Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt ons met bezuinigen.

23-07-2014 17:47 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even moeite met alles financieel goed te overzien.

Bezuinigingstips zijn welkom.



We hebben wel een aantal zaken waar niet direct op te bezuinigen valt maar pas over 1 of 2 jaar vanwege contracten/abonnementen.



Kort gezegd komt er zo'n 2200 binnen iedere maand en gaat er 1800 aan vaste lasten uit.

Van het bedrag dat overblijft moeten de volgende dingen betaald worden:

- Benzine

- Boodschappen

- Uitjes/Extra's

- Kleding

- Kapper

- Studie



Situatie:

2 volwassenen en een dreumes.

Inkomen:

Wajong

WW (1,5 jaar lang vanaf vorige maand)
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 09:55:

De grootte van de auto maakt het gevoel van vrijheid groter Wat een ongelooflijke bullshit.Jij mag dat onzin vinden. Maar voor ons is dat zo.
Ik vraag me ook af....die kleine auto brengt je overal, evenals de grote auto. Hoe kan je gevoel van vrijheid dan groter zijn terwijl je er precies hetzelfd mee kunt doen?
Ik hoop dat je snapt dat je dat soort gevoelens ook kunt veranderen en dat je niet aan elke behoefte die je hebt hoeft te voldoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 09:49:

[...]





Welke lasten op die abo's na dan zijn zo hoog?



Echt? Vraag je deze vraag?



Gewoon al je lasten zijn hoog met dit inkomen.

Je zal ongeveer op de helft van je inkomen moeten zitten qua vaste lasten. Maar 2/3e is ook wel realistisch.

Maar dit snap je waarschijnlijk ook niet echt.

Je niet bepaald het licht uitgevonden geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 29 juli 2014 @ 10:02:

[...]



Heb je nou zelf niet eens door hoe belachelijk dat klinkt? Zou het niet nóg meer vrijheid geven als je zo'n 100 euro meer te besteden had per maand? Al was het maar om te sparen.



Nee dat zou mij niet meer vrijheid geven.

Ieder mens is anders natuurlijk.

Ik ben blij dat mijn man en ik in dit geval wel op een lijn zitten.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 10:03:

Jij mag dat onzin vinden. Maar voor ons is dat zo.Dan hecht je dus blijkbaar meer aan de status van een grote auto dan aan een financieel gezond huishouden. Dat mag hoor, als jij in een grote auto wilt rijden om je familie tevreden te houden moet je dat vooral doen, maar dan is het een beetje onzin om om besparingstips te vragen natuurlijk. De grootste en makkelijkste besparing wuif je zonder goede reden weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 29 juli 2014 @ 10:05:

[...]





Echt? Vraag je deze vraag?



Gewoon al je lasten zijn hoog met dit inkomen.

Je zal ongeveer op de helft van je inkomen moeten zitten qua vaste lasten. Maar 2/3e is ook wel realistisch.

Maar dit snap je waarschijnlijk ook niet echt.

Je niet bepaald het licht uitgevonden geloof ik.



Ik vraag dit om er een antwoord op te krijgen. Voor de duidelijkheid.

Niet om belachelijk gemaakt te worden.



Niet alle lasten zijn te hoog.

Zo is de hypotheek niet hoog.
Zit het lekker, samen op de lijn richting schulden?
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 10:05:

Nee dat zou mij niet meer vrijheid geven. Waarom wil je eigenlijk besparen, als 100 euro extra per maand er blijkbaar niet toe doen?
Super dat de hypotheek niet te hoog is, maar vaste lasten bestaan uit meer dan dat.
Mensen met wajong hebben meestal helemaal geen auto en ook geen elke keer nieuwe fiets...

nu jullie allebei werkloos zijn veranderen er gewoon dingen en ik zou niet raar staan te kijken als jouw dossier straks beoordeeld wordt dat je wel kan gaan werken, en je man zijn ww wordt straks maar 70% van zijn laatst verdiende loon ipv 75%, en als jij ook niet snel aan werk komt daalt jouw wajong ook nog eens.



Heb er iig geen medelijden mee, ik heb heel veel gewerkt en nooit een grote auto gehad om dat ik dat niet kon betalen, en jij denkt maar dat je er recht op hebt want ja dat voelt zo vrij, en een studie blabla in een vacuum (levensbeschouwelijk medewerker) waar je geen enkele garantie hebt op een baan, integendeel zelfs, maar ja je krijgt er rust van ook al kost het klauwen vol geld en joh de rest van nederland betaalt toch wel.



kan daar echt best pissig om worden, om dat prinsessen gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Alles bij elkaar is te hoog. Anders zou dit topic er niet eens zijn.

Ik maak je niet belachelijk overigens. Je snapt het gewoonweg niet.

Ga anders eens kijken of je je financiën kan uitbesteden aan een budgetcoach of zo? Kijken of die je nog wat realtiteitszin kan geven.

Die kleine erwt van jullie blijft namelijk niet klein.
Eens met zusenzoo.



Je blijft je kop in het zand steken, zeggen dat het allemaal wel meevalt en luxe popje redenen aanvoeren waarom jullie bepaalde uitgaven doen. Het gebrek aan realiteitszin is echt problematisch en dat zie je niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 29 juli 2014 @ 10:07:

[...]



Waarom wil je eigenlijk besparen, als 100 euro extra per maand er blijkbaar niet toe doen?



100 euro doet er zeker wel toe.



Ik ga echter niet opeens op alles drastisch bezuinigen als dit nog niet noodzakelijk is.

Heb jaren lang geen auto gehad. Toen al het gezeur van iedereen iedere keer moeten aanhoren hoe belachelijk het wel niet is om geen rijbewijs en geen auto te hebben. De auto daar zijn we blij mee. Geen spijt van. Ja het is niet de goedkoopste, maar voor ons op dit moment goed.

Als het noodzakelijk is om erop te bezuinigen zullen we dat uiteraard doen, maar dat is het nu niet.



Ik opende het topci voor tips.

En alle tips zijn welkom. Ik ga echter niet met alles mee.
Wat doet het gezeur van anderen ertoe? Zolang zij jouw auto niet betalen hebben ze geen enkel recht van spreken. Groot non-argument dus.
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk wel noodzakelijk, spijtig dat je dat nu niet ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 29 juli 2014 @ 10:09:

Mensen met wajong hebben meestal helemaal geen auto en ook geen elke keer nieuwe fiets...

nu jullie allebei werkloos zijn veranderen er gewoon dingen en ik zou niet raar staan te kijken als jouw dossier straks beoordeeld wordt dat je wel kan gaan werken, en je man zijn ww wordt straks maar 70% van zijn laatst verdiende loon ipv 75%, en als jij ook niet snel aan werk komt daalt jouw wajong ook nog eens.



Heb er iig geen medelijden mee, ik heb heel veel gewerkt en nooit een grote auto gehad om dat ik dat niet kon betalen, en jij denkt maar dat je er recht op hebt want ja dat voelt zo vrij, en een studie blabla in een vacuum (levensbeschouwelijk medewerker) waar je geen enkele garantie hebt op een baan, integendeel zelfs, maar ja je krijgt er rust van ook al kost het klauwen vol geld en joh de rest van nederland betaalt toch wel.



kan daar echt best pissig om worden, om dat prinsessen gedoe.



Ik heb jaren lang gewoon gewerkt. En toen kocht ik gewoon van mijn eigen verdiende geld een nieuwe fiets.

Ik vind inderdaad ook dat ik kan werken. Heb dit ook bij het uwv aangegeven en ze hebben mij bij een reintegratiebureau aangemeld. Ik hoop hier deze week bericht van te krijgen voor een eerste echte afspraak. Heb de kennismaking al gehad.

Het uwv heeft mij de afgelopen jaren gezegd dat ik beter niet moest gaan solliciteren om teleurstelling en dergelijke te voorkomen. Maar ook toen heb ik gewoon af en toe wat gewerkt.

Ik heb mijn oude wajong naar die nieuwe overgezet juist omdat ik denk te kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 10:16:

Wat doet het gezeur van anderen ertoe? Zolang zij jouw auto niet betalen hebben ze geen enkel recht van spreken. Groot non-argument dus.



Ik vind mijn psychische gezondheid veel waard. Jammer dat je dat niet inziet.

Het scheelt me anders honderde euro's aan psycholoog en dergelijke.



Sorry dat ik even overdrijf hoor. Maar ik vind dat we hier toch wel een beetje te lang doordraven op een ding. Ik ga echt niet iets plotsklap doen omdat het op een forum gezegd wordt.

Natuurlijk vind ik het super dat iedereen meedenkt en ik heb er een hoop aan. Ook aan de bezuinigingstip over de auto heb ik veel, al ga ik daar op dit moment nog geen actie in ondernemen.
Je draaft inderdaad echt door. Eerst is het gezeur van je familie en vervolgens bespaart de auto je honderden euro's aan psychologenkosten?.Heb niet vaak zoveel onzin uit één persoon horen komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 10:35:

Je draaft inderdaad echt door. Eerst is het gezeur van je familie en vervolgens bespaart de auto je honderden euro's aan psychologenkosten?.Heb niet vaak zoveel onzin uit één persoon horen komen.



Ik wordt er op aangevallen dat ik de vrijheid en het plezier dat de auto ons opleverd niet direct aan de kant wil zetten om wat extra geld te hebben iedere maand.

Ja ik wil bezuinigen, maar ik ga niet opeens alles weg doen. Zolang het niet nodig is zou ik toch graag een paar dingen willen hebben die als luxe gezien zouden kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Wajong blijft gewoon het zelfde bedrag. Maar ik zou het fijner vinden als ik gewoon een baan zal vinden.

In deze tijd is dat best moeilijk, dus ik vind het niet gek dat dat nog niet gelukt is, op een opdrachtje van een paar dagen na dan. Is wel anders dan een jaar of 7 geleden toen was het erg makkelijk om baantjes te krijgen, vooral via uitzendbureau's.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 10:40:

Ik wordt er op aangevallen dat ik de vrijheid en het plezier dat de auto ons opleverd niet direct aan de kant wil zetten om wat extra geld te hebben iedere maand.

Ja ik wil bezuinigen, maar ik ga niet opeens alles weg doen. Zolang het niet nodig is zou ik toch graag een paar dingen willen hebben die als luxe gezien zouden kunnen worden.Ik heb het volgens mij niet eens gehad over 'de auto wegdoen', alleen over 'de auto vervangen door een kleiner exemplaar', waarmee je zo al maandelijks 100 euro zou besparen (plus nog de besparing op de benzinekosten). Maar dat kon niet, want door die grote auto word je gelukkig, dan zou je gezeik krijgen met je familie (waarom is me nog steeds niet duidelijk) en die grote auto verschafte je volgens jou meer vrijheid dan een kleinere. Allemaal kutsmoesjes als je 't mij vraagt. volgens mij hecht je overdreven veel waarde aan het formaat van die auto, en verlies je daardoor alle besef van realiteit uit het oog.
Pfff pyschologen kosten, uit besparen om dat je een auto hebt, wat een onzin zeg, ongelooflijk dat het kennelijk nog steeds simpel is om een wajong te krijgen. lesje realiteit heb je nodig, geen gratis geld waar je een auto van koopt want ja dat doet zo goed voor je psyche.



wat een verwend gelul.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 10:40:

[...]





Ik wordt er op aangevallen dat ik de vrijheid en het plezier dat de auto ons opleverd niet direct aan de kant wil zetten om wat extra geld te hebben iedere maand.

Ja ik wil bezuinigen, maar ik ga niet opeens alles weg doen. Zolang het niet nodig is zou ik toch graag een paar dingen willen hebben die als luxe gezien zouden kunnen worden.



En daarom ga je met dit soort ridicule argumenten strooien? Lekker constructief.



Bovendien, jij vindt het niet nodig heftig te bezuinigen op dit moment terwijl die noodzaak er wel degelijk is.



Ik heb even jouw lijstje genomen en de bezuinigingen die je nu kunt doen eruit gehaald. Dan blijft er verdomd weinig over om per maand van te leven.



Hypotheek met bijbehorende risicoverzekering: 690

Verzekeringen (woning, aansprakelijkheid, rechtsbijstand) 54

Bankkosten: 4

Energie: 150

Water: 21

CV ketel: 33

KPN: 115

Ziggo: 50

Sport: 45

Ziektekostenverz: 200

Autoverz: 65

Belasting auto: 55

Krant: 22

Verening eigen huis: 2

NS voordeelabbonnement: 15,50

Belasting: geschat op 50

Tandarts: geschat op 20

Zorgkosten eigen risico: 140



Aangezien je voorlopig nog aan al die abonnementen vast zit, bespaar je daar nu nog niet op. De uitgaven komen dan per maand uit op 1731,50. Dan heb je per maand 468,50 om te besteden aan alle overige zaken. Boodschappen, kleding, cadeautjes, benzine voor je op zo nodige auto, onderhoud voor je auto, onderhoud voor je huis, de kapper, moet je zoon niet naar de peuterspeelzaal of iets in die richting etc etc. Hoe zie je dat voor je? Wat geef je op dit moment aan al deze posten uit en is het realistisch dat je er dusdanig op bezuinigt dat het voor dit bedrag kan?
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 10:14:

[...]





100 euro doet er zeker wel toe.



Ik ga echter niet opeens op alles drastisch bezuinigen als dit nog niet noodzakelijk is.



Je gaat een hele studie niet doen omdat er geen geld voor is, dat is toch drastisch of niet?

De studie flikker je er wel uit, maar over het opzeggen van baby-tv of wegdoen van de auto waar alleen jij in kan rijden (en die dus nooit door de hoofdkostwinnaar nodig was voor werk) doe je moeilijk?!

Volgens mij kloppen je prioriteiten en je huishoudboekje aan allerlei kanten niet. Zo tel je vanalles niet mee als vaste lasten en vast inkomen. Ik lees bijvoorbeeld dat er ook nog fietsverzekeringen zijn en dergelijke, maar die gaan dan weer jaarlijks en van het spaargeld. Maar spaargeld bestaat ook uit een jaarlijkse bijdrage, en zo schuif je maar wat rond. Reken nou eens alles terug naar maandelijkse kosten en inkomsten. Aangezien het meeste maandelijks komt is dat echt veel overzichtelijker. En wat je dan jaarlijks betaalt daar kan je in het jaar ervoor maandelijks voor sparen zodat het er ook is. En naast dat spaarpotje voor jaarlijkse lasten zou ik nog minstens 2 spaarpotjes aanmaken: een voor needs en een voor wants zoals iemand dat hierboven zo mooi benoemde. Dus 1 voor het opvangen van een wasmachine oid die ineens stukgaat, of een stofzuiger die overlijdt, en 1 voor leuke dingen.

Met jullie gezin zou ik zelf nog meer spaarpotjes aanmaken eerlijk gezegd, iets wat je bij een aanbieder als moneyou heel makkelijk kan doen:

- sparen jaarlijkse vaste lasten

- sparen onderhoud auto/fiets/huis (redelijk vast en kan je ongeveer zien aankomen)

- sparen noodgevallen (vervangen van noodzakelijke huishoudelijke apparaten, inkomen wegvallen opvangen)

- sparen vakantie/uitstapjes

- sparen kind

- sparen vrije uitgaven man

- sparen vrije uitgaven vrouw



En wat prioriteiten betreft: ik ken volgens mij niemand die altijd iedere zoveel jaar een nieuwe fiets koopt en nog nooit iets over marktplaats heeft gekocht. Ja, mijn oma misschien, maar die heeft ook echt geld zat. Marktplaats is echt een uitvinding, het is geen rommelmarkt, niet alleen maar oude zooi. Je kan er prima dingen vinden die alleen net niet nieuw meer zijn en dus een heel stuk goedkoper. Dat is echt een uitkomst! Helemaal met een klein kind (die veel dingen heeft die je maar even gebruikt omdat het kind er daarna weer uitgroeit) lijkt marktplaats mij ideaal om dingen te kopen en weer te verkopen. Kijk er eens naar, het loont echt!
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven