Werk & Studie alle pijlers

Vrouwen in mannenwereld

28-07-2014 12:36 52 berichten
Dag dames,



Ben wel benieuwd of jullie hier ook ervaring mee hebben. Ik werk zelf bij een ingenieursbureau. Mensen verwachten totaal niet dat ik daar een rol als projectleider heb. Meestal vind ik de misverstanden wel leuk en grappig, maar soms is het op de tanden bijten. Mijn 2 meest opmerkelijke:



Ik was voor het eerst bij het wijkteam om vrijwilliger te worden. Organiseren wijkfeesten, rondsturen nieuws, ruilen van spullen, boodschapjes doen etc. Was daar ook de wethouder. Die had ik al even gesproken en ik had verteld dat ik bij een ingenieursbureau werkte. Die vertelde over de bewonersavond over de herinrichting van de ...weg. Daar hadden ze een communicatiebureau voor ingehuurd want die 'ingenieurs zijn altijd zo stoffig'... Dacht ze (ja ZE) dat ik secretaresse was. Ze liep heel rood aan, iedereen lag in een deuk



Op mijn werk, ik word bij een overleg met de klant gehaald voor een project. Voor dat project doe ik de coördinatie van de onderzoeken en bewaak de projectfinanciën. Overleg ging over meerwerk wat niets met die onderzoeken te maken had. 2 quotes; "Vind je het erg als we het eerst even over de inhoud hebben?" en de uitsmijter na een half uur 'inhoud' "Als je er vaker bij komt zitten kun je ook nog de techniek in!" Dat was flink op de tong bijten.



Hoe gaan jullie om met dat soort situaties? Hebben jullie ook zulke dingen?
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 28-07-2014 14:14
Reden: typo
% gewijzigd
Sorry dat ik weer met zo'n off-topic puntje kom, maar als je in je vakgebied serieus genomen wil worden, dan zou ik beginnen met "ik wordT" zonder T te schrijven. Ik ben echt niet van het verbeteren van schrijffouten, maar in dit geval kon ik het niet laten, omdat ik het diverse malen voorbij zag komen TO
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een echte mannenwereld en heb goed verstand van hetgeen ik verkoop. Het is mijn eigen bedrijf dus verstand van zaken is wel belangrijk. Vaak word ik gezien als de telefoniste en krijg ik een compliment voor mijn productinhoudelijke kennis. Het bedrijf heb ik samen met mijn man, hij krijgt nooit een compliment voor dezelfde kennis.



Voor mannen is het vaak lastig als een vrouw meer kennis van de techniek hebben dan zijzelf.
Alle reacties Link kopieren
hier ook een vrouw tussen voornamelijk hoogopgeleide mannen. denk dat de verhouding ongeveer 1 vrouw op 80 mannen is de secretaresses en HR dan even niet meegeteld.



ik vind het fijn om met mannen samen te werken, zoals iemand al zei: veel minder gezeur en moeilijk gedoe. Ik zie het als voordeel dat ik anders tegen zaken aan kijk, op een andere manier dan alleen puur technisch zoals sommigen van mijn (zeer technisch gedreven)collega's.



nadeel is inderdaad dat ik vaak niet voor vol wordt aangezien in het begin. Dat is een kwestie van even door de eerste tien minuten heen om vakkennis te laten zien. daarna is het prima. hoe vaak ik wel gezegd heb dat ik niet de secretaresse ben pfff…. altijd komen ze naar mij toe als ze iemand zoeken, iets willen weten, … maar ok, dat is eigenlijk wel het enige.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 13:52:

Ik vind het dapper dat je als vrouw een mannenwereld durft te betreden. Zeker als je een van de eersten bent, kan dat moeilijk zijn. Ik heb mijzelf nooit als dapper of wat dan ook gezien. Ik ben gewoon goed in technische zaken en dan kom je toch als snel in de mannenwereld uit. In mij vakgebied ben ik, zover ik weet, de enige vrouw. Niet bewust, dat is nu eenmaal zo gelopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 28 juli 2014 @ 13:36:

Ik doe een technische studie in een stad waar de man-vrouw verhoudingen ver te zoeken zijn. Ik herken gelukkig niet dat ze je niet voor vol aanzien, eerder het tegendeel; als vrouw wordt je echt op handen gedragen!

Wel krijg ik in de kroeg vaak verbaasde reacties als ik over mijn studie/stad vertel. Vindt men me daar veel te vrouwelijk voor.



Ik had één keer dat een jongen me weigerde te geloven en me toen op hoge poten een aantal berekeningen liet oplossen (op een servetje inderdaad!). Hij leek zelfs teleurgesteld toen het me zowaar lukte. Maar ja, gelukkig blijft dat bij een enkeling, de meeste mensen vinden het vooral heel stoer dat ik iets technisch doe.Herkenbaar! Ik vind dat eigenlijk wel leuk, dat het een beetje speciaal is. Maar toch ik zou ook graag zien dat meer meiden voor technische studies kiezen. Sommigen hebben er zeker de kwaliteiten voor, maar denken al bij voorbaat dat dat niets voor hen is. Door gebrek aan rolmodellen of gewoon een stomme wiskundeleraar op school die zegt dat je je daar je lieve hoofdje maar niet over moet breken.
@noreservations Ik heb geen enkel probleem met mijn collega's of de werksfeer. Vindt het errug leuk. Topic ging over grappige/gênante anekdotes en ik heb geen enkele behoefte aan uitleg hoe een mannen-werkomgeving werkt. Ik maak er al jaren deel van uit. Mijn god, je lijkt wel bent duidelijk een man met al die uitleg .



@nessemeisje. Heel herkenbaar. Bij mij heeft een nieuwe secretaresse nog wel eens aan mij gevraagd 'of ik het document niet zelf kon opmaken en in het systeem zetten'.



Ik zou trouwens ook gigantisch moeten wennen tussen alleen maar vrouwen. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ook dat goed gaat na verloop van tijd. Voor nu vindt ik dit veel leuker.
Alle reacties Link kopieren
mijn twee dochters (10 en 12) hebben een 'rolmodel' bij hen in huis wonen en ik stimuleer ze van kleins af aan om niet alleen meisjesdingen te doen maar helaas….jurkjes en rokjes, roze, lange haren en tutten, ze zijn er niet van af te krijgen. ik heb het vermoeden dat ze allebei ook erg alfa zijn... ik moet er erg aan wennen eerlijk gezegd
The past may be in tatters
But today is all that matters
@loisnvt

dank, is aangepast. (techneuten en spelling...) Dat besteed ik altijd uit.
Hoe en wat communiceren jullie eigenlijk? Gelet op het verbale maar eigenlijk veel meer het non-verbale.



Willen sommigen van jullie misschien nog steeds het vrouwtje zijn in een zakelijke omgeving? (Ik wil niet beweren dat dat slecht is of zo hoor.) Stralen jullie zakelijkheid uit?
quote:zonnigkleintje schreef op 28 juli 2014 @ 14:15:

@loisnvt

dank, is aangepast. (techneuten en spelling...) Dat besteed ik altijd uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:zonnigkleintje schreef op 28 juli 2014 @ 14:13:

@noreservations Ik heb geen enkel probleem met mijn collega's of de werksfeer. Vindt het errug leuk. Topic ging over grappige/gênante anekdotes en ik heb geen enkele behoefte aan uitleg hoe een mannen-werkomgeving werkt. Ik maak er al jaren deel van uit. Mijn god, je lijkt wel bent duidelijk een man met al die uitleg .

Hum, tsja.

Kan er ook niets aan doen.



Neemt niet weg dat ik het niet slim vind om een verkleinende bijnaam te accepteren op je werkplek.

Al is het maar om dat het onderbewust toch bevestigt dat je minder bent. Al is het maar in je eigen gedachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:zonnigkleintje schreef op 28 juli 2014 @ 13:35:

En 'dan kun je ook nog de techniek in...' geeft wel een indruk dat ze me soms verkeerd inschatten.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er van enige technische kennis tot op dat moment weinig gebleken was.
Niet geschoten is altijd mis
@kapitein_onderdeurtje

Antwoord op de 2e vraag is; ja als ik naar de klant moet. 'One of the guys' als ik gewoon op kantoor ben. Wat betreft je eerste vraag ben ik wel benieuwd ben wat je met 'vrouwtje' bedoeld . Ja ik heb soms hakken en een rokje aan.



Maar dit is geen; help als vrouw heb ik het moeilijk-in-een-mannenwereld. Ze zijn gemeen tegen mij *insert plaatje van vrouw in nood* Kom en red mij uit deze nare situatie. topic



Zie ook mijn vorige reactie op @noreservations
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 28 juli 2014 @ 13:53:

Sorry dat ik weer met zo'n off-topic puntje kom, maar als je in je vakgebied serieus genomen wil worden, dan zou ik beginnen met "ik wordT" zonder T te schrijven.Sorry dat ik weer met zo'n off-topic puntje kom, maar als je als corrector in een topic serieus genomen wilt worden, dan zou ik beginnen met "je wilT" met T te schrijven.
Niet geschoten is altijd mis
quote:gruffalo schreef op 28 juli 2014 @ 14:13:

mijn twee dochters (10 en 12) hebben een 'rolmodel' bij hen in huis wonen en ik stimuleer ze van kleins af aan om niet alleen meisjesdingen te doen maar helaas….jurkjes en rokjes, roze, lange haren en tutten, ze zijn er niet van af te krijgen. ik heb het vermoeden dat ze allebei ook erg alfa zijn... ik moet er erg aan wennen eerlijk gezegd



Ik ben ook altijd een verschrikkelijk meisjes-meisje geweest. En nog steeds draag ik liever jurkjes en hakken dan spijkerbroeken en gympen. Ook qua interesses (kunst, psychologie, literatuur) ogenschijnlijk een echte alfa. En tóch doe ik momenteel met heel veel plezier een technische studie en draai ik mijn hand er echt niet voor om om een fiets te repareren of het balkonmeubilair zelf te timmeren.

Het één hoeft het ander echt niet uit te sluiten. Gewoon je dochters positief stimuleren in alles (ja, dus ook de talen!) wat ze doen en dan kan het zomaar vanzelf "goed" komen!
Alle reacties Link kopieren
quote:gruffalo schreef op 28 juli 2014 @ 14:13:

mijn twee dochters (10 en 12) hebben een 'rolmodel' bij hen in huis wonen en ik stimuleer ze van kleins af aan om niet alleen meisjesdingen te doen maar helaas….jurkjes en rokjes, roze, lange haren en tutten, ze zijn er niet van af te krijgen. ik heb het vermoeden dat ze allebei ook erg alfa zijn... ik moet er erg aan wennen eerlijk gezegd Ik kan het me heel goed voorstellen. Ze hebben hun eigen karakter en kwaliteiten, aan jullie als ouders de taak om te laten zien dat ze alles zouden kunnen worden en zich niet hoeven te laten leiden door wat het meest voor de hand ligt. Meer kun je niet doen (moet je ook niet willen), en dat doe je toch goed?
Noreservations, mijn nickname heeft niks te maken met hoe ik mijn werk zie hoor. Plofkipje staat voor mijn lijf, wat overgewicht en plofkip vond ik ook weer zoiets.



Ik zie mijn werk echt wel als volwaardig. Sterker nog, wou dat anderen dat ook zo zagen...
Alle reacties Link kopieren
Nee merk ik niet. Wel dat ik aan de telefoon soms de vraag krijg wat mijn "rol hierin is". Ik leg dat dan uit en dan is het duidelijk.



Ik moest wel lachen want vandaag moest ik met mijn zoon naar het ziekenhuis. Tot nu toe heeft hij alleen maar vrouwelijke artsen gehad: onze huisarts, een keer eerste hulp, KNO, kinderarts... nu was het dus een man, en hij was heel verbaasd dat een man dokter kon zijn.
@bitje. Klopt, was het het onderwerp niet naar. (niet mijn vakgebied, dus ik heb mij mond gehouden) Maar zo'n opmerking zie ik een klant niet maken tegen een kerel bij nota bene een ingenieursbureau.



@noreservations

*het kan wel, maar ik zou er niet aan beginnen *



Ik ben nog geen 1m60, kleintje lijkt me een hele terechte bijnaam en ik voel me er geen centimeter kleiner door. 2 vrouwen op 40 man in het team; de grote en de kleine blonde. (het zou ook de dikke en de dunne kunnen zijn, maar daar zijn ze te lief voor tov mijn collega)



Heb een arsenaal aan opmerkingen die goed gewaardeerd worden aan de lunchtafel (mijn naaldhakken zijn net zo scherp als mijn tong, zei er een) en ik blijf gevraagd worden voor klussen, overleggen en presentaties. Dus ik maak me echt geen zorgen. Het is toch geen club met vrouwen



@mia

hahaha, andersom werkt het net zo goed
Ik heb een leidinggevend functie binnen de GGZ de meeste van mijn collega's zijn mannen. Men heeft vaak een afspraak met *functienaam* Cactus en vaak word ik voor mijn secretaresse aangezien die ik nota bene niet eens heb (wel een voor de afdeling). Omdat ik ook als behandelaar werk ben ik meestal niet heel netjes gekleed dat helpt bij de heren in pakken met eigen secretaresse blijkbaar niet om serieus genomen te worden. Als ik naar belangrijke afspraken buiten de deur ga of een afspraak heb met externe contacten hijs ik me in een mantelpakje dat helpt wel en dan steek ik niet zo af in mijn t-shirt en skinny jeans. Mijn directe collega's weten inmiddels wel wat ze aan mij hebben en dat is andere ook meestal snel duidelijk als ik mijn mond open doe.



Schijnbaar zie ik er uit als een schattig poppetje (ik word ook vaak een stuk jonger geschat, gelukkig krijg ik rimpels hahaha) en zijn mensen heel erg verbaast over mijn beroep (jij met gevaarlijke enge gekken?!) en zeker dat ik daar een leidinggevende functie bij heb. Mijn man doet hetzelfde soort werk en als ik met hem mee ben als partner naar een bedrijfsfeest of zoiets dan staan zijn collega's die mij niet kennen vaak eerst even heel raar te kijken als ik mee begin te praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook zo goed als alleen met mannen. Je vroeg om leuke verhalen. Deze vind ik zelf wel komisch. Vanmiddag zat ik te lunchen met acht collega's (mannen) en wat was het gespreksonderwerp?! Bevallingen, borstvoeding en opvoeden van kinderen! Niet iets wat je zou verwachten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze er overigens wel even mee gepest
Alle reacties Link kopieren
Ik ondervind er eigenlijk vrij weinig hinder van. Ik ben wel wat gewend met alleen broers thuis. Op hen heb ik lekker mijn tanden kunnen scherpen. Ik lach alleen maar als ik weer eens onderschat word en ik maak er zelfs soms dankbaar gebruik van. Soms verwachten zakenrelaties en klanten geen vrouw in mijn functie, dat kan. Ik verwacht ook geen mannen in sommige beroepen en die zijn er ook, mannelijke verloskundigen bijvoorbeeld. Ik denk dat die zelfs schaarser zijn dan vrouwen in typische mannenberoepen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier! Ik ben een vrouw met een elektronica opleiding en werk als projectleider bij een bouwbedrijf. En dan ook nog eens op een technische afdeling.



Ik heb al zo vaak de vraag gekregen bij een overleg of ik de notulen maak, "ja, je bent een vrouw en kan dat dus". Als ik ergens slecht in ben, is het notulen maken.



En van de week nog, een groot overleg met een nieuwe leverancier, hij had niet verwacht dat ik iets verstand van de techniek zou hebben en ging mij uitleggen hoe elektrakabels gelegd worden in de grond (ben begonnen met een stage bij een kabelboer...).



Maar ook positief te mis-/gebruiken. Ik krijg bij een aantal collega's, klanten en leveranciers meer voor elkaar dan mijn mannelijke collega's.
Ik werk ook al jaren in een mannenwereld en ben alleen maar heel positief over al die mannen De gemiddelde mannelijke attitude is voor mij heel fijn om mee samen te werken. Ook nog nooit last gehad van dat mensen mij onderschatten, maar dat komt misschien omdat ik lang ben en zelfverzekerd overkom. Overigens heb ik in bepaalde situaties zelfs een voordeel, ik kan meer maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven