Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt ons met bezuinigen.

23-07-2014 17:47 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even moeite met alles financieel goed te overzien.

Bezuinigingstips zijn welkom.



We hebben wel een aantal zaken waar niet direct op te bezuinigen valt maar pas over 1 of 2 jaar vanwege contracten/abonnementen.



Kort gezegd komt er zo'n 2200 binnen iedere maand en gaat er 1800 aan vaste lasten uit.

Van het bedrag dat overblijft moeten de volgende dingen betaald worden:

- Benzine

- Boodschappen

- Uitjes/Extra's

- Kleding

- Kapper

- Studie



Situatie:

2 volwassenen en een dreumes.

Inkomen:

Wajong

WW (1,5 jaar lang vanaf vorige maand)
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 29 juli 2014 @ 11:45:

[...]



Je spaargeld is niet oneindig, neem ik aan.Klopt. Wordt ieder jaar aangevuld door belasting teruggave en vakantiegeld en daarnaast door extra inkomsten.
Alle reacties Link kopieren




Heel weinig zet ik deze smiley, maar hij is hier gewoon echt nodig, ik zit zelfs zo achter mijn iPad.....

Ik wens je veel succes en hoop dat die betonnen plaat voor je ogen eens zal verdwijnen, vooralsnog zit ie daar goed voor je, heb ik het idee.

Maar ik meen het serieus, veel succes en ik hoop echt dat je het licht wel gaat zien, voor je zelf, want je weigert jezelf en je familie allemaal dingen te ontnemen die voor jullie toekomstig voortbestaan wel noodzakelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik moeite mee heb is dat ik word aangevallen om mijn uitgaven patroon toen dit wel kon.

Ik had de hoogte van de ww toch hoger bedacht toen we zelf de berekening maakte.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 11:53:

Waar ik moeite mee heb is dat ik word aangevallen om mijn uitgaven patroon toen dit wel kon.

Ik had de hoogte van de ww toch hoger bedacht toen we zelf de berekening maakte.Je wordt niet aangevallen om je uitgavenpatroon toen het nog wel kon, je wordt aangevallen omdat je zo halstarrig blijft vasthouden aan de dingen die nu niet meer kunnen. Wat als je man niet snel een baan vindt? Wat als jij je uitkering kwijtraakt en ook geen baan kan vinden? Wat als jullie straks als gezin van een bijstandsuitkering moeten rondkomen? Nee, zover is het nog niet, maar het kan nooit kwaad om daar wel alvast op te anticiperen, en je vaste lasten zo ver mogelijk omlaag te brengen. Dat geeft je ook meer ruimte om te leven en je spaargeld aan te vullen voor als het écht nodig is.

En de hoogte van de ww hoger bedacht? Kom op zeg, die kun je gewoon berekenen op de site van het UWV, en dat bedrag klopt precies. O, en het bedrag dat je nu krijgt gaat ook nog eens omlaag he, houd je daar ook rekening mee (van 75 naar 70%).
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 11:51:

[...]





Klopt. Wordt ieder jaar aangevuld door belasting teruggave en vakantiegeld en daarnaast door extra inkomsten.Belastingteruggave en vakantiegeld blijven exact gelijk? Kan ik me niet voorstellen eerlijk gezegd. Extra inkomsten....hoe vaak heb je die en zet dat echt zoden aan de dijk? Zo niet, kun je die niet meenemen om gaten te vullen.
quote:Capibara_ schreef op 29 juli 2014 @ 12:05:

[...]



Je wordt niet aangevallen om je uitgavenpatroon toen het nog wel kon, je wordt aangevallen omdat je zo halstarrig blijft vasthouden aan de dingen die nu niet meer kunnen. Wat als je man niet snel een baan vindt? Wat als jij je uitkering kwijtraakt en ook geen baan kan vinden? Wat als jullie straks als gezin van een bijstandsuitkering moeten rondkomen? Nee, zover is het nog niet, maar het kan nooit kwaad om daar wel alvast op te anticiperen, en je vaste lasten zo ver mogelijk omlaag te brengen. Dat geeft je ook meer ruimte om te leven en je spaargeld aan te vullen voor als het écht nodig is.

En de hoogte van de ww hoger bedacht? Kom op zeg, die kun je gewoon berekenen op de site van het UWV, en dat bedrag klopt precies. O, en het bedrag dat je nu krijgt gaat ook nog eens omlaag he, houd je daar ook rekening mee (van 75 naar 70%).+100!!
Alle reacties Link kopieren
Lieve Dana, zoek alsjeblieft een budgetcoach . Mijn moeder heeft dat een tijdje gedaan als werk en ik weet dat je er echt ontiegelijk veel aan kan hebben. Als ik je zo zie schrijven met extra inkomens zus, vaste lasten, maar kennelijk ook nog weer extra verzekeringen... Ik denk dat het voor jou heel erg fijn is als iemand die even buiten je situatie staat ernaar kijkt en het voor je op een rijtje zet.



Ik snap heel goed dat je niet meteen de auto de deur uit wil doen, dat je niet meteen álles wil doen om maar te besparen. Maar ik denk wel dat het makkelijker is om het direct te doen als de verwachting is dat je man niet 1, 2, 3 een baan kan krijgen. Alles wat je nu bespaart is voor dan al prettig en kan misschien wat ruimte geven.



Ik geloof echt dat je het probeert, ik snap dat je de reacties misschien wat naar vind. Maar er zit wel een punt in: een auto is ontzettend luxe. Een tv is wat mij betreft ook luxe. Daar kunnen we natuurlijk van mening over verschillen, dat is niet erg, maar als je inkomen nog verder omlaag gaat is dat misschien wel erg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 29 juli 2014 @ 12:05:

[...]



Je wordt niet aangevallen om je uitgavenpatroon toen het nog wel kon, je wordt aangevallen omdat je zo halstarrig blijft vasthouden aan de dingen die nu niet meer kunnen. Wat als je man niet snel een baan vindt? Wat als jij je uitkering kwijtraakt en ook geen baan kan vinden? Wat als jullie straks als gezin van een bijstandsuitkering moeten rondkomen? Nee, zover is het nog niet, maar het kan nooit kwaad om daar wel alvast op te anticiperen, en je vaste lasten zo ver mogelijk omlaag te brengen. Dat geeft je ook meer ruimte om te leven en je spaargeld aan te vullen voor als het écht nodig is.

En de hoogte van de ww hoger bedacht? Kom op zeg, die kun je gewoon berekenen op de site van het UWV, en dat bedrag klopt precies. O, en het bedrag dat je nu krijgt gaat ook nog eens omlaag he, houd je daar ook rekening mee (van 75 naar 70%).Dat geeft een bruto bedrag van rond de 2000, na de eerste maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:antiope schreef op 29 juli 2014 @ 12:23:

Lieve Dana, zoek alsjeblieft een budgetcoach . Mijn moeder heeft dat een tijdje gedaan als werk en ik weet dat je er echt ontiegelijk veel aan kan hebben. Als ik je zo zie schrijven met extra inkomens zus, vaste lasten, maar kennelijk ook nog weer extra verzekeringen... Ik denk dat het voor jou heel erg fijn is als iemand die even buiten je situatie staat ernaar kijkt en het voor je op een rijtje zet.



Ik snap heel goed dat je niet meteen de auto de deur uit wil doen, dat je niet meteen álles wil doen om maar te besparen. Maar ik denk wel dat het makkelijker is om het direct te doen als de verwachting is dat je man niet 1, 2, 3 een baan kan krijgen. Alles wat je nu bespaart is voor dan al prettig en kan misschien wat ruimte geven.



Ik geloof echt dat je het probeert, ik snap dat je de reacties misschien wat naar vind. Maar er zit wel een punt in: een auto is ontzettend luxe. Een tv is wat mij betreft ook luxe. Daar kunnen we natuurlijk van mening over verschillen, dat is niet erg, maar als je inkomen nog verder omlaag gaat is dat misschien wel erg.



Auto volledig weg doen zal ervoor zorgen dat ik instort.

Ja klinkt stom maar jullie kennen mijn situatie niet.

Goedkopere auto wil ik echt wel in overweging nemen, maar ga ik niet op dit moment doen.



Via de bank bestaat een mogelijkheid om hulp te krijgen bij het overzicht van de financien en dergelijke. Krijgen daar nog bericht over. Man had ze net aan de telefoon.
Goed dat je budgethulp gaat inroepen. Pas er wel voor op dat de bank je in het proces niks aan probeert te smeren.



De auto wegdoen zorgt ervoor dat je instort? Wordt het dan niet tijd dat ook aan te pakken? Zo afhankelijk zijn van een auto is verre van gezond. Zeker als je hem niet nodig hebt voor werk, studie of wat dan ook (boodschappen kun je ook prima op een andere manier doen).
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 12:34:

[...]





Dat geeft een bruto bedrag van rond de 2000, na de eerste maanden.Heb je je ook gerealiseerd dat de ww 1x in de 4 weken uitbetaald wordt en dat dat waarschijnlijk niet synchroon loopt met het moment waarop jullie vaste lasten geïnd worden. Heb je genoeg buffer om die verschuiving op te kunnen vangen?
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 12:40:

Goed dat je budgethulp gaat inroepen. Pas er wel voor op dat de bank je in het proces niks aan probeert te smeren.



De auto wegdoen zorgt ervoor dat je instort? Wordt het dan niet tijd dat ook aan te pakken? Zo afhankelijk zijn van een auto is verre van gezond. Zeker als je hem niet nodig hebt voor werk, studie of wat dan ook (boodschappen kun je ook prima op een andere manier doen).



Die auto heb ik pas. Het heeft veel vrijheid gegeven en maakt dingen mogelijk.

Dat opeens opgeven, zal ik waarschijnlijk niet trekken.

Nee ik ga daar geen psychische hulp bij inschakelen, ik ben juist bezig met bezuinigen en er werd al gezegd dat mijn zorgkosten zo hoog waren, ga ik ze maar niet nog hoger maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 12:41:

[...]





Heb je je ook gerealiseerd dat de ww 1x in de 4 weken uitbetaald wordt en dat dat waarschijnlijk niet synchroon loopt met het moment waarop jullie vaste lasten geïnd worden. Heb je genoeg buffer om die verschuiving op te kunnen vangen?Ja, heb ik gemerkt. Nee dat hoeft geen probleem te zijn.
Psychologische hulp wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Dat kost jou geen cent, aangezien je toch al door je eigen risico heen bent dit jaar.



Ik snap er trouwens de ballen van. Je auto opgeven of een goedkopere auto nemen ga je niet trekken. Je claimt zelfs te gaan instorten. Maar je vindt het absoluut niet nodig om iets aan je psychische gezondheid te gaan doen i.v.m de kosten daarvan terwijl het je niks kost en de auto alleen al 200 euro per maand. Schiet mij maar lek.
Alle reacties Link kopieren
Ik denkt dat je het niet helemaal goed begrijpt.



Het niet meer hebben van een auto, wat voor een dan ook is voor mij geen optie. Tenzij ik geen cent meer heb om eten te kopen.



Een psycholoog kost 90 euro per afspraak.

Ja er wordt soms vergoed, als je een verwijzing krijgt, maar eerst moet je je eigen risico gebruiken. Er gelden lange wachttijden, dus voordat de hulp gestart is zijn we al minstens een half jaar verder.
Het wordt niet soms vergoed, het wordt voor iedereen vergoed mits de noodzaak aanwezig is omdat het in de basisverzekering zit.



Je eigen risico had je toch al compleet verbruikt? We zagen hier volgens jou steeds over het hoofd dat je er zelf ook niet om gevraagd hebt ziek te worden dit jaar.



Met die wachtlijsten valt het wel mee hoor. Zeker als je begint bij bijvoorbeeld de de praktijkondersteuner GGZ van je huisarts.



Maar goed, jij hebt voor alles een excuus en een verklaring, ook al zijn ze feitelijk onjuist.



Ik wens je veel plezier met bezuinigen en hoop van ganser harte dat je niet in de problemen komt. Anders kan die instorting nog weleens veel groter zijn dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Je wil je auto niet weg doen, oké. Maar waarom geen kleinere goedkopere auto?

Dan heb je nog steeds een auto. Wat maakt het nu uit hoe groot of klein de auto is? Of stort je ook in als je een kleine auto hebt?



Ik doe mijn best om me in je gedachten te verplaatsen, maar vind het heel moeilijk om je te volgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 13:12:

Je wil je auto niet weg doen, oké. Maar waarom geen kleinere goedkopere auto?

Dan heb je nog steeds een auto. Wat maakt het nu uit hoe groot of klein de auto is? Of stort je ook in als je een kleine auto hebt?



Ik doe me best om me in je gedachten te verplaatsen, maar vind het heel moeilijk om je te volgen.Ik zeg toch dat een kleinere best een optie kan zijn, maar dat ik eerst naar andere zaken ga kijken. Dus ik ga niet vandaag mijn auto te koop zetten en zoeken naar een goedkopere kleinere variant.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt instort als je je auto zou moeten verkopen dan ga ik ook met klem aanraden om in ieder geval met je huisarts te praten. Als ik je zo hoor dan lijkt me het ook helemaal niet verstandig om te gaan werken, want instorten als een auto weg moet is een niet geheel normale reactie. Hoe zou je reageren als er iets op je werk gebeurt wat hard aankomt?



Goed dat je hulp inschakelt bij het budget . Als je man aan het bellen was daarvoor, betekent dat dan ook dat hij zich wat meer bewust is van de situatie?



Overigens is er niemand die loopt te roepen "JE MOET JE AUTO VERKOPEN". Iedereen raad je alleen aan naar een kleinere auto te kijken. Prima dat je dat voorlopig nog niet wil maar zeg dan 'Goh, daar had ik niet aan gedacht, daar ga ik zeker naar kijken.' Dat is iets anders dan 'Nee, ik heb mijn auto nodig.' Het zijn juist dat soort reacties waardoor mensen het idee hebben dat je niets wil en verwend bent. Maar we proberen je echt allemaal te helpen!
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 13:12:

Je wil je auto niet weg doen, oké. Maar waarom geen kleinere goedkopere auto?

Dan heb je nog steeds een auto. Wat maakt het nu uit hoe groot of klein de auto is? Of stort je ook in als je een kleine auto hebt?

Een kleinere auto maakt haar niet gelukkig, schreef ze eerder. Dat, en de opmerking dat ze instort als ze geen auto meer heeft, doen me toch ernstig twijfelen aan de geestelijke gezondheid en/of het waarheidsgehalte van dit topic.



Echt, hoe materialistisch of hoe ziek ben je, als je geluk en je psychische welzijn afhangen van het bezitten van een auto.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 12:36:

[...]





Auto volledig weg doen zal ervoor zorgen dat ik instort.

Ja klinkt stom maar jullie kennen mijn situatie niet.

Goedkopere auto wil ik echt wel in overweging nemen, maar ga ik niet op dit moment doen.



.

Wat kun je dan met een auto dat met de fiets niet kan?



Echt jij hebt géén realiteitszin. Je hebt minder inkomen dan je verwachtte nu dan moet je je aanpassen. En dat kan op verschillende manieren die je allemaal afwijst.

Als je zo doorgaat zit je straks met enorme schulden en met de helft van wat je nu hebt.
slim voor elkaar, een auto onderhouden van je wajong, en dan 'als de auto weg moet moet ik worden op genomen!' zo blijf je altijd verzekerd van een gratis inkomen. Pfff in elkaar storten van geen auto hebben, vluchten voor oorlog, dat is pas stress vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet zeggen goh daar had ik niet aan gedacht, want ik had daar wel aan gedacht. Maar zag het nog niet als optie voor nu direct.



Ik ben jarenlang voor gek uitgemaakt omdat ik geen auto had.

De verloskundige die verkondigde dat ik een slechte moeder was als ik geen auto had en dat soort zaken.

Nu ik er een heb ga ik die niet wegdoen om dat weer te moeten meemaken. Daarnaast geeft het een extra vrijheid.

Niet dat ik opeens niets meer kan zonder, want ging allemaal prima zonder eerst. Maar ik kan het niet meer hebben dat mensen dan net alsof doen dat je afhankelijk van ze bent, terwijl dat onzin is.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 29 juli 2014 @ 13:29:

slim voor elkaar, een auto onderhouden van je wajong, en dan 'als de auto weg moet moet ik worden op genomen!' zo blijf je altijd verzekerd van een gratis inkomen. Pfff in elkaar storten van geen auto hebben, vluchten voor oorlog, dat is pas stress vol.



Ik denk dat jij hier een beetje niet in orde bent.



Je bent jaloers omdat ik gratis geld krijg.

Jij mag het van mij hebben hoor.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 13:32:

Ik ga niet zeggen goh daar had ik niet aan gedacht, want ik had daar wel aan gedacht. Maar zag het nog niet als optie voor nu direct.



Ik ben jarenlang voor gek uitgemaakt omdat ik geen auto had.

De verloskundige die verkondigde dat ik een slechte moeder was als ik geen auto had en dat soort zaken.

Nu ik er een heb ga ik die niet wegdoen om dat weer te moeten meemaken. Daarnaast geeft het een extra vrijheid.

Niet dat ik opeens niets meer kan zonder, want ging allemaal prima zonder eerst. Maar ik kan het niet meer hebben dat mensen dan net alsof doen dat je afhankelijk van ze bent, terwijl dat onzin is.



Waarom trek je je in vredesnaam zoveel aan van wat anderen van jouw situatie denken en wat voor randdebielen heb je wel niet in je omgeving dat ze er zulke bekrompen ideeën op nahouden?



Ik heb de eerste 10 jaar van mijn volwassen leven geen auto gehad. Was nergens voor nodig en heb werkelijk van niemand daar ooit één opmerking over gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven