Hoeveel leeftijdsverschil tussen je kindjes

29-07-2014 15:14 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel zit er tussen je kindjes?

Dochter is 6 maanden en soms kriebelt het weer. Maar is weer zo snel, denk ik dan. Echter moet het je naar gegund zijn om vlot zwanger te worden, en ben he ook nog 9 maanden zwanger.

Hoe zit het bij jullie? Wat waren jullie afwegingen?

Voor mij zegt gevoel vooral ja, verstand nee. Medisch gezien is lang wachten enigszins een risico. Echter wil ik vooral er voor gaan als verstand en gevoel goed zitten.



Manlief vind het nog snel denk ik. Zal aan hem eens goed vragen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 3maanden zwanger van de 2e. Mijn zoon is 3jaar. Hij zal net geen 4 zijn als de 2e komt. Dus zeg 4jaar leeftijdsverschil. Ik persoonlijk vind dit te groot. Maar het was niet eerder mogelijk vanwege mijn opleiding.

Overleg het inderdaad met je man en doe wanneer het goed voelt.
3 jaar. We hebben heerlijk kunnen genieten van de eerste jaren van onze oudste en eerder waren we er voor ons gevoel gewoon niet aan toe. Verder leek 3 jaar ons ook heel praktisch, maar dit was niet doorslaggevend: oudste kan goed praten, lopen, is zindelijk, alle babyspullen kunnen worden doorgeschoven, anders zul je eea dubbel moeten aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zit 18 maanden verschil tussen de eerste en de tweede. Was de eerste rond al gelukt, terwijl we dat niet hadden verwacht, omdat de eerste keer zwanger worden acht maanden duurde. Dat was dus ook een reden om niet te lang te wachten.



Ik vind het kleine leeftijdsverschil tot nu toe heel erg leuk. Kinderen hebben heel veel aan elkaar, hebben altijd een speelkameraadje dat qua interesses niet al te ver verwijderd is. Maken natuurlijk ook ruzie, maar ik betwijfel of dat anders was geweest met een groter leeftijdsverschil.



Afgaande op mijn ervaringen kan ik je het aanraden. Zwanger zijn terwijl je een kind hebt rondkruipen/lopen is sowieso zwaar. Ook met een groter leeftijdsverschil, heb ik met de derde ervaren. Moet wel eerlijk zeggen dat ik veel geluk had met een erg makkelijke tweede, die redelijk snel doorsliep enzo. En dat de eerste al liep met net iets ouder dan 1 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn er weer ongeveer voor gegaan toen onze dochter 1 jaar oud was (tussendoor nog ongepland zwanger geweest, maar dat is helaas in een miskraam geeindigd), inmiddels weer zwanger en het leeftijdsverschil zal straks zo'n 22 maanden zijn (als alles goed gaat).



Bij ons speelt mijn leeftijd ook een rol (38), waardoor je ook niet heel lang wilt wachten.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat het ook wel goed is dat er toch niet al eerder een kleintje komt. Onze dochter is zich zo volop aan het ontwikkelen, staat op het punt van gaan lopen. Als ik geen miskraam gehad had dan was ik nu hoogzwanger een kind de trap op en af aan het sjouwen geweest.

Niet ideaal, als ik het nu bekijk.
Alle reacties Link kopieren
Qua aanschaf heb ik destijds alleen een duowagen gekocht, zo'n goedkope van 209 euro bij de prenatal. Was wel blij dat ik sowieso geen kinderwagen van 1000 euro had gekocht, want dat was zonde geweest. Bij zo'n klein leeftijdsverschil is een duowagen wel nodig, omdat de oudste nog slaapjes doet.



Dat is trouwens wel een tijdelijk voordeel van een klein leeftijdsverschil; dat ze met een beetje geluk op enig moment tegelijk slapen overdag en je dus zelf ook even rust hebt.



Verder heb ik alleen een extra ledikantje erbij gezet in de kinderkamer toen de tweede uit het wiegje was gegroeid. We zaten toen nog middenin een verbouwing, dus een tweede babykamer zat er toen even niet in (nu slapen ze zelfs met z'n drieën in een overigens ruime kamer, omdat de twee oudsten bang zijn om alleen en op zolder te slapen)
Alle reacties Link kopieren
Zit bij mij iets minder dan 14 maanden tussen.

Mijn oudste is 21 maanden en de jongste is 7 maanden.



Iedereen zegt dat dit nu tropenjaren zijn, maar ik heb er nu alleen nog maar heel veel plezier van.



Het bevalt me zo goed dat ik eigenlijk binnen nog 14 maanden een derde wilde. Dat gaat niet meer lukken, aangezien ik nog niet zwanger ben. Maar wel zo snel mogelijk. Hopen dat het ons gegund is.



Mijn vriend is 42 dus we wilden de kinderen dicht op elkaar, anders vond hij (en ik eigenlijk ook wel) dat hij te oud zou zijn.

En het lijkt mij wel fijn voor de kinderen om niet teveel leeftijdsverschil te hebben. Ik merk nu al dat ze iets aan elkaar hebben. Heel leuk om te zien.

En de slapeloze nachten zijn straks opeens voorbij:)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kinderen heel kort op elkaar gekregen. Ik was niet piepjong bij de eerste (31 jaar) en wilde graag meerdere kinderen. Dan weet je dat je niet jaren moet wachten.



Omdat de eerste met een keizersnede geboren is heb ik eerst 3 maanden gewacht. Maar daarna gelijk zwanger geraakt en zo zit er tussen de oudste twee precies een jaar. Alleen tussen de een naar jongste en de jongste zit een wat langere periode (twee jaar en acht maanden) omdat er nog een miskraam tussen zat. Maar uiteindelijk dus toch 6 kinderen in negen jaar tijd.



Behalve mijn leeftijd heeft het feit dat het ouderschap nog leuker was dan gedacht, de zwangerschappen goed te doen waren in combinatie met werk en gezin en de kinderen vrij gemakkelijk waren en geen specifieke problemen hadden natuurlijk meegewogen in de beslissing steeds weer snel voor een volgende te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:mabelle schreef op 29 juli 2014 @ 15:14:

Medisch gezien is lang wachten enigszins een risico.Hoe bedoel je dat, als ik het vragen mag?
Ik heb er op een paar dagen na 2 jaar tussen. Ook nog eens hetzelfde geslacht, dus het is dikke vriendjes hier. Ik vind het perfect
Alle reacties Link kopieren
Gelukkigleven die tropenjaren vind ik ook altijd zo overdreven. Eigenlijk is het de gemakkelijkste levensfase zo van die kleintjes waarvan er nog geen eentje naar school gaat.



Wat betreft het iets aan elkaar hebben denk ik dat het heel weinig uitmaakt. Hier dus zes kinderen kort op elkaar. Desalniettemin scheelt de oudste negen jaar met de jongste. Op dit moment zijn ze resp. 19 en 9 jaar. En oudste onderneemt best veel juist met de jongste twee. Nu is de oudste net het huis uit. Maar volgende week komt hij ze al ophalen zodat ze een dag of 5 bij hem kunnen logeren. Maar zo ook de twee meisjes die 10 en 16 zijn trekken best veel naar elkaar toe. Soms lijkt juist een wat groter leeftijdsverschil ook de band te bevorderen.
Ik heb er precies 2,5 jaar tussen, en als ik het over zou mogen doen dan zou ik langer hebben gewacht. De oudste was met 2,5 echt op het toppunt van de peuterpuberteit en was niet te harden. En dat is geen leuke combi met een pasgeboren baby. En de kinderen hebben ook nooit echt leuk samen gespeeld, dat begint nu pas te komen (oudste net 5 en jongste 2,5). Hopelijk zet die trend zich door.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie kinderen. Tussen de oudste en de tweede zit 15 maanden. De tweede was net een maand twee toen de derde kwam. Het was druk. Je moet best een offer brengen maar ze zijn de dikte maatjes en ik heb na de vakantie alles op school in 7 jaar. Dat vind ik helemaal ideaal. Nu komt er weer tijd voor ons en voor onze carrières. Ik zou het zo weer doen.
Precies 23 maanden hier. Denk dat er bij elk leeftijdsverschil wel voor- en nadelen te noemen zijn. Wij hebben gewoon naar ons gevoel geluisterd. Misschien lukt het snel, misschien duur het twee jaar....je weet het toch niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 29 juli 2014 @ 15:35:

[...]



Hoe bedoel je dat, als ik het vragen mag?



Mijn eicel voorraad is zeer laag. Ik ga dus vervroegd overgang in maar wanneer is een gok. Daarom versneld voor eerste kindje gegaan. Was lastig, proces van rouw om het idee van zelf kiezen en er naar toe te leven op te geven. Heel veel verdriet er van gehad en schuld gevoel naar onze prachtige meid. Nu dol verliefd en begint het te kriebelen. Ik en man hebben al besloten nooit meer op basis van alleen verstand voor kindje te gaan. We gaan er voor als we echt willen. Maar wat is echt willen? Want ik wil wel maar twijfel net over de financiering, dat het drukker wordt etc. Aargh . Bij eerste had ik daar geen kans toe.

Heel complex vind ik.
Ruim 3,5 jaar. Zo dicht op elkaar leek me niks.
Twee jaar en acht maanden. Het liep gewoon zo eigenlijk.
Ik hoop ik dat het leeftijdverschil 17 maanden wordt. We hebben over de eerst meer dan 3 jaar gedaan. Ik ben uiteindelijk zwanger geworden en gebleven via onze eerste ivf poging.

Nu heb een niet erg leuk(zwak uitgedrukt) zwangerschap gehad.



Omdat ik bang ben dat zwanger zijn mij steeds meer gaat tegen staan en dat het de eerst keer zolang duurde zijn wij toen onze zoon 6 mnd was weer naar het zkh gegaan om te kijken wat de mogelijkheden waren om weer in de mmm te komen voor een 2de.



Als alles goed is gaat halverwege augustus de spuit weer in mijn buik voor onze 1ste poging voor een 2de. Ik hoop dat deze eerst poging net zo geslaagt is als de vorige en dan zo ik in mei zijn uitgerekend en dan is onze zoon 17 mnd. Echter als die mislukt kan het leeftijd verschil snel oplopen.
Alle reacties Link kopieren
Ook Leoni ik hoop dat het snel raak is!!!!
Alle reacties Link kopieren
Per ongeluk zwanger van nr. 2... schelen zo'n kleine 2 jaar en 2 maanden. If all goes well!
Two roads diverged in a wood and I - I took the one less traveled by, and that has made all the difference. ~R. Frost
Alle reacties Link kopieren
4 jaar en 3 maanden en dat was bewust. Heb de eerste 4 jaar alles mee kunnen krijgen van de oudste zonder dat ik mij al weer om een baby moest bekommeren. En omdat de oudste al naar school ging toen hij kwam heb ik voor hem ook alle alleentijd. En kunnen we onder schooltijd leuke dingen ondernemen die ik met de oudste ook altijd deed.
Alle reacties Link kopieren
Mabelle ik was na 6 maanden weer zwanger, nu ruim 14 weken. Schelen straks iets minder dan 15 maanden.
Alle reacties Link kopieren
mijn dochters schelen 2,5 jaar en ik ben er erg blij mee.



toen de jongste geboren was vond ik het ook fijn dat oudste al heel goed zelf kon lopen, alleen de trap op/af kon (scheelt erg met dikke buik!), jas zelf aan kon trekken en zelf kon eten. allemaal kleine dingen maar als je dat voor twee ukkies tegelijk moet doen is het flink aanpoten.



Het verschil is groot genoeg om niet in elkaars vaarwater te zitten (vriendinnen, school, mijlpalen en (sport)prestaties), en niet te groot zodat ze veel aan elkaar hebben. Als er geen vriendinnetjes zijn dan spelen ze altijd samen, ik heb er echt geen omkijken naar. Aangezien het allebei meisjes-meisjes zijn hebben ze samen uren met barbies, playmobil, petshop en lego friends gespeeld. nu ze ouder worden krijgen ze telkens andere interesses maar altijd samen, altijd elkaar proberen te interesseren voor het nieuwe.



pas nu oudste in de brugklas zit, wordt het wat lastiger want nu moet oudste huiswerk maken en heeft jongste geen kameraadje meer thuis.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
14 maanden. De eerste 3 jaren was het echt afzien, maar nu zijn ze 5 en 6 en is het geweldig!! Ze spelen volop samen, hebben zelfs hun kleuterjaren bij elkaar in de klas kunnen zitten. Echt leuk, ik zou het iedereen aanraden
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Mabelle; het zou zo makkelijk kunnen zijn om nu te zeggen: in jouw situatie zou ik het wel weten en zou meteen voor een tweede gaan. Geen risico nemen dat het nooit meer lukt. Maar ik begrijp wel dat het complexer is dan dat. Een soort gedwongen keuze voor het 'vroeg' krijgen van een kind (weet niet hoe oud je bent), is natuurlijk niet zo'n prettig uitgangspunt.



Misschien is het het best om uit te gaan van het hier en nu en dus hoe het nú voelt. Je schrijft dat je het weer voelt kriebelen. Dat vind ik helemaal niet zo gek. Je ervaart nu hoe het is om een baby te hebben, je kunt nu ook een betere inschatting hoe het überhaupt is / hoe het voelt om een baby te hebben.



Ook ik zag voor en tijdens die tweede zwangerschap allerlei beren op de weg trouwens. Ik vroeg me geregeld af hoe ik het allemaal zou moeten doen als de tweede er eenmaal was en alle gebroken nachten weer terug zouden komen en al het gedoe met een temperamentvolle baby. De tweede was echter een stuk rustiger dan de eerste. Daarnaast had ik inmiddels meer ervaring en ging ik zelf relaxter met de baby en het moederschap om. Waar ik drukte en toestanden had verwacht, viel het allemaal reuze mee. Soms is het even pittig om aandacht te moeten verdelen, bijvoorbeeld als de oudste gevallen is en huilt, terwijl de baby huilt om eten, ofzo. Maar dat maakt niet veel uit. Oudere kinderen claimen sowieso aandacht, hoeveel ouder ze ook zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven