Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt ons met bezuinigen.

23-07-2014 17:47 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even moeite met alles financieel goed te overzien.

Bezuinigingstips zijn welkom.



We hebben wel een aantal zaken waar niet direct op te bezuinigen valt maar pas over 1 of 2 jaar vanwege contracten/abonnementen.



Kort gezegd komt er zo'n 2200 binnen iedere maand en gaat er 1800 aan vaste lasten uit.

Van het bedrag dat overblijft moeten de volgende dingen betaald worden:

- Benzine

- Boodschappen

- Uitjes/Extra's

- Kleding

- Kapper

- Studie



Situatie:

2 volwassenen en een dreumes.

Inkomen:

Wajong

WW (1,5 jaar lang vanaf vorige maand)
quote:marilyn82 schreef op 28 juli 2014 @ 19:00:

[...]





Nee valt mee. Ik heb het wat verkeerd geformuleerd.

Ik ben qua budget vrij streng. Er staat dan nog wel wat meer op mijn rekening maar dat wil ik dan dus niet uitgeven. Snap je ?

Het hoeft ook niet perse, bezuinigen, maar dat wil ik toch wel proberen aangezien ik het anders zonde vind.



Maak onderscheid tussen je needs (dus huur/hypo, elektra, water, verzekeringen, gemeentebelasting, basisboodschappen), je wants (luxere boodschapdingen zoals snoep enzo, kleding, cadeautjes voor anderen, uitgaan enz). Daarnaast vind ik sparen ook noodzakelijk, kun je als need classificeren zoals vervanging apparatuur of autoreparatie. Maar ook spaar ik op een aparte rekening voor wants, dus leuke dingen zoals vakantie. En natuurlijk is het slim om je needs zo laag mogelijk te krijgen door abonnementen en verzekeringen goed te bekijken.



Ik woon samen, we gooien alles op een hoop. Daar betalen we de vaste lasten voor huis, auto en verzekeringen ed van, plus boodschappen, klussen in huis, daarnaast sparen we voor needs en wants. Ook geven we ons beiden een vast bedrag zakgeld. Gaat automatisch naar onze persoonljjke rekening. Vrij te besteden aan kleding, kapper, mobiel, uitgaan zonder je partner ed. Als het op is, iz het wel op en is het wachten op de volgende maand. Werkt prima.

Je kunt voor jezelf een aparte rekening nemen met aparte pas of het bedrag in cash pinnen in het begin vd maand omhet apart.
Denk er niet te makkelijk over Dana. Je ziet nu al dat besparen tijd kost en dat je moeite hebt bepaalde luxe los te laten. 2016 kan dan opeens onverwacht snel voor de deur staan.



Ik heb een auto in een van de lichtste categorieen wegenbelasting, 15 euro per maand. Verzekering is 30 euro per maand, alleen wa met 0 schadevrije jaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat ik veel luxe wil eigenlijk.



Luxe die graag behoud:

TV, maar ik ken niemand die dat als luxe ziet.

Auto, ja dat is wel een luxe, maar mag ik ook iets

Fiets, eigenlijk ook luxe he, maar ook wel gezond lekker fietsen.



Luxe waar ik niet aan doe en ook echt niet wil:

Schoonheids dingen als manicure, zonnebank enzo

Kleding kopen voor de leuk

Meer schoenen hebben dan nodig.

Zwembad in de tuin
Waar zeg ik dat je veel luxe wil? Ik zeg dat je moeite hebt bepaalde luxe los te laten. Dat is toch een waarheid als een koe, of niet dan?



"Maar mag ik ook iets"-denken is niet constructief als dat ervoor zorgt dat je eigenlijk boven he stand leeft.
Dat je de fiets erbij haalt slaat natuurlijk nergens op. Of kost dat ding je maandelijks/jaarlijks nog steeds een bedrag aan geld?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kost een fiets jaarlijks geld.

Denk aan onderhoud en de verzekering. Verzekering is vooruit betaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef niet boven mijn stand. Een situatie is gewijzigd en nu is het verstandig om de financiën onder de loep te nemen en te bezuinigen.
Onderhoud aan je fiets kun je zelf doen. Tenzij je een spiksplinternieuwe fiets hebt is een verzekering overbodig. Je verzekert je tegen lasten die je zelf niet kunt dragen. Een nieuwe fiets is voor 100 euro zo op marktplaats gevonden.



Met vaste lasten van 1800 euro bij een inkomen van 2200 euro neigt het toch echt naar boven je stand leven. Maar goed, daar zul jij het niet mee eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat was niet de situatie eerst he.

Nu wel en daarom nemen we maatregelen.



Het zijn geen tweedehands fietsen nee. Fietsen koop ik normaal altijd nieuw. Onderhoud kan ik niet zelf. Nou ja band plakken lukt wel als het moet.
Je man/vader/oom/buurman heeft ook twee linkerhanden en kan niet voor een paar koude biertjes je fiets smeren?



Ook nieuwe fietsen hoeven niet tot in het oneindige verzekerd te zijn. Hoe oud zijn de fietsen nu? Heb jede premie opgenomen in je maandlasten?
Alle reacties Link kopieren
Fietsen zijn nog niet erg oud. Verzeker ze altijd voor 3 jaar en koop dan meestal nieuwe.



Ik ken niemand die een fiets zou willen en/of kunnen

maken nee.
Alle reacties Link kopieren
Fietsen gaan altijd van spaargeld dus niets daarvan in de maandlasten opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie al een belangrijk aantal goede tips langskomen...

Wist je dat je al die abonnementen NU al kunt opzeggen, wellicht dat het contract dan nog even doorloopt, maar dan is dat in ieder geval al gedaan...

De auto in de garage zetten en schorsen, dan spaar je in ieder geval de belasting al uit, meestal kun je de verzekering op dat moment laten 'slapen', weer veel geld gespaard.

Eten zal een uitdaging worden maar met 2 volwassenen en 1 kind moet je van 60 euro per week rond kunnen komen.

En omdat je allebei thuis bent kun je nu eindelijk de zolder, kelder en garage ontdoen van alle overbodige spullen, marktplaats is geduldig...

En tot slot deze website: http://www.bijstandsgerechten.nl/
Ook de verzekering en het jaarlijkse onderhoud? Dat is jezelf gewoon ronduit voor de gek houden.
Alle reacties Link kopieren
Contracten zijn op kpn na want dat kan pas 6 maanden voor het eind opgezegd.

We hebben geen overbodige dingen meer op de xolder of dergelijke staan. Hebben we al opgeruimd.

We zijn niet zo van die bewaarders.
Alle reacties Link kopieren
Is net als met vakantie. Plan ik ook geen bedrag voor

Onderhoud zou er wel bij kunnen inderdaad.
Heb je ook onderhoud van je auto en je huis gebudgetteerd?
Alle reacties Link kopieren
Er staat spaargeld voor. Onderhoud auto vind ik lastig in te schatten.



Huis heeft gelukkig niet veel onderhoud nodig op de korte termijn.
Doe toch maar een poging. Spaargeld waar al een gat in is geslagen kan over het algemeen geen hele grote klappen hebben, wil je ook nog wat overhouden. Een buffer van 0 -1000 euro is niet verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Je koopt elke drie jaar twee gloednieuwe fietsen?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik lees het nu pas....elke 3 jaar een nieuwe fiets? Wat is dat nou weer voor onzin? Waarom in hemelsnaam beide elke 3 jaar een nieuwe fiets?
Alle reacties Link kopieren
Zeker een verstandig idee. Ga mijn vader we eens vragen voor een indicatie van de auto.

Misschien een soort spaarpotje maken voor onderhoudskosten voor diverse dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was eerst alleen. En ik kocht altijd om de zoveel jaar een nieuwe fiets. Want toen deed ik alles op de fiets. Ook de vakantie was op de fiets.



Mijn man deed dit niet.

Nu kopen we vermoedelijk minder snel een nieuwe fiets. Sowieso moet er dan dus genoeg spaargeld voor zijn.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 00:13:

Ja, dan had ik mijn rijbewijs, een investering, voor niets gedaan.

Dan had ik geen auto.

Had ik gezeik met familie. Had ik meer moeite met werk vinden.

Het is ook nooit goed met mensen.

Ook zonder auto is de investering die je in je rijbewijs hebt gedaan niet voor niets hoor. En dan nog is het behalen van je rijbewijs geen reden om meteen een gróte auto aan te schaffen, met een klein autootje kom je net zo goed van A naar B. En zolang je 'm niet nodig hebt voor je werk of andere noodzakelijke bezigheden is een auto luxe. Als je krap zit kun je de kosten van die luxe maar beter zo laag mogelijk houden, lijkt mij. En waarom zou je gezeik krijgen met je familie, of meer moeite hebben om werk te vinden als je in een kleinere auto zou rijden?



Elke drie jaar een nieuwe fiets? Ik ken een heleboel mensen die echt alles op de fiets doen, maar niemand die elke drie jaar een nieuwe koopt hoor. Volgens mij ben je een verwend luxepoppetje: je wilt alleen op een gloednieuwe fiets rijden, een kleine auto is te min voor je (want 'daar word je niet gelukkig van'). Terwijl een luxe-product als een auto gewoon hartstikke duur is als je wilt/moet bezuinigen. Ik betaal voor mijn kleine autootje maandelijks 21 euro wegenbelasting en 26 euro verzekering (all-risk!). Als ik 'm alleen WA zou verzekeren zou dat slechts rond de 10 euro zijn, en dan zouden de vaste kosten dus op maximaal 35 euro per maand komen. Dat scheelt al zo'n 85 euro elke maand met jouw auto. Daarnaast zijn kleine auto's goedkoper per kilometer, omdat ze meestal zuiniger rijden dan grote. Als ik jou was zou ik liever nu alvast zoveel mogelijk proberen te bezuinigen. Liever veel bezuinigen en dan geld overhouden, dan te weinig bezuinigen en tegenvaller niets kunnen opvangen. Vooral als je die auto nu tóch niet gebruikt om bij je studie-adres te komen, waarom zou je dan elke maand 120 euro uitgeven aan luxe die je niet nodig hebt? Of vind je die auto als statussymbool echt zó belangrijk dat je daar alles voor over hebt? Dan kun je beter stoppen met dit topic, want dan heb je echt je prioriteiten nog niet op een rijtje.
Ik maak meer dan 120 km per week met mijn fiets, 2e handsje van 210 euro, ik smeer zelf, schroef dingen aan, vervang banden (kost ook niet veel om te laten doen trouwens) en als er echt iets is ga ik naar de fietsen maker. Maar dat kost me nog geen 30 euro per jaar.



Laatste auto die ik had was iets van 900 kilo, WA verzekerd want tweedehands gekocht voor 1700 euro, jaren mee gereden, kostte me erg weinig per maand want licht en zuinig, boodschappen bleef ik met de fiets doen want meer beweging en bespaart in kosten. Ik zou ook liever in een Audi A7 rijden maar ja, dat zit er voorlopig niet in. Een zwaardere auto met meer body zou ik ook wel willen, maar daar betaal je gewoon te veel belasting over ook al is de aanschaf prijs laag.



Je denkt echt er te makkelijk over, het inkomen van je man was ook voor de ww niet zo hoog, en sja de kans dat hij snel aan het werk komt is ook niet zo groot en bovendien, met de veranderingen op komst kan het zo zijn dat men vindt dat jij onterecht Wajong krijgt om dat je wel kan werken, en dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven