Frankrijk: welke streek is leuk?

29-07-2014 14:12 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanwege aanhoudend rotweer in andere delen van Europa (lees: Oostenrijk/Zuid-Duitsland), zijn we van plan om naar Frankrijk op vakantie te gaan volgende week.



Ben niet zo'n ervaren Frankrijkganger, dus was benieuwd naar jullie tips welke streek mooi/leuk is. Volgens weeronline is het vooral in het zuiden mooi weer, dus Bretagne/Normandië valt helaas af.

Onze wensen:

- leuke stadjes/dorpjes/andere bezienswaardigheden in de buurt

- we willen graag een leuke wandeling maken. Hoeft niet per se in 'echte' bergen, maar wat heuvels zou leuk zijn.

- qua afstand: liefst niet verder dan 1000-1100 km vanaf Utrecht.

- we geven niet zo om strand en zee, dus dat is absoluut geen must.



Ben benieuwd of jullie nog leuke suggesties hebben! Bedankt alvast!
Ik vind de Atlantische kust juist heerlijk! Zelf net op Ile de Ré geweest, wat een prachtig eiland. Vol kleine dorpjes met witte huizen. Nergens hoogbouw en veel bloemen. Geen muggen daar en heerlijke temperaturen (nooit te heet door de wind).



Ik ben ook in Nord-Pas-de-Calais, Normandië, Bretagne, Vendée, Ile de France, Loire, Aquitaine, Dordogne en Cote d' Azur geweest. Eigenlijk heeft alles wel z'n charmes maar ik ben het met Star eens: sommige regio's hebben het gewoon niet. Ik vond de Loire ook echt dodelijk saai. Zal ik nooit meer heen gaan.



Wat gezegd wordt over Normandië qua weer: niet mee eens. Ik heb daar serieus altijd mooi weer gehad (omgeving Caen/landingsstranden). Okee, het wordt meestal geen dertig graden (maar dat hoeft van mij niet) en ja, het regent ook wel eens maar beduidend minder lang en minder veel dan in Nederland. Bretagne is wat dat betreft extremer, daar regent het zo dagenlang flink als je pech hebt. Beide regio's zijn wel echt de moeite van het bezoeken waard. Normandië om de geschiedenis, maar ook om de leuke plaatsjes. En Bretagne om het eigenzinnige, de ruige natuur en leuke plaatsjes.



Ik vond de Dordogne echt heel pittoresk en schilderachtig. Maar alles was lang rijden daar, door die kronkelweggetjes (wat ze hier fietspad noemen). Bovendien vond ik Sarlat-La-Caneda echt tè toeristisch, wat erg jammer is (ze verkopen daar bijvoorbeeld Goudse kaas op de markt - net als hier). En, misschien heb ik daar pech gehad of niet... Toen wij er zaten hoosde het vier dagen achter elkaar en was het gewoon echt fris, ondanks de zomer.



Verder is de Vendée ook prima, doorgaans ook redelijk goed weer. En Aquitaine idem, ik hou van die brede zandstranden, de hoge duinen en de ruige oceaan daar. (Plus de wijnen uit de Médoc.)



Wat mij echt serieus heeft verrast is de omgeving van Ile de France (Parijs). De natuur is echt mooi daar en de plaatsjes leuk. Je denkt vaak alleen maar aan de stad bij die omgeving, maar er is meer. Ga ik zeker nog een paar keer heen (al dan niet als wat langere tussenstop op doorreis).



Succes met kiezen!
Alle reacties Link kopieren
De badplaatsen zoals Cannes, Nice, Sète, Cap d'Agde en zo vind ik niks maar ik ben dan ook geen strandliefhebber. Met mijn ouders ging ik meestal naar Brétagne, destijds nog twee dagen rijden door allerlei dorpen, nu een rechte weg via de Pont de Normandie.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
De Dordogne en de Franse Alpen (het deel tegen de Italiaanse grens aan).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Dordogne, Lot/Quercy, Bourgogne (lekker dichtbij, heeft alles wat je zoekt), Loire vind ik ook leuk (Elzas/Vogezen idd saai), Bretagne (ik ben geen strandligger maar de Bretonse kust is zo mooi - kliffen, kleine zandstrandjes, rotskusten, echt alles), Corrèze, noordelijk deel van de Gers.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de Dordogne mooi, maar saai, zou er nu niet meer snel naartoe gaan. Als ik nu naar Frankrijk zou gaan zou ik naar de Côte d'Azur willen, of naar Bretagne/Normandië, maar die waren al afgevallen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dordogne saai? Dan ben ik wel benieuwd waar je naar zoekt. Heftig uitgaan?

Dordogne barst van de mooie stadjes, kastelen, kanoën op de Dordogne, wandelen, grotten bezoeken, enz. En meestal prima weer. In het hoogseizoen is het er wel heel toeristisch. In augustus zou ik er niet heen gaan.



De Atlatische kust vond ik saai. Eentonig, niks te beleven.



De Var is ook mooi, wel ver weg. Of Bouche du Rhone, maar wel risico op mistral.
Alle reacties Link kopieren
De Dordogne!

Je kunt er prachtige oude kastelen en dorpjes bekijken en de natuur is prachtig. Ook kun je mooi varen/kanoen op de rivier de Dordogne.
Zou TO het nog weten met al die verschillende meningen?
Alle reacties Link kopieren
TO moet gewoon zes weken uittrekken en van hot naar her rijden.



Mistral heb je overigens niet alleen in de Rhône delta maar in de hele Camarque en een deel van de Languedoc-Roussillon. Met een beetje pech speelt de Mistral onder één hoedje met de Tramontane.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 29 juli 2014 @ 17:44:

Dordogne saai? Dan ben ik wel benieuwd waar je naar zoekt. Heftig uitgaan?

Eh, nee. Je kunt een streek toch ook gewoon niks aan vinden als je niet van heftig uitgaan houdt? Ik vond de stadjes gewoon niet zo leuk, ik had liever bij een strand gezeten en de omgeving sprak me - hoe prachtig de natuur ook is - gewoon niet zo aan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:MarianneDavids schreef op 29 juli 2014 @ 16:00:

[...]





Elzas en Vogezen waren vroeger een arm gebied, dat merk je nog. De natuur is prachtig maar het is minder kleurrijk dan de zuidelijke streken. Ik vind juist de Atlantische kust saai, net de Hoge Veluwe maar dan met veel stranden en ongelooflijk veel naturistencampings. In Normandië en Bretagne ben je erg afhankelijk van het weer, dat verschilt niet zo veel met ons klimaat. Bovendien waait het er altijd.



Normandie en Bretagne vind ik ook niks aan. Mist voor mij Frankrijk. Te netjes ofzo



Atlantische kust zuidelijker vind ik wel prachtig; geweldige stranden. En ik hou van de vergane glorie van Biarritz en Mimizan enzo
Vaison la Romaine in de Vaucluse vond ik ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook goed uit hoe groot de hotels zijn. Dit is mijn mening,heb het gevoel dat je een koprol moet doen om in je bed te kruipen het liefst met een flikflak achterwaarts Alles is zo klein. Chambre de d'hotês zijn vaak grotere kamers.

Vorig jaar in Nice en omstreken geweest en ook daar kleine hotelkamers. Ook dit jaar in languedoc-roussillon geweest. Maar alle kamers waren vrij klein behalve de Chambres d'hôtes



Of je moet gaan kamperen.
Alle reacties Link kopieren
quote:izalinia schreef op 29 juli 2014 @ 18:15:

Kijk ook goed uit hoe groot de hotels zijn. Dit is mijn mening,heb het gevoel dat je een koprol moet doen om in je bed te kruipen het liefst met een flikflak achterwaarts Alles is zo klein. Chambre de d'hotês zijn vaak grotere kamers.

Vorig jaar in Nice en omstreken geweest en ook daar kleine hotelkamers. Ook dit jaar in languedoc-roussillon geweest. Maar alle kamers waren vrij klein behalve de Chambres d'hôtes



Of je moet gaan kamperen.Hotels zoeken we uit bij Logis de France. Je kunt inderdaad weleens een piepkleine kamer treffen maar als je op de bonnefooi gaat ga je gewoon eerst naar de kamer kijken en even op het bed hangen, bevalt het niet dan vraag je een andere kamer en als die er niet is ga je een deurtje verder. Toen wij nog geen hond hadden gingen we ook op goed geluk, eerst keek ik op de menukaart, dan vroeg ik of er nog een kamer was, dan eerst even kijken en dan pas beslissen. Het ging dan wel alleen om een overnachting en dan maakt de grootte van de kamer niet veel uit, s avonds eten, slapen, douchen, ontbijten en pleite. We hebben ook balzalen gehad, zo groot dat het leek alsof er een ledikantje stond en een paar poppenstoeltjes.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Languedoc zijn wij ook eens geweest en net werden Beziers genoemd en ook Carcassonne, ik vond het niet super bijzonder.



Carcassonne had ik heel veel van verwacht, alsof het echt middeleeuws nog was binnenin de stadspoorten, maar helaas was het retecommercieel en kreeg ik een Disneyland Parijs gevoel.



Ik zit dan 100 keer liever wat hoger, zijn nu 2 keer vlakbij Mount Ventoux geweest en dat doet gewoon een beetje Toscaans aan, heuvelachtig, veel olijfbomen en druiven (uiteraard). Wij zijn helemaal verliefd op Pont du Gard, hebben er 2 keer een hele dag doorgebracht, lekker luieren bij dat riviertje, kun je zwemmen (wel plastic schoenen aan doen, allemaal stenen in de rivier) en het is daar gewoon supermooi, veel cascades in de bomen die je constant hoort, mooie natuur.



Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 juli 2014 @ 18:13:

Vaison la Romaine in de Vaucluse vond ik ook leuk.Ik heb even plaatjes bekeken, dat ziet er heel mooi uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe Disneyland Parijs voelt, ik ben er niet geweest en zal er ook van mijn levensdagen niet naartoe gaan. Misschien ligt het er ook aan in welke periode je in Carcasonne rondloopt, in september is het er minder druk, dan zijn de Fransen terug van vakantie, half Ile de France zit in de zomer in het zuiden, de andere helft heeft een tweede huis(je) in Normandië of Brétagne. In Parijs kom je in augustus meer toeristen dan Fransen tegen. Waar ik het nog nooit rustig heb meegemaakt is Aigues Mortes, Camarque, ook een vestingstadje. Daar kun je echt over de hoofden lopen. Misschien dat het in december een beetje rustiger is maar ik ga dan liever naar de sneeuw.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Uzerche in de Corrèze is ook de moeite waard, we hebben daar een paar keer overnacht. Je kunt met een treintje naar het oude deel van de stad. Toen we er een paar jaar geleden waren reed dat nog niet, alleen in het hoogseizoen.
verba volant, scripta manent.
In Disney kon je vorige week zondag een kogel afschieten. Het was zo rustig! Door de week iets drukker maar nog niet echt druk.



Dan kan je dus beter daarheen, ipv. Carcassonne.
De Loire streek is leuk, vind ik, iets zonniger dan nederland, leuke dorpjes en kastelen (en lekkere wijn) en niet zo ver weg, zo'n 700 km

De Ardeche, maar dat zal volgende week gewoon retedruk zijn, hebben we wel eens op de bonnefooi gedaan in het hoogseizoen maar de leuke campings zijn dan wel vol, voller volst.

Omgeving van Die, prachtige streek. Mooi bergachtig, riviertjes watervalletjes, leuke dorpjes

Lac de serres poncon.. ook prachtig.



En verder ben ik dol op de atlantische kust en bretagne, maar je wilt geen zee, dus dat valt af.
Alle reacties Link kopieren
De drome. Stukken rustiger dan de Ardèche en minstens zo mooi!
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 29 juli 2014 @ 17:38:

Ik vond de Dordogne mooi, maar saai, zou er nu niet meer snel naartoe gaan. Als ik nu naar Frankrijk zou gaan zou ik naar de Côte d'Azur willen, of naar Bretagne/Normandië, maar die waren al afgevallen.



Dordogne saai?? Heb jij onder een steen gelegen of zo ;)

Als iets mooi is, groen is, veel te doen is dan is het de Dordogne!
Nou zo wild ben ik ook niet van de Dordogne hoor. Het is absoluut pittoresk. Maar veel te toeristisch, dat sowieso. Erg jammer dat zo'n streek daardoor glans verliest.
Alle reacties Link kopieren
Is TO nu al vertrokken naar Frankrijk?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 29 juli 2014 @ 19:11:

Is TO nu al vertrokken naar Frankrijk?Die kreeg zo veel info dat ze maar meteen haar boeltje heeft gepakt. Zo is ze in ieder geval de zwarte zaterdag vóór.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven