seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,



Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.



Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.



Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?



Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?



Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 29 juli 2014 @ 00:56:

Naar ik meen gebruikte Highlander als eerste het woord 'schuld' icm jouw voorbeeld. Daarna Dubiootje en Armand. Het woord 'schuld' riep toen nog geen reacties op in de reacties, dus vandaar denk ik. Ik reageerde in eerste instantie ook op Dubiootje die het had over jouw voorbeeld.



Het is i.i.g. wel opvallend dat ik op mijn slappe verhaal ineens van drie mannen een defensieve reactie krijg. Verschillend van, ik ben niet zo'n man tot, misschien lag het wel aan jou.

Terwijl ik niemand aanval, of beschuldig, maar slechts een ervaring deel en vertel welk effect dat op mij had.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 01:04:

[...]





Het is i.i.g. wel opvallend dat ik op mijn slappe verhaal ineens van drie mannen een defensieve reactie krijg. Verschillend van, ik ben niet zo'n man tot, misschien lag het wel aan jou.

Terwijl ik niemand aanval, of beschuldig, maar slechts een ervaring deel en vertel welk effect dat op mij had. Maar Dubiootje is geen man...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 29 juli 2014 @ 01:06:

[...]





Maar Dubiootje is geen man...Dat weet ik.
Alle reacties Link kopieren
? Wie is dan de derde man? Of heb je ook van die rare berichten in de inbox



Edit: Oh, je bedoelde die vent met zijn 'jouw initiatief doet mijn piemel krimpen'
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 29 juli 2014 @ 01:11:

? Wie is dan de derde man? Of heb je ook van die rare berichten in de inbox



Edit: Oh, je bedoelde die vent met zijn 'jouw initiatief doet mijn piemel krimpen'



De discussie over vrouwen die het voortouw nemen begon al eerder, nog voor mijn slappe hap verhaal.

Derde man is Summernight.



Edit: geen berichten in mijn inbox. Zie je wel, het ligt allemaal aan mij, mannen worden gewoon niet geil van me.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 28 juli 2014 @ 20:38:

[...]



Die onzekerheid van vrouwen en het feit dat je blijkbaar "last" moet hebben van volkomen normale uiterlijke kenmerken is ook iets waar ik sterk tegen ageer. We laten ons van alles aanpraten en praten onszelf van alles aan.



Daarom vertelde ik ook het verhaaltje van Pippi Langkous in het topic waar beweerd werd dat elke vrouw "last" heeft van striae. Hoezo "last"? Het beperkt mij op geen enkele manier in mijn functioneren.



Pippi ziet in de etalage van een drogist een bordje met de tekst:

Heeft u last van zomersproeten?

Pippi gaat de winkel in en zegt: Nee!

Dame van winkel: Wat nee?

Pippi: Nee, ik heb geen last van zomersproeten.

Dame: Maar lieve kind, je zit helemaal onder.

Pippi: Maar ik heb er geen last van.







Eigenlijk zou ik dit verhaal in elk topic willen plaatsen waar vrouwen onzeker zijn en "last" hebben van striae, kleine borsten, grote schaamlippen, witte benen, bolle venusheuvels etc. etc.

Ik vind het zo jammer dat vrouwen zo onzeker zijn en zich zoveel zogenaamde uiterlijke onvolkomenheden laten aanpraten.

Namen we maar meer een voorbeeld aan Pippi Langkous.Mijn vriendin is Pippi ten voeten uit
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 01:17:

[...]





De discussie over vrouwen die het voortouw nemen begon al eerder, nog voor mijn slappe hap verhaal.

Derde man is Summernight.



Edit: geen berichten in mijn inbox. Zie je wel, het ligt allemaal aan mij, mannen worden gewoon niet geil van me. Slappe happen liggen gevoelig, dat blijkt maar weer. Dat is jammer, want het is helemaal niks om je voor te schamen. De schuldvraag is wat mij betreft dus ook totaal irrelevant, het gaat er meer om hoe je er op dat moment mee omgaat. Maar die slapjanus maakte er dus wel een punt van hoe/door wie het kwam (en vooral dat het toch echt niet aan hem lag). Qua man-vrouwverhoudingen vind ik dat dan wel weer interessant, hoe hij jou verantwoordelijk probeert te maken voor het feit dat hij geen erectie krijgt. Voor hetzelfde geld had jij er een hele toestand over gemaakt, dat zou toch net zo goed lullig zijn geweest? Dat doe je toch niet?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Feministe,



Ik weet niet of dit al is gezegd (na de eerste twee pagina's van dit topic gelezen te hebben, heb ik nu sterk de behoefte om in de foetushouding in een stille donkere kamer te gaan liggen en dat komt niet omdat ik me nu zo onderdrukt voel).



"Lesbisch zijn is een keuze"??



Weet je wel dat dat een veel gebruikt argument is van autoriteiten in landen waar ze niet aan mensenrechten doen en de rechten van homoseksuelen ernstig worden geschaad? En dat dit argument bijvoorbeeld wordt gebruikt bij de uitvoering van de zogenoemde corrective rape bij lesbische vrouwen? Je doet met dit soort uitspraken meer kwaad dan goed meisje; je bent nog lang niet klaar voor de politiek.
Alle reacties Link kopieren
@ Dubio

Nee, als vrouw ga je dan zeker geen toestand of lullige opmerkingen maken. Je bent ook niet kwaad of beledigd. Tja, je doet maar zo'n beetje of het niet uitmaakt, kan gebeuren, geen man overboord etc.

Je probeert er i.i.g. voor te zorgen dat hij zich niet nog lulliger voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:alpacaface*82 schreef op 29 juli 2014 @ 01:33:

je bent nog lang niet klaar voor de politiek.Hoop dat dit zo blijft.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar die man/vrouwverhouding zie ik niet zo in dat voorbeeld. Ik zie gewoon iemand die een excuus voor het eigen falen nodig heeft. Dat is niet echt exclusief voorbehouden aan mannen.



Overigens denk ik dat het maken van een lullige opmerking (Goh, daar hadden die andere mannen nou nooit last van) wel gerechtvaardigd is na zo'n reactie. Of je die opmerking ook maakt als je in je blote niets daar zit is een tweede. Waarschijnlijk bedenk je dan hoe snel je daar weg kunt komen/die gast uit jouw huis krijgt voordat je de slappe lach krijgt. Niet vanwege de falende erectie maar vanwege die reactie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 01:42:

@ Dubio

Nee, als vrouw ga je dan zeker geen toestand of lullige opmerkingen maken. Je bent ook niet kwaad of beledigd. Tja, je doet maar zo'n beetje of het niet uitmaakt, kan gebeuren, geen man overboord etc.

Je probeert er i.i.g. voor te zorgen dat hij zich niet nog lulliger voelt.Wat ben jij lief
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 29 juli 2014 @ 01:50:

[...]





Wat ben jij lief

Dankjewel.

Dat is al de tweede keer vandaag dat ik een compliment krijg van een vrouw. We kunnen het wel.

Enfin, ik ga lekker slapen nu.
Ik verdien meer dan mijn vriend en hij werkt 40 uur terwijl ik 38 uur werk. Mag ik hem nu wel te pletter seksen?
Alle reacties Link kopieren
quote:GrumpyCat1983 schreef op 29 juli 2014 @ 03:03:

Ik verdien meer dan mijn vriend en hij werkt 40 uur terwijl ik 38 uur werk. Mag ik hem nu wel te pletter seksen?Niet als hij het lef heeft om een deur voor je open te houden.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
...Laat ook maar...

Ik heb er gewoon de kracht niet voor.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
quote:dubiootje schreef op 28 juli 2014 @ 18:02:

[...]



Interessant genoeg wordt, op het moment dat je je daarover uitspreekt op bv. sociale media maar ook in persoonlijke gesprekken, ook duidelijk hoe sterk deze ideeën nog steeds leven. Het idee van "sexual entitlement" bijvoorbeeld (het vrouwelijk lichaam is er om de behoeften van mannen te bevredigen, vrouwen dienen dus beschikbaar te zijn en een man niet af te wijzen) is wijdverbreid, ook onder hoogopgeleide, beschaafde en aardige mannen en vrouwen.



Ik maak me hier flink kwaad om, dat zeg ik heel eerlijk. Als je bedenkt hoe vrouwen ettelijke manieren kunnen opnoemen hoe ze zich in het dagelijks leven beschermen tegen ongewenste seksuele handelingen of verkrachting... dat is voor vrouwen gewoon een tweede natuur, we staan er niet bij stil. Mannen zijn hier helemaal niet mee bezig, die doen gewoon hun ding, denken niet na over waar ze hoe laat lopen en of dat niet gevaarlijk is, sturen elkaar geen berichtjes dat ze veilig thuis zijn, die zitten gewoon met hun benen wijd in de metro waar vrouwen proberen zo weinig mogelijk ruimte in te nemen (ook om niet met hun dijen tegen die van hun wijdbeense buurman aan te komen), die gaan op een date zonder zich druk te maken of die date hen eventueel kan verkrachten, en ga zo maar door. Bij ons leeft die angst altijd op de achtergrond. Zo onbewust zelfs dat we denken dat het normaal is.



Ga eens een weekje als man leven en je zal denk ik pas het verschil ondervinden.

Ik heb hier over na zitten denken vannacht. Ik geef als man gelijk toe dat ik om één uur 's nachts wellicht relaxter over straat ga dan een vrouw. Terwijl ik me op dat tijdstip zorgen maak om mijn portemonnee en telefoon, maken vrouwen zich ook nog zorgen om hun lichaam. Akkoord, tot op zekere hoogte, want ook als man heb ik mijn angsten. De angst om geprovoceerd en mishandeld te worden bijvoorbeeld, zinloos geweld waar we de laatste tijd zoveel over horen! Maar dat ter zijde.



Waar ik moeite mee heb is je idee van 'sexual entitlement' die volgens jou aanwezig is bij zowat elke man. Wat jij in feite zegt is dat jij niet alleen bang bent voor de kwaadwillenden, maar dat je 's avonds in die metro ook bang bent voor 'hoogopgeleide beschaafde en aardige mannen'. Alsof zij je ook in een steegje zullen trekken, alsof achter elke man een potentiële verkrachter schuilt. Het is één ding om voorzichtig te zijn, het is heel wat anders om de helft van de bevolking te beschuldigen van 'sexual entitlement'.



Ik kan een heel end meegaan in je definitie van sexual entitlement, maar je trekt de lijn door naar het gevoel van onveiligheid op straat. Dat lijkt me een tikkeltje overdreven:



Sommige appels zijn rood, maar niet alles wat rood is is een appel.
Alle reacties Link kopieren
Kadanz,

Sexual entitlement gaat uiteraard niet alleen over verkrachting. Al is dat wel de meest duidelijke en extreme vorm.



Je zegt, niet alle mannen zijn zo. Daar geef ik je volkomen gelijk in. Gelukkig maar.

Je bent ook niet de enige die zegt "not all man". Hierover is een behoorlijk levendige en boeiende discussie gaande. (NotAllMen en YesAllWoman) Ik heb even snel een paar citaten van het net geplukt:



Why is it not helpful to say “not all men are like that”? For lots of reasons. For one, women know this. They already know not every man is a rapist, or a murderer, or violent. They don’t need you to tell them.



Second, it’s defensive. When people are defensive, they aren’t listening to the other person; they’re busy thinking of ways to defend themselves.



Third, the people saying it aren’t furthering the conversation, they’re sidetracking it. The discussion isn’t about the men who aren’t a problem. Instead of being defensive and distracting from the topic at hand, try staying quiet for a while and actually listening to what the thousands upon thousands of women discussing this are saying.



Fourth, when a woman is walking down the street, or on a blind date, or, yes, in an elevator alone, she doesn’t know which group you’re in. You might be the potential best guy ever in the history of history, but there’s no way for her to know that. A fraction of men out there are most definitely not in that group. Which are you? Inside your head you know, but outside your head it’s impossible to.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is wel een flash from the past zeg... In Vrankrijk in de jaren '90 had je ook zo'n clubje... mijn god zeg, die waren erger dan de zedenprekers uit mijn thuisstad op de biblebelt.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 28 juli 2014 @ 22:00:

@ Cello, ben ik met je eens dat vrouwen elkaar onderling sterk bekritiseren op uiterlijk. .



Niet alleen op uiterlijk.



Sowieso word je als vrouw erg bekritiseerd als je je kop boven het maaiveld uitstekt. Het krabbenmand-effect heet dat toch?



Je merkt het aan mij.... een piepjonge vrouw met lef en kwaliteit, die ambities uitspreekt. En veel vrouwen, in de dertig of veertig, lijken het niet goed te kunnen hebben dat een ander harder gaat.



En dus krijg je denigrerende opmerkingen: "meisje", "gut gut", "daar kom je nog wel achter", "je bent nog niet zo ver".



Met zulke vrienden hebben feministische vrouwen geen vijanden meer nodig. Het lijkt wel alsof sommige vrouwen willen dat het patriarchaat standhoudt.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
TO: het spijt me om te zeggen, maar je bent niet lesbisch. Je omschrijft zelf het geen-seks-met-mannen-hebben als een 'offer'. Je verlangt er dus wel degelijk naar om gevuld te worden door een penis, maar uit principe (!?) ontzeg je jezelf dat. Dat lijkt me niet bepaald lesbisch.



Verder vind ik je eng, bekrompen, naief, vervelend, zielig en ziek (in je hoofd).

Wel knap dat je jezelf zó verknipt laat zijn door de (non)-acties van één man: je vader.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzebeestje schreef op 28 juli 2014 @ 22:40:



Inmiddels heb ik er vrede mee, dat ze op het gebied van topsport die scheiding op basis van sekse hebben. .



Waarom heb je daar vrede mee? Doordat vrouwen hier overduidelijk positief worden gediscrimineerd (meer medailles en geld en prestige krijgen dan ze verdienen) wordt er automatisch aangenomen dat de topvrouwen in wetenschap, politiek en bedrijfsleven eigenlijk ook niet volwaardig zijn.



We moeten accepteren dat vrouwen nooit topsporters kunnen zijn, en in ruil daarvoor een betere positie op andere domeinen terugkrijgen.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
quote:alpacaface*82 schreef op 29 juli 2014 @ 01:33:

Feministe,



Ik weet niet of dit al is gezegd (na de eerste twee pagina's van dit topic gelezen te hebben, heb ik nu sterk de behoefte om in de foetushouding in een stille donkere kamer te gaan liggen en dat komt niet omdat ik me nu zo onderdrukt voel).



"Lesbisch zijn is een keuze"??.Voor de zoveelste keer: lesbisch zijn is meestal geen keuze, bijna nooit. Maar het kan wel, zoals in mijn geval.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
Na al de uitspraken van TO zie ik nog maar 1 verschil tussen feminisme en een willekeurige terroristische organisatie.



Onthouding is iets minder dodelijk.
quote:feministe1995 schreef op 29 juli 2014 @ 09:08:

[...]





Sowieso word je als vrouw nederlander erg bekritiseerd als je je kop boven het maaiveld uitstekt. Het krabbenmand-effect heet dat toch?



Je merkt het aan mij.... een piepjonge vrouw met lef radicaal gedachtengoed en kwaliteit een hoop geschreeuw en weinig wol, die ambities totaal verknipt wereldbeelduitspreekt. En veel vrouwen, in de dertig of veertig, lijken het niet goed te kunnen hebben dat een ander harder gaat. Veel vrouwen? En in welk opzicht ga jij 'harder' dan?



En dus krijg je denigrerende opmerkingen: "meisje", "gut gut", "daar kom je nog wel achter", "je bent nog niet zo ver". Die allemaal gebaseerd zijn op ervaring, die jij, logischerwijze, nog niet hebt.



Met zulke vrienden hebben feministische vrouwen geen vijanden meer nodig. De meeste (radicaal) feministische vrouwen zijn hun eigen vijand. Het lijkt wel alsof sommige vrouwen willen dat het patriarchaat standhoudt. Welk patriarchaat precies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven