dakloos/thuisloos

28-07-2014 14:46 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey ik ben een meisje van 23 jaar en ik zit ergens mee en ik hoop dat mensen me een beetje kunnen helpen. Hopelijk zijn er ook mensen met ervaring.



Zoals de titel al zegt ben ik dus dak & thuisloos. Al 2 jaar om precies te zijn. Ik heb veel mee gemaakt en er is een hoop mis gegaan. Vooral qua geld. Vandaar dat ik in deze situatie zit.



Ik kan geen kamer huren heb 609 euro per maand en ze zoeken daar vaak iemand die studeert of werkt. Aan borg zou ik ook niet kunnen komen. Er is niemand die me dat zou kunnen lenen of geven.



Ik heb al bij instanties geprobeerd maar ik heb daar ooit al gewoond(Cardea) en die laten me niet meer toe.



Ik heb nu dus een urgentie aangevraagd. Maar ik ben super bang dat die word afgewezen. Ik hoor vaak dat dakloos zijn geen reden is. Wat mij betreft juist wel. Maargoed. Die vrouw met wie ik dat gesprek had twijfelde al. Alleen voor mij is het van groot belang. Ik heb ook onwijs veel stres.. wat logisch is. Heb altijd hoofdpijn, paniekaanvallen, en ben onwijs oververmoeid. En dan heb ik het nog niet gehad over de maagpijn en misselijkheid.



Ik moest dus zelf een brief schrijven. Heb ik gedaan. Daar staan deze dingen ook in. En mijn maatschappelijk werker heeft alles kunnen bevestigen. (Hij heeft dat ook in een brief erbij gedaan)



Nu zou ik graag wille weten of er mensen met ervaring zijn.. en of die mensen die die ervaring hebben weten of ik kans maak? Ok mensen die geen ervaring hebben mogen hun mening natuurlijk dele en vertellen of hun denken of ik kans maak.



Morgen moet ik mijn brieven en bewijs stukken inleveren.



MvG MMH
Alle reacties Link kopieren
maar je hebt al sinds je 18 weg bij die instelling.. en bent nu 23?

wat heb je gedaan in de tussentijd en kan je daar tijdelijk weer terecht?
breda t ij

Nachtopvang

Dagelijks geopend van 17.30 uur tot de volgende ochtend 08.30 uur.

Bedoeld voor daklozen tegen betaling van ¤ 5 per nacht. Hierin is inbegrepen: verplicht gebruik douchegelegenheid, een warme maaltijd en ontbijt.

Dagopvang

Dagelijks geopend van 9.00-17.30 uur.

Bedoeld voor dak- en thuislozen.

Maaltijden, frisdranken en wasverzorging tegen een kleine vergoeding. Gratis douchegelegenheid.



best goedkoop.

150 euro voor eten, iedere dag douchen en een bed per maand

en overdag kan je voor weinig ook wat snacken.

reken max 200 pm voor die lasten



ja ik weet dat het niet in iedere regio hetzelfde is.



to praat over het niet kunnen sparen van 609 pm als dakloze.

hier nog geen 300 meer pm en dan wel al die vaste lasten.

(laat ik de schulden even achterwege)
Alle reacties Link kopieren
En wel een mobiele telefoon met internet... ik snap t niet... werkelijk. Maar das dus ook n vaste last.
gratis wifi
Erg dit!!
Nou, dan allemaal maar dakloos worden Wordt je rijk van!
ik moet mn spullen wel op kunnen slaan!
maar zou het wel aso vinden als leiden 5 euro pn meer rekenen en dat zonder vreten
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 28 juli 2014 @ 17:15:

Nou, dan allemaal maar dakloos worden Wordt je rijk van!





Je eerdere advies voor beschermingsbewind, of een andere manier van hulp bij het beheren van de financiën, vond ik een stuk zinniger.



Mijn vraag waar TO haar geld aan uitgeeft, is zeker geen veroordelende vraag, maar het kan zijn dat ze bepaalde dingen niet weet, of ziet. Bijvoorbeeld dat je als dakloze ook recht hebt op zorgtoeslag. Dat scheelt alweer een aantal tientjes per maand.
Loquase, ben er bijna zeker van dat de zorgtoeslag al in beslag wordt genomen door ofwel de Belastingdienst ofwel het CVZ. Daarom begon ik alleen over de huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
quote:paque_pink schreef op 28 juli 2014 @ 17:07:

En wel een mobiele telefoon met internet... ik snap t niet... werkelijk. Maar das dus ook n vaste last.De post dat TO een mobiele telefoon met internet heeft, kan ik niet terugvinden, waar staat dat?
Als dakloze mag je geen telefoon met internet begrijp ik?
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 28 juli 2014 @ 16:06:

Wat voor rekeningen moet je dan betalen? Geen huur en energie toch?

En hoe kom je als adresloze aan een uitkering?

Just asking.Daklozenuitkering
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 28 juli 2014 @ 17:33:

Loquase, ben er bijna zeker van dat de zorgtoeslag al in beslag wordt genomen door ofwel de Belastingdienst ofwel het CVZ. Daarom begon ik alleen over de huurtoeslag.



Ok, het plaatje is me ook niet goed duidelijk. Waar de schulden uit bestaan en hoe hoog het bedrag is. Welk deel van haar uitkering in beslag wordt genomen etc.

Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande is dacht ik circa 670 euro per maand. Wordt er van TO uitkering van 609 een bedrag in beslag genomen?

Enfin, dat soort dingen vraag ik me dus af.
Alle reacties Link kopieren
Beetje respectloze reacties van sommige lees ik zo, jammer hoor. T O meld je aan bij de gemeente en vraag waar je maatschappelijk werk kan krijgen. Een gemeente heeft altijd weet waar jij iemand kan vinden om je te helpen, ik hoop van harte dat je urgentie lukt en je nieuwe leven met een veilig dak boven je hoofd gaat beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zongelique schreef op 28 juli 2014 @ 18:23:

Beetje respectloze reacties van sommige lees ik zo, jammer hoor. T O meld je aan bij de gemeente en vraag waar je maatschappelijk werk kan krijgen. Een gemeente heeft altijd weet waar jij iemand kan vinden om je te helpen, ik hoop van harte dat je urgentie lukt en je nieuwe leven met een veilig dak boven je hoofd gaat beginnen.TO heeft al hulp van maatschappelijk werk, staat zelfs in haar OP.
quote:zongelique schreef op 28 juli 2014 @ 18:23:

Beetje respectloze reacties van sommige lees ik zo, jammer hoor. T O meld je aan bij de gemeente en vraag waar je maatschappelijk werk kan krijgen. Een gemeente heeft altijd weet waar jij iemand kan vinden om je te helpen, ik hoop van harte dat je urgentie lukt en je nieuwe leven met een veilig dak boven je hoofd gaat beginnen.Ik sluit me hierbij aan.
nevm
In Leiden zit ook stichting de Binnenvest. Ben je daar al geweest?
Alle reacties Link kopieren
Misschien interpreteer ik de berichten verkeerd, maar ik lees maar één onaardige/respectloze reactie. (Is er al een te veel, hoor) Verder vooral vragen ter verduidelijking van de situatie. Of vragen van mensen die niet weten hoe bepaalde zaken werken, of gaan als je dakloos bent. En verder een aantal adviezen en suggesties.



@mmh, hopelijk gaat het je lukken met de urgentie. Het schijnt de laatste jaren best moeilijk te zijn om een urgentie te krijgen. Je hebt het i.i.g. grondig aangepakt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op maandag 28 juli 2014 15:53 Zoiets bijvoorbeeld:



<a href="http://www.kamertje.nl/kamers/128560/leiden" class="link">http://www.kamertje.nl/kamers/128560/leiden</a>



Ken je het Solink programma Istar?

Das een kamer bij een 50 plusser in huis. In dit geval in Noordwijk. Er zijn best strenge eisen.



Maar het is idd iets en ze kan het proberen ;)

TO misschien kun je met een consulent gaan praten van dit programma?
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Hallo mmh,



Ikzelf ben door omstandigheden in maart 2013 thuisloos geworden. Van maart tot aan december heb ik bij familie en vrienden geslapen. Omdat ik dus altijd wel een slaapplek had werd mijn hulpvraag meerdere malen op de lange baan geschoven. Ik had slaapplek, vanuit daar kon ik wel verder vond men. Niet dus.. In december heb ik mij uiteindelijk aangemeld bij het CCP (regio Haaglanden). Vanuit daar ben ik naar de nachtopvang van de Kessler stichting gestuurd. Daar kon ik een warme maaltijd eten, douchen en slapen. Overdag was ik op mijzelf aangewezen of kon ik naar het Leger des Heils.

Ook ik was moe, had veel stress, was diep ongelukkig (hoe kon het zover komen? Ik had een gelukkig leven en in een paar maanden was ik alles kwijt. Liep ik over straat terwijl ik bij anderen de kamers in kerstsfeer zag wanneer ik langsliep..) Ik ben hulp gaan zoeken voor mijn problemen en heb een stappenplan voor mijzelf gemaakt. Prioriteit één was woonruimte.



Ik kon er voor kiezen om zelf woonruimte te zoeken. In de gemeente Den Haag kun je bijzondere bijstand aanvragen voor eventuele kosten die je moet maken zoals borg voor woonruimte. Je mag dan voor maximaal 350 euro per maand verwonen.

Dan kom je al snel op particuliere huur uit en voor dat gld kun je in deze regio niet veel verwachten.



Ik heb ervoor gekozen mij aan te melden bij de maatschappelijke opvang. (in deze regio zijn dat LIMOR, Leger des Heils of de Kessler Stichting)



Ik heb 3 maanden op de wachtlijst gestaan en nu een studio in de MO. Ik heb begeleiding. Iets waar ik eerder niets van wilde weten, maar nu erg blij mee ben.

Ze houden zich op de achtergrond, maar houden in de gaten of alles goed gaat, en ik heb meer rust en voel mij zekerder doordat ik weet dat er altijd iemand is bij wie ik advies kan inwinnen.

Ik heb weer een plek voor mijzelf, ben vrij om te doen en te laten wat ik wil, kan mij volledig op mijn problemen richting en je verblijf hier is daar ook voor bedoeld; het aanpakken van je problemen en jou hierin ondersteunen en waar nodig advies geven.



Het was en is niet altijd gemakkelijk, maar je moet soms diep gaan om wat te bereiken.

Is er in jouw regio niks qua hulpverlening vanuit de gemeente? En zou het zo kunnen zijn dat jij misschien als een zorgmijder wordt gezien?
Alle reacties Link kopieren
quote:paque_pink schreef op 28 juli 2014 @ 17:07:

En wel een mobiele telefoon met internet... ik snap t niet... werkelijk. Maar das dus ook n vaste last.



Ik snap het wel.

Mijn telefoon was mij heilig. Ik heb een pre-paid, en voor 20 euro per maand heb ik hybride waarmee ik 500mb internet heb en 300 belminuten. Daardoor kon ik overdag telefoontjes plegen naar instanties en dergelijke en emails versturen en dingen uitzoeken die nodig waren in mijn situatie. Dankzij datzelfde internet op mijn telefoontje kon ik solliciteren en al vrij snel een baan vinden.



Ik ontving ontving ook rond de 600 euro per maand, waarvan de sociale dienst standaard 250 euro voor mij spaarde, ik 2 euro per dag nodig had om 's avonds mijn bed bij de nachtopvang mee te betalen (zeg 60 euro per maand), ik 80 euro per maand zelf op zak had en mij ziekenfonds betaalde. Je kut heel zuinig leven en zo ook met minimaal inkomen afbetalen aan eventuele schulden.
quote:mrsnem schreef op 28 juli 2014 @ 23:13:

[...]





Ken je het Solink programma Istar?

Das een kamer bij een 50 plusser in huis. In dit geval in Noordwijk. Er zijn best strenge eisen.



Maar het is idd iets en ze kan het proberen ;)

TO misschien kun je met een consulent gaan praten van dit programma?Nee, ken ik niet. Ik ben niet zo thuis in kamers huren
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel erg dat dit kan in een land als de onze. Ik weet wel dat er lotingwoningen zijn via de woningstichtingen waarbij iedereen evenveel kans maakt. Misschien is dat wat mocht het je niet lukken om urgentie te krijgen? Of misschien camelot beheer? Dat is geloof ik rond de 170 pm incl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven