paspoort verlopen. risico maar nemen?

29-07-2014 11:00 101 berichten
Tot mijn grote schrik ontdek ik net dat mijn paspoort is verlopen. Ga met de auto richting de Alpen. Geen douane etc dus. Zal ik het risico lopen en gewoon met verlopen paspoort gaan (nog nooit controle onderweg gehad) of toch maar via spoedprocedure een peperduur paspoort aanvragen?
Spoedprocedure.
Alle reacties Link kopieren
quote:teedeekaa schreef op 29 juli 2014 @ 11:07:

Volgens deze link geen probleem mits recent verlopen. (staat bijna onderaan) http://www.novasol.nl/vak ... nrijk/reisinformatie.htmlDeze informatie zocht ik, ik wist dat een paspoort wel verlopen mocht zijn, maar kon dat niet terugvinden. Bedankt voor je link.
quote:_nut_ schreef op dinsdag 29 juli 2014 11:18 Ik zou het er wel op wagen, je neemt deze gewoon mee en eventueel je rijbewijs.

2 jaar terug kwam ik er 3 dagen voor vertrek achter dat ik de id-kaart van zoon kwijt was, hele huis op zijn kop en ook de gok genomen naar Oostenrijk. Geen enkele controle gehad....en natuurlijk 2 dagen nadat ik een nieuwe kaart had was ie weer boven water Kans is inderdaad niet zo groot op controle. In Oostenrijk schijnt het tevens niet een erg groot probleem te zijn, maar bedenk mij net dat bij slecht weer wij waarschijnlijk doortrekken naar Italië. Geen idee hoe het daar zit met verlopen paspoorten......
Alle reacties Link kopieren
quote:fleur1988 schreef op dinsdag 29 juli 2014 11:06



Ja een normaal mens wel. Ik kan zelfs m'n eigen achterwerk vergeten, wanneer ik naar de wc loop:)



Organisatie is niet mijn beste kant. Vrees dat vriendlief ook niet blij is met dit verhaaltje(a) Oké, ja ik kan mij dat nl niet voorstellen, vandaar dat ik het vroeg, een les voor de volgende keer dat je daar als eerst naar moet kijken
quote:Zusenzoo schreef op 29 juli 2014 @ 11:05:

Ik wou net zeggen, bij Zwitserland heb je toch wel een probleem dan :-)



Ik zou het risico gewoon nemen, welke andere optie is er anders?Ik heb daar wel eens bij de grenspost gestaan terwijl ik mijn paspoort vergeten was (op vakantie in Frankrijk, paspoort in hotel), was wel op de weg terug. Maar dat was geen probleem. Weet trouwens niet of ik het risico zou nemen, denk het niet eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zie eerder genoemde link, Italie is ook EU.
Een vriendin van mij is uit de bus gezet toen ze bij een grenscontrole ontdekte helemaal geen paspoort bij zich te hebben. Vakantie ging dus echt mooi niet door.
Spoed procedure kan ook langer duren als het druk is...
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet in waarom je voor die paar tientjes zo'n groot risico zou nemen. Je zit toch niet lekker in de auto lijkt mij. Het verhaal wat Doreia verteld is een vriend van mij ook overkomen, paspoort was maar 3 weken verlopen maar mocht bij zwitersland wel mooi rechtsomkeerd maken. Als je een chagrijnige douane beamte treft die de avond er voor ruzie heeft gehad met zn vrouw, kan je dat mooi je kop kosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:oldwood schreef op 29 juli 2014 @ 11:04:

Even serieus hé, ik begrijp dit niet, als je vakantieplannen maakt, dan kijk je toch of je paspoort/id niet verlopen is?

Mee eens.



Ik zou het risico niet nemen, dan maar extra betalen voor het paspoort.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met vriend vorig jaar in een hotel in Oostenrijk gestaan, elkaar heel vreemd aankijkend, toen om ons paspoort werd gevraagd. Dit waren we dus echt totaal vergeten. Hotel deed niet moeilijk, rijbewijs voldeed ook. Ook helemaal geen grenscontrole of dergelijke tegengekomen. Ik zou de gok dus wagen.



Overigens heb ik wel een keer door een niet-heel-aardige grensbeamte een enorme preek gehad dat mijn paspoort nog maar 3 maanden geldig was. Dit was toen ik met een bus de grens Portugal/Spanje overstak. Wat zijn probleem was weet ik nog steeds niet, het zijn beide EU landen en ik ben een EU-burger(bah wat een kotsterm), dus dan zou dat geen probleem moeten zijn dacht ik?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 29 juli 2014 @ 11:08:

Je krijgt daar toch ruim van tevoren bericht van van de gemeente?Ik heb daar nog nooit bericht van gehad.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Zodra de geldigheidsdatum van een paspoort of identiteitskaart is verlopen is deze niet meer geldig als reisdocument of legitimatiebewijs. Ik zou dus niet zomaar afgaan op de informatie van een vage website van een verhuurder van vakantiehuizen, maar op die van de rijksoverheid. Je moet dus gewoon een nieuw paspoort aanvragen, iets anders is niet toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie is een paar jaar terug in mijn auto ingebroken en mijn tas (met inhoud ) gejat. Via de ambassade ging het allemaal zo retelangzaam en ingewikkeld, ik was de vakantiestemming helemaal kwijt. Dus, alles ingepakt en zonder paspoort vanaf Italie naar NL gereden. Spannend, maar ze konden me wat.



Ik denk niet dat wij deze beslissing voor jou kunnen maken, ieder mens is verschillend..
Wat is precies het risico als je met een recent verlopen paspoort de grens overgaat binnen de EU en je word gecontroleerd? Een boete?
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 29 juli 2014 @ 11:45:

Wat is precies het risico als je met een recent verlopen paspoort de grens overgaat binnen de EU en je word gecontroleerd? Een boete?Ze kunnen je simpelweg de toegang ontzeggen, of het je in ieder geval moeilijk maken. Zie mijn bovenstaande reactie en die van Doreia
Alle reacties Link kopieren
Met een bus reizen is de kans op grenscontrole groter, voor Zwitserland raad ik wel een geldig paspoort aan, daar zijn gewoon grenscontroles. Is geen EU land. Net als Noorwegen, waar je ook zeker een geldig paspoort voor moet hebben. Voor Oostenrijk en Italie zal ik de gok wel nemen. Ik kom geregel in Italie en nog nooit controle gehad. Wel in Zwitserland.
quote:fleur1988 schreef op 29 juli 2014 @ 11:06:

[...]





Ja een normaal mens wel. Ik kan zelfs m'n eigen achterwerk vergeten, wanneer ik naar de wc loop:)



Organisatie is niet mijn beste kant. Vrees dat vriendlief ook niet blij is met dit verhaaltje(a)





Oh zo herkenbaar. Ook gedeelte van vriend trouwens Door jouw berichtje bedenk ik me 1. dat ik nog steeds een paspoort voor dochter aan moet vragen en 2. dat ik mijn eigen nieuwe paspoort (die ik nog maar net op tijd heb opgehaald bij de gemeente) nu echt uit het handschoenenkastje van de auto moet halen
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 29 juli 2014 @ 11:26:

Een vriendin van mij is uit de bus gezet toen ze bij een grenscontrole ontdekte helemaal geen paspoort bij zich te hebben. Vakantie ging dus echt mooi niet door.

met een net verlopen paspoort met goed lijkende pasfoto kan je in ieder geval ( niet helemaal formeel) aantonen dat je een EU burger bent, en geen asiel/gelukszoeker uit een vaag non-eu land.

Mogelijk verklaart dat het gebrek aan coulance?
quote:jo_anna86 schreef op 29 juli 2014 @ 11:54:

[...]





Ze kunnen je simpelweg de toegang ontzeggen, of het je in ieder geval moeilijk maken. Zie mijn bovenstaande reactie en die van DoreiaZwitersland is bekend, daar doen ze moeilijk ja en het voorbeeld van Doreia gaat over iemand die helemaal geen paspoort mee had.
quote:Doreia schreef op 29 juli 2014 @ 11:26:

Een vriendin van mij is uit de bus gezet toen ze bij een grenscontrole ontdekte helemaal geen paspoort bij zich te hebben. Vakantie ging dus echt mooi niet door.Terecht ook, moet je maar je verantwoordelijkheden serieus nemen!
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, het gaat er bij niet in dat je voor die paar tientjes zo'n risico gaat nemen, volstrekt onzinnig in mijn optiek. Het kan je notabene je vakantie kosten zeg.
Je kunt toch ook een Id-kaart aanschaffen? Is goedkoper en je kunt met een id-kaart ook naar Zwitserland reizen.
Alle reacties Link kopieren
En het gaat niet alleen om de grenscontroles trouwens. Wat als er calamiteiten gebeuren? Je moet onverwacht naar het ziekenhuis? Je moet onverwacht naar huis vliegen omdat er thuis iets is gebeurd?



Dan heb je toch ook een geldig paspoort nodig?
Alle reacties Link kopieren
Binnen europa zou het niet eens in m'n hoofd opkomen om m'n paspoort te controleren.

Het is Europa! Schengen.

Er is helemaal geen paspoortcontrole.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven