Geld & Recht alle pijlers

absurd hoge jaarafrekening esent....wat kan ik doen

28-07-2014 12:56 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Wij betalen veel te veel aan essent!!!

We hebben een gemiddelde hoekwoning, goed geisoleerd, overal dubbelglas en een nieuwe comiketel.

We hebben nu een maandbedrag van 260 euro en volgens de verbruikmanager komt daar volgend jaar nog eens 27 euro bij!

We hebben een twee persoons huishouden. We zullen niet de zuinigste zijn maar ook niet klakkeloos qua gebruik.

Alleen beneden verwarming aan. De meterstanden kloppen maar ons verbruik kan nooit zo hoog zijn. Essent rekent 1100 euro voor controle van de meter. Nog iemand met dergelijke ervaringen? En wat valt hier tegen te doen?
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
Dit was ons verbruik 2013:

2persoonshuishouden in een nieuw appartement:



Elektriciteit: 500kWh (dag) + 740kWh (nacht)

Gas: 390m3 = 3900kWh

Water: 41m3



Voor electriciteit+gas betalen we maandelijks 56euro, maar dat is wel Vlaanderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:freuleke schreef op 28 juli 2014 @ 16:29:

hoi.



even een update:

we hebben een ketel met een max van 30 kw.

de gasmeter geeft echter 44,6 aan.

Dit kan de ketel niet veroorzaken want dat kan de ketel niet aan, feitelijk zou die dan moeten smelten.

we hebben nu een verzoek tot ijking aangevraagd bij enexis.

Dat kost 372 op basis van ongelijke.

Essent heeft de jaarafrekening van dit jaar bevroren.

Mocht de gasmeter niet kloppen wordt er een correctie opgemaakt.

Contact gehad met ombudsman en consumentenbond:

mocht de correctie niet redelijk zijn kunnen wij ons melden bij de geschillencommissie energie en water.

ik wil niet te vroeg juichen maar er lijkt een einde te komen aan onze absurde jaarafrekeningen. Daarnaast mogen wij best wat zuiniger leven maar voor gemak betaal ik graag een paar tientjes maar dan geen 260 of nog meer per maand.

Met een maandbedrag tussen de 150 en 200 ben ik tevreden,

Een brutale vraag: wat zijn jullie maandbedragen en aantal persoonshuishouden?



Ah zo ik dacht dat ze de gasdruk hadden gemeten. En hebben ze de ketel lager gezet zo staat die bij ons op 30% van zijn vermogen en dat is 8,5 Kw.



Maar 44,6 is veel maar niet onmogelijk zie eerdere link door ontbreken van bv gasdoseringsring kan ketel erg veel verbruiken zonder een defect aan de meter.



Ons verbruik, nee zullen maar niet vertellen
Alle reacties Link kopieren
2013:

Elektrisch: 2200 kWh dag en 2200 kWh nacht

Gas: 1900m3



Voorschot ¤200 p/m.



Twee persoon huishouden in een zeer slecht geïsoleerde vrijstaande woning. We hebben nog geen eens dubbel glas. Binnenkort wel, eindelijk!
Alle reacties Link kopieren
165 euro voor gas en licht per maand, oude twee onder een kap woning in de polder op de wind met boven enkel glas, beneden wel dubbel glas behalve de voordeur. Vloerverwarming.

Twee volwassenen en twee pubers die veel computeren.



2100 Kwh laagstroom en 2300 Kwh hoog tarief. per jaar

1400 kuub gas per jaar



Krijgen binnenkort nieuwe ketel, oude is meer dan 20 jaar oud. Ben benieuwd of we dan nog minder gebruiken aan gas.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Freuleke, de verantwoordelijke van de meter is je netbeheerder. Welke dit is ligt eraan in welke regio je woont.

Neem met hen contact op en geef aan dat de meter stuk is. Zij komen dan langs en vervangen de meter. Zij geven aan Essent door dat er sprake is van een defecte meter. Je jaarnota wordt dan herzien. Neem ook even contact op met essent om dit door te geven, zij kunnen het bedrag dan vastzetten zodat je niet in allerlei incasso procedures verzeild raakt. Je krijgt dan een gecorrigeerde nota.



En ja ik werk in de energiewereld :D
oh mosterd hahaha zie dat je al contact hebt gehad. Succes hoop dat het snel is opgelost voor je!
Alle reacties Link kopieren
2010 Gas 1458

Electriciteit 2241



2011 Gas 1462

Electriciteit 2556



2012 Gas 1446

Electriciteit 3047



2013 Gas 1460

Electriciteit 3117



2014 Gas 552

Elektriciteit 1380



Nu 140e pm, 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Verwachting is dat elektriciteit lager gaat uitkomende dan vorig jaar en we 100/150e terug gaan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:alessia schreef op 28 juli 2014 @ 16:56:

oh mosterd hahaha zie dat je al contact hebt gehad. Succes hoop dat het snel is opgelost voor je!Dan weet jij ook dat een defecte gasmeter zelden voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 28 juli 2014 @ 16:59:

[...]





Dan weet jij ook dat een defecte gasmeter zelden voorkomt.Mja grote kans dat de gastransporteur (en dat is niet essent) naar de ketel gaat wijzen....
Alle reacties Link kopieren
ja wij hebben een ketel die max 30 kw aankan en er wordt 44,6 gemeten. Dan zou de ketel tegen de muur kapot smelten als die dat daadwerkelijk zou hebben. Kapotte gasmeter komt zelden voor maar deze is al jaaaaaaaaren oud.

Gezien het rapport van feenstra en de uitdraai van alle metingen (ketel functioneert in slechtste geval op 97,8%) en de gas die wegloopt 0,4 per 3 minuten kan er geen andere optie zijn dan de kapotte meter
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
quote:freuleke schreef op 28 juli 2014 @ 18:20:

ja wij hebben een ketel die max 30 kw aankan en er wordt 44,6 gemeten. Dan zou de ketel tegen de muur kapot smelten als die dat daadwerkelijk zou hebben. Kapotte gasmeter komt zelden voor maar deze is al jaaaaaaaaren oud.

Gezien het rapport van feenstra en de uitdraai van alle metingen (ketel functioneert in slechtste geval op 97,8%) en de gas die wegloopt 0,4 per 3 minuten kan er geen andere optie zijn dan de kapotte meter



Maar dat betekent niet direct dat gasmeter een defect toont en de aloude gasmeters zijn al tig jaren hetzelfde.



Wie weet staat jouw ketel de overige 14,6 Kw aan gas wel weg te blazen,wegens een defect.



En dan is dat hogere gasverbruik op de meter ook te verklaren.



Kook je op gas,weet je verbruik van het fornuis ? Nieuwe meting
Alle reacties Link kopieren
quote:Deedot schreef op 28 juli 2014 @ 13:34:

[...]



Maar hoe weet je dat als leek? Ik heb vorige week de monteur van de ketel gehad. Alles nagekeken, alles was goed.

Maar ik ben maar een simpel ambtenaartje en heb totaal geen verstand van ketels. Die man kan me alles wijsmaken en de ketel zo afstellen dat 'ie meer verbruikt.



Veel inlezen en zo weet je wat bv waterzijdig inregelen is,te hoge retour temperatuur voetventielen etc....



Monteur regelt je cv niet in moet ook per radiator en kost gauw een paar uur, hier blijft de monteur van de setting van onze ketel af hij staat zeer lean afgesteld en dat is ook te merken aan onze zeer lage gasnota
Alle reacties Link kopieren
SS HK
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 90 euro per maand, stroom en gas.

1 persoons huishouden in oud tochtig pand in Amsterdam, wel kleine ruimte van in totaal 40 m3
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een hoog verbruik!!



Hier hoekwoning, nageisoleerd, dubbelglas en hr ketel.. 2 persoons huishouden. Voorschot 90 euro, maar krijg jaarlijks zo'n 200 terug.

Van juli 2013-juli 2014...



600 m3 en 1600 kwh.



Komt door zachte winter, verwarming staat op 17,5 in de winter, is warm genoeg. Trekken huispak aan als we thuiskomen :D en radiatoren geven warmte goed en lang af. Nooit koud, en als t koud wordt gaat ie op 18, en dan is het al niet meer koud.

We hebben geen droger, draaien 1 was in de week.



Heb je alle verwarmingen beneden wel helemaal open staan? Want in de kamer waar de thermostaat hangt mag je geen thermostaatkranen hangen of half open zetten..



Ik vind 3000 m3 en 3000 kwh echt bizar hoog!



En 10 min is veel te kort om op sluipstroom te meten. Zou minimaal een halve dag moeten zijn.

Tip: check je meterstanden als je vertrekt naar het werk en als je weer thuiskomt. Je zou max 5kwh verbruikt moeten hebben.
slagroom-met-dip wijzigde dit bericht op 28-07-2014 23:33
Reden: Maandbedrag ingevuld
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Flatje 3 slaapkamers en ziek dus vaak cv aan en hoog 115 p/m voorschot 1 persoons huishouden
Jeeemig, dat is veel.

Wij zijn met z'n 2 en wonen in een 2 onder 1kap. We betalen per maand 122 aan budgetenergie.

We hebben een houtkachel en dat scheelt enorm.
Twee personen, rijtjeshuis met vloerverwarming op de begane grond in en de badkamer, rest van het huis radiatoren. We koken elektrisch (inductiekookplaat). Het energielabel van het huis is B. Kan beter, kan slechter dus. Verbruik: 2280 kWh en 380 m2. Wij betalen maandelijks 80 euro, en krijgen daarvan aan het eind van het jaar zelfs nog een beetje terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 28 juli 2014 @ 23:28:

We hebben geen droger, draaien 1 was in de week.Wauw, dat vind ik pas knap haha. Ik heb met 2 personen per week toch zeker wel 3-4 wassen, minimaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 28 juli 2014 @ 23:28:



We hebben geen droger, draaien 1 was in de week.Huh? 1 was per week!? Maar als je alleen al je beddengoed wast heb je toch al een volle wastrommel? Hoe doe je dat dan nog met je kleding, handdoeken? Wij wassen wat te veel naar mijn zin, maar dit lijkt me wel erg weinig.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie een ander CV ketel geplaatst?

Als dat ding niet goed wordt aangesloten, verbruikt ie veel meer stroom om hetzelfde rendement te geven.



En daar kijken echt niet naar bij een routinecontrole. Echt eisen van je installateur.
Wij betalen met een 4 persoonshuishouden ca. 250 euro per maand. Echt belachelijk hoog denk ik, als ik de bedragen hier lees.
Tussenwoning met 3 personen en een zomerhuis met 1 persoon, ik betaal 220 per maand voorschot.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwbouw eengezinswoning in een rijtje, vloerverwarming op de begane grond, goed geïsoleerd. Koken op gas.



De afgelopen jaren zitten we zo rond een verbruik van:



Electriciteit: 2800

Gas: 600



Voorschot is zo'n 100 euro per maand
6 personen(waaronder twee pubers), rijtjeshuis. Wij betalen 160 euro per maand. Geen droger en er gaan zo'n 7 wassen per week doorheen. Volgens de Essent zitten we op het gemiddelde verbruik van een 4-persoons huishouden.

In de winter staat de thermostaat op 22 graden. En dan zit ik nog met een dik vest, thermosokken en een dekentje op de bank omdat ik het anders echt koud heb.

Voordeel is dat het huis erg goed geisoleerd is en de verwarming vaak pas in oktober/november echt aan hoeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven