Goede vriendin liegt voor geld?

28-07-2014 23:29 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,



Ik woon en werk in het buitenland en ik heb onlangs ontslag genomen, omdat ik het absoluut niet naar mijn zin heb. Een goede vriendin van me gaat ook weg en we hadden al gepland om eind augustus samen een afscheidsfeest te geven.



Nu komen ze hier moeilijk aan Nederlanders, dus mijn leidinggevenden zaten behoorlijk met de handen in het haar en daarom hebben ze de "referral bonus" (bonus als je iemand aandraagt) voor mijn positie verdubbeld. Nu zag mijn vriendin dat ook en ze stelde voor iemand te vinden, zodat we die bonus kunnen krijgen.



Nu hoeft het van mij niet. Ik zou ten eerste niemand mijn positie aanraden (ik ga weg omdat ik het hier niet naar mijn zin heb en omdat veel zaken slecht geregeld zijn) en daarnaast mogen ze van mij lekker lang naar iemand zoeken. Hadden ze mij maar beter moeten behandelen.



Goed, jullie hebben nu wat achtergrond. Nu over tot de kern. Mijn vriendin vertelde afgelopen woensdag dat een vriend van haar een Nederlands meisje kende dat zij misschien kon aandragen. "Leuk, dan kun je wat geld ervoor krijgen," was mijn reactie. Ik ga zelf niemand aandragen, maar ik gun het haar van harte.



Afgelopen vrijdag kwam ze naar me toe en ze wilde me iets vertellen, maar ze zei dat het een geheim was en dat ze me later zou schrijven. Dit deed ze niet, dus ik vroeg haar via de werkchat wat het nou was. Ze zei dat ze het niet kon zeggen en dat ze me later misschien zou bellen. Ik vond het vaag, maar ik dacht "oké, prima". Ze heeft me daarna niet gebeld. Vandaag zag ik haar lopen en ik wilde oogcontact maken (ik zat op mijn werkplek boven), maar ze liep me straal voorbij, richting HR. Nu meen ik te snappen wat er aan de hand is: het geheim dat ze had was geen geheim voor de mensen om ons heen, maar het was een geheim voor mij. Ze heeft natuurlijk dat Nederlandse meisje gepolst en ze was waarschijnlijk bang dat het niet verstandig zou zijn om dit aan mij te vertellen.



Ze heeft me dus niet vertrouwd en daarnaast heeft ze gelogen ("ja, ik vertel het je zo wel", terwijl ze wist dat ze het niet ging vertellen). Dus voor die referral bonus heeft ze tegen een goede vriend gelogen. Dit voelt heel slecht, omdat ik haar als één van mijn beste vrienden beschouwde. Ik baal er echt van en ik heb zin om haar morgen de waarheid te vertellen en om haar mede te delen dat dat afscheidsfeest niet door zal gaan. Als wat geld haar meer waard is dan vriendschap, dan hoeft het van mij niet.



Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Alle reacties Link kopieren
Zoek hulp, TO.



En heel verrassend vind ik het niet dat je zo negatief bent over je baan. Als je je op de werkvloer ook zo aanstelt, valt het me mee dat je werkgever nog geen vlag heeft uitgehangen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Je gooit met termen waarvan ik me echt afvraag of je de betekenis daarvan wel weet? Vertrouwen en liegen, zijn de beste voorbeelden.



Het is m.i. echt bijzonder benauwend als iemand zichzelf zo belangrijk maakt in een vriendschap en van alles invult maar niet praat met degene om wie het gaat.



Ik ben verbaasd, want dit gedrag kan je in de (nabije) toekomst nog duur komen te staan. Ik hoop dat je niet alleen erkent dat je aannames doet, maar daar ook vooral mee aan de slag gaat. Dit gaat je vroeg of laat vriendschappen kosten, want ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat je dit alleen in deze vriendschap zo doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 29 juli 2014 @ 00:20:

Wat wil je dan, wil je de helft van het geld dat zij misschien krijgt?



Wil het naadje van de kous weten?



Het zijn jouw zaken toch verder niet meer.



Ik hoef geen cent. Geld interesseert me weinig. Ik wil alleen dat vrienden eerlijk tegen me zijn. Dat is alles.



quote:saran schreef op 29 juli 2014 @ 00:23:

Je gooit met termen waarvan ik me echt afvraag of je de betekenis daarvan wel weet? Vertrouwen en liegen, zijn de beste voorbeelden.



Het is m.i. echt bijzonder benauwend als iemand zichzelf zo belangrijk maakt in een vriendschap en van alles invult maar niet praat met degene om wie het gaat.



Ik ben verbaasd, want dit gedrag kan je in de (nabije) toekomst nog duur komen te staan. Ik hoop dat je niet alleen erkent dat je aannames doet, maar daar ook vooral mee aan de slag gaat. Dit gaat je vroeg of laat vriendschappen kosten, want ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat je dit alleen in deze vriendschap zo doet.Dit vind ik een goed advies. Ik ben in het verleden vaker in botsing gekomen met andere vrienden, doordat ik vrij snel beledigd ben en doordat ik vrij achterdochtig ben. Dat erken ik, zonder hopelijk direct voor gek te worden versleten. Het probleem is dat je dat niet even van de ene op de andere dag verandert.
Nee, daar zul je inderdaad actief zelf mee aan de slag moeten. Tijd en moeite erin steken enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er niks van. Zij vertelt jou iets en nu denk jij dat zij dat voor jou geheim wilde houden?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:nikonlover schreef op 29 juli 2014 @ 00:19:

[...]





We zijn enkel vrienden. ;) Bovendien heeft ze al een relatie, ze woont samen met haar vriend.Aha. Da's geen antwoord op de vraag hè.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
En je hebt nog niet bedacht dat zij gesolliciteerd heeft naar jouw baantje? (even olie op het vuur, of is het al mosterd?)

o wel mosterd dus, had iets over het hoofd gezien
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik snap werkelijk niet waarom je niet om duidelijkheid vraagt, wil je je vriendschap behouden? Speel dan open kaart.



En dan echt open kaart dus niet "je zou iets vertellen, weet je nog? " maar "Goh, ik heb het gevoel dat je me anders behandelt sinds dit hele gebeuren, is er iets dat je me vertellen wilt/moet?" En word vooral niet kwaad mocht ze toch met de waarheid komen. Het feit dat je vriendin iets niet durft te vertellen zegt me genoeg over jouw reacties. Maar daar was je zelf ook al achter dus.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je het advies weet te waarderen. :-) Maak van jouw probleem niet andermans probleem. Dat wordt over het algemeen niet geaccepteerd en je gaat er mensen mee afstoten op den duur.



Het is goed dat je zelf inziet waardoor het komt. Dat je je snel beledigd voelt en achterdochtig bent is echter een vertrekpunt en geen eindstation. Ga hiermee aan de slag, desgewenst met behulp van een professional. Het zal je veel opleveren, denk ik. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Jezus TO, wat stel jij je aan zeg! Ik zie werkelijk NIETS leugenachtigs of achterbaks aan het gedrag van je vriendin. Sterker nog: ze is hartstikke eerlijk tegen je.



Je wordt niet voor gek versleten maar je moet serieus met jezelf aan de slag. Je geeft al aan dat je vaker dit soort issues met vrienden hebt gehad en dat vriendschappen hierop stuk liepen. Eerlijk? Ik kan het me helemaal voorstellen. Je komt niet heel gezellig over. Wol je dat? Nee? Zoek dan hulp.
Alle reacties Link kopieren
Hooo, ben blij dat je mijn vriend niet bent. Ze is in alle opzichten fair geweest, jij wilde niemand aanraden op je werk voor de positie die jij verlaat en nu ben je pissed omdat je DENKT dat zij achterhoudt dat ze iemand heeft voor die positie?



Een beetje minder achterdocht zou je sieren, het draait niet altijd alleen maar om jou he?
Alle reacties Link kopieren
Zeg TO, zie je aan de reacties dat jezelf een beetje raar en bijzonder reageert?



( misschien is dat dus ook de reden dat je nu weggaat, als je daar niet mee aan de slag gaat, dan zal je bij geeneen werkgever slagen)
Het lijkt erop dat je conclusies trekt en oordeelt voordat je het zeker weet.

Als je eerlijk behandeld wilt worden zal je zelf de eerste stap moeten zetten. Praten met elkaar in plaats van over elkaar is veel eerlijker.



Succes!
quote:nikonlover schreef op 28 juli 2014 @ 23:50:

Ik vind dingen plotseling verzwijgen voor vrienden, omdat je bang bent wat geld mis te lopen, not done. Vooral omdat ik geen geheimen heb voor goede vrienden.



Ze heeft overigens niet besloten om te blijven, want ze heeft al een baan geaccepteerd in een ander land. Ze gaat daar in september met haar vriend naartoe verhuizen.Maar ze loopt toch geen geld mis? Ze ging haar aandragen en jij vond het prima. Je spoort niet.
Tegen welke goede vriend heeft ze dan gelogen voor geld?



Jij bent duidelijk niet blij met je werkplek en laat blijken dat je ook niet iemand wil aandragen omdat het er zo vreselijk is en het geld je niet kan schelen. Misschien is ze bang voor kritiek van jou als zij wel iemand aandraagt?



Ik snap wel dat je de situatie vervelend vindt. Misschien kun je haar vragen of ze nog iets wilde vertellen of dat het inmiddels van de baan is? Misschien wil ze het niet meer vertellen (misschien is het iets heel anders wat erg privé is en heeft ze zich bedacht) maar vindt ze het lastig daar duidelijk over te zijn. Door haar die vraag te stellen geef je haar de mogelijkheid dat te zeggen. Accepteer dat antwoord dan ook! Een mens kan zich bedenken dat heeft vaak meer met hen zelf te maken dan met de ander.



Ik denk dat je dingen nogal groot maakt en heftig reageert hoor. Je zegt dat je dat probleem vaker hebt. Heb je het idee dat het beter wordt? Zo niet denk je dat het je beperkt in je dagelijks leven? (minder/moeizame contacten, moeite een baan te behouden bijvoorbeeld) Als je steeds tegen dezelfde dingen aanloopt is het geen slecht idee daar eens met iemand over te praten. Niet omdat je gek bent maar omdat je wellicht wat handvatten kunt gebruiken om met die heftige emoties om te gaan. Dat lijkt me voor jezelf ook fijner.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt alsof je van tevoren al gaat bedenken welke mogelijke complottheorieen mogelijk tegen jou gesmeden zouden kunnen zijn,nergens op gebaseerd dus. Waarschijnlijk ben je hierdoor voor jezelf en voor anderen dodelijk vermoeiend. Niemand heeft zin om zich constant te moeten bewijzen terwijl hij of zij gewoon eerlijk is

Blijf bij de feiten. En ja,soms liegen mensen nu eenmaal,ga je echt niet dood van. Wordt volwassen en leer dat dit niet dodelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Indien ik een bonus krijg dan ga ik dat ook niet aan andere collegas of een vriend vertellen. Het is prive info. Ik zal misschien wel vertellen dat er een beoordeling komt en iets over een verwachting. Ik begrijp niet waarom die info voor jou zo belangrijk is.



Iets voor je houden is niet liegen. Stel jij krijgt een erfenis maar je weet niet precies wanneer en hoeveel. Je verteld het haar maar jr besluit om uiteindelijk de uitkomst voor je te houden omdat je de info te privr vindt. Zij gaat jou op het werk en via de werkmail vragen hoe het zit. Dat is toch raar. Je mag dat toch voor jezelf hiuden zonder een leugenaar te zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Uhm, hoofdvraag voor mij is eigenlijk, heb je al een nieuwe baan? Zo ja, focus je daarop. Zo nee, focus je op het vinden daarvan.

Echt, ik snap het probleem niet, zelfs niet nadat je het al 5x opnieuw hebt 'uitgelegd'.
Alle reacties Link kopieren
Ben je misschien verongelijkt omdat zij het bedrijf aan die potentiele nieuwe medewerker te rooskleurig presenteerd om er zelf rijker van te worden? Vind je dat achterbaks gedrag?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal.



Ik heb haar vandaag gesproken en de situatie ligt heel anders. Ze wilde me afgelopen vrijdag ergens anders over spreken, maar dat kon toen inderdaad niet. Ze heeft het me vandaag uitgelegd. Bovendien kon ze me niet eerder spreken, omdat ze het zo druk had de afgelopen dagen.



Ik schaam me een beetje dat ik me hier zo druk heb lopen maken en dat ik haar vals beschuldigd heb.
Alle reacties Link kopieren
Ze had zelfs iets te eten voor me meegenomen, echt superlief.



Nu ik erover nadenk schaam ik me dat ik maandag zo slecht over haar dacht.



Alle reacties Link kopieren
Jij bent echt gek. Serieus. Succes met je leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:prinsesmaxima schreef op 30 juli 2014 @ 23:47:

Jij bent echt gek. Serieus. Succes met je leven.En bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nikonlover schreef op 30 juli 2014 @ 22:08:

Goedenavond allemaal.



Ik heb haar vandaag gesproken en de situatie ligt heel anders. Ze wilde me afgelopen vrijdag ergens anders over spreken, maar dat kon toen inderdaad niet. Ze heeft het me vandaag uitgelegd. Bovendien kon ze me niet eerder spreken, omdat ze het zo druk had de afgelopen dagen.



Ik schaam me een beetje dat ik me hier zo druk heb lopen maken en dat ik haar vals beschuldigd heb.

Wel fijn dat je dit nog even komt vertellen.

En nu?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 31 juli 2014 @ 00:13:

[...]



Wel fijn dat je dit nog even komt vertellen.

En nu?



Case closed.



En ik moet aan mezelf gaan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven