbijt. voor een loopje van 30min zal het allemaal niet zoveel uitmaken maar ervan uitgaande dat je nog gaat uitbouwen in duur en tempo heeft je lichaam uiteindelijk goede brandstoffen nodig.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitleg baukje! Het is allemaal wat ingewikkelder dan ik dacht.



Zal eens kijken of het zo vol te houden is als de training wat zwaarder wordt. En anders wordt het toch weer 's avonds of overdag in het weekend. Vind het idd ook wel prettig om al een tijdje in beweging te zijn. Mijn benen voelen dan niet zo zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Julia, het kan ook zo zijn dat je lichaam zo went aan het hardlopen dat je 's ochtends ook zonder ontbijt kunt lopen. Voor een langzame duurloop bevat je lichaam nog genoeg energie na een avondmaaltijd en een nacht slapen. Probeer gewoon eens verschillende dingen uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet 's ochtends vaak overnight oats die ik de avond van tevoren klaarmaak. Als ik dan 's ochtends ga hardlopen dan eet ik ongeveer 1/3 van mijn havermout (met vruchten, notenpasta, etc.) voor het lopen, en de rest erna. Eventueel nog aangevuld met een banaan of zo als ik daarna nog trek heb. Een banaan voor het hardlopen vind ik ook goed werken, met daarbij wat dropjes of zo. Ik heb laatst 's ochtends gelopen op alleen een koekje, dat ging tot 30 minuten goed maar daarna voelde ik me toch slap worden. Het is even proberen wat voor jou het beste werkt!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde! Ren het liefst vroeg in de ochtend, direct na het opstaan. Eerst ontbijten werkt niet voor mij, dan komt het na 3 passen al op en houd ik er de hele tijd last van. Bij mij werkt pure bietensap fantastisch voor het lopen. Voor mij voldoende energie om ongeveer 5 kilometer te lopen, heb dan nergens last van. Misschien heb je daar iets aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven