Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt ons met bezuinigen.

23-07-2014 17:47 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even moeite met alles financieel goed te overzien.

Bezuinigingstips zijn welkom.



We hebben wel een aantal zaken waar niet direct op te bezuinigen valt maar pas over 1 of 2 jaar vanwege contracten/abonnementen.



Kort gezegd komt er zo'n 2200 binnen iedere maand en gaat er 1800 aan vaste lasten uit.

Van het bedrag dat overblijft moeten de volgende dingen betaald worden:

- Benzine

- Boodschappen

- Uitjes/Extra's

- Kleding

- Kapper

- Studie



Situatie:

2 volwassenen en een dreumes.

Inkomen:

Wajong

WW (1,5 jaar lang vanaf vorige maand)
Je gaat dus per maand 800 euro erop achteruit. Weet je zeker dat het klopt? Het lijkt me sterk dat 25-30% van je mans inkomen 800 euro netto is. Dan zou je meer dan 2200 moeten overhouden nu.



Ik snap steeds minder van je hele auto verhaal trouwens.



Marilyn, stel je je budgetten niet te streng dan? Of wil je eigenlijk meer sparen?
quote:dana2.0 schreef op 28 juli 2014 @ 19:00:

[...]





Inkomen was tegen de 3000 per maand. En er was nog meer spaargeld.sja ik begrijp het net als kikkeranna ook niet helemaal, wat is zijn dag loon dan van UWV? is 75% van laatst verdiende loon over een jaar, en je zit ook in een lagere belasting schaal dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 28 juli 2014 @ 19:11:

[...]



sja ik begrijp het net als kikkeranna ook niet helemaal, wat is zijn dag loon dan van UWV? is 75% van laatst verdiende loon over een jaar, en je zit ook in een lagere belasting schaal dan.94,58
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 28 juli 2014 @ 19:06:

Je gaat dus per maand 800 euro erop achteruit. Weet je zeker dat het klopt? Het lijkt me sterk dat 25-30% van je mans inkomen 800 euro netto is. Dan zou je meer dan 2200 moeten overhouden nu.



Ik snap steeds minder van je hele auto verhaal trouwens.



Marilyn, stel je je budgetten niet te streng dan? Of wil je eigenlijk meer sparen?



Er is niet echt een heel auto verhaal.



Heb mijn rijbewijs eindelijk gehaald en toen een auto gekocht om ook echt iets aan het rijbewijs te hebben en omdat dit zeer handig is in onze woonplaats.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 28 juli 2014 @ 18:51:

Je had de auto toch alleen maar voor je studie nodig?? Dan hebben een buggy en boodschappen geen prioriteit. Bovendien passen in mijn mini auto prima een buggy en een bult boodschappen.Dat past zelfs op de fiets.
Eens mevrouw75.
Alle reacties Link kopieren
Op een fiets krijg ik niet een kind, buggy en boodschappen mee. Zeker niet dan ook nog een tas met extra kleding en luiers.

Dan zou ik liever zonder die fiets gaan.
Hadden jullie 3000 bruto te besteden dan? Er lijkt echt iets niet te kloppen in de cijfers. als je het dagloon omrekent naar bruto maandbedragen kom je uit op een bruto loon van 2050 per maand voor WW, 1550 bruto in de eerste twee maanden en 1440 bruto in de rest van de maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 28 juli 2014 @ 19:49:

Hadden jullie 3000 bruto te besteden dan? Er lijkt echt iets niet te kloppen in de cijfers. als je het dagloon omrekent naar bruto maandbedragen kom je uit op een bruto loon van 2050 per maand voor WW, 1550 bruto in de eerste twee maanden en 1440 bruto in de rest van de maanden.



Nee 3000 netto.

Man had een bruto maandsalaris van ruim 2600 bruto en daarnaast ook een 13e maand (exacte bedrag weet ik niet uit mijn hoofd)

Hij heeft wel een korte periode ouderschapsverlof opgenomen 1 dag in de week (gefinancierd via spaargeld) en het jaar ervoor onbetaald verlof via de spaarloonregeling.
Alle reacties Link kopieren
Even om verwarring te voorkomen:

Welk dagloon bedoel je precies? Het dagloon dat hij nu ontvant of het dagloon waar de berekening mee is gemaakt. Dus dat wat hij volgens het uwv ontving eerst? Dat laatste is 126 namelijk.
Dan zou ik maar eens gaan uitzoeken of dat dagloon wel klopt.
Welk dagloon heb je hier nou gegeven



Echt, ik blijf me afvragen wanneer de ernst van de situatie bij je door gaat dringen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 28 juli 2014 @ 20:03:

Welk dagloon heb je hier nou gegeven



Echt, ik blijf me afvragen wanneer de ernst van de situatie bij je door gaat dringen.



Ik heb het dagloon gegeven dat hij van het uwv ontvangt.

Want zo had ik de vraag begrepen.

Daarom ook mijn extra bericht om de verwarring te verkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon bedragen in de brief overgenomen. Meer weet ik ook niet. Verder zie ik welk bedrag op de rekening komt.
Het dagloon kent een maximum. Als je dus veel verdient ga je er meer dan 30% op achteruit als je in de ww komt.

Dat je niet een buggy plus een aantal tassen kwijtkunt in een klein autootje is echt dikke vette onzin. Ik heb zelf een heel klein wagentje, en ik kan alles meenemen wat ik wil. Ik geloof echt dat je een te grote en dus te dure auto hebt gekocht, dus dat daar nog besparingsmogelijkheden zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 28 juli 2014 @ 23:26:

Het dagloon kent een maximum. Als je dus veel verdient ga je er meer dan 30% op achteruit als je in de ww komt.

Dat je niet een buggy plus een aantal tassen kwijtkunt in een klein autootje is echt dikke vette onzin. Ik heb zelf een heel klein wagentje, en ik kan alles meenemen wat ik wil. Ik geloof echt dat je een te grote en dus te dure auto hebt gekocht, dus dat daar nog besparingsmogelijkheden zitten.



Tja, ik heb het geprobeerd en het gaat er niet in.

Daarnaast weet ik zelf goed genoeg wat ik wel en niet wil met een auto. En weet ik dat ik niet gelukkig was geworden als ik voor een kleine auto was gegaan.

Ik vind de kosten van de auto best wel meevallen eignelijk.



Ik ga niet opeens een auto die ik maar een paar maanden heb, weer verkopen, terwijl hij het super goed doet.
Volgens mij is je auto wel erg duur. Ik heb sinds mijn studententijd een eigen auto. Eerste voor 1000euro gekocht, prima bakje voor 2 jaar. Daarna toen ik werkte en hiervoor een auto nodig had, kocht ik auto's met airco, redelijke km stand en betrouwbare merken voor rond de 3000-2500 euro. Je kunt pech hebben maar mijn tweede auto hebben we nog steeds, 7 jaar later, auto is iets van 16 jaar oud, nooit gedoe mee gehad.



Kun je je auto van boven de 10000 blijkbaar niet verkopen en een simpeler model kopen, iets ouder en hogere kmstand, maar je rijdt toch niet veel..... lijkt me een heleboel ruimte geven in jullue budget.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel aan de meeste reacties hier gehad.

Heb nu een goed aantal bezuinigingsmogelijkheden op een rijtje.

Sommigen die direct konden, en daar ben ik dus ook direct mee bezig geweest.

Dan een paar die pas aan het eind van een contract kunnen, die datums staan dus genoteerd (vanaf wanneer ik het kan opzeggen dus) Al opzegbare dingen zijn direct opgezegd.



Boodschappen goedkoper doen, lijkt al te gaan lukken. Nog te kort natuurlijk om er echt iets over te zeggen. Maar heb het idee dat we op de goede weg zijn.
"En weet ik dat ik niet gelukkig was geworden als ik voor een kleine auto was gegaan."



Goh, dus je geluk hangt af van in wat voor auto je rijdt? Tsja, als je imago (of wat het dan ook is waardoor je niet in een kleinere auto wilt rijden) belangrijker is dan schulden voorkomen dan houdt 't op. Waarom kom je hier om bezuinigingstips vragen als je toch niets wil veranderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbelma schreef op 29 juli 2014 @ 00:05:

Volgens mij is je auto wel erg duur. Ik heb sinds mijn studententijd een eigen auto. Eerste voor 1000euro gekocht, prima bakje voor 2 jaar. Daarna toen ik werkte en hiervoor een auto nodig had, kocht ik auto's met airco, redelijke km stand en betrouwbare merken voor rond de 3000-2500 euro. Je kunt pech hebben maar mijn tweede auto hebben we nog steeds, 7 jaar later, auto is iets van 16 jaar oud, nooit gedoe mee gehad.



Kun je je auto van boven de 10000 blijkbaar niet verkopen en een simpeler model kopen, iets ouder en hogere kmstand, maar je rijdt toch niet veel..... lijkt me een heleboel ruimte geven in jullue budget.



Mijn auto heeft niet boven de 10.000 gekost.

Mijn budget was de helft en ik heb mij keurig eraan gehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 29 juli 2014 @ 00:09:

"En weet ik dat ik niet gelukkig was geworden als ik voor een kleine auto was gegaan."



Goh, dus je geluk hangt af van in wat voor auto je rijdt? Tsja, als je imago (of wat het dan ook is waardoor je niet in een kleinere auto wilt rijden) belangrijker is dan schulden voorkomen dan houdt 't op. Waarom kom je hier om bezuinigingstips vragen als je toch niets wil veranderen?



Ja, dan had ik mijn rijbewijs, een investering, voor niets gedaan.

Dan had ik geen auto.

Had ik gezeik met familie. Had ik meer moeite met werk vinden.

Het is ook nooit goed met mensen.



Ik vraag om bezuinigingstips klopt.

Maar we gaan niet dood van de honger ofzo. We hebben geen schulden. We kunnen nog gewoon leven.



Hoeveel goedkoper ben ik dan uit met een kleinere auto?
Zolang je geluk en luxe behoeftes laat gaan boven een financieel gezond huishouden is het kwartje nog niet gevallen.



Heb je al nagedacht over hoe jullie het gaan doen mocht je man geen nieuwe baan vinden voordat zijn we afloopt? Die kans is aanwezig namelijk.
Zoals ik al zei, mijn kleinere auto kost me 45 euro per maand. Dat is een significante besparing. Zeker omdat hij waarschijnlijk nog zuiniger in benzine is ook.



En hoe zo krijg je gezeik met je familie als jij jouw auto weg doet om.jouw huishouden financieel gezond te houden?
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 00:14:

Zolang je geluk en luxe behoeftes laat gaan boven een financieel gezond huishouden is het kwartje nog niet gevallen.



Heb je al nagedacht over hoe jullie het gaan doen mocht je man geen nieuwe baan vinden voordat zijn we afloopt? Die kans is aanwezig namelijk.



Dat is per 2016 dat die afloopt.

Ik ga er wel vanuit dat er iets van werk is dat gedaan zou kunnen worden. Niet het gehele bedrag, maar iets.



Daarnaast zijn we dus daarom bezig met bezuinigen. Op de korte en lange termijn. Ook proberen we mogelijkheden om te kunnen sparen te ontdekken. Al het extra inkomen zal direct naar de spaarrekening verdwijnen.

Ik heb in mijn berekening van het inkomen ook het vakantiegeld, extra bedrag dat ik eind van het jaar krijg en belastingteruggave niet meegerekend. Deze bedragen zijn vaste spaarbedragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 00:16:

Zoals ik al zei, mijn kleinere auto kost me 45 euro per maand. Dat is een significante besparing. Zeker omdat hij waarschijnlijk nog zuiniger in benzine is ook.



En hoe zo krijg je gezeik met je familie als jij jouw auto weg doet om.jouw huishouden financieel gezond te houden?



Verzekering met belasting erbij?

Om wat voor een auto gaat het dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven