Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe werk bevalt totaal niet!

28-07-2014 10:05 29 berichten
Vorige week begonnen bij mijn nieuwe baan. Ik kwam vanuit een andere baan, waar ik het op zich prima naar mijn zin had maar waar geen vooruitgang meer voor me in zat. Het was mijn eerste echte baan, nog begonnen tijdens studie en ik heb er alles uitgehaald wat er in zit maar ik wil meer leren nu ik nog jong ben.

Zo ben ik bij deze baan terecht gekomen.



Er werd veel beloofd, ik zou van alles mogen doen maar tot nu toe heb ik alleen maar dingen uit mogen draaien uit het systeem en de meest simpele klussen gedaan. En het ergste: dit is wat iedereen hier alleen maar doet! Al het inhoudelijke werk wordt uitbesteed aan de buitendienst (deels) maar ook grotendeels aan externe partijen. Daarnaast vind ik de in mijn ogen omslachtige werkwijze niets en past de manier van werken totaal niet bij mij. Ik ben van het ''schouders er onder en doorwerken'' en de werkwijze is hier ontzettend traag, pietluttig en tuttig. De mensen die hier werken passen bij deze werkwijze maar ik dus niet...



Nu baal ik dus ontzettend, ik had er veel zin maar binnen een paar dagen was het duidelijk dat dit niets voor mij is. Ik ga met de grootste tegenzin naar mijn werk, elke ochtend branden de tranen als ik denk dat ik daar de komende tijd heen moet, vorige week ben ik meerdere keren thuis in huilen uitgebarsten en ik was er vanmorgen gewoon misselijk van. Ik heb nog nooit een baan zó niet leuk gevonden, ook bijbanen etc. bevielen me zoveel beter, ik voel me totaal niet thuis en vind het zo erg dat ik mijn baan heb opgezegd voor deze baan.



Ik weet niet wat ik ermee wil, want er valt niet veel aan te doen. Ja ik heb een proeftijd en daarin kan ik opzeggen, helaas kan ik niet zonder inkomsten voorlopig dus geen optie. Ik heb gisteren al sollicitaties uitgestuurd maar de banen liggen niet voor het oprapen dus dat kan wel even duren.

Het liefst ging ik tijdelijk terug naar mijn oude werk en vanuit daar weer op zoek maar ja dat kan natuurlijk niet.



Misschien hebben jullie ook zoiets meegemaakt en heb ik iets aan jullie ervaring of is er iemand die me gewoon een beetje kan opbeuren?
Niet de juiste vragen gesteld tijdens je sollicitatie ( hoe ziet een dinsdag bij bedrijf x eruit? Wordt er veel vergaderd? Welke systemen ga ik mee werken? Wie.worden mijn collega's)



Of ook slachtoffer van ik ben net afgestudeerd en verwacht mn droombaan syndroom?



Valt me op dat het veel pas afgestudeerden tegenvalt dat ze moeten beginnen ergens. Verwachtingen zijn erg hoog en geduld erg laag.
Als je goed bent weg gegaan bij je oude werk, ze blij met je waren en het jammer vonden dat je weg ging, kun je ze best bellen om te vragen of je terug mag komen. Dan is het natuurlijk wel zo fatsoenlijk om een tijdje te blijven en niet weer binnen een paar maanden weg te gaan. Ik ken verschillende mensen die na een mislukt 'avontuur' elders weer terug gingen naar de oude werkgever.

Verder is het natuurlijk gewoon balen. Mijn ervaring is dat als je het na een maand nog niet leuk vindt, het helemaal niet meer leuk gaat worden. Dat kan zelfs al na een week duidelijk zijn.
Vorige week begonnen en diezelfde week ook al diverse huilbuien, omdat het niet is wat je verwachtte? Da's wel heel weinig incasseringsvermogen.

Ik zou zeggen, wat ruggegraat kweken en daarna rustig verder kijken. Grow up.
Wel de vragen gesteld bij de sollicitatie maar blijkbaar geen eerlijk antwoord op gekregen. Er werd in de sollicitatie veel gesproken over initiatief etc. maar daar is hier echt geen ruimte voor.



Ik ben inderdaad wel pas afgestudeerd maar deeltijd dus ik weet echt wel een beetje hoe de praktijk er aan toe gaat. Ik had echt niet het idee dat dit mijn droombaan was maar ik hoopte op een leuke plek om wat ervaring op te doen om een stapje verder te gaan.

Ik ga nu 10 stappen terug, toen ik mijn deeltijd baan begon deed ik direct veel inhoudelijker werk maar het is vooral ook de sfeer van het bedrijf wat me gewoon écht niet pas. Ik voel me hier niet thuis, niet bij de cultuur en niet bij de mensen en dat voelt gewoon shit.
Je kan jammer genoeg nooit weten waar je precies in terecht komt, ook de werkgever zal zich beter voordoen in een sollicitatie gesprek.





Wel al een goed gesprek gehad met je leidinggevende hierover? Niet een klaag gesprek maar een gesprek over de beloofde werkzaamheden en uitdagingen en dat je er klaar voor bent om deze ook uit te gaan voeren?



Ik heb het ook wel eens gehad, ben na diverse gesprekken op zoek gegaan naar een andere baan. Succes.
quote:betjebig schreef op 28 juli 2014 @ 10:15:

Als je goed bent weg gegaan bij je oude werk, ze blij met je waren en het jammer vonden dat je weg ging, kun je ze best bellen om te vragen of je terug mag komen. Dan is het natuurlijk wel zo fatsoenlijk om een tijdje te blijven en niet weer binnen een paar maanden weg te gaan. Ik ken verschillende mensen die na een mislukt 'avontuur' elders weer terug gingen naar de oude werkgever.

Verder is het natuurlijk gewoon balen. Mijn ervaring is dat als je het na een maand nog niet leuk vindt, het helemaal niet meer leuk gaat worden. Dat kan zelfs al na een week duidelijk zijn.



Het is me inderdaad echt al duidelijk, ik doe echt mijn best maar ik pas hier gewoonweg niet.

Mijn oude werk heeft vooraf al aangegeven dat ik elk moment kan bellen indien het niet bevalt en ze meer graag terug zouden nemen, maar ik vind het zo loser om te bellen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:calyssa schreef op 28 juli 2014 @ 10:22:

[...]

Het is me inderdaad echt al duidelijk, ik doe echt mijn best maar ik pas hier gewoonweg niet.

Mijn oude werk heeft vooraf al aangegeven dat ik elk moment kan bellen indien het niet bevalt en ze meer graag terug zouden nemen, maar ik vind het zo loser om te bellen.....Ik zou gewoon bellen hoor. We maken allemaal wel eens een verkeerde inschatting. Meid je schrijft zelf al dat je in tranen uitbarst van ellende.
quote:calyssa schreef op 28 juli 2014 @ 10:22:

[...]





Het is me inderdaad echt al duidelijk, ik doe echt mijn best maar ik pas hier gewoonweg niet.

Mijn oude werk heeft vooraf al aangegeven dat ik elk moment kan bellen indien het niet bevalt en ze meer graag terug zouden nemen, maar ik vind het zo loser om te bellen.....Nou ik zou zeggen waar wacht je op? Ja het is ff shit misschien omdat je je een lozer voelt, maar dit is misschien nog veel erger toch?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bellen...





Of je wacht het nog ff af, je werkt er pas een week.....
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Jullie zeggen toch allemaal bellen.. Misschien moet ik het toch overwegen.



De manager van mijn oude werk is deze week nog op vakantie, dus ik kan sowieso pas volgende week bellen. Ik wil het ook sowieso nog een week/2 weken aankijken, niet te snel opgeven maar misschien moet ik toch maar gewoon bellen als het einde van mijn proeftijd nadert.
Alle reacties Link kopieren
Bellen! Wegwezen daar
Dan ben je geen loser hoor. Gut, das wel een heel jeudige gedachte trouwens.



Soms valt het tegen, wees blij dat je terugmag. Doe dat lekker! Hup, bellen!



Ik ken het gevoel meer weerzin naar je werk te gaan, dat is idd echt vreselijk. Maar jouw probleem is nogal makkelijk te verhelpen als je terug mag. En echt, dan ben je geen loser. Je laat aan je oude werkgever wel zien hoezeer je hen waardeert. Je kan dan idd niet weer binnen 2 maanden weg zijn, dat is een beetje lullig.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het na de zomervakantie er allemaal anders uit ziet?

Ik weet zeker dat als er nu iemand nieuw zou beginnen bij mij op kantoor, dat hij/zij in slaap valt achter zijn computer.



Terwijl in september het rennen, vliegen en doorwerken is!
Alle reacties Link kopieren
Eens met WellieB maar gewoon doen. Ik zit ook een beetje zo, bij mij is het nu meer komkommertijd terwijl ik nog in de leer ben in dit werk maar dat is killing. Wel willen maar geen werk hebben op kantoor.. En de collega's zijn ook niet altijd even leuk bij mij. Niet naar je zin hebben is killing voor alles dus als je terug kan, terug gaan. Bellen volgende week naar je oude manager en aangeven dat je het anders had ingeschat. Kan gebeuren en wat heb je meer te verliezen? Helemaal niets!
Alle reacties Link kopieren
oh ineens heb ik alles onderstreept.. dat was niet de bedoeling..
Ik zou het persoonlijk vrij dom vinden als je niet ging bellen terwijl jij het aanbod hebt gekregen. Hoe moeilijk kan je het voor jezelf maken? En dat je je een loser voelt, dat is puur een egokwestie. Wees verstandig en stap er over heen. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Bellen!!



Ik heb ooit in zo'n situatie gezeten, na nog geen 2 weken zag ik al op tegen het idee dat ik na het weekend weer moest gaan werken...

De nieuwe werkgever vond het belachelijk dat ik niet langer bleef proberen (had een maand proeftijd..) zelf was het voor mij zo duidelijk als wat! Vrijdag middag ontslag ingediend, maandag ochtend (een flex contract, dat wel...) weer bij mijn oude werkgever ondertekend!

Aantal maanden later alsnog ergens anders begonnen en dat was zoveel beter! Nooit spijt van die beslissing toen gehad!!!



Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
het is op zich een oplossing om terug te gaan naar de oude werkgever, je probleem is dan tijdelijk opgelost. maar dan….? ondertussen solliciteren naar een nieuwe baan? dat kun je toch niet maken naar je oude werkgever. stel dat hij je terug neemt, en dan na een paar weken/maanden weer opzeggen als je iets nieuws hebt?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 4 jaar geleden dezelfde situatie meegemaakt m'n nieuwe baan beviel niet en ik kon terug naar m'n oude baan maar voelde me daar toen inderdaad te trots voor ik weet wat veel mensen dan denken ik ging weg omdat ik hogerop wilde. Gelukkig had ik toen nog niet echt m'n salaris nodig en voldoende spaargeld wat voor mij de keus makkelijker maakte en ik m'n nieuw baan opgezegd had. Binnen een week had ik een nieuwe baan gevonden (gelukkig) maar daar moest ik na een half jaar weg en ben toen 3 jaar bij een ander bedrijf gaan werken waar ik nu op moest voor een vast contract die ik door de crisis niet kreeg



Mijn gevoel nou geeft aan dat ik toen een hele domme fout had gemaakt door niet terug te gaan dus als ik jou was zou ik dat doen vooral omdat je het geld nodig heb. En ja je voelt je dan een loser maar als je het daar naar je zin had krijg je dat gevoel vanzelf weer terug en je kan het ook anders zien dat je juist geen loser bent omdat je toch maar mooi durfte te bellen en dat kan niet iedereen je nazeggen....
Mijn vriend heeft het een paar jaar geleden ook gedaan. Hij had een stap vooruit gemaakt en kwam er bij de nieuwe werkgever achter dat een managementfunctie echt niets voor hem was. Het was wel even een drempeltje over om zijn oude werkgever weer te bellen, maar die reageerde super enthousiast en had een leukere functie voor hem dan zijn oude.
Alle reacties Link kopieren
Die (hogeropgeleide) jongeren van tegenwoordig, na 1 week! vinden ze er al niets meer aan! Ik wil niet vervelend doen maar als je net ergens begint zal je niet meteen de leuke dynamische taken krijgen maar eerst beginnen met eenvoudig type- en opruimwerk en als je meer ingewerkt bent zou er meer bij moeten komen. Vergeet ook niet dat het zomer is en alles een beetje op zijn gat ligt. Kan heel goed zijn dat het na de zomer ineens knijterdruk word en je dan wel leukere taken krijgt. O ja ook als je niet meer terug kunt naar je oude werkgever (wacht niet te lang met bellen want anders heeft een ander die plek al ingenomen!) bedenk dan dat er altijd een einde komt aan je tijdelijke contract oftewel je zit er nu nog niet voor jaren aan vast, pas na 2 jaar moeten ze je een vast contract aanbieden! Je mag best balen van deze situatie maar bedenk dat er zeker 700.000 mensen je baan graag willen hebben saai of niet!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje78 schreef op 28 juli 2014 @ 17:56:

Die (hogeropgeleide) jongeren van tegenwoordig, na 1 week! vinden ze er al niets meer aan! Ik wil niet vervelend doen maar als je net ergens begint zal je niet meteen de leuke dynamische taken krijgen maar eerst beginnen met eenvoudig type- en opruimwerk en als je meer ingewerkt bent zou er meer bij moeten komen. Vergeet ook niet dat het zomer is en alles een beetje op zijn gat ligt. Kan heel goed zijn dat het na de zomer ineens knijterdruk word en je dan wel leukere taken krijgt. O ja ook als je niet meer terug kunt naar je oude werkgever (wacht niet te lang met bellen want anders heeft een ander die plek al ingenomen!) bedenk dan dat er altijd een einde komt aan je tijdelijke contract oftewel je zit er nu nog niet voor jaren aan vast, pas na 2 jaar moeten ze je een vast contract aanbieden! Je mag best balen van deze situatie maar bedenk dat er zeker 700.000 mensen je baan graag willen hebben saai of niet!

Wat een onzin zeg, je hebt echt wel snel door wat de cultuur is binnen een bedrijf en wat er allemaal voor functies zijn. Als je ziet dat al het interessante werk wordt uitbesteed, en je de werknemers die er al jaren zitten, dag in dag uit dat saaie werk ziet doen, dan weet je dus dat er weinig ontwikkeling in gaat zitten. Beter te vroeg dan te laat daarachter komen.

En opmerkingen over de werkloosheid, tja, als je met zware tegenzin naar je werk gaat moet je op zoek naar wat anders. Waarom niet? Terug naar je oude werk en doorsolliciteren, waarom niet? Je kunt die werkloosheid steeds noemen, maar er is wel werk te vinden! Zeker voor mensen die vanuit een werkende positie solliciteren. Door alle verhalen hier op het forum zag ik als een berg tegen het solliciteren op. Maar ik wilde toch uitkijken naar iets anders. Ik had binnen 2 sollicitaties een andere baan waar ze me graag wilden hebben en zelfs mijn veel hogere salarisvoorstel accepteerde! Kortom; dat het crisis is op de banenmarkt, betekent niet dat je maar doods en dankbaar in een hoekje moet gaan afwachten. Bedrijven hebben nog steeds goede mensen nodig, dus zou ik TO aanraden haar hart te volgen en proberen terug te keren naar haar vorige werk. En daarna verder solliciteren. Dat hoeft echt niet lang te gaan duren, die nieuwe leuke baan.
Bedankt voor alle reacties!



Even een update: ik denk nog het zelfde over het werk als vorige week, zie er al een berg tegenop om te werken. Toch zie ik er minder tegenop om te werken omdat ik het teruggaan naar mijn oude baan nu echt als optie zie.



Deze week is mijn oude manager nog op vakantie, volgende week is hij weer aanwezig. Ik ga het nog even aankijken en eind volgende week bellen als ik er nog steeds zo over denk en bespreken wat de mogelijkheden zouden zijn om terug te gaan.



Daarnaast ben ik alweer druk aan het solliciteren om hopelijk vanuit hier toch snel een nieuwe baan te vinden en toch niet terug te gaan naar mijn oude baan.



Ik heb in ieder geval een ''plan'' nu en dat maakt het al een stuk minder erg, het uitzichtloze gevoel is in ieder geval weg.
Even een update: ik heb inmiddels wel iéts te doen op mijn werkdagen maar ik weet nog steeds heel zeker dat deze baan en vooral ook dit bedrijf niet bij mij past. Ik voel me er nog steeds niet lekker bij en dit is hem gewoon niet. De manier van werken past me niet en het ontbreken van mogelijkheden tot initiatief en het totaal ontbreken van het krijgen van verantwoordelijkheid is gewoon niets voor mij.



Via een oud-collega waar ik goed mee om ga heb ik gehoord dat ik van mijn manager ieder moment terug zou mogen komen, al is het maar op tijdelijke basis (manager had aan die collega gevraagd hoe het ging bij mijn nieuwe baan, ze had niet uitgebreid verteld maar wel aangegeven dat het tot nu toe niet zo beviel). Ik denk er over maar ik vind dat ik het dan niet kan maken om echt binnen 1 á 2 maanden weg te zijn.



Maaaarrrr ik heb inmiddels ook gesolliciteerd en ben vandaag uitgenodigd voor een 2e gesprek, helaas pas over 2 1/2e week omdat de directeur nu op vakantie gaat.



Ik wil dus het liefst gewoon hier mijn ''tijd uitzitten'' tot ik was anders heb eigenlijk, omdat ik het anders lullig vind tegenover mijn oude baas. Ik heb alleen 1 lastig punt: ik heb hier een jaarcontract en zodra mijn proeftijd verloopt zouden ze me kunnen verplichten om een jaar te blijven.

Puntje tot nadenken dus dit weekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven