Een hond, heb ik alles goed overdacht!

29-07-2014 10:42 42 berichten
We hebben besloten dat we heel graag een hond willen, man twijfelde nog een tijd vanwege mogelijke logistieke problemen maar is nu ook om.

Ik heb nu vakantie, ben de komende maand thuis, echter we gaan we weg. Waar we naar toe gaan mag een hond komen. Het liefste ging ik deze week al een hond halen want nu heb ik de tijd. Of is wachten totdat we terug komen beter, alleen dan moet ik weer werken (part-time)

Ik werk nu 2 dagen 6 uur. Op de andere dagen is er iemand thuis. De hond zou dan alleen zijn (met onze nu nog kitten). Uitlaatservice zou een optie zijn, of eventueel een buurtpuber die om 12 uur een rondje wil lopen. Ik kan niet in mijn lunchtijd terugkomen omdat ik dat 's middags niet op tijd ben voor de school.

Hij heeft dus wel onze kitten, die is ook vrij nieuw, zij is gewend aan honden.

Mijn kinderen zijn 8 en 11, katten gewend maar geen hond. Ik vind een pup heel lief en schattig maar denk dat ik toch de voorkeur geef aan een wat oudere hond. Het wordt of een asielhond of een hond van een van de vele stichtingen die honden invoeren uit het buitenland. Moet ik daar nog ergens opletten? Qua type hond moet een niet al te grote zijn, man vind de labrador van de buren eigenlijk te groot. Lief, aanhankelijk en goed met kinderen.



Iemand nog goede suggesties?
Alle reacties Link kopieren
Een herplaatser laat pas zijn ware aard zien als hij zo'n half jaar in een vertrouwde omgeving zit.

Dat is dus niet in het asiel, dus als een asiel zegt dat de hond goed met kinderen kan en andere dieren, hoeft niet te kloppen.

Daarbij heeft een herplaatser al een rugzak, je kan geluk hebben en een vriend voor het leven vinden als herplaatser, of alle ellende door de vorige eigenaren komt op jouw bordje terecht. Niemand die zijn hond herplaast zal namelijk zeggen dat de hond niet wegens tijdgebrek/allergie weggaat maar eigenlijk omdat hij wel eens een goede tik/trap krijgt en de hond uiteindelijk is gaan bijten bijv. en daarnaast geen opvoeding.



Een pup hoor je eigenlijk niet op marktplaats uit te zoeken en vandaag of morgen nog op te halen. (Meningen over verdeeld natuurlijk)

Ik zou zelf eerst op onderzoek uitgaan naar welk ras, dan de rasvereniging benaderen voor fokkers, kijken welke toekomstige nest combi word aangeboden bij een fokker die je aanspreekt, kan je de moederhond zien en beoordelen naar je wens zonder afgeleid te zijn door schattige pups. Rashonden zijn niet kapot gefokt en dus een kruising is niet perse beter, sterker nog tegenwoordig denkt iedereen 'kassa' bij een nest pups waardoor alles maar op elkaar word gegooid en je het dus heel slecht kunt treffen met een kruising. Dus of je nu gaat voor een rashond met of zonder stamboom, of een kruising, altijd goed kijken of de combi ouderdieren goed doordacht is.

Voor een pup is het minimale dat je in huis moet zijn echt 4 weken en liefst langer want je moet het alleen zijn nog opbouwen, elk uur naar buiten om zindelijk te maken, dus ook snachts paar keer eruit.



Kortom herplaatser of pup, ze hebben beide tijd nodig om te wennen aan een nieuw huis en nieuw baasje, aan beide zitten nadelen, voordeel van een pup is dat deze sowieso geen rugzak meedraagt wat slecht kan uitpakken.



Voor wat je ook kiest, lees je eerst in over de algemene informatie van een hond en daarna per ras. Dat zal betekenen als je goed voorbereid wilt zijn op de komst van een hond dat je deze zomer er geen kunt aanschaffen.



Maarja massa's mensen die vandaag bedenken ik wil een hond/pup en op mp/asiel kijken en morgen er 1 in huis hebben waarbij het goed gaat, tis maar waar je van houd
Alle reacties Link kopieren
Overigens komen mijn beide honden van MP, maar ik ben wel van te voren de nestjes gaan bekijken, gewoon bij mensen thuis waar de ouders van de pups ook aanwezig waren.



MP is dus niet altijd fout, maar ga niet op nestjes af van honden die je vandaag kan ophalen, maar zoek naar hobbyfokkers, die een keer een nestje hebben.
Je zegt dat je tijd hebt, maar ook dat je op vakantie gaat. Dan heb je dus geen tijd. Een nieuwe hond mee op vakantie is sterk af te raden. Honden hebben echt de tijd nodig om aan hun nieuwe omgeving te wennen. En jullie moeten ook aan hem/haar wennen. Mijn hond (volwassen asielhond) heeft de eerste drie weken bv een aantal keer in huis overgegeven, geplast en gepoept. Puur spanning, ging na een paar weken vanzelf weer over. Voor asielhonden kan een verhuizing ontwrichtend werken, waardoor ze dingen die ze eerst konden nu niet meer helemaal goed lukt (zoals in ons geval dus de zindelijkheid). Hoe erg die spanning van de eerste periode is verschilt per hond, dat is van te voren niet te voorspellen, maar ik zou het risico niet nemen om meteen al onstabiel te beginnen (namelijk op vakantie en als de hond net een beetje aan het vakantieadres gewend is, weer verhuizen = twee verhuizingen in korte periode). Ga er niet van uit dat als je een volwassen asielhond in huis neemt, dat alles dan in 1x goed zal gaan.



Is het geen optie om tot jouw volgende vakantie te wachten? Dan kunnen jullie in de tussentijd overleggen of je voor een pup of asielhond wil gaan en in het eerste geval een nestje zoeken. En in het tweede geval de basiseisen waar de hond aan moet voldoen om in jullie huishouden te passen vast te stellen.



Hopelijk nemen jullie rustig de tijd, zodat er genoeg ruimte is om aan elkaar te wennen en de start geen hectische, vermoeiende periode wordt. En voorpret is ook leuk, geniet daar ook van samen!
Heb trouwens zelf altijd asielhonden gehad en daar over het algemeen prima ervaringen mee, maar zou in jullie geval eerder een pup in huis nemen. Die groeit dan meteen op met kat en kinderen. Volwassen honden zijn toch al meer gevormd, waardoor het soms heel lang kan duren voordat ze aan dingen als jullie kat en kinderen gewend zijn. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar dat kan je van tevoren nooit met zekerheid zeggen.



Hoe oud zijn jullie kinderen en hebben jullie zelf ervaring met honden? Als je ze jong zijn en jullie onervaren, sowieso geen asielhond nemen. Vaak zit er toch ergens wel iets geks/vervelends in wat er met de juiste behandeling zo weer uit te krijgen is, maar als je nog niet zo goed bent in 'hondentaal' kan dat lastig zijn en als je jonge kinderen hebt zou ik never nooit een risico nemen.



Edit: zie dat ze 8 en 11 zijn, niet meer heel klein dus. Plus jij al wat ervaring, dan moet een asielhond op zich wel kunnen idd.
quote:london_calling schreef op 29 juli 2014 @ 11:02:

Hebben jullie jezelf al laten testen op allergische reacties?

Straks schaf je een hond aan en dan blijkt een van je kinderen allergisch te zijn en wat dan?Dat heeft toch helemaal geen zin? Een allergie bouw je meestal op dus als de kinderen en TO+partner nog niet veel in aanraking zijn geweest met honden, zijn ze waarschijnlijk niet allergisch. Zegt echter niets over een eventuele allergie in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:buaya schreef op 29 juli 2014 @ 12:02:



Hoe oud zijn jullie kinderen en hebben jullie zelf ervaring met honden? Als je ze jong zijn en jullie onervaren, sowieso geen asielhond nemen. Vaak zit er toch ergens wel iets geks/vervelends in wat er met de juiste behandeling zo weer uit te krijgen is, maar als je nog niet zo goed bent in 'hondentaal' kan dat lastig zijn en als je jonge kinderen hebt zou ik never nooit een risico nemen.Dit heeft ze allemaal al verteld, even terug lezen dus.
quote:renate73 schreef op 29 juli 2014 @ 12:06:

[...]



Dit heeft ze allemaal al verteld, even terug lezen dus.Zag het zelf net ook idd, heb een beetje te vluchtig gelezen blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:buaya schreef op 29 juli 2014 @ 12:10:

[...]





Zag het zelf net ook idd, heb een beetje te vluchtig gelezen blijkbaar.Ik zag het
Alle reacties Link kopieren
Nu stel op sprong een pup kopen omdat het nu net goed uitkomt met de vakantie lijkt mij echt geen goed idee! Je kunt als het goed is 10 - 15 jaar van een hond genieten, dus is evt een jaartje wachten misschien ook niet zo'n probleem. Het lijkt mij ook wel net zo leuk om een nestje te volgen en met jouw hondje vanaf de geboorte kennis te maken. Wij zijn een paar keer tussendoor wezen kijken en hebben nu nog steeds een goed contact met de fokker. Veel leuker dan zomaar een pup even via MP opzoeken en kopen.



Als je nog even wacht, dan heb je alle tijd om je rustig te oriënteren op welk ras en welke grootte je wilt, want met zoveel verschillende rassen is dat nog niet eenvoudig.



Bedenk goed wat je in een hond zoekt qua karakter, uiterlijk, energielevel (heeft het ras veel beweging en aandacht nodig) en verzorging. Ga daarna na voor jezelf of je de hond ook genoeg te bieden hebt. Misschien ook eerst de kosten op een rijtje zetten, want het maakt nogal een verschil of je een brenner senner in huis haalt of een Jack Russel.



Ik weet ook niet of het zo verstandig is om naast een kitten ook gelijk een pup in huis te halen. Ik neem aan dat je jullie kitten ook nog genoeg moet leren en afleren. Nog een pup erbij kan dan misschien wel een beetje te veel worden.

Als je een oudere hond wilt kan het wel lastig zijn dat hij aan de kinderen en kitten moet wennen. Wellicht dat dit met een pup wel makkelijker gaat?
Alle reacties Link kopieren
Doe het nou gewoon niet. Jullie hebben er gewoonweg de tijd niet voor als ik het zo lees. Je kunt wel van alles willen, maar als het niet haalbaar is, moet je gewoon verstandig zijn en het niet doen. Een hond die zoveel uur alleen moet zijn, is gewoon zielig. Dat je een kat hebt, doet er niet toe, want honden en katten vinden doorgaans helemaal geen gezelschap bij elkaar. Jij denkt "hij is niet alleen thuis, want de kat is er ook", maar zo denkt die hond niet. Een hondenuitlaatservice is leuk, maar die mensen hebben echt de tijd niet om speciale aandacht aan jouw hond te geven. En dan moet je ook nog maar de mazzel hebben dat je hond het trekt, zoveel soortgenoten om zich heen te hebben.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 29 juli 2014 @ 10:42:

Ik heb nu vakantie, ben de komende maand thuis, echter we gaan we weg. Waar we naar toe gaan mag een hond komen. Het liefste ging ik deze week al een hond halen want nu heb ik de tijd. Of is wachten totdat we terug komen beter, alleen dan moet ik weer werken (part-time)





Als ik dit zo lees, heb je eigenlijk helemaal geen tijd. Een hond aanschaffen (pup of herplaatser) en meteen mee op vakantie nemen is een heel slecht plan. Een hond heeft tijd nodig om aan zijn nieuwe huis te wennen en dit duurt zomaar een aantal weken.



2014 @ 10:42[/message]:[/b]

Ik werk nu 2 dagen 6 uur. Op de andere dagen is er iemand thuis. De hond zou dan alleen zijn (met onze nu nog kitten). Uitlaatservice zou een optie zijn, of eventueel een buurtpuber die om 12 uur een rondje wil lopen. Ik kan niet in mijn lunchtijd terugkomen omdat ik dat 's middags niet op tijd ben voor de school. [/quote]



Ga altijd voor de regelmaat en professionele aanpak van een uitlaatservice.



2014 @ 10:42[/message]:[/b]

Hij heeft dus wel onze kitten, die is ook vrij nieuw, zij is gewend aan honden. [/quote]



Twee jonge dieren tegelijk opvoeden kan een hels karwei zijn. realiseer je je dat wel?



2014 @ 10:42[/message]:[/b]

Ik vind een pup heel lief en schattig maar denk dat ik toch de voorkeur geef aan een wat oudere hond. Het wordt of een asielhond of een hond van een van de vele stichtingen die honden invoeren uit het buitenland. Moet ik daar nog ergens opletten?

[/quote]



Denk eerst heel goed na wat je nu precies wilt. Met bovenstaande opmerking laat je alle opties open en klinkt het allemaal heel ondoordacht.



2014 @ 10:42[/message]:[/b]

Qua type hond moet een niet al te grote zijn, man vind de labrador van de buren eigenlijk te groot. Lief, aanhankelijk en goed met kinderen.[/quote]



Dit zijn de voorwaarden waar de hond aan moet voldoen.

Maar wat hebben jullie de hond te bieden?

Het karakter van een hond laat zich niet sturen! Een jacht- of werkhond zal zich nooit gaan gedragen als rustig 'vloerkleedje'.

Ga eens heel goed na wat voor soort gezin jullie zijn en ga op zoek naar een ras dat bij jullie past.
Ik zou naar het asiel gaan en je laten informeren over de honden die ze hebben. Vaak kunnen ze je al wat vertellen over het karakter. En mij lijkt dat 2 dagen per week 6 uur alleen moet kunnen, dit is te leren en te doen er zijn zat honden die helaas meer alleen zitten. Als je oudste straks naar de middelbare gaat kan hij dan toch mooi de hond uitlaten als hij thuis komt? Misschien kan dat nu zelfs al?



Bovenstaande geld trouwens, naar mijn mening, alleen voor een volwassen hond een pup kan je zeker nog niet zo lang alleen laten.



Als je dan naar het asiel bent geweest kan je op vakantie alles laten bezinken en er goed over nadenken wat het beste bij jullie past en dan daarna toch de beslissing nemen?
Wij hebben een hond geadopteerd van de stichting ACE in Spanje.Ze was toen 2 jaar en was geen katten gewend.Wij hadden 2 katten(nu nog 1) en het was even wennen voor allemaal maar het gaat ongelooflijk goed en onze hond is vreselijk lief voor onze kat.Een hond uit het asiel kan wat afwijkend gedrag hebben maar als een hond zich thuis voelt en geliefd dan kan t goedkomen.We kunnen niet meer zonder onze Lola.
Waarom moet de hond tussen de middag uitgelaten worden als jij max 8 uurtjes van huis bent, en dat 2 dagen per week? Zeker als je toch besluit om een oudere hond te nemen is dat niet nodig.



wat je je af moet vragen is wat je met de hond đoet als je met vakantie gaat. Neem je het elk jaar mee? Wil je daar rekening mee houden. Ik ken er genoeg die daar van terug gekomen zijn. Denk je dan wel aan kostrn voor de kennel, voer , da en niet te vergeten de stof in je huis want een hond verhaart en ook daar hoor ik menigeen vaak genoeg over klagen. De ene hond is 2x per jaar in de reu, de andere het hele jaar door, zoals die van mij. Een JR superlief maar druk en verliest heel veel haar.
Bedankt voor alle reacties. Het waarom nu had ik al uitgelegd. Ik kan me echte voorstellen dat dit onbezonnen overkomt en als het beter is dan wacht ik ook wel. Die paar maanden kunnen er ook wel bij. Tot volgend jaar vind ik wat lang. Dan zou voor de kerst als ik dan ook weer een paar weken vrij heb een betere optie zijn.



Ik had denk ik vooral gedacht dat als een hond maar bij ons zou zijn de plek waar niet heel veel zou uitmaken. Vooral juist op vakantie zouden we de hele dag de tijd voor het diertje hebben.



Ik wil absoluut geen rashond uit een kennel. Er zijn voldoende honden zonder baasje in asiels die een huis zoeken.



Met vakantie gaat die mee, wij rijden altijd zelf en zoeken ook niet al te drukke plekken op.



Onze kat is een schat, een echte main coon. Lief redelijk rustig. Nu 15 weken maar heeft niet veel gekke buien. Daar is tot nu toe niet veel aan op te voeden.



Bedankt allemaal, weer voldoende om over na te denken
Kerst lijkt me een prima termijn. Misschien is zelfs de herfst al mogelijk..? Met 'jouw volgende vakantie' doelde ik ook niet op volgend jaar zomer, hoor, maar de eerstvolgende keer dat jij een paar weken thuis bent of evt vrij kunt nemen. Dan kan je je er nu alvast op richten dat je dan gewoon thuis bent en tijd voor de hond hebt (tip als de hond met kerst komt: blijf thuis met oud en nieuw zonder al te veel bezoek, kans op vuurwerkangst!)



Voor een asielhond raad ik je trouwens de website ikzoekbaas.nl aan, daar staan vrijwel alle asielhonden uit Nl. op. Daar heb ik me weken mee vermaakt toen ik zelf de knoop door had gehakt. Moest af en toe wel flink op m'n handen zitten als er een leukerdje op stond, want ik had mezelf een bepaalde datum gesteld waar ik op moest wachten (ivm vergelijkbare praktische zaken, ik ging verhuizen en wilde de hond pas in m'n nieuwe huis nemen ivm stabiliteit eerste periode). Precies op de datum dat ik 'mocht' stond er weer zo'n leukerd op die paste bij mijn situatie. In een asiel op 2 uur rijden afstand, maar dat maakt niet uit natuurlijk. Nu dolgelukkig met mijn hond en blij dat ik 'braaf' af heb gewacht. Na de eerste weken waarin bij haar de stress overheerste ontpopte ze zich tot een geweldig lollig en lief beestje. Hopelijk gaat het voor jullie ook zo positief verlopen!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-08-2014 10:44
Reden: Spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven