Hoe lang bleef je partner thuis na de bevalling?

28-07-2014 12:26 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stelde deze vraag net aan mijn man en nu krijg ik net zijn antwoord.

En ben een tikkeltje teleurgesteld. We hadden het misschien beter eerst over onze verwachtingen kunnen hebben of het er al eerder over moeten hebben. Enniewee... ben eigenlijk best wel teleurgesteld. het zullen de horMONSTERS wel weer zijn. Dus misschien dat jullie me weer even met beide beentjes op de grond kunnen zetten?



Misschien wel handig om te weten: Ik ben nu 30 weken zwanger.



Ik was in de veronderstelling dat hij al zijn vakantie dagen op zou nemen als de baby er is. Hoe kom ik tot deze veronderstelling? Hij wilde in het voorjaar niet op lange vakantie want, zo zei hij, hij wilde alle dagen bewaren voor als de baby er zou zijn.

Ik stelde dus net op de mail voor (ja, ik had ook kunnen wachten tot vanavond en het gewoon met echte woorden, face to face, te bespreken - maar omdat het voor mij zo vanzelfsprekend was dat hij alle dagen op zou nemen was het wel iets wat over de mail kon, dacht ik zo) hoe hij zijn dagen op ging nemen? 3 weken aan een gesloten? Of 2 weken aan een gesloten en dan 2 weken halve dagen?



En nu krijg ik terug dat het in de periode dat de baby komt een hele drukke tijd is op zijn werk. En dat hij dus alleen zijn vaderschapsverlof op neemt en dan misschien nog een paar dagen. En dan 1 of 2 dagen in de weken erna.



BOE! Ik vind het echt niet leuk!!

No worries
Alle reacties Link kopieren
Mijn man ging alle vier keren na een dag of 3/4 weer aan het werk. Zijn redenatie was dat hij juist liever zijn vakantiedagen bewaarde voor later in het jaar met noodgevallen zoals een zieke baby of gewoon tussendoor een paar dagen vrij nemen om mij even tot rust te laten komen. Juist die eerste weken na de bevalling was zijn aanwezigheid minder nodig omdat mijn moeder er was (in Nederland heb je kraamzorg maar hier niet) en je weet nooit hoe dingen lopen.



Bij de eerste speelde ook wel mee dat hij eigenlijk zich weinig kon voorstellen bij een baby en dat hij het lastig vond om zijn rol daarin te bepalen. Hij zag het duidelijk ook niet echt zitten om dan weken thuis te zijn. Toen de baby er eenmaal was viel dat verder reuze mee maar hij moest wel even wennen. Een soort verlegenheid, niet weten wat hij met de situatie aanmoest. En dan is werk wel lekker veilig om naar toe te kunnen gaan.



Bij de tweede was dat heel anders maar toen wilde hij expres niet te lang verlof nemen omdat we hadden gemerkt dat het later ook handig kan zijn.



Wel heeft hij die eerste weken een paar keer een middag vrij genomen of een keer een dag vanuit huis gewerkt, dat soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vond ik het ook heel fijn dat man nog wat dagen over had om op dagen dat ik het zwaar had ook wat eerder thuis te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me je teleurstelling goed voorstellen!



Ik moet wel zeggen; na de twee weken die mijn man vrij had was ik ook wel weer klaar met hem over de vloer Kwam mijn moeder soms een paar uurtjes om te helpen en hij kwam een uurtje eerder thuis. Verder lekker alleen scharrelen met baby; heerlijk hoor.
quote:Pantax schreef op 28 juli 2014 @ 13:29:

Mijn man is een maand vrij. Dat vind ik heel fijn. Ik weet nog van de vorige keer hoe snel er een rolverdeling insluipt en hoe lastig die te veranderen was toen ik weer ging werken. Ik heb toen een aantal weken zowel de hoofdmoot van ons kind gedaan, als 32 uur gewerkt en dat was werkelijk slopend. Niet omdat man niet wilde, maar omdat hij heel veel dingen gewoon niet zag of merkte, omdat ik ze deed toen ik thuis was. Deze keer doen we het dus anders, dat scheelt straks een hoop frustratie



Ik zou nog eens met je man overleggen. Bij een gelijke start, is het zoveel makkelijker om straks weer gewoon aan het werk te gaan. Sterkte.Dat is hier ook precies de filosofie (en waar ik 'bang' voor ben anders)
Toen mijn vrouw beviel heb ik ook de rest van al mijn vakantiedagen opgenomen, in totaal 2,5 week. Nu zelf full time thuis met de kleine man.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man nam gewoon de verlofdagen om vervolgens nadat de kraamhulp weg was een week te nemen.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt veel aan jullie verhalen. Hier kan ik wat mee!

Ook de tip om het van af het begin samen te doen. Ik ben namelijk van mezelf zeg maar al best een control freakje (dat "je" er achter aan maakt het bijna schattig ) dus als hij wat dingen beter weet dan ik zou juist alleen maar fijn zijn voor de balansssss.



Ook misschien wel handig om nog even te vermelden is dat ik dus dit jaar vanaf mijn zwangerschapsverlof begint niet meer hoef te werken in 2014. Dus hij hoeft dit jaar geen vrije dagen meer te bewaren voor "later". Want als ik weer ga werken in januari, dan krijgt hij alweer nieuwe dagen.
No worries
Mijn partner is maar halve dag thuis geweest, er na weer gaan werken. Hij heeft een winkel, waar hij alleen in staat. Dan had de winkel dicht gemoeten, maar hoogzomer is dat geen optie voor hem/ons.

Die halve dag was alleen om ons van zkh naar huis te brengen en om aangifte te doen in het gemeentehuis.



Dit wisten we van te voren, dochter is hoogzomer geboren, de winkel van mijn partner verkoopt spullen die vooral zomers gebruikt worden. Topdrukte dan.Dus winkel dichtdoen zou betekenen geen inkomsten.
Bij onze 1e heeft m'n man de eerste week halve dagen gewerkt (dan is de kraamhulp er toch) en de tweede week een weekje vrij genomen.



Bij de 2e (nu 6 weken oud) heeft hij alleen de twee wettelijke dagen opgenomen. Zijn vakantiedagen spaart hij voor later dit jaar, als het eens echt nodig is (ziek kind/geen opvang). Hij hoeft nu natuurlijk ook niet zoveel te leren, want dat weet hij nog wel van de eerste.



Op zich bevalt het prima, maar ik stel het wel op prijs dat hij af en toe een uurtje eerder naar huis komt, om me in de drukke spits (koken/huiluurtje) bij te staan.



Wat ook al eerder is gezegd, dat we op het moment echt een traditionele rolverdeling hebben, is zeker waar. Dat is wel even wennen. M'n man begon zelfs al te klagen dat hij op het moment geen zicht heeft op het huishouden en dat hij dat vervelend vind (normaal doen we beide evenveel in het huishouden).



Misschien kunnen jullie ook een oplossing vinden dat hij per dag een paar uurtjes opneemt? Succes met de laatste loodjes!
Alle reacties Link kopieren
@ Sjors - Je onderschrift is nou precies waar het hier om draait! Ik ga hem onthouden.
No worries
Alle reacties Link kopieren
quote:brisbane179 schreef op 28 juli 2014 @ 13:39:



Ook misschien wel handig om nog even te vermelden is dat ik dus dit jaar vanaf mijn zwangerschapsverlof begint niet meer hoef te werken in 2014. Dus hij hoeft dit jaar geen vrije dagen meer te bewaren voor "later". Want als ik weer ga werken in januari, dan krijgt hij alweer nieuwe dagen.En toch, er komt een dag dat je (na 3 nachten slaapgebrek door een spokend kind) dat je niet eens alleen naar de wc kan, je al 2 uur door de stromende regen hebt gewandeld omdat het dan tenminste stil is en net weer wakker wordt als jij ook even een wegtrekker hebt. En dan ben je héél blij als man ook nog een paar vrije dagen heeft om kind over te nemen, ook als je zelf nog niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen kinderen dus ik kan geen persoonlijk antwoord geven. Maar ik vind het altijd zo raar dat mensen wel 4 weken vrij nemen om te backpacken in Thailand en het zonde van hun vakantiedagen vinden als ze vrij zouden moeten/kunnen nemen om een band op te bouwen met hun eigen kind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is leerkracht en kon helemaal geen vakantie opnemen, aangezien het zo niet werkt in het basisonderwijs.



Ik kreeg weeën op een maandag, toen mocht hij in overleg thuisblijven om mij te ondersteunen. Dinsdagochtend werd onze dochter geboren, toen mocht mijn man ook nog thuis blijven. Woensdag is hij weer gaan werken, donderdag had hij vrij en vrijdag ging hij weer werken.



Gelukkig lag ik in het ziekenhuis, dus ik was 3 dagen onder de pannen ... en ik had het geluk vlak voor de Kerstvakantie te bevallen. Ik kwam op donderdag thuis, toen was man gelukkig vrij. De week erop moest hij gewoon werken en was de kraamzorg er voor mij en dochter. De kraamzorg bleef tot donderdag, dus kwam mijn moeder vrijdag om te helpen. Toen had mijn man 2 weken vakantie.



Maar als ik het niet zo keurig had uitgekozen, had ik mijn man dus maar 2 dagen thuis gehad, de verplichte 2 verlofdagen.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm goed punt mevrouwdekees!
No worries
Alle reacties Link kopieren
quote:brisbane179 schreef op 28 juli 2014 @ 13:27:

Hey hey hey hey hey hatsetatsie! Mijn man is geen zak hooi!

Jawel! Hij had aan moeten voelen wat jij wilt.





:grijns:
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je dan weer gelijk in hatsetats! En dat zou best verwarrend voor hem zijn geweest omdat ik er meerdere meningen op na hield. Maar dan nog had hij moeten weten dat welke keuze hij ook zou maken het evengoed de verkeerde zou zijn geweest!

Mannen leren het ook nooit
No worries
Alle reacties Link kopieren
@ Pantax, je bent heel wijs. En ik knoop me dit in de oren, want hier hetzelfde verhaal.

Man een maand vrij is hier echter een onmogelijkheid, dus we moeten er een of andere mouw aan zien te passen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft maar 1 hele dag vrij genomen tot nu (dochter is 5 weken). Op zaterdag ben ik bevallen en op dinsdag is hij weer gaan werken. Met als reden dat het onzin is om samen op de bank te gaan zitten terwijl die kleine ligt te slapen/eten/etc. De meeste dagen komt hij wat eerder dan normaal naar huis en als ik ergens hulp nodig heb begint hij later of komt nog eerder thuis.

Komende tijd neemt hij af en toe een dag vrij en straks als ik begin met werken neemt hij waarschijnlijk 1 dag in de week vrij. In het najaar nemen we samen nog een keer een week vrij.

Voor ons werkt dit heel goed, samen 1/2/3 weken thuis zitten had ons beiden niet gezelliger gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man ging altijd na een dag of 2 weer aan de slag. Vervolgens nam hij dan een paar dagen of weekje vrij zodra de kraamhulp weg was.
Uh... Volgens mij gin m'n man na 2 dagen weer werken. En ik vond dat prima zowel bij nr 1 als 2. Nu bij nr 3 had hij zich voorgenomen een hele week vrij te nemen, maar zei hij laatst dat hij misschien wel gewoon halve dagen naar de zaak gaat. Prima! Maar ik vind het dan ook heerlijk dat we als de baby een maand of 2 of 3 is, we nog een weekje met het gezin naar de zon kunnen vliegen. Toen nr 2 vier weken oud was zijn we onverwacht nr Frankrijk gereden. Kon allemaal omdat er nog genoeg vrije dagen waren. En idd zoals mevr de Kees zegt: na

Vele slapeloze nachten en huiluurtjes kon ik wel janken van blijdschap als hij een dagje extra vrij nam!
quote:hannah1980 schreef op maandag 28 juli 2014 13:50 Wij hebben geen kinderen dus ik kan geen persoonlijk antwoord geven. Maar ik vind het altijd zo raar dat mensen wel 4 weken vrij nemen om te backpacken in Thailand en het zonde van hun vakantiedagen vinden als ze vrij zouden moeten/kunnen nemen om een band op te bouwen met hun eigen kind.Dit doen wij dus. Omdat die band ook tijdens die vier weken Thailand prima opgebouwd kan worden hoor. Twee vliegen in 1 klap en leuk voor alle kinderen en voor ons!
Man ging na 2 of 3 dagen weer werken, geen volle dagen, en had nadat kraamhulp weg was paar dagen vrij. Toen zoon 7 weken was gingen we 10 dagen naar Frankrijk.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oudste was mijn man een week thuis. Bij mijn jongste is hij na een dag alweer aan het werk gegaan. Dat laatste was achteraf geen goede beslissing. Ik had een zware bevalling gehad, veel bloedverlies, beviel uiteindelijk pas na inleiding na ruim 42 weken midden in de zomer. Hierdoor was er ook weinig kraamhulp beschikbaar en familie was allemaal op vakantie. Familie en werk van man hadden erop gerekend dat de baby eerder kwam omdat de eerste al na 38 weken kwam. Wat heb ik me ellendig gevoeld de eerste weken alleen thuis, slap als een vaatdoek met baby en drukke peuter om me heen. Als ik het terug kon draaien zou ik het echt anders doen, op je strepen staan hoor TO!
Alle reacties Link kopieren
Bij beide kinderen twee weken. Daarna weer voltijds aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
De planning voor bevalling was dat man 1 week aan vakantiedagen zou opnemen als kind was geboren en daarna weer werken (overige vakantiedagen dan tegelijk met mijn vakantie).



Door onvoorziene omstandigheden heeft hij twee weken vakantie opgenomen en aansluitend bijzonder zorgverlof van twee weken. Na die vier weken heeft hij nog een maand 50/50 gewerkt om de boel rond te krijgen. Hij had wel een heel begripvolle baas, collega's zijn gewend om onderling elkaar te helpen door een alternatieve planning te draaien. Anders was het niet mogelijk geweest.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven