Tekst dicteren in plaats van typen

28-07-2014 23:22 8 berichten
Ik moet soms best veel typen en dacht dat het misschien wel handig zou zijn om het soms te dicteren om zo mijn handen wat rust te geven.



Weet iemand toevallig een gratis programma waarmee je kunt dicteren in het Nederlands voor een mac of desnoods Windows? Ik heb me al suf gegoogled en kom wel wat dingen tegen van spraak herkenning wat standaard op mac/windows zit, die geen Nederlands kennen, maar verder alleen dure programma's (Dragon dictate). Daarvan kan ik ook geen trail vinden zodat ik het kan testen ook al wil ik eigenlijk geen programma ervoor kopen omdat het niet zo heel vaak voorkomt dat ik veel moet typen.



Iemand die beter kan googlen want het lijkt me sterk dat er echt zo weinig te vinden is?
Er is weinig, het is duur en het kost in het begin veel tijd



(dus typt de secretaresse hier gewoon)
Nederlands is nou niet bepaald een wereldtaal, dus er is gewoon niet zoveel keus
Dragon heeft volgens mij wel een sbmartphone app, kun je even kijken en een idee krijgen
Advocaten hadden daar vroeger (in de jaren '90) secretaresses voor. Is dat tegenwoordig nog zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:rtie schreef op dinsdag 29 juli 2014 01:01 Advocaten hadden daar vroeger (in de jaren '90) secretaresses voor. Is dat tegenwoordig nog zo?Ja zeker. Ik ben secretaresse op een advocatenkantoor en wij typen nog steeds dagelijks bandjes uit meer dan 50% van onze werkzaamheden bestaan zelfs uit het uittypen van de bandjes die advocaten inspreken.
don't eat yellow snow
Alle reacties Link kopieren
Bestaat*
don't eat yellow snow
Mijn moeder is medisch secretaresse, en bij haar in het ziekenhuis werken ze met zo'n spraakherkenningssysteem. Probleem is alleen dat dat ding veel (soms hilarische) fouten maakt, dus moet zij alsnog alles controleren en grote stukken zelf typen. De technologie is blijkbaar nog niet zo ver. Of die artsen daar mompelen maar wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven