Werk & Studie alle pijlers

Gezakt tentamen Basiscursus Recht OU

28-07-2014 13:15 56 berichten
Hoi (medestudenten),



Ik volg de studie Rechtsgeleerdheid aan de OU. Ik ben begonnen met de Basiscursus Recht waar ik laatst (voor de eerste keer) tentamen voor heb gedaan. Helaas heb ik deze niet gehaald. Ik vond het een lastig tentamen. Ik kreeg vragen die ik niet in de oefententamens heb gehad, dan bedoel ik uiteraard niet letterlijk dezelfde vragen maar vragen die nogal indirect waren.



Zijn hier nog meer studenten Rechten aan de OU die dit tentamen ook niet (de eerste keer) hebben gehaald of wel hebben gehaald? Ik weet nog niet zo goed of ik dit tentamen binnenkort weer zal herkansen of over een aantal maanden als ik andere vakken heb gehaald en dit tentamen daardoor misschien makkelijker te doen is.
De OU heeft toch een eigen besloten forum?
Dat klopt maar ik heb hier al eerder contact gehad met studenten Rechten van de OU. ;)
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je het niet gehaald hebt. Ik vond het zelf een vrij makkelijk tentamen, die van de vervolgvakken vond ik lastiger (en dan vooral als er open vragen gesteld worden) - maar tot nu toe heb ik wel alles gehaald.

Misschien helpt het om toch bijeenkomsten te volgen? Dan doe je twee keer een tussen-tentamen en daar kun je ook een bonuspunt mee verdienen voor het echte tentamen (althans vorig jaar wel).

Ik zou wel eerst dit herkansen. Het is de basiskennis die je bij de vervolgvakken nodig hebt.



Hoe lang heb je trouwens over de voorbereiding gedaan? Volgens mij is het topic waarin je zei dat je eraan wilde gaan beginnen nog niet zo lang geleden? En de basiscursus is 2 modules, dus een dubbel vak qua tijd.
.
Ze zeiden ook bij de OU dat dit een lastig tentamen is en dat meer studenten er moeite mee hebben. Ook dat veel studenten eerst zijn verder gegaan met de andere vakken en daarna deze nog een keer hebben herkanst. Ik denk dat ik dat misschien ook maar ga doen. Of over een paar weken weer hertentamen.



Ik heb 4 weken geleerd en toen tentamen gedaan. Ik heb er iedere dag een paar uur aan besteed en dacht de stof ook te beheersen. Bij de oefententamens maakte ik 1 a 4 fouten. Ik vond de indirecte vragen lastig. Ik had eerst alles ingevoerd en daarna heb ik het nog een keer nagelopen en heb ik van een aantal vragen het antwoord veranderd. Dit had ik beter niet kunnen doen want mijn eerste antwoorden bleken goed te zijn. Balen. :(
@impala Heb je alles in één keer gehaald of ook wel moeten herkansen? Ik baal er wel van meteen zakken voor het eerste tentamen, geeft niet echt een fijn gevoel. Ik ben nu begonnen met Inleiding Strafrecht.
quote:kadanz schreef op 28 juli 2014 @ 13:21:

De OU heeft toch een eigen besloten forum?Ze hebben Blackboard, bedoel je dat? Ik weet niet of ik daar op een forum kan kletsen over niet gehaalde tentamens.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik vond het tentamen destijds goed te doen, maar ik heb er wel langer over gedaan en ook de tussentoetsen gemaakt.



4 weken voorbereiding lijkt me erg kort, zeker als dit het eerste vak is. Ik kan me ergens wel voorstellen dat het makkelijker wordt als je wat meer vakken hebt gedaan, maar het is natuurlijk onzeker of je die wel gaat halen als je moeite had met de basiscursus.



Hoe heb je je voorbereid? Heb je de structuur van het werkboek gevolgd met de vragen en antwoorden, eindtoetsen, proeftentamen? Of ben je gewoon vooraan aan het tekstboek begonnen en heb je dat als leidraad gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb het examen niet gehaald en vond het vrij pittig! Misschien is het inderdaad verstandig om de bijeenkomsten te volgen en de tussentijdse toetsen te maken. Ik heb dat namelijk ook niet gedaan.



'k Vond het voor mezelf ook echt demotiverend; het eerste examen direct al niet halen!



Ik denk dat het vooral ook wennen is dat de Universiteit toch een stuk moeilijker is dan HBO.
Alle reacties Link kopieren
Inleiding Strafrecht vond ik zelf dan weer behoorlijk pittig. Wel gehaald maar met niet zo'n mooi punt, maar ik vind het dan ook vreselijk saai. Ik ben me momenteel door Formeel Strafrecht heen aan het worstelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blondgirl7 schreef op 28 juli 2014 @ 16:40:

@impala Heb je alles in één keer gehaald of ook wel moeten herkansen? Ik baal er wel van meteen zakken voor het eerste tentamen, geeft niet echt een fijn gevoel. Ik ben nu begonnen met Inleiding Strafrecht.



Ik heb het in een keer gehaald (met een 9 ).

Maar ik heb er wel langer over gedaan dan 4 weken, ik denk ruim 2 maanden. Ik vind 4 weken wel erg kort voor 2 modules. In de opvolgende vakken komt de basis steeds weer terug. Kun je natuurlijk ook andersom doen, al die volgende vakken en dan weet je een groot deel van de basis ook, maar andersom lijkt me toch echt handiger. Plus dat je het nu nog in je hoofd hebt zitten, in de vervolgen komen er ook weer details bij die je dan misschien weer in de weg gaan zitten.



Strafrecht moet ik nog doen, het ligt klaar voor na de vakantie. Ik heb eerst de bestuurs- en staatsrechtvakken gedaan. Dat leek me saai maar was het helemaal niet. En academische vaardigheden, dat is echt pittig (en open vragen...) Maar als je idd de structuur van het werkboek volgt valt alles opeens op zijn plek. Dat werkboek volgen is wel belangrijk.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week ook dit tentamen gedaan. Ik vond het soms wat lastige vraagstellingen, anders dan in de oefententamens.

Ik heb echter wel de begeleidingsbijeenkomsten gevolgd gedurende een paar maanden en de tussentijdse toetsen gemaakt. Dat kan ik je echt aanraden! 4 weken voor een vak van 8,6 ects is veel te kort.

Ik zou zelf eerst dit vak halen voordat je verder gaat, het is toch de basis.

Daarnaast zijn er ook trainingen bij de studiecentra in MC tentamens maken, wellicht is dat een idee?

En als je gewoon vanaf september opnieuw start met deze cursus in OUX verband kun je in hun tempo de vakken volgen met begeleiding, doen! Ik heb tijdens mijn andere studie daar gemerkt dat de begeleiding en bijeenkomsten echt een meerwaarde hebben.
quote:heavenorhell schreef op 28 juli 2014 @ 17:43:

Ook ik vond het tentamen destijds goed te doen, maar ik heb er wel langer over gedaan en ook de tussentoetsen gemaakt.



4 weken voorbereiding lijkt me erg kort, zeker als dit het eerste vak is. Ik kan me ergens wel voorstellen dat het makkelijker wordt als je wat meer vakken hebt gedaan, maar het is natuurlijk onzeker of je die wel gaat halen als je moeite had met de basiscursus.



Hoe heb je je voorbereid? Heb je de structuur van het werkboek gevolgd met de vragen en antwoorden, eindtoetsen, proeftentamen? Of ben je gewoon vooraan aan het tekstboek begonnen en heb je dat als leidraad gebruikt?



Ik heb eerst het tekstboek van voor tot achter doorgenomen en de opdrachten tussendoor gemaakt. Daarna de samenvatting heel vaak bestudeerd en veel oefententamens gemaakt. Dat leek goed te gaan totdat ik in het tentamen vreemde vragen voorgeschoteld kreeg waarvan ik dacht ?? Ik had het blijkbaar bij mijn eerste antwoorden moeten houden dat had ik het tentamen (waarschijnlijk) net wel gehaald maar ja dat is achteraf.



Ik zie nu in Strafrecht al veel dingen terug die in de basiscursus zijn behandeld. Lijkt me dus fijn om andere vakken te doen en dan is de basiscursus waarschijnlijk een eitje omdat je dan de stof beter beheerst (per vak). Ik vind het ook veel door elkaar bij de basiscursus. Bij mij werkt het beter om vak voor vak te doen. Strafrecht heb ik gekozen omdat dat me het beste ligt en ik dat het meest interessant vind. Met die vragen heb ik ook de minste moeite.
quote:lxry88 schreef op 28 juli 2014 @ 17:57:

Ook ik heb het examen niet gehaald en vond het vrij pittig! Misschien is het inderdaad verstandig om de bijeenkomsten te volgen en de tussentijdse toetsen te maken. Ik heb dat namelijk ook niet gedaan.



'k Vond het voor mezelf ook echt demotiverend; het eerste examen direct al niet halen!



Ik denk dat het vooral ook wennen is dat de Universiteit toch een stuk moeilijker is dan HBO.



Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit tentamen niet (in 1 keer) gehaald heeft. Het voelt inderdaad erg demotiverend om meteen het eerste tentamen niet te halen. Ik ging ook twijfelen of ik wel verder moest.



Ga jij de basiscursus binnenkort herkansen of ga je eerst andere vakken doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:blondgirl7 schreef op 29 juli 2014 @ 10:22:

[...]





Ik heb eerst het tekstboek van voor tot achter doorgenomen en de opdrachten tussendoor gemaakt. Daarna de samenvatting heel vaak bestudeerd en veel oefententamens gemaakt. Dat leek goed te gaan totdat ik in het tentamen vreemde vragen voorgeschoteld kreeg waarvan ik dacht ?? Ik had het blijkbaar bij mijn eerste antwoorden moeten houden dat had ik het tentamen (waarschijnlijk) net wel gehaald maar ja dat is achteraf.





Ik zie nu in Strafrecht al veel dingen terug die in de basiscursus zijn behandeld. Lijkt me dus fijn om andere vakken te doen en dan is de basiscursus waarschijnlijk een eitje omdat je dan de stof beter beheerst (per vak). Ik vind het ook veel door elkaar bij de basiscursus. Bij mij werkt het beter om vak voor vak te doen. Strafrecht heb ik gekozen omdat dat me het beste ligt en ik dat het meest interessant vind. Met die vragen heb ik ook de minste moeite.Heb je alleen de opdrachten gemaakt uit het werkboek en het werkboek zelf niet doorgewerkt/ geleerd, of begrijp ik dit verkeerd? In het werkboek zelf staat nl óók stof die niet in het txtboek staat.
.
quote:mariposa2 schreef op 28 juli 2014 @ 22:39:

Ik heb vorige week ook dit tentamen gedaan. Ik vond het soms wat lastige vraagstellingen, anders dan in de oefententamens.

Ik heb echter wel de begeleidingsbijeenkomsten gevolgd gedurende een paar maanden en de tussentijdse toetsen gemaakt. Dat kan ik je echt aanraden! 4 weken voor een vak van 8,6 ects is veel te kort.

Ik zou zelf eerst dit vak halen voordat je verder gaat, het is toch de basis.

Daarnaast zijn er ook trainingen bij de studiecentra in MC tentamens maken, wellicht is dat een idee?

En als je gewoon vanaf september opnieuw start met deze cursus in OUX verband kun je in hun tempo de vakken volgen met begeleiding, doen! Ik heb tijdens mijn andere studie daar gemerkt dat de begeleiding en bijeenkomsten echt een meerwaarde hebben.



Ja de vraagstelling was echt lastig en heel anders dan in de oefententamens! Daardoor werd ik op het verkeerde spoor gezet en ging ik ook twijfelen aan mijn antwoorden. Maar jij hebt het wel gehaald?



Ik ga misschien eerst andere vakken halen en dan over een jaar weer tentamen doen. Of over een paar weken weer daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Alle reacties Link kopieren
Op Studeersnel.nl kun je trouwens ook nog samenvattingen en oude tentamens vinden, erg handig.



Dat van een vreemde vraagstelling herken ik trouwens wel, daar heb ik eigenlijk bij elk tentamen wel last van.
.
quote:impala schreef op 29 juli 2014 @ 10:30:

[...]





Heb je alleen de opdrachten gemaakt uit het werkboek en het werkboek zelf niet doorgewerkt/ geleerd, of begrijp ik dit verkeerd? In het werkboek zelf staat nl óók stof die niet in het txtboek staat.



Ik heb met het tekstboek en werkboek naast elkaar gewerkt. Eigenlijk het werkboek gevolgd zeg maar. Dus ook alles wat daarin staat doorgenomen en de opdrachten gemaakt.



Het is niet zozeer dat ik de stof niet beheers maar het was vooral de vraagstelling van het betreffende tentamen wat ik lastig vond. Er werd bijv. gevraagd wat strijdig is met de scheiding van kerk en recht. Toen werden er een paar vage antwoorden genoemd. Dit was helemaal niet zo concreet benoemd in het tekst/werkboek dus dat vond ik lastig.
quote:impala schreef op 29 juli 2014 @ 10:34:

Op Studeersnel.nl kun je trouwens ook nog samenvattingen en oude tentamens vinden, erg handig.



Dat van een vreemde vraagstelling herken ik trouwens wel, daar heb ik eigenlijk bij elk tentamen wel last van.



Studeersnel.nl had ik al ontdekt, daar heb ik mijn samenvattingen en oude tentamens ook van. Erg handig inderdaad. ;)



Vreemde vraagstellingen zijn ze goed in bij de OU.
Alle reacties Link kopieren
Ja daar kan ik me idd iets van herinneren, dat er zo'n vraag tussen zat over kerk-recht en dat daar weinig (niks?) over te vinden was in de stof. Maar op 1 zo'n vraag kun je toch niet zakken ?

Ik zou je toch écht aanraden om eerst op korte termijn de basiscursus te herkansen. Je hebt alles nu nog voor het grootste deel in je hoofd zitten. Pak er nog wat oefententamens bij van StudeerSnel.

Mijn ervaring is dat de vervolgcursussen moeilijker zijn en voortborduurt op de basiscursus (logisch ook). Soms wordt daar ook naar terugverwezen.
.
Het was ook niet 1 zo'n vraag. ;) Er waren meerdere van die 'vage' vragen waarvan ik dacht dit is helemaal niet zo concreet in de stof behandeld.



Van de OU zeiden ze ook dat veel studenten moeite hebben met dit tentamen en eerst (alle) andere vakken doen en dan deze weer herkansen. Het is een optie... Ik wil er niet weer een keer voor zakken.



Je kan het ook omkeren, juist omdat de vervolgvakken moeilijker zijn en als je die stof beheerst kan je dit tentamen beter halen. Ik kwam in Strafrecht dingen tegen waarvan ik dacht, he dat was handig geweest als ik dit had geweten vóór het tentamen van de basis.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar strafrecht is alweer 2 modules en dan zou je volgens jouw methode bestuurs- en staatsrecht en internationaal recht ook nog eerst moeten doen. Ik vond het bij die vakken juist erg helpen dat ik de basiskennis al had. Ik geloof niet dat ik het tentamen basiscursus makkelijker had gevonden als ik de volgorde had omgekeerd. Het is niet zo dat ik het antwoord op de vagere vragen daar gevonden heb.

Staats- en bestuursrecht (en academische vaardigheden) hebben trouwens maar weinig tentamendata per jaar, dus daar moet je met je planning ook nog rekening mee houden. Daar ging ik zelf bijna de mist mee in

Nou ja, wat je ook doet: heel veel succes en leerplezier !

Ik ga ook weer aan de bak, want heb eind aug weer een tentamen.



Tot slot: ik denk zelf dat je het tentamen niet gehaald hebt omdat je de stof onvoldoende geleerd hebt. Ik zie niet hoe je dat in 4 weken voor elkaar zou kunnen krijgen. Het is gewoon teveel stof om in zo'n korte periode goed op te nemen en te laten bezinken.

Offcieel staat er 100-120 uur per module, de basiscursus zou je dus gemiddeld 200-240 uur kosten. Beetje veel voor 4 weken , zeker als je net begint en nog moet wennen aan de methode.
.
Ik heb een planning met wat ik wanneer ga doen. Staatsrecht ga ik in november doen. Bestuursrecht pas volgend jaar (juni dacht ik). Eerder kan het niet, ja eind augustus maar dat lukt niet. En academische vaardigheden volgend jaar. De rest kan volgens afspraak.



Ik had het tekstboek binnen 2 weken uit. De andere 2 weken heb ik iedere dag besteed aan samenvattingen doornemen en oefententamens maken. Weet je, of ik de stof wel of niet beheers ik heb moeite met de vraagstelling en de indirecte vragen. Deze zag ik niet aankomen, ik dacht dat het allemaal direct betrekking op de stof zou hebben maar dat viel dus tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blondgirl7 schreef op 29 juli 2014 @ 14:35:





Ik had het tekstboek binnen 2 weken uit. De andere 2 weken heb ik iedere dag besteed aan samenvattingen doornemen en oefententamens maken. Weet je, of ik de stof wel of niet beheers ik heb moeite met de vraagstelling en de indirecte vragen. Deze zag ik niet aankomen, ik dacht dat het allemaal direct betrekking op de stof zou hebben maar dat viel dus tegen.



Ik wil niet zeuren maar je hebt lézen en léren/bestuderen. Dat laatste gaat een stuk langzamer. Heb je eerder al een hogere opleiding gedaan waarbij je heel veel theorie moest opnemen?





Er zat misschien een enkele vraag tussen die niet letterlijk in de tekst stond, maar de rest moet toch echt te beantwoorden zijn geweest, anders was iedereen wel gezakt.



BTW:

Die samenvattingen, had je die trouwens zelf gemaakt? want de samenvattingen van anderen (op StudeerSnel bv) , die bevatten nooit álles. Iedereen die een samenvatting maakt, maakt weer eigen keuzes in wat hij weglaat. Ik maak tijdens het lezen altijd een eigen samenvatting. Dat kost tijd, maar is wel erg effectief.

Voor het tentamen print ik er een uit van StudeerSnel en daar krabbel ik dan nog dingen uit mijn eigen samenvatting bij, alvorens ik echt ga herhalen/leren voor het tentamen.
.
Ik heb gelezen, geleerd en bestudeerd. ;)



Het was niet een enkele vraag er zaten meerdere vragen tussen die niet direct in de stof zijn behandeld. Ik had natuurlijk ook vragen goed en ik zal bovendien ook niet de enige zijn die het niet gehaald heeft.



Ja, ik heb zelf samenvattingen gemaakt van ieder hoofdstuk en ik heb van Studeersnel samenvattingen gedownload.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven