paspoort verlopen. risico maar nemen?

29-07-2014 11:00 101 berichten
Tot mijn grote schrik ontdek ik net dat mijn paspoort is verlopen. Ga met de auto richting de Alpen. Geen douane etc dus. Zal ik het risico lopen en gewoon met verlopen paspoort gaan (nog nooit controle onderweg gehad) of toch maar via spoedprocedure een peperduur paspoort aanvragen?
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 13:53:

[...]



Je rijbewijs is geen geldig legitimatiebewijs.Jawel, in Nederland wel. In het buitenland niet. Maar in het buitenland geldt de Nederlandse wetgeving niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 13:50:

[...]



Dat heeft niks met mijn lat te maken, dat zijn gewoon de regels van de overheid. http://www.rijksoverheid. ... catie/identificatieplicht



Maar blijkbaar vind jij die niet zo heel belangrijk.Uh... de overheid heeft zelfs regels voor mensen die zaken vergeten. Da;s toch iets heel anders dan willens en wetens?

Noem het dom, ondoordacht of zelfs sneu, maar een strafbaar feit plegen?
conversation = awareness
quote:nucky schreef op 29 juli 2014 @ 13:54:

[...]



Jawel, in Nederland wel. In het buitenland niet. Maar in het buitenland geldt de Nederlandse wetgeving niet.In nederland is het ook niet in alle gevallen een geldig legitimatiebewijs.
quote:Miss_Communicatie schreef op 29 juli 2014 @ 14:03:

[...]



Uh... de overheid heeft zelfs regels voor mensen die zaken vergeten. Da;s toch iets heel anders dan willens en wetens?

Noem het dom, ondoordacht of zelfs sneu, maar een strafbaar feit plegen?In dit geval is het niet vergeten, want er is nog voldoende tijd om een legitimatiebewijs aan te vragen via de spoedprocedure. Dan is het dus wel willens en wetens, want je had nog tijd om het op te lossen en hebt dat niet gedaan (TO lost het nu wel netjes op gewoon).
Alle reacties Link kopieren
[quote]Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 13:34:

[...]



Dit is wel echt een kop-in-het-zand-reactie zeg. quote]



Ik vind dit een ik-trek-snel-conclusies-reactie. Een voor mij eenvoudige risico-analyse leert mij dat ik in dit geval hier niet paniekerig over zou doen. En dan is daar weldegelijk goed over nagedacht.



En verder heb ik helemaal geen zin in een spelletje ping-pong. Ieder zijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een geldig rijbewijs? dat is toch ook een geldig ID?
quote:Bergje65 schreef op 29 juli 2014 @ 14:30:

Je hebt een geldig rijbewijs? dat is toch ook een geldig ID?Niet in het buitenland.
Volgensn mij is er een verschil tussen identificeren en legitimeren in nederland. Het ene kan met een rijbewijs, het andere aleen met paspoort of ID. Maar hoe het precies zit weet ik niet meer.
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 14:23:

[...]



In dit geval is het niet vergeten, want er is nog voldoende tijd om een legitimatiebewijs aan te vragen via de spoedprocedure. Dan is het dus wel willens en wetens, want je had nog tijd om het op te lossen en hebt dat niet gedaan (TO lost het nu wel netjes op gewoon).



Ach ja ik rij ook wel eens willens en wetens te hard..



Maar ik zou een spoed ID kaart hebben aangevraagd in geval van een ongeluk ofzo inderdaad.
Misschien mosterd maar je heb niet alleen aan de grens een geldig identiteitsbewijs nodig. Als je onverhoopt medische hulp nodig hebt, heb je ook een identiteitsbewijs nodig in verband met je verzekering. Je loopt anders denk ik een groot risico dat je zelf ter plekken de rekening voor moet schieten. Mocht je auto stuk gaan en je moet een auto huren moet je ook een geldig identiteitsbewijs hebben.



Dus ik zou geen risico nemen al is het maar vanwege de stress die je er van hebt omdat je weet dat het niet goed zit.
Alle reacties Link kopieren
Een rijbewijs is geen geldig legitimatiemiddel in het buitenland. Je kunt het dus alleen in Nederland gebruiken.



Wanneer je naar het buitenland gaat ben je verplicht een GELDIG legitimatiebewijs bij je te hebben. Je riskeert anders een niet bepaald leuke boete :p.



Ik zou dus maar voor een spoed procedure gaan .



Fijne vakantie!
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Een rijbewijs is geen geldig legitimatiemiddel omdat er geen nationaliteit in genoemd wordt is mij eens verteld.
conversation = awareness
quote:Miss_Communicatie schreef op 29 juli 2014 @ 14:48:

Een rijbewijs is geen geldig legitimatiemiddel omdat er geen nationaliteit in genoemd wordt is mij eens verteld.In sommige gevallen is het geen geldig legitimatiebewijs (aanvragen uitkering, inschrijven universiteit bijv) maar je kunt je er wel mee legitimeren; je voldoet m.a.w. aan de identificatieplicht als je een rijbewijs op zak hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 14:23:

[...]



In dit geval is het niet vergeten, want er is nog voldoende tijd om een legitimatiebewijs aan te vragen via de spoedprocedure. Dan is het dus wel willens en wetens, want je had nog tijd om het op te lossen en hebt dat niet gedaan (TO lost het nu wel netjes op gewoon).

Ik begrijp je wel hoor.

Denk dat ik me aangesproken voel, omdat ik eens een jaar met een verlopen rijbewijs heb rondgereden. Als de dood dat ik opnieuw rijexamen af zou moeten leggen...

Klassiek geval kop-in-het-zand, ik weet het
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Ik was even benieuwd hoe het nou precies werkt met noodpaspoorten e.d. aanvragen in het buitenland, maar dat wil je volgens mij echt niet.



Je kunt bij de ambassade een paspoort aanvragen, dat duurt 2 tot 3 weken omdat de aanvraag naar Nederland gaat en het paspoort vanuit Nederland opgestuurd wordt kennelijk.

Nog leuker: De Oostenrijkse ambassade blijkt helemaal geen nooddocumenten meer te verstrekken, behalve een handgeschreven reisdocument met beperkte geldigheid: voor 1 reis naar Nederland. Dus dan ben je stiekem best wel de klos als je in Oostenrijk staat zonder paspoort. Ook een hoop geld kwijt, want voor dat document mag je, jawel, 47 euro betalen. En dan heb je nog steeds geen paspoort.
quote:misspatrice schreef op 29 juli 2014 @ 14:43:

Een rijbewijs is geen geldig legitimatiemiddel in het buitenland. Je kunt het dus alleen in Nederland gebruiken.



Wanneer je naar het buitenland gaat ben je verplicht een GELDIG legitimatiebewijs bij je te hebben. Je riskeert anders een niet bepaald leuke boete :p.



Ik zou dus maar voor een spoed procedure gaan .



Fijne vakantie!Echt, wat een onzin. De regels zijn in ieder land anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het erop wagen. De kans dat je gecontroleerd wordt is miniem en het ergste wat kan gebeuren is een boete.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
quote:nucky schreef op 29 juli 2014 @ 14:50:

[...]



In sommige gevallen is het geen geldig legitimatiebewijs (aanvragen uitkering, inschrijven universiteit bijv) maar je kunt je er wel mee legitimeren; je voldoet m.a.w. aan de identificatieplicht als je een rijbewijs op zak hebt.Als je naar het buitenland gaat, is dit niet geldig. Zelfs niet in Belgie!
Carpe Diem!
quote:misspatrice schreef op 29 juli 2014 @ 14:55:

[...]





Als je naar het buitenland gaat, is dit niet geldig. Zelfs niet in Belgie!Voor de honderdste keer: niet alle landen kennen een identificatieplicht of de plicht om een identificatiebewijs op zak te hebben. Dat je een paspoort-id-kaart nodig hebt bij bepaalde zaken (hotel, bank, ziekenhuis) staat daar los van.
Alle reacties Link kopieren
quote:oldwood schreef op 29 juli 2014 @ 11:04:

Even serieus hé, ik begrijp dit niet, als je vakantieplannen maakt, dan kijk je toch of je paspoort/id niet verlopen is?Dit dus. Werk zelf bij Burgerzaken binnen een gemeente en je wil niet weten hoeveel mensen er op de laatste dag(en) nog achter komen dat hun reisdocument is verlopen. Vervolgens worden ze dan boos op ons, omdat het 5 werkdagen gaat duren en zij zelf geen ¤ 47,05 willen betalen voor hun eigen fout. Verbaasd me steeds weer.
Alle reacties Link kopieren
Voor de reis zelf is het niet nodig, er wordt binnen de EU niet gecontroleerd (behalve bij bussen).



Het is hetzelfde risico als in Nederland zonder geldig ID zitten. Als je te maken krijgt met het ziekenhuis of de politie dan heb je hem nodig. Overigens, toen ik in Frankrijk met spoed in het ziekenhuis kwam was een Europese Zorgpas al voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Verder: nooit je paspoort afgeven/laten kopieren in accomodaties!
Alle reacties Link kopieren
Over het rijbewijs... Sommige instanties zullen het aannemen als 'geldig' legitimatiebewijs, maar dat is het officieel niet. Bij de gemeente en Belastingdienst is het in ieder geval geen geldig legitimatiebewijs (ligt er wel aan voor welke zaken je komt).
Alle reacties Link kopieren
Binnen de shengen landen mag je paspoort verlopen zijn (5max 5 jaar) echter enkel een paspoor, niet een identiteitskaart:





Man kann überall mit einem bis zu fünf Jahre abgelaufenen Reisepass einreisen.

Das ist nur bedingt richtig: Nur die Länder Belgien, Deutschland, Frankreich, Griechenland, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Niederlande, Portugal, San Marino, Schweiz, Slowenien, Spanien und Ungarn haben diesbezügliche Abkommen mit Österreich. “Bei Flugreisen kann aufgrund der Beförderungsbestimmungen einiger Airlines (zumeist Billigairlines) Passagieren mit abgelaufenem Reisepass die Beförderung verweigert werden”, warnt der ÖAMTC-Touristiker. Es wird daher geraten, immer einen gültigen Reisepass oder Personalausweis zu benützen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er zelf op wagen, maar ik denk dat mijn vriend zich de halve reis zorgen zou maken en dat is ook zielig



Ik ben overigens een paar jaar geleden bij de Duitse(!) grens gecontroleerd. Ik denk dat het een oefening was ofzo, was echt verbaasd. Wel jammer als je dan net een verlopen paspoort hebt. Dan wordt je meteen een mooie oefen-case.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven