Geld & Recht alle pijlers

Verplicht toeslagpartner bij samenwonen? En hoe doorgeven?

24-07-2014 13:05 40 berichten
Korte vraag nav een gesprek hierover met iemand in IRL, want Google levert niet veel op (veel uiteenlopende antwoorden). Is het verplicht als je een relatie hebt en samenwoont om je partnerschap te laten registreren of een samenlevingscontract te tekenen? Of op een andere manier officieel elkaars toeslagpartners te worden?



Ik heb er met mijn vriend nog nooit echt over gedacht. We wonen nog maar net samen, hebben geen kinderen, kunnen onszelf beide goed bedruipen... maar we zijn voor de BD (nog) geen toeslagpartners terwijl we wel samen een huishouden hebben. Moet ik hiervoor iets regelen? Ik kan me voorstellen dat dat verplicht is, maar moet ik dan gewoon op mijn aangifte zeggen dat ik een toeslagpartner heb? Of moet daar van alles voor doorgegeven worden?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 24 juli 2014 @ 14:03:

Als je samenwoont ben je altijd toeslagpartner, maar geen fiscaal partner.Onzin. Lees anders nog eens goed wat TO heeft geschreven, of lees zelf welke vragen de BD stelt om te bepalen of samenwoners toeslagpartners zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik ben nu wel wat in de war. Ik heb een paar jaar geleden dit ook uitgezocht, ook een hele lijst van de Belastingdienst doorgewerkt en nog gebeld. Ik voldeed toen aan geen van de voorwaarden, maar omdat we langer dan zes maanden op hetzelfde adres een gezamenlijke huishouding voeren, werden we toen toch als toeslagpartners aangemerkt. Is dit inmiddels veranderd? Toen was ik namelijk nog student en mijn vriend werkte al fulltime, dus mijn toeslagen vervielen grotendeels.



Overigens deelden we de gezamenlijke kosten (huur/boodschappen) en de rest gewoon ieder voor zich
Alle reacties Link kopieren
De BD volgt gewoon de wet, dus als je voldoet aan hun regels is er niks aan de hand. Ook al voelt het misschien “raar”



Dat samenwoners en gehuwden anders worden behandeld komt door het huwelijksvermogensrecht. Als je trouwt krijg je een wettelijke wederzijdse zorgverplichting om de kosten van het huishouden te delen(inclusief de opvoeding van kinderen). Als er geen gemeenschap van goederen is, dan moeten de partners bij huwelijkse voorwaarden deze kosten naar evenredigheid verdelen. De belastingdienst sluit bij gehuwden dus aan bij het burgerlijk recht, daarom ben je als gehuwde automatisch fiscaal en toeslagpartner.



Het burgerlijk wetboek regelt niks over samenwoners, dus wil je geen wettelijke verplichtingen ga dan vooral niet trouwen. Onderling kan je natuurlijk wel vrijwillig iets vastleggen in een (notarieel) samenlevingscontract. Omdat je wel samen afspraken kan maken wordt dit doorgetrokken naar de fiscale en sociale wetgeving en zijn hier aparte regelingen voor bedacht.



De wetgever heeft ook rekening gehouden met mensen die onderling niks vastleggen, maar die wel op een andere manier verbonden zijn (door kinderen of een gezamenlijke koopwoning etc). Bij die laatste categorie wordt wel gekeken naar wat gebruikelijk is in het maatschappelijke verkeer.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 24 juli 2014 @ 15:11:

Hmm ik ben nu wel wat in de war. Ik heb een paar jaar geleden dit ook uitgezocht, ook een hele lijst van de Belastingdienst doorgewerkt en nog gebeld. Ik voldeed toen aan geen van de voorwaarden, maar omdat we langer dan zes maanden op hetzelfde adres een gezamenlijke huishouding voeren, werden we toen toch als toeslagpartners aangemerkt. Is dit inmiddels veranderd? Toen was ik namelijk nog student en mijn vriend werkte al fulltime, dus mijn toeslagen vervielen grotendeels.



Overigens deelden we de gezamenlijke kosten (huur/boodschappen) en de rest gewoon ieder voor zichKlopt, een paar jaar geleden was dit nog anders.
Alle reacties Link kopieren
@ Curley:



Dat maakt het eerder onlogischer dan logischer.



Zorgplicht heb je ook als je een gezamenlijke huishouding voert, dus wat dat betreft is er geen verschil tussen samenwonen (zelfs zonder samenlevingscontract) en getrouwd zijn. Het enige verschil is zorgplicht na het huwelijk, maar daar hebben we het nu niet over, want dit gaat over toeslagen tijdens het samenwonen/gehuwd zijn.



En dan nog over het verschil tussen trouwen en een samenlevingscontract: dat doet er in dit verband júist helemaal niet toe. Want je wordt dus toeslagpartner als je een samenlevingscontract hebt, óf trouwt.



Dus vandaar mijn eerdere post dat ik de redenatie niet vind kloppen dat gehuwden met huwelijkse voorwaarden én mensen met een samenlevingscontract hun zorgtoeslag kwijtraken terwijl ze ieder hun eigen geld hebben.
Alle reacties Link kopieren
Van de site van de belastingdienst:



sluiten





Gezamenlijke huishouding



U hebt een gezamenlijke huishouding met uw medebewoner als u allebei uw hoofdverblijf in dezelfde woning hebt en u voor elkaar zorgt. U deelt bijvoorbeeld de kosten van de huishouding en doet allebei huishoudelijke taken.



U voert meestal geen gezamenlijke huishouding als u als student of religieuze samenwoont met iemand anders. Of als u in een verzorgingshuis of in een ander samenleefverband woont. U woont dan namelijk niet samen met het doel om voor elkaar te zorgen. Kies in deze situaties 'Nee'.





Wanneer dit dus het geval is ben je toeslagpartner. Zoals ik het lees van TO is dat het geval en dus zijn ze toeslagpartner, geen fiscaal partner, dat is wat anders. Zou anders raar zijn als je idd huurtoeslag blijft ontvangen terwijl je huur kan delen. Denk wel dat het per toeslag kan verschillen bijv. zorgtoeslag. Als je samen kinderen hebt tellen wel weer beide inkomens...
Alle reacties Link kopieren
ow toevoeging, zie dat elk jaar andere vragen heeft op de toeslagen site, voor 2010 geldt mijn bovenstaande reactie voor 2014 zie ik die vraag er niet meer tussen staan. Vreemd maakt de belastingdienst het ineens leuker en makkelijker???????? blijf het vreemd vinden dat je het dan als huishouden van 2 personen dus beter krijgt doordat kosten gedeeld kunnen worden en je beide je toeslagen behoudt.... Kan je beter gaan scheiden en in hetzelfde huis blijven wonen dan heb je het dus beter
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen net 9 maanden samen, en zijn vooralsnog ook nog geen toeslagpartners, aangezien we nog geen samenlevingscontract of elkaar hebben benoemd als partners in de pensioenregeling.

Nu ben ik dit jaar meer gaan verdienen, dus ben nu boven de toeslaggrens gekomen. Dus nu zou het niet uitmaken om samenlevingscontract te tekenen. Als ik minder ga werken in toekomst vanwege bijvoorbeeld kinderen, dan zou ik inkomenstechnisch wel recht hebben op, maR dan kom ik in de benadeelde situatie terecht die jullie schetsen....?
Bij mij is het helemaal maf geregeld. Ik woon samen met mijn partner en dan zijn we geen Toeslagpartners voor de Toeslagen.



Op het moment dat ik invul dat ik een kind onder de 18 heb, zijn we opeens wel Toeslagpartner. Maar mijn kind is uit een vorige relatie en niet van mijn huidige partner.
Alle reacties Link kopieren
quote:Famke81 schreef op 26 juli 2014 @ 00:14:

Wij wonen net 9 maanden samen, en zijn vooralsnog ook nog geen toeslagpartners, aangezien we nog geen samenlevingscontract of elkaar hebben benoemd als partners in de pensioenregeling.

Nu ben ik dit jaar meer gaan verdienen, dus ben nu boven de toeslaggrens gekomen. Dus nu zou het niet uitmaken om samenlevingscontract te tekenen. Als ik minder ga werken in toekomst vanwege bijvoorbeeld kinderen, dan zou ik inkomenstechnisch wel recht hebben op, maR dan kom ik in de benadeelde situatie terecht die jullie schetsen....?Als je een gezamenlijk kind hebt bent je automatische elkaars toeslagpartners. Tenminste in 2014.
quote:Dahlia74 schreef op 26 juli 2014 @ 11:51:

[...]





Als je een gezamenlijk kind hebt bent je automatische elkaars toeslagpartners. Tenminste in 2014.Ook als je geen gezamenlijk kind hebt, vreemd genoeg. Ik was daar echt verbaasd over.
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op donderdag 24 juli 2014 14:03 Als je samenwoont ben je altijd toeslagpartner, maar geen fiscaal partner.Lees eens even hierboven
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 26 juli 2014 @ 11:57:

[...]

Lees eens even hierboven

Wat moeten we hierboven lezen? Toeslagpartnerschap en fiscaal partnerschap zijn vanaf 2013 (vrijwel) gelijk aan elkaar. Alleen bij buitenlandse belastingplicht kan er nog een verschil zijn.



Je bent geen fiscaal partner en geen zorgtoeslagpartner als je 'zonder iets' samenwoont. Wel kan het voor de huurtoeslag zo zijn dat de medebewoner, niet zijnde toeslagpartner, meetelt voor de huurtoeslag. Dat is het geval als er een gezamenlijke huishouding is.



Als er een inwonend minderjarig kind is zijn samenwoners automatisch fiscaal partners van elkaar en ook toeslagpartners. Uit welke relatie het kind is geboren doet er niet toe.
quote:kindergarten schreef op 24 juli 2014 @ 13:10:

O, wat een snelle reacties! Dank!



Ja, ik denk idd dat het voordeliger is, want als je onze inkomens optelt loop ik bepaalde aftrek mis. Dat voelde vrij misdadig al die tijd, ik dacht steeds dat ik de BD eigenlijk aan het tillen was dus daar wilde ik nu iets aan doen, maar ik blijk dus volledig binnen de regels te handelen.



Okee, slotje dan maar :-)Hoe kan je het gevoel hebben dat je al die tijd de BD aan het tillen was, terwijl je nog maar net samenwoont met je vriend?
Alle reacties Link kopieren
quote:muppie1978 schreef op 25 juli 2014 @ 14:24:

ow toevoeging, zie dat elk jaar andere vragen heeft op de toeslagen site, voor 2010 geldt mijn bovenstaande reactie voor 2014 zie ik die vraag er niet meer tussen staan. Vreemd maakt de belastingdienst het ineens leuker en makkelijker???????? blijf het vreemd vinden dat je het dan als huishouden van 2 personen dus beter krijgt doordat kosten gedeeld kunnen worden en je beide je toeslagen behoudt.... Kan je beter gaan scheiden en in hetzelfde huis blijven wonen dan heb je het dus beter Inderdaad, raar dat dit veranderd is. Eigenlijk zou dit criterium hetzelve moeten zijn als partner in de AOW/bijstand. Ga eens iemand tippen die het beleid hierop maakt ;) mooie bezuiningspost weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven