Frankrijk: welke streek is leuk?

29-07-2014 14:12 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanwege aanhoudend rotweer in andere delen van Europa (lees: Oostenrijk/Zuid-Duitsland), zijn we van plan om naar Frankrijk op vakantie te gaan volgende week.



Ben niet zo'n ervaren Frankrijkganger, dus was benieuwd naar jullie tips welke streek mooi/leuk is. Volgens weeronline is het vooral in het zuiden mooi weer, dus Bretagne/Normandië valt helaas af.

Onze wensen:

- leuke stadjes/dorpjes/andere bezienswaardigheden in de buurt

- we willen graag een leuke wandeling maken. Hoeft niet per se in 'echte' bergen, maar wat heuvels zou leuk zijn.

- qua afstand: liefst niet verder dan 1000-1100 km vanaf Utrecht.

- we geven niet zo om strand en zee, dus dat is absoluut geen must.



Ben benieuwd of jullie nog leuke suggesties hebben! Bedankt alvast!
Ardèche is een pracht streek. Rond de pond de Diable (als ik het goed schrijf) heb ik de mooiste vakanties beleefd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf fan van de auvergne en dan met name de allier rond Vichy en de puy de dome rond Clermont Ferrand. De afstand is goed te doen, veel kleinschalige campings, hotels en chambre d'hotes. Veel natuur en veel leuke dorpen en steden. En anders, als het weer minder belangrijk is zijn de vogezen ook een aanrader binnen wat jij zoekt.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Dordogne! Voldoet precies aan je beschrijving.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Dordogne? Veel te doen en zien al heb je daar a,tijd wel wat regen.



Ardeche?



Haute savoie?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:teedeekaa schreef op 29 juli 2014 @ 14:20:

Ik ben zelf fan van de auvergne en dan met name de allier rond Vichy en de puy de dome rond Clermont Ferrand. De afstand is goed te doen, veel kleinschalige campings, hotels en chambre d'hotes. Veel natuur en veel leuke dorpen en steden. En anders, als het weer minder belangrijk is zijn de vogezen ook een aanrader binnen wat jij zoekt.





Het weer in de Auvergne is matig op het ogenblik, wel leuk gebied idd



Elzas is ook leuk maar ook niet altijd droog.



Haute-provence, bijv in de buurt van Castelane. Dat geeft nog de meeste kans op mooi weer.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Als je in de buurt van de Mont Ventoux gaat zitten, dan zit je wel ongeveer op die 1100 km, wel vaak erg mooi weer!

en veel kleine dorpjes. Ik vind het wel een mooie streek.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd ben ik nog nooit in een streek van Frankrijk geweest waar ik het níet mooi vond. Alles wat hiervoor wordt aangeraden dus!
Alle reacties Link kopieren
De Drôme, prachtige streek en mooi weer!



Ff kwijlen:

http://plusfrance.com/regio/drome/
Ik ben mijn eigen bananenschil
Haute-provence ja! Mooi daar. Leuke dorpjes en bloedheet. Lekker zwemmen in het Lac de Ste Croix
Alle reacties Link kopieren
quote:Tomatensoep schreef op 29 juli 2014 @ 14:39:

Eerlijk gezegd ben ik nog nooit in een streek van Frankrijk geweest waar ik het níet mooi vond. Alles wat hiervoor wordt aangeraden dus!+1 Vive la France
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Languedoc
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Charente (en ook de Auvergne)
Lorem Ipsum
Vogezen! Niet te ver rijden, mooie bergen, leuke stadjes en dorpen, prachtige natuur.
quote:Tomatensoep schreef op 29 juli 2014 @ 14:39:

Eerlijk gezegd ben ik nog nooit in een streek van Frankrijk geweest waar ik het níet mooi vond. Alles wat hiervoor wordt aangeraden dus!Mooi, eens. Maar ik vind sommige streken oersaai (Loire, Vogezen, Elzas).
Even nieuwsgierig, wat is er saai aan die streken dan Star? Ik vond het daar (Vogezen, Elzas) juist prachtig met de mooie bergen, meren, watervallen en stadjes. Smaken verschillen!
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 29 juli 2014 @ 15:18:

LanguedocDie dus. Ik ben verslingerd aan de Languedoc, de grootste en mooiste wijnstreek van Frankrijk, mediterrane natuur en dito klimaat, plaatsen genoeg die de moeite van een bezoek waard zijn, Montpellier, Narbonne, Béziers, Carcassonne. Het Canal du Midi, je kunt een boottocht maken of een boot huren (geen vaarbewijs nodig), alleen is het jammer dat er, vanwege een schimmel, ik weet niet hoeveel platanen gekapt zijn waardoor het de prachtige aanblik voor een groot deel kwijt is. Homps is een kleine plaats langs het Canal, je kunt daar heerlijk lunchen in de tuin bij La Péniche. Roquebrun is wel aardig als je een keer het water wilt opzoeken, je hebt daar kleine strandjes, wel allemaal grote stenen, waar je je auto als het niet te druk is wel onder een boom kwijt kunt. Markten vind je overal, in Saint Chinian (ook op zondag) en Puisserguier zijn ze leuk, koop de Midi Libre voor vlooienmarkten en streeknieuwtjes. Mocht je een keer naar het strand willen: Narbonne Plage. Als je de andere kant uitgaat kan ik Minerve aanbevelen, een heel mooi gebied. Vanuit de Languedoc zit je ook in ongeveer twee uur in de Camarque, zeker de moeite waard om daar een keer naartoe te gaan. Bij het Étang de Vaccarès vind je duizenden flamingo's. Van de wilde stieren en paarden moet je je niet teveel voorstellen, het wilde is er wel af sinds de Camarque door hordes toeristen wordt overspoeld. La Grande Motte met zijn piramidevormige gebouwen is waarschijnlijk wel bekend, Le Grau du Roi, daar vlakbij, is een druk vissersplaatsje van waaruit je ook boottochtjes kunt maken, veel restaurantjes maar ontiegelijk druk. Je bent ook niet ver van Arles waar Vincent van Gogh heeft gewoond.
verba volant, scripta manent.
Ja ik weet dat het alles heeft, maar ik vind de stadjes het dus bjivoorbeeld net niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 juli 2014 @ 15:50:

[...]





Mooi, eens. Maar ik vind sommige streken oersaai (Loire, Vogezen, Elzas).Elzas en Vogezen waren vroeger een arm gebied, dat merk je nog. De natuur is prachtig maar het is minder kleurrijk dan de zuidelijke streken. Ik vind juist de Atlantische kust saai, net de Hoge Veluwe maar dan met veel stranden en ongelooflijk veel naturistencampings. In Normandië en Bretagne ben je erg afhankelijk van het weer, dat verschilt niet zo veel met ons klimaat. Bovendien waait het er altijd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 juli 2014 @ 15:56:

Ja ik weet dat het alles heeft, maar ik vind de stadjes het dus bjivoorbeeld net niet.La Bresse is wel leuk en Münster met al die ooievaars.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Dit is de tuin van mijn favoriete restaurant in Homps.



verba volant, scripta manent.
De Atlantische kust ben ik ook geen fan van. Ik vind de Dordogne ook mooi en Bretagne ook en de Jura vind ik ook prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Roquebrun en de Orb (is eigenlijk Herault)



verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Zit je daar nu Marianne?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 29 juli 2014 @ 17:09:

Zit je daar nu Marianne?



Was het maar waar. Het zijn overigens niet mijn foto's, ik heb ze eerlijk van Internet geplukt, er staan geen mensen op.

Dit jaar zit het er niet in, heeft o.a. te maken met de geestelijke toestand van mijn moeder, ze wordt 91 en met de leeftijd van mijn hond, die wordt 14 en die kan niet meer zo goed tegen de warmte. Als we gaan wordt het eind september en dan misschien, als alles verder goed gaat, een week of zes als ik een leuk en niet te duur appartementje kan vinden.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven