Wel of geen middagslaapje?

29-07-2014 17:01 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van bijna 2,5 jaar sliep de laatste maanden vaker niet dan wel overdag en vooral de laatste weken als hij dan pas rond 13u30/14u in slaap viel was hij 's avonds niet voor 21/22u in slaap te krijgen.



Dus nu sinds een week proberen we het zonder slaapje. Volgens mij gaat dat best goed al zie ik einde middag wel aan hem dat hij moe is. Hij gaat nu dan rond 19u naar bed en het laatste uurtje is vooral pappen en nathouden zeg maar. Dus we twijfelen nog of we er goed aan doen. Moet er wel bij zeggen dat hij nog niet loopt dus dat zal best wat energie besparen. Misschien moeten we het middagslaapje weer invoeren als hij over een tijdje gaat lopen.



We twijfelen eigenlijk omdat hij nog zo jong is. Wat denken jullie?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Hoe laat leg je hem in bed als hij pas rond 13.30-14.00 slaapt?

Hier dochter van 2,5 en die gaat rond 12.00-12.30 naar bed. Maar die slaapt dan ook meteen. Ze slaapt dan 2 tot 3 uur. En gaat dan rond 19.30-19.45 weer naar bed.

Maar als hij gewoon niet moe is, zou ik hem niet naar bed doen. Eventueel anders een klein uurtje ofzo en dan weer wakker maken?
Alle reacties Link kopieren
Geen middagdutje meer. Onze zoon was 18-20 maanden toen hij niet meer wilde, we hebben er nog 2 maanden mee lopen klooien, maar we hadden het er beter veel eerder uit kunnen gooien. Scheelde een hoop strijd. Inderdaad een paar weken 'savonds écht omvallen maar verder veel gezelliger. Mijn zoon liep overigens al wel. Zo jong vind ik het niet voor einde middagdut; 2,5.
Alle reacties Link kopieren
Zoon sliep met 18 maanden trouwens pas rond 14:00, eerder ging hij gewoon niet slapen, lag dan nog een half uur te krijsen uit protest en sliep 30 minuten. Tegen de tijd dat hij 20-22 maanden was ging ook het 'savonds inslapen die kant op en wilde dan inderdaad pas om 22:00 uur slapen, toen hebben we er een eind aan gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ineens geen middagslaap meer was hier wat te veel van het goede. Ik bouwde het af. Eerst om de dag daarna twee dagen er tussen, daarna twee keer in de week en als laatste een keer in de week. Werkte hier goed. De middagen dat er werd geslapen deed ik ze s'avonds iets later in bed, sliepen ze de dag daarna iets langer en had ik weer een kortere dag om te overbruggen.
Alle reacties Link kopieren
Niet lopen met 2,5 lijkt mij wel erg laat maar kan ook mijn ervaring zijn.
Boanan's kindje heeft een ziekte
Als tussenvorm kun je hem ook 's middags verplicht een rustuurtje laten houden op de bank.



Dekentje erbij, boekje lezen, even tutten, desnoods een rustig filmpje op tv.
Dat doen ze hier op het kdv ook idd. Daar slaapt dochter ook niet meer, maar moet dan wel even rusten
Dochter heeft hier een tijdje van half drie tot half vier geslapen, ik maakte haar dan wel wakker omdat ze anders 's avonds pas laat wilde slapen. Toen ze 2,5 was en op vakantie niet wilde slapen, was het klaar met het middagslaapje.
Alle reacties Link kopieren
Geen middagslaapje en hem om half 7 naar bed brengen? Onze kinderen gingen een tijd lang om 18.00 naar bed. Klinkt vroeg (is het ook ) maar daar deden ze het het beste op.
Bij mijn oudste heb ik hem zelf laten aangeven of hij wilde slapen, maar die ging altijd om 19u naar bed en sliep dan gelijk.

De jongste ligt tot laat in de avond te keten en te huilen als hij in de middag slaapt, dus die gaat niet meer naar bed, of hij moet echt heel moe zijn en dan max een uur.



Maar kan hij niet in de avond eerder naar bed? In het begin had zoon het rond 18:30 echt wel gehad. Rustuurtje doen ze hier nl niet aan, krijg ze echt niet een uur op de bank
En wij bekeken het ook van dag tot dag. De ene dag was de middagslaap wel nodig, de andere dag niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op dinsdag 29 juli 2014 17:10 Hoe laat leg je hem in bed als hij pas rond 13.30-14.00 slaapt?

Hier dochter van 2,5 en die gaat rond 12.00-12.30 naar bed. Maar die slaapt dan ook meteen. Ze slaapt dan 2 tot 3 uur. En gaat dan rond 19.30-19.45 weer naar bed.

Maar als hij gewoon niet moe is, zou ik hem niet naar bed doen. Eventueel anders een klein uurtje ofzo en dan weer wakker maken? Hij ging eerst om 11:30 en dat hebben we een half jaar/jaar geleden al naar 12:30 gezet. Dat ging hij ook altijd stipt want dan ging hij ook aan de voedingspomp. Maar dan dus niet slapen. Eerst een uurtje braaf in bed spelen en als hij het zat werd jengelen en als we dan nog 15-30 min rekten viel hij wel in slaap en maakten we hem rond 15u weer wakker.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:lady_ammie schreef op dinsdag 29 juli 2014 17:30 Niet lopen met 2,5 lijkt mij wel erg laat maar kan ook mijn ervaring zijn.Inderdaad zoals desperate housewives zegt is hij laat maar gezien zijn medische achtergrond hoort dat er bij. Ik noem het alleen wel omdat het voor zijn energie niveau misschien wel uitmaakt.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op dinsdag 29 juli 2014 17:45 Als tussenvorm kun je hem ook 's middags verplicht een rustuurtje laten houden op de bank.



Dekentje erbij, boekje lezen, even tutten, desnoods een rustig filmpje op tv. Dat werkt helaas niet want er is nog geen taalbegrip en weinig communicatie. Ik zet bijvoorbeeld wel even de tv aan maar zelfs daarvoor heeft hij geen rust.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:boannan schreef op 29 juli 2014 @ 18:36:

[...]





Dat werkt helaas niet want er is nog geen taalbegrip en weinig communicatie. Ik zet bijvoorbeeld wel even de tv aan maar zelfs daarvoor heeft hij geen rust.Boeken hoeven niet perse (voor)gelezen te worden, plaatjes aanwijzen en benoemen is juist heel goed voor de taalontwikkeling en -begrip.
Naast mij zit mijn zoon van 21 mnd te spelen, die vanmiddag niet geslapen heeft. Het ene kind heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan het andere. Als mijn zoon overdag slaapt, is hij s avonds tot minstens tien uur wakker. Dat is niet wat zijn gemiddelde leeftijdsgenoot doet, maar het hoort bij hem.

Kijk naar je kind en naar waar hij het goed op doet, dan is het prima.
Eens met Miffy. Onze dochter heeft echt die 2-3 uur slaap 's middags nodig en gaat dan dus rond half 8 weer zonder gedoe naar bed. Ze ligt dan wel nog een half uurtje te kletsen met haar beren enzo, maar word nooit vervelend of gaat liggen huilen ofzo. Ze slaapt bv ook nog in haar ledikant, terwijl ik jongere kindjes ken die al in een groot bed slapen zo is elk kind anders.
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 21 maanden slaapt nog overdag. Maar dat is meer omdat wij dat zelf in stand houden. Om meerdere redenen.

Voornamelijk omdat mijn jongste van 7 maanden 's middags vaak ook een iets langere ruk kan maken.

Maar ook omdat zoon erg vroeg wakker wordt als hij te vroeg naar bed gaat. En ik ben echt geen ochtendmens.



Gevolg is wel dat hij meestal 's avonds pas na 22.00 uur op bed ligt. Aan de ene kant jammer, want weinig tijd voor mezelf.

Aan de andere kant prima, want het is gezellig om na een lange werkdag thuis te komen en een wakker en gezellig kind aan te treffen.

En zo kunnen we ook (voor jonge kinderen) relatief laat op de avond nog (samen) wat ondernemen. Op visite, uit eten, naar de koopavond.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft ook niet meteen cold turkey van het middagslaapje af hè. Misschien is het als overgang handig om hem bijv om de dag te laten slapen?

Mijn zoon is ruim twee en valt ook vaak niet meer in slaap 's middags. Hij slaapt nu zo'n drie keer per week niet meer 's middags, net hoe het uitkomt.

Kan me dit van mijn dochter ook nog herinneren.
Moeilijk hoor, om een ander hierover te adviseren, want per kind is dit zo verschillend. Zelfs tussen mijn 2 kinderen was er een enorm verschil. De ene sliep 's middags nooit meer dan een half uur, de andere sliep 3 uur.

Kijk gewoon hoe hij erop reageert. Als je ziet dat hij te moe is aan het einde van de dag, dan kan je hem ook korter laten slapen 's middags.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven