Kinderen ( pubers) en alcoholvrij bier

29-07-2014 12:01 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een discussie met mijn oudste van bijna 15.

Die is het er mee eens dat alcohol vergif is voor kinderen/pubers ( voor nu;).



Toch wilde mijn jongste van bijna 12 even mijn Radler 0,0 proeven. Dat mocht van mij niet, bier is bier of er nou alcohol in zit of niet.

De grens vervaagt dan volgens mij te snel.

Maar een beter argument had ik zo snel eigenlijk niet.

Mijn oudste vond dat wel een beetje een non argument.



Wat vinden jullie en wat is jullie argumentatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 29 juli 2014 @ 13:41:

[...]



En die andere mensen zullen dus sneller een kotsende tiener op de mat vinden omdat ze met vrienden een paar biertjes hebben gescoord en aan elkaar niet durfden te melden dat ze het niet lekker vonden en een naar gevoel in de maag kregenTotaal achterhaalde denkwijze.
Alle reacties Link kopieren
Chocoladesigaretten zijn verboden, omdat kinderen die daarmee in aanraking komen een grotere kans hebben om op latere leeftijd verslaafd te raken aan roken.



Alcoholvrij bier, radler en andere alcoholloze dranken die lijken op 'echte' alcohol zullen vast hetzelfde effect hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 29 juli 2014 @ 13:41:

[...]



En die andere mensen zullen dus sneller een kotsende tiener op de mat vinden omdat ze met vrienden een paar biertjes hebben gescoord en aan elkaar niet durfden te melden dat ze het niet lekker vonden en een naar gevoel in de maag kregen



Je snapt het niet echt.



Juist omdat hij het stoerachtig vindt, juist daarom niet.

En ook dus vertellen waarom niet. Niet daarom, maar dus echt met een reden. En Cosima, ik ben vast heel naïef, maar ik vertrouw er eigenlijk dus wel op, bij mijn oudste iig, dat hij ook gewoon echt geen slokje neemt. Daar is hij heel standvastig in, maar hij leert ook heel veel en sport ook veel, dus kan veranderen die houding, maar hoop en denk het ook eigenlijk niet.



Jongste is dus anders, die heeft wellicht iets meer voorbeelden nodig, gelukkig hebben we buurmeisjes die vorige week met 16 de longen uit haar lijf kostte omdat ze de avond daarvoor te veel had gezopen.

Die mag dus wel thuis drinken..



En een neef die een lelijke tattoo ( echt een hele rare) heeft laten zetten in een dronken bui, was net 18...
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het chocolade sigaretje op mijn 7e echt wel vet stoer. Mijn echte sigaret op mijn 14e vond ik nog veel stoerder.

Ik mocht ook gewoon roken van mijn ouders. Sterker nog, ik kreeg 1 pakje peuken in de week zodat ik niet van anderen aan zou nemen. Mijn moeder kon me niet verbieden om te roken. Dacht ze tenminste.



De kans dat ik niet ging roken later was nihil. Zeker omdat er totaal geen grens aan werd gegeven.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik was zeker weten vatbaar voor verboden.

Wij wisten nl ook dat er consequenties hingen aan misdragingen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk kun je er nooit op aan of je kinderen er werkelijk verstandig mee om gaan.

Je kan enkel het beste meegeven door voorlichting, maar ook omgaan met groepsdruk en het recht eigen keuzes te maken en daar ook achter staan.



Karakter kan je moeilijk sturen,heb je een kind die zelf graag ervaart en grenzen opzoekt, dan zal hij dat doen.

Het is Utopia te denken dat je als ouder alles in de hand kan houden, zo naïef is neem ik aan niemand.

Maar het niet volledig in de hand kunnen houden of het in de hand werken zijn twee dingen.

En wennen aan biersmaak of aan alcohol drinken op minderjarige leeftijd is in mijn ogen nu eenmaal niet de beste manier.



Mijn dochter heeft braaf tot haar 19 met chocomelk in haar handen gestaan bij het uitgaan, en ze had schijt aan iedereen .

Mijn zoon, mocht met 16 ( toen nog) officieel drinken en vond dat wel ehm... groot zijn.

Nou, na een paar weken in het weekend thuis een biertje drinken en met uitgaan 1 keer teveel en ziek, was de lol er heel heeeeel snel af en viel hij gelukkig terug op wat ik hem al die tijd wijs heb gemaakt.Ik ken ook kinderen die thuis wel al vanaf jongere leeftijd gezellig af en toe al een glaasje mee mochten doen, en die nu vaak teveel drinken.

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen, het karakter van een kind heeft ook veel invloed op hun latere drinkgedrag. Je kan als ouder alleen maar hopen dat de common sense die je er ingepompt hebt uiteindelijk dan weer boven komt drijven.





Nu valt hij net tussen wal en schip en mag volgens de wet weer niet drinken.

Thuis zou hij het nu wel in het weekend mogen van mij, maar hij hoeft niet.

Hij is er alweer klaar mee geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Over roken gesproken: de enigen in mijn omgeving die maat kunnen houden, zijn degene die pas na hun 18e begonnen zijn. De echte verslaafden zijn de vroege rokers.



Ik denk dat dit voor drank ook geldt. Als je van jong af aan leert dat alcohol niet goed voor je is. Dat je pas na je 18e op bepaalde gelegenheden drinkt. Dat je dan minder geneigd bent om alcohol te associeren aan gezelligheid en sociale situaties.

Drinken met mate is makkelijker wanneer drank geen voorgeprogrammeerde shortcut in je hersenen hebt.
quote:saaaaar81 schreef op 29 juli 2014 @ 12:26:

[...]





Waarom überhaupt shandy laten drinken? Wat is er mis met frisdrank?+1 Ik vind dat hele 'aan drank laten wennen' zo'n onzin. Ik laat ze ook niet aan peuken wennen.
quote:Istar_ schreef op 29 juli 2014 @ 12:53:

Ik heb dus ook nooit kinderchampagne geschonken om die reden.+ de 300 suikerklontjes die er in zo'n fles zitten.
quote:saaaaar81 schreef op 29 juli 2014 @ 13:59:

Oh, en ik was zeker weten vatbaar voor verboden.

Wij wisten nl ook dat er consequenties hingen aan misdragingen.Dat dus.
quote:Star schreef op 29 juli 2014 @ 14:24:

[...]





+ de 300 suikerklontjes die er in zo'n fles zitten.Maar ja, mijn 11 jarige drinkt ook nog steeds geen frisdrank.
Ik vind 0,0% gewoon onder frisdrank vallen. Dat is het ook gewoon. Dat een biermerk de fabrikant is, maakt in mijn ogen geen verschil. Ik vind je argument dus raar



En ik dronk vroeger met een jaar of 7 met kerst ook altijd

Shandy. En nu? Nu lust ik geen bier alleen radler haha! Dat je er dus dan meteen aan wend, slaat in mijn geval al nergens op.
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 14:39:

Ik vind 0,0% gewoon onder frisdrank vallen. Dat is het ook gewoon. Dat een biermerk de fabrikant is, maakt in mijn ogen geen verschil. Ik vind je argument dus raar



En ik dronk vroeger met een jaar of 7 met kerst ook altijd

Shandy. En nu? Nu lust ik geen bier alleen radler haha! Dat je er dus dan meteen aan wend, slaat in mijn geval al nergens op.Dus jij zou je 4 jarige ene flesje Radler geven?
Ik vind alcoholvrij bier echt lekker, ik krijg er een enorme opkikker van vooral met warm weer. Ik drink helemaal nooit bier met alcohol omdat ik dat niet eens lekker vind. Jongste van bijna 7 drinkt al sinds haar vierde regelmatig een glas alcoholvrij bier, die vindt het ook erg lekker. Bovendien is het zelfs gezond, er zitten B vitamines in en dezelfde anti oxidanten als in groene thee. Ik leg zelf totaal de link niet met alcoholvrij bier en eerder echt bier drinken. Ze weet ook donders goed dat er ook bier met alcohol bestaat en dat ze dat niet mag (en wil) hebben. Alcoholvrij bier is wat mij betreft een gezond alternatief voor frisdrank. Er bestaat ook kinderchampagne, ik vind dat als je bang bent dat je kind eerder aan bier met alcohol gaat als het alcoholvrij bier drinkt je dat ook niet moet geven.

Ik vind dat er tegenwoordig nogal krampachtig wordt gedaan over alcohol, wel begrijpelijk omdat dit voortkomt uit ongerustheid omdat tegenwoordig bekend is hoe schadelijk alcohol is voor een nog niet ontwikkeld brein. Ik kreeg vroeger altijd op vrijdagavond een flesje shandy toen ik 12 was. Ik heb nooit een alcoholprobleem ontwikkeld.
quote:Istar_ schreef op 29 juli 2014 @ 14:43:

[...]



Dus jij zou je 4 jarige ene flesje Radler geven?

Ik zou mijn 4-jarige geen flesje frisdrank geven, want dat is op die leeftijd nog nergens voor nodig. Maar met een jaar of 7 een flesje 0,0% zou ik gewoon doen. Daar zit verder niks in.

Laten proeven gebeurt hier nu al wel eens. Maar bier vind ze niet lekker. Koffie daarentegen ze schept altijd het schuim eraf.
Alle reacties Link kopieren
Weet dat wij vroeger bij het kerstdiner op school druivensap kregen in plastic wijnglazen. Lust nog steeds geen wijn, dus dat leren drinken is bij mij niet gelukt Of wordt druivensap niet gezien als de alcoholvrije versie van wijn?
quote:renate73 schreef op 29 juli 2014 @ 15:01:

Weet dat wij vroeger bij het kerstdiner op school druivensap kregen in plastic wijnglazen. Lust nog steeds geen wijn, dus dat leren drinken is bij mij niet gelukt Of wordt druivensap niet gezien als de alcoholvrije versie van wijn?Dat krijgen mijn kinderen ook bij feestelijke gelegenheden. Overigens doen we ook sinaasappelsap in een wijnglas bij het zondagochtend ontbijt. Er wordt soms ook net gedaan of alcohol per definitie ongezond is. Zo af en toe een glaasje wijn is gewoon gezond. Teveel is hartstikke ongezond, maar dat is met veel dingen zo. Zo af en toe een keer patat eten is helemaal niet erg. Paar keer per week is hartstikke ongezond.
Mogen ze wel druivensap?



Mijn zoon van 16 heeft de Radler 0,0 ook ontdekt en laatst, toen ik een huis vol visite had, bleek dat een hit te zijn onder de pubers. Gelukkig was de winkel vlakbij

Ik heb de ouders wel gevraagd of het mocht, maar niemand had er moeite mee.



Ik kreeg vroeger als puber wel eens een glaasje prikwijn van mijn moeder of Jägermeister (!!!) van mijn vader. Maar het was geen gewoonte, zoals een kop thee. Het was alleen bij speciale gelegenheden, waardoor alcohol voor mij nooit de functie van dorstlesser of tussendoortje heeft gekregen. Dit heb ik mijn kinderen ook geleerd. Mijn oudste volwassen kind gaat daar goed mee om, drinkt af en toe voor de gezelligheid, en dan liefst een speciaalbiertje of zo. Niet het zuipen om het zuipen. Mijn jongste (16) taalt niet naar drank, maar dat Radlertje 0.0 vindt hij wel lekker.



Van mij mag hij.
quote:netniet schreef op 29 juli 2014 @ 15:12:

[...]



Dat krijgen mijn kinderen ook bij feestelijke gelegenheden. Overigens doen we ook sinaasappelsap in een wijnglas bij het zondagochtend ontbijt. Er wordt soms ook net gedaan of alcohol per definitie ongezond is. Zo af en toe een glaasje wijn is gewoon gezond. Teveel is hartstikke ongezond, maar dat is met veel dingen zo. Zo af en toe een keer patat eten is helemaal niet erg. Paar keer per week is hartstikke ongezond.



Precies. Alles met mate.

Het kan. Echt waar. En je kunt zelf het goede voorbeeld geven door niet telkens die fles of dat blikje te pakken en het normaal te maken dat er altijd drank bij moet komen om het gezellig te maken, maar dat het af en toe helemaal niet erg is.
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 14:50:

[...]



Ik zou mijn 4-jarige geen flesje frisdrank geven, want dat is op die leeftijd nog nergens voor nodig. Maar met een jaar of 7 een flesje 0,0% zou ik gewoon doen. Daar zit verder niks in.

Laten proeven gebeurt hier nu al wel eens. Maar bier vind ze niet lekker. Koffie daarentegen ze schept altijd het schuim eraf.



Vroeger kwam ik regelmatig in België en daar was het blijkbaar normaal dat kleine kinderen koffie (met veel melk en suiker) meedronken. Ik keek daar van op, maar vooruit, mijn kinderen mochten ook een "tas". Ze vonden het heerlijk!

Maar ze leerden thuis wel af om om koffie te vragen als er anderen bij waren, want die reageerden alsof ik ze jenever schonk
quote:cumulus schreef op 29 juli 2014 @ 15:39:

[...]





Vroeger kwam ik regelmatig in België en daar was het blijkbaar normaal dat kleine kinderen koffie (met veel melk en suiker) meedronken. Ik keek daar van op, maar vooruit, mijn kinderen mochten ook een "tas". Ze vonden het heerlijk!

Maar ze leerden thuis wel af om om koffie te vragen als er anderen bij waren, want die reageerden alsof ik ze jenever schonk haha! Ik merk hier ook dat velen het raar vinden. Ik zie weinig verkeerds in een lepeltje koffie en wat schuim. En dan alleen in het weekend, als papa zijn koffie drinkt op de bank. Verder word hier nooit koffie gedronken, dus dan mag het van mij wel
Vroeger lepelden we als kleuters al 'n advocaatje leeg bij oma. En dronken we sneeuwwitje en shandy op feestjes.

Koffie heb ik nooit boeiend gevonden. Nu nog niet.
quote:cumulus schreef op 29 juli 2014 @ 15:37:

[...]





Precies. Alles met mate.

Het kan. Echt waar. En je kunt zelf het goede voorbeeld geven door niet telkens die fles of dat blikje te pakken en het normaal te maken dat er altijd drank bij moet komen om het gezellig te maken, maar dat het af en toe helemaal niet erg is.



En dat bepaal ik dus lekker helemaal zelf.



En de link alcohol gezellig leg ik niet en zal ik ook nooit snappen.
Vroeger zaten we ook zonder gordels in de auto.

Uit onderzoek blijkt dat alcohol de hersenontwikkeling van kinderen beïnvloed. En die hersenen zijn pas met 23 uit ontwikkelt.



Waarom zou je (nep)alcoholgebruik stimuleren? Er is zat ander drinken te krijgen.
quote:elninjoo schreef op 29 juli 2014 @ 15:47:

Vroeger lepelden we als kleuters al 'n advocaatje leeg bij oma. En dronken we sneeuwwitje en shandy op feestjes.

Koffie heb ik nooit boeiend gevonden. Nu nog niet.



We?



Ik niet hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven